levermos + leermos + dooiermos (?)...

Gestart door Stijn Schreven, maart 14, 2010, 15:40:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Op hetzelfde perceel als mijn vorige twee topics, vond ik ook een levermos en een leermos, beiden groeiend op grond. Daarnaast vond ik een korstmos, volgens mij een dooiermos, ook op de grond groeiend, maar ik zou niet weten welke dat dan kan zijn. De meeste dooiermossen groeien toch op schors of steen? Kan iemand ze determineren?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Rutger

Het levermos is marchantia polymorpha, het leermos denk ik peltigera didactyla. Het laatste korstmos lijkt me inderdaad groot dooiermos... rare plek.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

het lijkt me een half verharde locatie dus een bodem met veel steenslag e.d. Op foto 2 zie ik ook kapselende Purpersteeltjes, Ceratodon purpureus en Grijs kronkelsteeltje (die met die glasharen) Campylopus introflexus.

Rutger

Citaat van: Ben Kruijsen op maart 15, 2010, 11:47:57 AM
het lijkt me een half verharde locatie dus een bodem met veel steenslag e.d. Op foto 2 zie ik ook kapselende Purpersteeltjes, Ceratodon purpureus en Grijs kronkelsteeltje (die met die glasharen) Campylopus introflexus.

+ een bryumpje met gemmen op foto 4? Misschien B. dichotomum vanwege de lage aantallen relatief grote knoppen?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

hoi Rutger, je bedoelt zeker foto 5. Inderdaad kan heel goed B. dichotomum zijn hoewel ik B. barnesii niet uitsluit. Het is één van de twee. Om het zeker te weten moeten de gemmen onder de microscoop worden bekeken.

kroonp

Citaat van: Rutger op maart 14, 2010, 17:36:21 PM
Het levermos is marchantia polymorpha, het leermos denk ik peltigera didactyla. Het laatste korstmos lijkt me inderdaad groot dooiermos... rare plek.

Ik maak er ook Peltigera didactyla van.

Met de andere determinaties ben ik het ook helemaal eens.  :)
Groet

Peter Kroon