Hoofdmenu

Wereldnieuws

Gestart door Justin Jansen, maart 16, 2010, 20:47:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Karel Hoogteyling


vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

garryb

#632
Wel een beetje jammer dat -gelet op de unieke kans- het beeldmateriaal treurig amateuristisch is (die schaduw van die figuur die erachteraan hobbelt met zijn/haar compactcamera, pfff).

UtrechtsVogelNet

Helemaal met je eens Garry ... slechte footage, als het zo'n lang durend project is zou je toch wel wat betere beelden verwachten.

Maar verder is het natuurlijk helemaal geweldig. Gaaf om hem/haar ook ff te horen.

Grt Phil

migratorius

Citaat van: garryb op augustus 10, 2015, 14:09:32 PM
Wel een beetje jammer dat -gelet op de unieke kans- het beeldmateriaal treurig amateuristisch is (die schaduw van die figuur die erachteraan hobbelt met zijn/haar compactcamera, pfff).
Ach, dat past allemaal wel in het verhaal. Hoe slordig de eerste waarnemingen werden gemeld is het onderwerp van een vermakelijke (maar voor niet-leden verborgen) thread op Birdforum. Een fantastische vondst van de volstrekt eigenzinnige papegaaienzoeker John Young (die eerder beweerde de Coxen's Fig-Parrot herontdekt te hebben, maar daar geen bewijs voor kon leveren en zijn eerste Night Parrot-foto's zo amateuristisch bewerkte dat ze ongeloofwaardig werden).

JanHein

Rob Koelman

Aangezien de soort in de Britse Commonwealth voorkomt sturen de Britten er vast binnenkort wel één van hun uitstekende cameraploegen heen en mag sir David Attenborough vervolgens ook nog even acte de présence geven...
Met vriendelijke groet, Rob

arnoud.vandenberg

Tja, tegenwoordig moet alles meteen maar op Attenborough-kwaliteit gepresenteerd worden; alsof bij zo'n zeldzame soort zelfs een vage foto al niet genoeg is om van te watertanden.

Degenen die op birdforum ongezouten kritiek hebben geuit op de foto's van Young moeten ook nog maar eens in de spiegel kijken; stuurlui aan de wal (de mannen die vanaf een zachte kantoorstoel staren naar hun schermpje) zouden wat meer begrip en respect moeten hebben voor noest veldwerk.

garryb

#637
Ik voel me aangesproken Arnoud! Mijn onafhankelijke mening blijft dat ik -wat er in de media verschenen is tot nu toe- amateurplaatjes vind; extra jammer vanwege het -inderdaad- ongetwijfeld noeste en professionele veldwerk dat hieraan ten grondslag ligt. Een beetje ringer maakt, zelfs met een compactcamera, toch algauw foto's van een vogel in de hand waar meer details op staan. Ik hoop dan ook dat we slechts een fractie van de gemaakte beelden te zien hebben gekregen. Young (hele andere discussie) heeft de kritiek op zijn vondst wat mij betreft over zichzelf afgeroepen door zijn door birdforum-lezers bewezen beeldmanipulatie van een foto. Dat valt de terecht kritische birdforum-lezers toch niet te verwijten, ongeacht hun rol in de beroepsbevolking (schermstarend op een stoel)? Overigens had Young gewoon wederhoor kunnen plegen op birdforum, maar ik vermoed dat een 'bushman' daar bepaald niet mee bezig is.

Max Berlijn

Ik denk dat de opname van dat roepje de zoekende (australische) twitchers nog wel eens goed van pas zal komen. Waanzinnig gave opname, het amateurisme daarvan maakt het juist extra gaaf in mijn optiek. Die rare bushman heeft dit toch maar goed aangepakt (het in handen geven van proffesioneel (lijkende) mensen). Ik hoop dat ze algemener blijken dan nu is gedacht. Zoekende twitchers kunnen daarbij juist goed van pas komen. Ik zou mogelijk beginnen met de roep te publiceren zodat men kan zoeken op andere plekken. Zit er veel afstand tussen de verschillende vondsten?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Bart van Hoogstraten

Het gaat goed met de Galapagospinguïn. (Waarschijnlijk door de klimaatverandering).
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150803155108.htm
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Citaat van: Max Berlijn op augustus 12, 2015, 09:26:15 AM
Ik denk dat de opname van dat roepje de zoekende (australische) twitchers nog wel eens goed van pas zal komen. Waanzinnig gave opname, het amateurisme daarvan maakt het juist extra gaaf in mijn optiek. Die rare bushman heeft dit toch maar goed aangepakt (het in handen geven van proffesioneel (lijkende) mensen). Ik hoop dat ze algemener blijken dan nu is gedacht. Zoekende twitchers kunnen daarbij juist goed van pas komen. Ik zou mogelijk beginnen met de roep te publiceren zodat men kan zoeken op andere plekken. Zit er veel afstand tussen de verschillende vondsten?


Zoekende twitchers, dat is toch innerlijk tegenstrijdig. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de (wereld)twitchers allemaal naar één plek gaan en de vogel daar helemaal gek tapen, maar ja, laten we het positief benaderen.  :)
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

Op xeno canto zijn geluiden van bepaalde soorten niet meer te downloaden omdat zij door stropers misbruikt werden....

