Hoofdmenu

Raadselpiet 15

Gestart door frankneijts, maart 21, 2010, 20:40:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Misschien is-t-ie op basis van deze foto wel niet 100% zeker te determineren maar met wat fantasie, plussen & minnen moet je een heel eind komen... Ik ben benieuwd! (WP, een kerstcadeautje...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Kerstcadeau als in gefotografeerd in december of is ie geplaat op de datum onder de foto, zijnde 15 maart dit jaar?


Marc

Jarinka

Het kopje doet me aan een Witte Kwik denken, maar dat klopt qua lijf absoluut niet; dat is meer het lijf van een pieper. Daar ben ik alleen absoluut niet goed in, dus ik skip deze MB :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Citaat van: Certhia op maart 21, 2010, 20:50:22 PM
Kerstcadeau als in gefotografeerd in december of is ie geplaat op de datum onder de foto, zijnde 15 maart dit jaar?


Marc

Kerstcadeau als in gefotografeerd op 25 december.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Ok, ik ga eens intuitief bezig. Moet mogen met zo'n foto.


Een pieper. Althans aan die indruk kan ik me niet onttrekken na het zoeken naar alternatieven met soortgelijke lange tertials en ontbrekende handpenprojectie.
Grootte lastig in te schatten maar ik denk niet een van de grote jongens, dus exit Duin, Grote, Langsnavel en Mongool. De vogel heeft echter wel lichte poten en een ogenschijnlijke lichte ondersnavel. Verder lijkt de vogel vrijwel niet gestreept, m.u.v. wellicht de borst (moeilijk in te schatten door de kwaliteit).
Dus klein, lichte (roze??) ondersnavel, lichte randen aan de grote dekveren en verder vrij ongetekende pieper -----> Berthelot's pieper winterkleedje.


En dat is dan ook maar gelijk mijn antwoord: Berthelot's pieper

Groet


Marc


P.S. Enige wat me nog een beetje dwars zit is die struik. :)

Bas vd Burg

Ik ga zelf stiekem toch voor een Mongoolse Pieper. Meer ook omdat ik het struikje van de vogel niet kan plaatsen op 1 van de Canarische Eilanden/Madeira ;D  En ik vond Berthelots Pieper destijds op Fuerteventura toch overkomen als een pieper die een beetje uit verhouding is (poten erg ver naar achteren, grote kop) die toch wel erg witte onderdelen had. Kan ook komen door het jaargetijde (was daar in maart) Deze raadselpiet lijkt me een beetje buffig op de onderdelen.

Misschien de Belgische vogel van een paar jaar geleden :rolleye:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankmeer

Ga mee met Bas; ook mijn eerste ingeving was Mongoolse Pieper.
Frank van der Meer

frankmeer

Krijgen we deze nog Frank?
Frank van der Meer

frankneijts

Natuurlijk Frank, was 'm een beetje vergeten......
Beetje verrassend (voor mij althans) dat hij toch niet zoveel problemen opleverde als ik dacht: Mongoolse Pieper dus en inderdaad een Belgische vogel die van december 2005 tot in januari 2006 bij Turnhout in de Belgische Kempen verbleef in een groep Graspiepers. Hij werd wat 'ondergesneeuwd' door een ander exemplaar aan de (Belgische) kust die iets eerder was ontdekt en die veel meer commotie veroorzaakte.
Helaas heb ik geen betere foto's maar met wat fantasie zie je het wat 'kale' gezicht (geen teugel), geen tekening op de onderzijde (wel op de borst maar is onzichtbaar hier), staart van normale lengte en tamelijk forse maar spitse snavel. In het veld leek de vogel, vergeleken met de Graspiepers, qua formaat/structuur meer op een Water- of Oeverpieper dan op een Grote. De combinatie van Duin-/Grote Pieper-achtige "psieuw" + een Ringmusachtig "chet" was kenmerkend.
Proficiat dus voor Bas en Frank, goed werk jongens..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia