Hoofdmenu

Wereldnieuws

Gestart door Justin Jansen, maart 16, 2010, 20:47:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

canoorlander

Eerste bevestiging van een wilde vogel (Brilstern in dit geval) die van Iran naar Japan gevlogen is.

http://ajw.asahi.com/article/sci_tech/science/AJ201509290002

gr. Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

canoorlander

#662
Vanochtend vloog de tweede Gierzwaluw - Apus apus pekinensis voor Thailand over de roofvogeltelpost Khao Dinsor. Dit is precies één jaar en vier dagen na de eerste waarneming op dezelfde locatie. Twee dagen geleden passeerde hier de eerste of tweede Arendbuizerd voor Thailand.

gr. Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

HPM

Citaat van: canoorlander op oktober 24, 2015, 17:07:10 PM
Vanochtend vloog de tweede Gierzwaluw - Apus apus pekinensis voor Thailand over de roofvogeltelpost Khao Dinsor. Dit is precies één jaar en vier dagen na de eerste waarneming op dezelfde locatie. ...

gr. Albert

Morgen zou het dus precies één jaar en vijf dagen geweest zijn.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op oktober 24, 2015, 17:26:01 PM
Citaat van: canoorlander op oktober 24, 2015, 17:07:10 PM
Vanochtend vloog de tweede Gierzwaluw - Apus apus pekinensis voor Thailand over de roofvogeltelpost Khao Dinsor. Dit is precies één jaar en vier dagen na de eerste waarneming op dezelfde locatie. ...

gr. Albert

Morgen zou het dus precies één jaar en vijf dagen geweest zijn.

Kansloos weer dit
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op oktober 24, 2015, 19:21:24 PM
Citaat van: HPM op oktober 24, 2015, 17:26:01 PM
Citaat van: canoorlander op oktober 24, 2015, 17:07:10 PM
Vanochtend vloog de tweede Gierzwaluw - Apus apus pekinensis voor Thailand over de roofvogeltelpost Khao Dinsor. Dit is precies één jaar en vier dagen na de eerste waarneming op dezelfde locatie. ...

gr. Albert

Morgen zou het dus precies één jaar en vijf dagen geweest zijn.

Kansloos weer dit

De verwachting is dat het beter gaat worden. Droog, hogere temperaturen en weinig wind.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Hier, of in Thailand?
Douwe van der Ploeg


canoorlander

Als tegenhanger van de Witkopgors in Limburg: In Bejing zat op 30 november een Geelgors (de 9e voor Bejing en de eerste welke fotografisch is gedocumenteerd) in een groep van 465 Witkopgorzen.


Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Rob Koelman

Citaat van: canoorlander op december 02, 2015, 18:09:00 PMAls tegenhanger van de Witkopgors in Limburg: In Bejing zat op 30 november een Geelgors (de 9e voor Bejing en de eerste welke fotografisch is gedocumenteerd) in een groep van 465 Witkopgorzen.

Zie: https://twitter.com/BirdingBeijing/status/671331930743418881
Met vriendelijke groet, Rob

lennartv

Citaat van: canoorlander op december 02, 2015, 18:09:00 PM
Als tegenhanger van de Witkopgors in Limburg: In Bejing zat op 30 november een Geelgors (de 9e voor Bejing en de eerste welke fotografisch is gedocumenteerd) in een groep van 465 Witkopgorzen.


Leuk! Misschien kunnen we wel eens wat vaker van die ruiltjes doen, een rietgors tegen een wilgengors ofzo....
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

canoorlander

Citaat van: canoorlander op december 28, 2014, 16:34:09 PM
Op 26 december  is er een 1e winter man Firethroat - Luscinia pectardens gezien en gefotografeerd in Nam Kham, Thailand. Dit betreft een spectaculaire nieuwe soort voor Thailand.

Foto: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t31.0-8/p480x480/10862434_10200322478340997_5007805352385784974_o.jpg

gr. Albert

Voor degene die binnenkort naar Thailand gaan. De Firethroat is vandaag weer gemeld bij Nam Kham Nature Reserve.

gr. Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Fred Visscher

Ik had het vermoeden maar nu is het ook bewezen! Puff wat een nieuws; http://odnature.naturalsciences.be/bebirds/en/blog_swans/post_174
Gr Fred

Albert de Jong

#673
Bizar: kleine zwaan met zender vliegt van het schiereiland Yamal naar Shanghai, China. En schopt daarmee ons idee van de flyways van kleine zwanen lekker in de war. In theorie kan een kleine zwaan die in winter 1 in Nederland overwintert in winter 2 in China zitten.

Zie: http://odnature.naturalsciences.be/bebirds/nl/blog_swans/post_174


De overwinteringsplek in de Evrosdelta is overigens nog maar enkele jaren oud. Intrigerend hoe kleine zwanen die plek hebben gevonden en de rijstvelden daar exploiteren. Er is daar, zo heb ik horen zeggen, al een geringd beest afgelezen dat ook eens in Nederland heeft overwinterd.


EDIT: Ik zie nú pas dat Fred de link gisterenavond al heeft gepost. Sorry voor deze tweede keer. Enthousiasme maakt me er geen betere lezer op.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Max Berlijn

Gaaf hoor, kan je nu zeggen dat de dalende aantallen in de NL winter worden gecompenseerd door de stijging in China/Evros?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Fred Visscher

Citaat van: Max Berlijn op december 22, 2015, 20:01:38 PM
Gaaf hoor, kan je nu zeggen dat de dalende aantallen in de NL winter worden gecompenseerd door de stijging in China/Evros?
Gecompenseerd is niet de juiste woordkeuze in deze. China heeft nu drie bewezen gevallen (uiteraard maakt dit wel duidelijk dat dit al veel langer gebeurt..). Maar afname bij ons komt dus gelukkig niet doordat er zoveel vogels onderweg worden geschoten maar omdat ze plotseling in een paar jaar tijd massaal voor een ander overwinteringsgebied kiezen.
Hieronder een stukje hierover in het Engels;
Since the winter 1996-1997 at least, the Bewick's Swan is an annual winter visitor in the Evros Delta. The increase is regular, almost 500 ind. are counted during winter 2005-2006, 800 in 2008-2009. The numbers explodes during next winter with 2250 Bewick's Swans counted simultaneously. During winters 2013-14 and 2014-2015, the flock is estimated at 4500 individuals. A spectacle not to forget! Moreover many thousands of Mute Swans originating from Ukraine and southern Russia and Whooper Swans of unknown origin are wintering in the Evros Delta at the same time. On 28/01/2015 it is not less that 10.800 swans of three species that are counted on the lagoons of the Evros Delta! Probably an European record.
Gr Fred

Cygnus

Citaat van: Fred Visscher op december 22, 2015, 22:21:05 PM
China heeft nu drie bewezen gevallen (uiteraard maakt dit wel duidelijk dat dit al veel langer gebeurt..). Maar afname bij ons komt dus gelukkig niet doordat er zoveel vogels onderweg worden geschoten maar omdat ze plotseling in een paar jaar tijd massaal voor een ander overwinteringsgebied kiezen.

Deze conclusies kunnen m.i. niet worden getrokken. De afgelopen 50 jaar zijn in West-Europa en de noord-Russische broedgebieden veel Kleine Zwanen geringd. De oostelijkste terugmelding van al dat ringwerk kwam van het Yugorskiy schiereiland, dat ligt westelijker dan het Yamal schiereiland. Er zijn dus nog nooit Kleine Zwanen van de Europese populatie van Yamal teruggemeld en er zijn ook nog nooit vogels met Europese halsbanden of ringen in China afgelezen/gezien/gevonden. De conclusie dat vogels die eerst in West-Europa overwinterden dat nu in China doen is onjuist, daar zijn geen bewijzen van. Tot nu toe werd aangenomen dat de vogels van midden-Siberie (w.o. Yamal) naar het Kaspische Zeegebied trokken, nu blijkt dat in ieder geval een deel ook naar China trekt. Een ander deel trekt ook naar het Kaspische en Zwarte Zeegebied en naar nu blijkt komt in ieder geval een deel van de vogels in Griekenland ook vanaf die kant binnen. Het meest voor de hand ligt dat de vogels van Griekenland tot nu toe in het Kaspische gebied overwinterden, eventueel aangevuld met vogels die tot nu toe in China overwinterden (het eerste deel van de trekroute is voor beide groepen hetzelfde, dus dat zou een switch kunnen verklaren). In ieder geval een deel van de vogels die in Griekenland overwinteren komt van de west-Europese populatie. Twee vogels die in de winter in Nederland werden geringd werden in een latere winter in Griekenland gezien (eentje daarvan door mijzelf geringd op 27 november 1994 bij Zeewolde). De dichtheden aan halsbanden in Griekenland zijn dermate laag dat de vogels die daar overwinteren nooit allemaal van de West-Europese populatie kunnen komen.

Dat er geen Kleine Zwanen worden geschoten is ook onjuist. Ik heb de afgelopen jaren verscheidene terugmeldingen uit Rusland ontvangen van door mij geringde Kleine Zwanen, nagenoeg allemaal geschoten.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Fred Visscher

Trinus er staat ook niet dat er niet wordt geschoten op Kleine Zwanen. Er staat alleen dat dit niet de oorzaak is van de afname in NL en dat is iets anders natuurlijk..:-)
Gr Fred

Cygnus

Citaat van: Fred Visscher op december 22, 2015, 23:08:13 PM
Er staat alleen dat dit niet de oorzaak is van de afname in NL en dat is iets anders natuurlijk..:-)

Het is nog maar de vraag of het schieten van Kleine Zwanen geen bijdrage aan de afname van de soort in West-Europa heeft geleverd. Nog steeds heeft een aanzienlijk deel van de Kleine Zwanen hagelkorrels in het lichaam (oftewel er is op hen geschoten).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Ben Wielstra

CiteerSince the winter 1996-1997 at least, the Bewick's Swan is an annual winter visitor in the Evros Delta. The increase is regular, almost 500 ind. are counted during winter 2005-2006, 800 in 2008-2009. The numbers explodes during next winter with 2250 Bewick's Swans counted simultaneously. During winters 2013-14 and 2014-2015, the flock is estimated at 4500 individuals. A spectacle not to forget! Moreover many thousands of Mute Swans originating from Ukraine and southern Russia and Whooper Swans of unknown origin are wintering in the Evros Delta at the same time. On 28/01/2015 it is not less that 10.800 swans of three species that are counted on the lagoons of the Evros Delta! Probably an European record.

Dit is toch bizar, is die toename alleen te verklaren door reproductie of weten de pioniers op de broedgebieden hun makkers er van te overtuigen dat Griekenland geweldig is? Ik heb de hypothese dat Casarca's hun overzomeringsgebied ineens naar NL hadden verlegd altijd afgedaan als onzin omdat ik niet geloofde dat die beesten zulke informatie over konden brengen naar soortgenoten. Goed, het Casarca verhaal bleek ook onzin. Maar wat die zwanen dan misschien doen, dat is toch wel weer van een andere orde dan Spreeuwen die nieuwtjes op de slaapplaats uitwisselen.

Albert de Jong

#680
Ik denk dat je inderdaad niet zomaar kunt stellen dat de afname bij ons wordt gecompenseerd door de toename in Griekenland. Daarvoor moet je de afname in heel West-Europa in beschouwing nemen.
Daar komt bij dat bekend is dat het jongenpercentage van kleine zwanen al jaren te laag ligt om de populatie op peil te houden. Het jongenpercentage in de Evrosdelta lag in het afgelopen winterseizoen op 7,5%, dat is ook weinig (Bron: International Annual Bewick's Swan Age Count, 5-6 December 2015 [pdf, te groot voor bijlage hier]). Het is dus niet zo dat kleine zwanen die daar zitten een stuk succesvoller zijn dan West-Europa-overwinteraars (hoewel 1 peiljaar natuurlijk een kleine steekproef is, je hebt liever een reeks). De overwinteringsgebieden lijken niet sturend te zijn voor het reproductief succes en de oorzaken van de langjarige afname moeten we vooral op de toendra zoeken en deels misschien onderweg, zoals Trinus schrijft.

Ja, intrigerend he Ben! Je vraagt je af wat voor systeem deze beesten hebben om deze informatie over te dragen. Hoe krijg je ineens je soortgenoten mee naar Griekenland in plaats van China? Of andersom. Door op de ruiplaats als dominante vogel heel vaak met je kop te knikken of door net voor de kruising voorop te gaan vliegen? Géén idee. Wel fascinerend.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Fred Visscher

Citaat van: Ben Wielstra op december 23, 2015, 01:19:00 AM
CiteerSince the winter 1996-1997 at least, the Bewick's Swan is an annual winter visitor in the Evros Delta. The increase is regular, almost 500 ind. are counted during winter 2005-2006, 800 in 2008-2009. The numbers explodes during next winter with 2250 Bewick's Swans counted simultaneously. During winters 2013-14 and 2014-2015, the flock is estimated at 4500 individuals. A spectacle not to forget! Moreover many thousands of Mute Swans originating from Ukraine and southern Russia and Whooper Swans of unknown origin are wintering in the Evros Delta at the same time. On 28/01/2015 it is not less that 10.800 swans of three species that are counted on the lagoons of the Evros Delta! Probably an European record.

Dit is toch bizar, is die toename alleen te verklaren door reproductie of weten de pioniers op de broedgebieden hun makkers er van te overtuigen dat Griekenland geweldig is? Ik heb de hypothese dat Casarca's hun overzomeringsgebied ineens naar NL hadden verlegd altijd afgedaan als onzin omdat ik niet geloofde dat die beesten zulke informatie over konden brengen naar soortgenoten. Goed, het Casarca verhaal bleek ook onzin. Maar wat die zwanen dan misschien doen, dat is toch wel weer van een andere orde dan Spreeuwen die nieuwtjes op de slaapplaats uitwisselen.

Op 1/11/2015 bereikte 865X (2ekj vogel) het Poyang-meer en werd 25 dagen later op 26/11/2015 vergezeld door adult man 820X en adult vrouw 832X (paartje..?). Je zou kunnen bedenken dat 865X daar uiteraard onder begeleiding van ongeringde.., vogels is terecht gekomen of een jaar eerder daar al een keer met pa en ma is geweest... Ik denk hierdoor iig zeker dat het al langer gebeurt dat Kleine Zwanen van de westelijke populatie het Poyang-meer bezoeken!
De Russen zullen al flink wat jaren op Kleine Zwanen schieten (waar schieten ze niet op..). Ik denk overigens niet dat daardoor de massa's verdwijnen bij ons, maar ik heb daarover wel de volgende hypothese;
Het is begonnen in de Evros-Delta met wat pioniers eind jaren negentig. Doordat er geschoten wordt in Rusland kunnen 1ekj vogels die met name qua af te leggen route afhankelijk zijn van pa en ma gaan zwerven. Je moet je voorstellen er vliegt een paartje met vier of vijf jongen over, pa en ma en 1 of 2 jongen worden geschoten en de overgebleven vogels ontkomen en zullen nog even gedesoriënteerd door vliegen en dan naar de grond gaan. Na zo'n schrik zullen ze gaan zwerven en aansluiting zoeken en zou uiteraard goed kunnen dan ze dan zwanen vonden die onderweg zijn naar de Evros-Delta...(nogmaals het zou zo kunnen zijn begonnen..) Als dit in de afgelopen 15/20 jaar vaak genoeg gebeurt is dan ontstaat er gestaag een nieuwe generatie vogels die voor deze route en dus voor dit overwinteringsgebied kiest!
In de Wieringermeer waar ik al zolang naar de soort kijk en de ringen aflees begon voor mij de afname op te vallen rond 2006/2007. Zeer opmerkelijk met honkvaste beesten (beseffend dat wel of niet een goede winter hier een rol in speelt..). In ieder geval begon het in 2008/2009 echt goed te lopen bij de Evros-Delta met aantallen van 2250 daar waar er in 2000 zo'n 500 werden geteld. Daarna ging het snel en worden er in 2014/2015 zo'n 4500 Kleine Zwanen geteld..! Een handje vol geringde honkvaste vogels kom ik jaarlijks in de Wieringermeer nog tegen op vrijwel dezelfde vierkante meter, maar eigenlijk kan je wel stellen dat het gebeurt is met de soort op deze locatie..
Gr Fred

Cygnus

#682
De meest simpele/logische verklaring voor de aantalstoename van Kleine Zwanen in Griekenland is waarschijnlijk dat hun overwinteringsgebied een stukje is opgeschoven. Langs de Kaspische Zee en ook de Zwarte Zee overwinteren enorme aantallen Wilde Zwanen. Daartussen zitten/zaten mogelijk meer Kleine Zwanen dan tot nu toe aangenomen. Tot nu toe was uitgegaan van circa 1000 vogels, dergelijke aantallen zijn in het verleden geteld in het Kaspische Zeegebied en noordwestelijk Iran.

Vroeger heeft een dergelijke verandering van overwinteringsgebied ook plaatsgevonden bij de Roodhalsgans. Tegenwoordig overwinteren die in Roemenie en Bulgarije, in een verder verleden zaten die ook in het Kaspische Zeegebied (oostkant).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Citaat van: Fred Visscher op december 23, 2015, 10:33:57 AM
Ik denk hierdoor iig zeker dat het al langer gebeurt dat Kleine Zwanen van de westelijke populatie het Poyang-meer bezoeken!

Het is m.i. een misvatting dat de vogels van Yamal van de westelijke populatie zouden zijn. Er is nog nooit contact vastgesteld tussen de in West-Europa overwinterende populatie en Yamal. Yamal is gewoon de westelijkste plek waarvandaan Kleine Zwanen in China overwinteren. Dat is nu bewezen met de zenders.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

arnoud.vandenberg

Citaat van: Fred Visscher op december 23, 2015, 10:33:57 AM
Citaat van: Ben Wielstra op december 23, 2015, 01:19:00 AM
CiteerSince the winter 1996-1997 at least, the Bewick's Swan is an annual winter visitor in the Evros Delta. The increase is regular, almost 500 ind. are counted during winter 2005-2006, 800 in 2008-2009. The numbers explodes during next winter with 2250 Bewick's Swans counted simultaneously. During winters 2013-14 and 2014-2015, the flock is estimated at 4500 individuals. A spectacle not to forget! Moreover many thousands of Mute Swans originating from Ukraine and southern Russia and Whooper Swans of unknown origin are wintering in the Evros Delta at the same time. On 28/01/2015 it is not less that 10.800 swans of three species that are counted on the lagoons of the Evros Delta! Probably an European record.

Dit is toch bizar, is die toename alleen te verklaren door reproductie of weten de pioniers op de broedgebieden hun makkers er van te overtuigen dat Griekenland geweldig is? Ik heb de hypothese dat Casarca's hun overzomeringsgebied ineens naar NL hadden verlegd altijd afgedaan als onzin omdat ik niet geloofde dat die beesten zulke informatie over konden brengen naar soortgenoten. Goed, het Casarca verhaal bleek ook onzin. Maar wat die zwanen dan misschien doen, dat is toch wel weer van een andere orde dan Spreeuwen die nieuwtjes op de slaapplaats uitwisselen.

