Nachtelijke trekkers?

Gestart door Aireps, juli 21, 2006, 18:38:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Aireps

Hallo,

In de afgelopen dagen kreeg ik meldingen van snelle vogels die rond middernacht in strakke V-formatie oostwaards vlogen.
Route: Zaltbommel - Nijmegen.

Heeft iemand enig idee welke soorten hiervoor in aanmerking komen?

Dank voor de info.

Groeten,
Frits

RWester

#1
Wat ik zo snel kan bedenken is riviervolgende Kokmeeuwen. Die zijn momenteel erg actief en broedplaatsen worden verlaten. Ze pendelen nu tussen fourageerplek en slaapplaats, welke tientallen kilometers uit elkaar kunnen liggen.

Langs de rivier liggen oostwaarts van Zaltbommel enkele grotere plassen langs de rivier, zeer wel mogelijk dat er ergens een grote slaapplaats is.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


laatvlieger

Waren ze stil? of maakten ze ook geluid? In dat laatste geval zou het het overwegen waard zijn om wat geluidsopnamen te maken. Dan kan er misschien over gedacht worden wat het zou kunnen zijn.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Aireps

Bedankt, Wouter en Remco, voor je reacties.

Ik gaf de vliegrichting in mijn eerste bericht onjuist aan: de juiste vliegrichting was vanuit het oosten richting het westen. Sorry voor de verwarring.

Er werd tijdens de waarnemingen telkens geen geluid waargenomen.

Nogmaals dank voor eventuele suggesties.

Groeten,
Frits

Rein Genuït

Nachtvogelen is super gaaf :lol: je kan leuke dingen horen, uilen zien en nog meer leuks beleven.  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

RWester

CiteerIn de afgelopen dagen kreeg ik meldingen van snelle vogels die rond middernacht in strakke V-formatie oostwaards vlogen.
Route: Zaltbommel - Nijmegen.

Vanwaar kwamen die meldingen en hoe hoog vlogen de vogels?

Als ik in de polder sta, zie ik echt om middernacht geen overvliegende V-formaties (dan behalve bij volle maan).

CiteerIk gaf de vliegrichting in mijn eerste bericht onjuist aan: de juiste vliegrichting was vanuit het oosten richting het westen. Sorry voor de verwarring
Dan nog kunnen het (Kok)meeuwen zijn  :D , maar er zijn ook trekbewegingen van grote groepen Wulpen.

Het is zeer zeker leuk om ook 's nachts eens te luisteren nu. De steltlopertrek in het binnenland is weer aardig op gang. Allerlei soorten steltlopers kunnen nu zomaar roepend over je huis vliegen. Maar let ook op rallen (heb in Enschede/Oost-Nederland al eens een roepende Porseleinhoen over het huis gehad!), Kwartels e.d.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

Klopt, afgelopen nacht een oeverloper overtrekkend.


Thijs
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

Hoe staat het met de Aalscholver? Is dit ook een mogelijke nacht/avond vlieger?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

RWester

CiteerHoe staat het met de Aalscholver? Is dit ook een mogelijke nacht/avond vlieger?
Late avondschemering weet ik wel, maar hoe zou ik 'm 's nachts moeten herkennen :unsure:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Citeerheb in Enschede/Oost-Nederland al eens een roepende Porseleinhoen over het huis gehad
Hoe klinkt dat? De bekende zweeproep of iets anders?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

GertJ

Citeer
CiteerHoe staat het met de Aalscholver? Is dit ook een mogelijke nacht/avond vlieger?
Late avondschemering weet ik wel, maar hoe zou ik 'm 's nachts moeten herkennen :unsure:


Aireps heeft in zijn eerste post over strakke V-formaties.
Aalscholvers en kokmeeuwen zijn niet zo strak in de V toch?


Gert

Groet Gert Jager

RWester

Citeer
Citeer
CiteerHoe staat het met de Aalscholver? Is dit ook een mogelijke nacht/avond vlieger?
Late avondschemering weet ik wel, maar hoe zou ik 'm 's nachts moeten herkennen :unsure:


Aireps heeft in zijn eerste post over strakke V-formaties.
Aalscholvers en kokmeeuwen zijn niet zo strak in de V toch?


Gert
Die vliegen op trek wel degelijk ook in strakke V-vluchten. Bijna alle 'groeps/kolonievogels' vertonen dit gedrag tijdens de trek. Bijna alle, want lijsters, Spreeuwen e.d. vliegen weer anders.  

En dan net als andere V-vorm trekkers hebben ze ook wisselingen van kopvliegers. Je ziet dan zo'n groep min of meer uit elkaar vallen en hergroeperen.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Citeer
Citeerheb in Enschede/Oost-Nederland al eens een roepende Porseleinhoen over het huis gehad
Hoe klinkt dat? De bekende zweeproep of iets anders?
Inderdaad de zweepslag. Heb inmiddels ook anderen gesproken die dit 's nachts van overvliegende vogels hebben gehoord. Érg leuk en goed voor een groot portie verbazing :D  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester