Hoofdmenu

Voorjaarsvogels

Gestart door Vincent Hart, maart 18, 2010, 09:17:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Het is lente! En het weer lijkt dat ook eindelijk door te krijgen ... Er zijn alweer flink wat grutto's! Ook andere vogels die hier niet zover vandaan overwinteren beginnen een beetje binnen te komen. Langzamerhand komen de doortrekkers en zomergasten weer terug. Hier en daar zijn tjiftjaffen alweer voorzichtig begonnen met zingen. Maar wanneer horen jullie je eerste? Wanneer volgt de eerste fitis? En wanneer zie je je eerste zwaluw van het jaar?

Heb je een soort voor het eerst dit jaar weer gezien? Meld het in dit topic! Uiteraard wel eerst je waarneming invoeren, linkje in dit topic en natuurlijk het verhaal eromheen  :duim:                     
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Denro

Hallo,

Vandaag mijn eerste tjiftjaf horen zingen vanuit mijn tuin. Volgens de fenologielijst van VWG Arnhem de eerste zang in hun district  :blink:
Tis trouwens niet mijn eerste zingende tjiftjaf dit jaar. Had hem al gehoord begin februari in Marokko.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankw

Ik had gisteren een roepende Tjif-Tjaf in Meinerswijk, maar nog niet zingend, dus jij wint. ;) Je woont in Elderveld zie ik? Ik woon in de Laar.

Denro

Hallo Frank,

Ik had je waarneming al gezien bij het controleren of ik de eerste was.
Omdat ik een tijdswaarneming heb toegevoegd (10:40) ben ik nu ook de eerste op de fenologie lijst.
Er is nog een waarneming gedaan van een zingende, vandaar!
Ik win  ;D
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Vincent Hart

 :duim: Had zelf vanochtend in een park in Asd. ook een roepende vogel die te beroerd was om ook maar één keer 'tjif' en 'tjaf' aan elkaar te breien  :'( ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Michiel en Milka

Vandaag ook mijn eerste dit jaar. Ook in de jaren dat ik niet actief vogelde, lette ik toch wel altijd op de eerste tjiftjaf. De laatste dagen al een paar keer geroepen dat ik hem nog steeds niet had gehoord. En op verzoek van Vincent het verhaal erbij:
Vanmorgen vroeg zet ik, nog niet helemaal wakker, de afvalcontainer aan de weg. (belangrijke taken zijn bij ons goed verdeeld :) ). Ik loop al weer terug het achterpaadje in als ik opeens blijf staan. Wat was dat? Ik loop terug naar de weg, luister, en.. ja hoor! Bijna in hoofdletters: TJIF-TJAF TJIF-TJAF!! Ik helemaal blij. Dus vanavond aan tafel vraag ik: weet je wat ik vandaag heb gehoord? Roept iedereen: TJIF-TJAF! Dat is nog eens meeleven.
http://waarneming.nl/waarneming/view/46864079
Groet, Michiel

Jarinka

Heb dit jaar nog geen Tjiftjafs gehoord, maar wel Winterkoninkjes, Pimpel- en Koolmezen, Boomkruipers en een Zanglijster die allemaal de bladeren van de bomen zongen, zó mooi :)
Groeten, Jarinka Heijink

Michiel en Milka

Citaat van: Jarinka op maart 18, 2010, 21:17:51 PM
Heb dit jaar nog geen Tjiftjafs gehoord, maar wel Winterkoninkjes, Pimpel- en Koolmezen, Boomkruipers en een Zanglijster die allemaal de bladeren van de bomen zongen, zó mooi :)
Er zitten hier, zo'n dertig kilometer bij jou vandaan, nog helemaal geen bladeren aan de bomen  :D . Maar je hebt gelijk, mooi is het wel. Hier ook heggemussen en vergeet de duiven niet...
Groet, Michiel

Jarinka

Oh ja, Heggenmussen zingen er ook in overvloed, en de duifjes zijn alweer een stap verder dan het zingen...
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

of ze doen vóór het zingen iets anders  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MarianneW

Citaat van: vincenthart op maart 18, 2010, 21:48:05 PM
of ze doen vóór het zingen iets anders  8)

Vincent!!!  :o  Er zijn kinderen bij....  ;D

Gisteren mijn eerste kluutjes en kleine pleviertjes in de Waverhoek.
Marianne

Vincent Hart

Zij begonnen  ;D

Ja, heerlijk die terugkerende steltjes! 'Mijn' stadse tjif hield het vandaag voor de tweede dag op rij bij roepen  :'( , morgen maar weer eens echt naar buiten  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Wil

Vandaag 2 puttertjes gehoord en gezien.
Zie je niet zo vaak bij ons in Zuid-Limburg.
Fijn lentegevoel  ;)
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

frankneijts

#13
Citaat van: Wil op maart 19, 2010, 20:59:53 PM
Vandaag 2 puttertjes gehoord en gezien.
Zie je niet zo vaak bij ons in Zuid-Limburg.
Fijn lentegevoel  ;)

Dan heb ik goed nieuws voor je Wil: Putters zijn nu, na al eerder in Noord- en Midden-Limburg, ook bezig aan een opmars in Limburg bezuiden Roermond. Plaatselijk, ook in het Heuvelland, is het aantal broedparen in nog geen 15 jaar tijd ver5voudigd!
De Brabantse Kempen zijn nu nog 1 van de weinige relatief grote gebieden (ca. 1000 km2) in NL waar vrijwel géén Putters broeden......
BTW: Putters trekken nog tot zeker half mei door.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Wil

Leuk, Frank.
Het zwiepen met de staart, met geluidjes, deed mij echt denken aan een koppeltje.  :)


Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Jan vH

Hier lijken de Putters ook bezig met een opmars. In de broedvogelatlas staan er nauwelijks puntjes in de omgeving van Barneveld, maar ik zie ze toch behoorlijk vaak, ook in het broedseizoen.

Maar het topic gaat over voorjaarsvogels. Ik heb tot nu toe weer de nodige Witte Kwikstaarten en Scholeksters gezien hier. Voor de echte voorjaarsvogels moet ik nog even geduld hebben, denk ik.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Sjoerd

vandaag mn eerste zingende tjiftjaf :duim: ;D

MarianneW

Citaat van: Sjoerd V. op maart 20, 2010, 18:26:38 PM
vandaag mn eerste zingende tjiftjaf :duim: ;D

Hier ook, eindelijk.
En ook de eerste geoorde fuut in zomerkleed. 
Marianne

Rickschonewille

Hier ook, eindelijk.
En ook de eerste geoorde fuut in zomerkleed.


Oh leuk marianne, ik neem aan dat die geoorde fuut bij de Groene Jonker rond dobberde?
Eerdaags na school maar ff een kijkje nemen:) Blijven prachtig beesten die geoorde fuutjes:)

MarianneW

Citaat van: Rickschonewille op maart 20, 2010, 21:14:36 PM
Hier ook, eindelijk.
En ook de eerste geoorde fuut in zomerkleed.


Oh leuk marianne, ik neem aan dat die geoorde fuut bij de Groene Jonker rond dobberde?
Eerdaags na school maar ff een kijkje nemen:) Blijven prachtig beesten die geoorde fuutjes:)

Ja klopt Rick, bij de GJ inderdaad. Als je toch die richting op gaat, Waverhoek en Botshol worden ook steeds leuker.
Marianne

Maarten Hotting

Ik had vandaag langs de Brouwersdam een prachtige Roodkeelduiker geheel in zomerkleed ;D
Prachtig beest !!: http://waarneming.nl/waarneming/view/46895308

Verder bij Stellendam twee zingende Tjiffen!

Groet,
Maarten

Rickschonewille

Citaat van: MarianneW op maart 20, 2010, 22:29:45 PM
Citaat van: Rickschonewille op maart 20, 2010, 21:14:36 PM
Hier ook, eindelijk.
En ook de eerste geoorde fuut in zomerkleed.


Oh leuk marianne, ik neem aan dat die geoorde fuut bij de Groene Jonker rond dobberde?
Eerdaags na school maar ff een kijkje nemen:) Blijven prachtig beesten die geoorde fuutjes:)

Ja klopt Rick, bij de GJ inderdaad. Als je toch die richting op gaat, Waverhoek en Botshol worden ook steeds leuker.

Zal ik doen, wil toch nog eve proberen om een krooneend op de foto te krijgen. Liggen die krooneenden op dit moment op de grote wije of bij het kasteeldinges?

Sjoerd

Citaat van: Maarten Hotting op maart 20, 2010, 23:47:57 PM
Ik had vandaag langs de Brouwersdam een prachtige Roodkeelduiker geheel in zomerkleed ;D
Prachtig beest !!: http://waarneming.nl/waarneming/view/46895308
 
Verder bij Stellendam twee zingende Tjiffen!
wow gaaf, nu nog een ijsduiker in zomerkleed.... ;D

Jan vH

Vandaag ook twee zingende Tjiftjaffen!  :)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

MarianneW

#24
Citaat van: Rickschonewille op maart 21, 2010, 08:24:58 AM
Citaat van: MarianneW op maart 20, 2010, 22:29:45 PM
Citaat van: Rickschonewille op maart 20, 2010, 21:14:36 PM
Hier ook, eindelijk.
En ook de eerste geoorde fuut in zomerkleed.


Oh leuk marianne, ik neem aan dat die geoorde fuut bij de Groene Jonker rond dobberde?
Eerdaags na school maar ff een kijkje nemen:) Blijven prachtig beesten die geoorde fuutjes:)

Ja klopt Rick, bij de GJ inderdaad. Als je toch die richting op gaat, Waverhoek en Botshol worden ook steeds leuker.

Zal ik doen, wil toch nog eve proberen om een krooneend op de foto te krijgen. Liggen die krooneenden op dit moment op de grote wije of bij het kasteeldinges?

Beetje late reactie wellicht Rick, ik was de hele dag weg. De krooneenden zaten gisteren op de grote Wije, en relatief dichtbij. Het kasteeldinges (je zal het fort wel bedoelen), daar zie ik ze ook wel eens maar daar heb ik dit jaar nog niet gekeken.
Marianne

Vincent Hart

Vanmiddag m'n eerste t/m elfde(!) zingende tjif van dit jaar  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Denro

Ok Frank W,

Boerenzwaluw en zwarte roodstaart als eerste.
Qua feno heb je toch gewonnen  :P
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jan vH

Ik heb vandaag erg veel Tjiftjaffen gehoord (waarschijnlijk meer dan 20!). Ook m'n eerste Barneveldse Grutto en mogelijk ook een zwaluw, maar afstand was net iets te groot om zeker te zijn. Hij leek iets groter, ik dacht eerst aan Witgat, maar nu ik iets over Alpengierzwaluwen lees zou het die wel kunnen zijn! :rolleye:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

Vandaag m'n 1ste Tjiftjaf dit jaar!
Groeten, Lonnie Bregman

Maico Weites

Ik hoor ze nu echt overal.
Klik
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/