Sierlijke zakdrager - Proutia betulina?

Gestart door Violet (en Remco), maart 21, 2010, 18:26:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Dit mooie zakdragertje vandaag gezien op struikheide, Soest (UT).
Ca. 1 cm groot.

Kan dit de Sierlijke zakdrager - Proutia betulina zijn?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Sjors

Ook al is ie maar 1cm, het is wel kunst met een grote K. 
Prachtig  :-*  kunstwerk(je)
Verder heb geen idee of de suggestie juist is.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Violet (en Remco)

Gaaf hè, dat zo'n kleintje zoiets moois kan maken! Alles wat maar voor handen is wordt gebruikt als bouwmateriaal. En dat zie je pas als je het uitvergroot  :P
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

zakdrager

Psyche casta is veel waarschijnlijker gezien de lijnvormige bekleding. Casta is netter dan betulina.

Henk

Violet (en Remco)

Henk, bedankt voor je bericht en uitleg.

We komen steeds vaker zakdragertjes tegen, en wie weet leren we het ooit nog eens, maar tot nu toe blijven we ze erg lastig vinden.
Al heel wat Psyche casta's gezien, maar bij deze hadden we dat niet verwacht: We zien ze altijd op boomstammen en niet op heidetakjes (op kale boomstammen vallen ze natuurlijk ook meer op). Ook zien we ze altijd met veel meer 'strootjes' in/op hun huisje.
Dank voor dit leerzame momentje!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

zakdrager

Je kunt bijv tubulosa ook zowel op boomstammen als op heidestruiken (eigenlijk kleine bomen) vinden.

Henk


Violet (en Remco)

Klinkt weer logisch Henk, het is immers een houtachtig gewas.
Ook tubulosa hebben we alleen nog maar gezien op kale boomstammen. We zagen vandaag toevallig wel een foto op Waarneming van; inderdaad, tubulosa op heide. Het bewijs werd dus direct geleverd  ;D

Toch zien we nog steeds niet echt het verschil in 'lijn' van dit zakdragertje en deze http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102436.0.html ?
De één is nog rommeliger dan de ander, op welke 'lijnvorming' moet je letten?
Alle tips zijn welkom want we leren graag  :angel:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

zakdrager

Casta bekleedt zich altijd met stukjes materiaal die (min of meer) parallel aan de lengteas van de zak worden bevestigd. Vaak zijn dit grasstukjes of dunne stengeltjes (waardoor het lijnvormige/parallelle karakter goed opvalt) maar er kan ook ander (niet lijnvormig) materiaal worden gebruikt en dan wordt het moeilijker om te zien. In de praktijk vind je regelmatig dergelijke zakjes die dan behoorlijk op die van betulina kunnen lijken. Betulina heeft geen last van neigingen om materiaal parallel aan de lengteas te bevestigen vandaar dat ik casta 'netter' noem.

Ik heb ik het verleden ook bij veel van de tussenvormen getwijfeld tussen casta en betulina maar in mijn langjarige ervaring ben ik er van overtuigd geraakt dat (vrijwel) al dit soort tussenvormen casta is.

Voor alle duidelijkheid: 100% zekerheid krijg je alleen bij kweken.

Henk

Violet (en Remco)

Dank je wel! We komen er in de toekomst vast nog genoeg tegen om op te oefenen.
Jouw ervaring zullen we waarschijnlijk nooit krijgen, maar wellicht krijgen we deze tussenvormen een beetje onder de knie.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

zakdrager

Nou dat valt wel mee. Ik zit er regelmatig naast.

Henk