Anthomyia pluvialis?

Gestart door Robert Heemskerk, maart 20, 2010, 09:17:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi vliegenforum,

Deze (man?)Anthomyia zag ik vanochtend op zolder, op de vensterbank.
Ik dacht gezien de vorm van de zwarte 'wiebervorm' op het scutum een A. pluvialis?

Iets voor Joke dacht ik zo  8) ?

groet, Robert

javanerkelens

Tjonge.....geef mij zo'n zolder!!
Je vindt daar best veel vliegjes...
Maar goed...is dit A.pluvialis of niet.
Je hebt twee vlekken:
eentje net boven de vleugel en eentje op het scutum (zijkant thorax)
Die lopen verschillend in elkaar over bij A.pluvialis en A.procellaris
Ik krijg het vermoeden dat het verschil bij mannetjes beter te zien is, dan bij de vrouwtjes
Maar als ik het goed heb, dan loopt bij A.procellaris de achterkant van de bovenste vlek, met een rechte lijn naar beneden ter hoogte van de intra-alar seta.(bovenste vlek raakt net de intra-alar)
Bij A.pluvialis loopt de bovenste vlek meer naar achteren toe en overlapt de supra-alar seta (en raakt de bovenste vlek de intra-alar niet)
Heel ingewikkeld allemaal en een onderzoekje waard, maar ik moet dan verse exemplaren hebben om het te genitaal te kunnen controleren.
Dus voorlopig zeg ik nu:
Anthomyia pluvialis

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Oja....nog vergeten te zeggen:
Bij A. pluvialis zou de vlek boven de vleugel los staan van de bovenste vlek....
Ik vermoed dat dit bij mannetjes van meer voorkomt dan bij de vrouwtjes, maar volgens mij kan er bij A.pluvialis zowel beide voorkomen......dus de vlek los van de bovenste vlek en niet !
En bij niet......dan moet je dus kijken naar de opbouw van de vlek

Joke  :rolleye:
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

hi Joke,

bedankt voor de uitleg.
Blijft erg lastig dus..?

Ik heb nog een extra crop gemaakt, misschien valt er nog iets beter te zien zo?

groet, Robert

javanerkelens

Ik moet eerst een paar vangen om voor zeker te gaan! (kan ik ze genitaal bekijken)
Ik heb de adm. gevraagt om zo wie zo een verzamelnaam aan te maken voor A.pluvialis / procellaris
Dan kunnen we eventueel later een spitsing maken tussen die twee.
Alleen vind ik in mijn omgeving weinig Anthomyia soorten, dus als anderen mij eventueel aan verse exemplaren kunnen helpen...?!

P.s. ...ik zag dat Mink zijn eerste treinreis ook al heeft gemaakt !!....leuke aanvullingen!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Ik zal eens kijken op zolder, volgens mij heb ik er nog wel eentje voor je..

Krijg je er ook een Doli en een zweefvliegje bij  :duim:

javanerkelens

Dan wel een mannetje .......als het effe kan !
Ik zal zelf ook even mijn best doen...
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Ik ga ze vandaag naar je toesturen.
Kun je misschien nog even jouw adres naar mij toesturen als PM?

Ik heb het wel genoteerd maar kan het nu even niet vinden.

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

vliegenpakketje is onderweg  :police:

Date Lutterop

Hey Joke,

Heb je nog interesse in een paar Antho's van Griend? Elk voorjaar zijn ze massaal aanwezig, en nog steeds is het niet duidelijk of het pluvialis of procellaris is. Maar misschien helpen een paar opgestuurde exemplaren je op weg? Je zegt het maar.

Groet,

Date

javanerkelens

Daar heb ik zeker belang bij !!!
Ik wil namenlijk eens gaan onderzoeken of Anthomyia procellaris (Rondani,1866) niet synoniem is voor Anthomyia pluvialis (Robineau-Desvoidy, 1830)
Ik wil dan een flink aantal genitalen gaan onderzoeken en naast elkaar plaatsen (want ik krijg het vermoeden dat de minime verschillen gewoon variaties zijn binnen de soort)
Ook de andere kenmerken zal ik dan meenemen (beharing arista, vlekken en ad op hindtibia)
Zal een hele klus gaan worden en waarschijnlijk pas resultaat aan het eind van het jaar..........
Ik ben zelf erg benieuwd!!
Dus al het materiaal is zeer welkom.
(ik zal je even mijn adres toesturen via een PM)

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)