Op 1/11/2015 bereikte 865X (2ekj vogel) het Poyang-meer en werd 25 dagen later op 26/11/2015 vergezeld door adult man 820X en adult vrouw 832X (paartje..?). Je zou kunnen bedenken dat 865X daar uiteraard onder begeleiding van ongeringde.., vogels is terecht gekomen of een jaar eerder daar al een keer met pa en ma is geweest... Ik denk hierdoor iig zeker dat het al langer gebeurt dat Kleine Zwanen van de westelijke populatie het Poyang-meer bezoeken!
De Russen zullen al flink wat jaren op Kleine Zwanen schieten (waar schieten ze niet op..). Ik denk overigens niet dat daardoor de massa's verdwijnen bij ons, maar ik heb daarover wel de volgende hypothese;
Het is begonnen in de Evros-Delta met wat pioniers eind jaren negentig. Doordat er geschoten wordt in Rusland kunnen 1ekj vogels die met name qua af te leggen route afhankelijk zijn van pa en ma gaan zwerven. Je moet je voorstellen er vliegt een paartje met vier of vijf jongen over, pa en ma en 1 of 2 jongen worden geschoten en de overgebleven vogels ontkomen en zullen nog even gedesoriënteerd door vliegen en dan naar de grond gaan. Na zo'n schrik zullen ze gaan zwerven en aansluiting zoeken en zou uiteraard goed kunnen dan ze dan zwanen vonden die onderweg zijn naar de Evros-Delta...(nogmaals het zou zo kunnen zijn begonnen..) Als dit in de afgelopen 15/20 jaar vaak genoeg gebeurt is dan ontstaat er gestaag een nieuwe generatie vogels die voor deze route en dus voor dit overwinteringsgebied kiest!
In de Wieringermeer waar ik al zolang naar de soort kijk en de ringen aflees begon voor mij de afname op te vallen rond 2006/2007. Zeer opmerkelijk met honkvaste beesten (beseffend dat wel of niet een goede winter hier een rol in speelt..). In ieder geval begon het in 2008/2009 echt goed te lopen bij de Evros-Delta met aantallen van 2250 daar waar er in 2000 zo'n 500 werden geteld. Daarna ging het snel en worden er in 2014/2015 zo'n 4500 Kleine Zwanen geteld..! Een handje vol geringde honkvaste vogels kom ik jaarlijks in de Wieringermeer nog tegen op vrijwel dezelfde vierkante meter, maar eigenlijk kan je wel stellen dat het gebeurt is met de soort op deze locatie..


Worden de Kleine Zwanen in de Wieringermeer soms verdreven door verstoringen? Hoe reageren ze op al die nieuwe windmolens pal naast hun akkers?

Cygnus

Kleine Zwanen staan er om bekend dat ze regelmatig wijzigen van overwinteringsplek. Eerder gebeurde dit al in de Noordoostpolder. In de jaren tachtig was de NOP een belangrijke plek voor Kleine Zwanen. Ik telde er toen maximaal ruim 4000 exemplaren. Later werd deze locatie (nagenoeg) verlaten en werd de Wieringermeerpolder belangrijk. Ook in Duitsland, op de voorjaarstrek, zijn dergelijke verschuivingen geconstateerd. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

rinsevdvliet

Citaat van: Ben Wielstra op december 23, 2015, 01:19:00 AM
CiteerSince the winter 1996-1997 at least, the Bewick's Swan is an annual winter visitor in the Evros Delta. The increase is regular, almost 500 ind. are counted during winter 2005-2006, 800 in 2008-2009. The numbers explodes during next winter with 2250 Bewick's Swans counted simultaneously. During winters 2013-14 and 2014-2015, the flock is estimated at 4500 individuals. A spectacle not to forget! Moreover many thousands of Mute Swans originating from Ukraine and southern Russia and Whooper Swans of unknown origin are wintering in the Evros Delta at the same time. On 28/01/2015 it is not less that 10.800 swans of three species that are counted on the lagoons of the Evros Delta! Probably an European record.

Dit is toch bizar, is die toename alleen te verklaren door reproductie of weten de pioniers op de broedgebieden hun makkers er van te overtuigen dat Griekenland geweldig is? Ik heb de hypothese dat Casarca's hun overzomeringsgebied ineens naar NL hadden verlegd altijd afgedaan als onzin omdat ik niet geloofde dat die beesten zulke informatie over konden brengen naar soortgenoten. Goed, het Casarca verhaal bleek ook onzin. Maar wat die zwanen dan misschien doen, dat is toch wel weer van een andere orde dan Spreeuwen die nieuwtjes op de slaapplaats uitwisselen.

Een deel van de Casarca's heeft haar overzomeringsgebied toch verlegd naar Nederland.  ;)
Jij denkt dus dat het toeval is dat vele honderden individuen op dezelfde plek ruien?
Dat ze niet uit Zuidoost Europa, maar uit centraal Europa komen is wat anders.

Vriendelijke groeten,
Rinse van der Vliet

Albert de Jong

Citeer
Worden de Kleine Zwanen in de Wieringermeer soms verdreven door verstoringen? Hoe reageren ze op al die nieuwe windmolens pal naast hun akkers?

Arnoud, de antwoorden daarop staan in een artikel in de laatste Limosa: 88.2 (2015). Die heb je vast wel liggen. Titel: Ganzen en zwanen in de Kop van Noord-Holland.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

odevries

#688
Het is niet het geval dat Kleine Zwanen niet meer komen vanwege windmolens in de Wieringermeer.
Wel is het zo dat eerst akkers worden benut waar geen molens staan of bijna geen molens.
Pas als het voedsel schaarser wordt dan worden gebieden rondom of zelfs onder de windmolens benut. Windmolen slachtoffers onder Kleine Zwanen komen nagenoeg niet voor en dit is te verwaarlozen.
Verder zijn er zeer deskundige mensen zowel in de UK als in Nederland met onderzoek bezig naar de Kleine Zwaan en hun problematiek. Het is heel jammer dat de internationale werkgroep voor de Kleine Zwaan (nog ) steeds niet van de grond is gekomen en een stille dood lijkt te zijn gestorven. Zelfs in de UK wordt er op geschoten wat bleek uit röntgen foto's welke twee maal tijdens het verblijf van één vogel zijn gemaakt in Slimbridge . Op verzoek volgt mijn persoon al een aantal jaren voor het ECN / Nuon de vliegbewegingen , foerageer gedrag en verdere gedragingen van Zwanen en Ganzen binnen het Windmolen test park Wieringermeer. Daar uit blijkt dat er geen schokkende zaken gebeuren met ganzen en Zwanen. Maar , er is nog lang niet genoeg bekent. Dus nog veel veldwerk te doen. Het areaal suikerbieten neemt ook af in de Wieringermeer dus ook dit speelt een grote rol , vooral als de resten van bieten vroeg geploegd kunnen worden. Maar goed Albert heeft ook verwezen naar het Limosa artikel van Wim Tijsen. En wil je meer weten vraag Wim.

Ben Wielstra

CiteerEen deel van de Casarca's heeft haar overzomeringsgebied toch verlegd naar Nederland.  Jij denkt dus dat het toeval is dat vele honderden individuen op dezelfde plek ruien?Dat ze niet uit Zuidoost Europa, maar uit centraal Europa komen is wat anders.



Ik denk niet dat het toeval is nee, maar het verschijnen staat in de eerste plaats niet lost van de introductie van een nieuwe populatie ver ten westen van de natuurlijke range en ten tweede is denk ik niet uitgesloten dat de kennis puur overgedragen is van ouders naar nageslacht (want het is/was een onnatuurlijk hard groeiende populatie). Dus het is niet vergelijkbaar met de zwanen.