Geeft aan dat je tegenwoordig (helaas) af en toe toch wat voorzichtig moet zijn.

Hoewel ik van mening blijf dat delen ook van enorme waarde is! Het geeft soorten ook bestaansrecht!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Johan Helmus

Citaat van: laatvlieger op augustus 12, 2015, 11:16:56 AM
Hoewel ik van mening blijf dat delen ook van enorme waarde is! Het geeft soorten ook bestaansrecht!
huh?
Groeten, Johan Helmus

HPM

Citaat van: Johan Helmus op augustus 12, 2015, 11:19:32 AM
Citaat van: laatvlieger op augustus 12, 2015, 11:16:56 AM

Hoewel ik van mening blijf dat delen ook van enorme waarde is! Het geeft soorten ook bestaansrecht!

huh?

Begrijp je dan niet dat die beesten zonder delende twitchers net zo goed uit zouden kunnen sterven? Niemand heeft iets aan soorten die zomaar een beetje zinloos in een bos rondhangen en hun kunstjes alleen voor soortgenoten vertonen. Algemene dieren moeten natuurlijk helemaal worden afgeschaft.
Herman van der Meer

garryb

Ah, een Bas Haring-fan!

BramtK

Is Bas Haring niet nog veel erger, Garry?
Groeten,

Bram ter Keurs

migratorius

Citaat van: BramtK op augustus 12, 2015, 11:09:28 AMZoekende twitchers, dat is toch innerlijk tegenstrijdig. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de (wereld)twitchers allemaal naar één plek gaan en de vogel daar helemaal gek tapen, maar ja, laten we het positief benaderen.  :)
Dat lijkt me inderdaad een realistisch scenario.
Als de Night Parrot echter inderdaad een nomade is (dat leidt ik niet direct uit deze beelden af...) is het gevaar veel minder groot.
De bekende leefgebieden (voor de komende tien jaar of zo) ontoegankelijk maken zou verdere zoektochten kunnen afdwingen en de kennis van de verspreiding verbeteren.

JanHein

garryb

CiteerIs Bas Haring niet nog veel erger, Garry?
Ja.

HPM

Citaat van: garryb op augustus 12, 2015, 11:41:52 AM

Ah, een Bas Haring-fan!

Vond die de Middelste Bonte Specht niet overbodig omdat die zoveel op de Grote Bonte lijkt?
Herman van der Meer

garryb

CiteerVond die de Middelste Bonte Specht niet overbodig omdat die zoveel op de Grote Bonte lijkt?
Ja, soortenrijkdom is wat hem betreft grotendeels overbodig omdat de mens, en met name hijzelf, er grotendeels niets aan heeft.

Oenanthe

Hopeloos achterhaald om het bestaansrecht van soorten af te meten naar hun nut voor mensen of de aanwezigheid van hun geluid op internet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: garryb op augustus 12, 2015, 12:32:13 PM

CiteerVond die de Middelste Bonte Specht niet overbodig omdat die zoveel op de Grote Bonte lijkt?
Ja, soortenrijkdom is wat hem betreft grotendeels overbodig omdat de mens, en met name hijzelf, er grotendeels niets aan heeft.

Twitchers zien dat toch anders. Voor hen bestaat de natuur in een ideale wereld alleen uit zeer zeldzame soorten. Uiteraard wel zoveel mogelijk zeer zeldzame soorten en dan vooral soorten die sterk op elkaar lijken.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat Wouter dat over dat bestaansrecht echt zo bedoelde als het lijkt.
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: garryb op augustus 12, 2015, 12:32:13 PM
CiteerVond die de Middelste Bonte Specht niet overbodig omdat die zoveel op de Grote Bonte lijkt?
Ja, soortenrijkdom is wat hem betreft grotendeels overbodig omdat de mens, en met name hijzelf, er grotendeels niets aan heeft.


Ja precies, zijn mobieltje was (hem) net zo veel waard als de rest van de wereld.
Groeten,

Bram ter Keurs

migratorius

Citaat van: HPM op augustus 12, 2015, 12:48:00 PM
Citaat van: garryb op augustus 12, 2015, 12:32:13 PM

CiteerVond die de Middelste Bonte Specht niet overbodig omdat die zoveel op de Grote Bonte lijkt?
Ja, soortenrijkdom is wat hem betreft grotendeels overbodig omdat de mens, en met name hijzelf, er grotendeels niets aan heeft.

Twitchers zien dat toch anders. Voor hen bestaat de natuur in een ideale wereld alleen uit zeer zeldzame soorten. Uiteraard wel zoveel mogelijk zeer zeldzame soorten en dan vooral soorten die sterk op elkaar lijken.
De meeste twitchers die ik ken (en daar zitten behoorlijk extreme gevallen tussen) vinden al die volledig gelijk uitziende soorten (miervogels, tyrannulets, graszangers, loofzangers) he-le-maal niet leuk.

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op augustus 12, 2015, 14:17:07 PM
Citaat van: HPM op augustus 12, 2015, 12:48:00 PM
Citaat van: garryb op augustus 12, 2015, 12:32:13 PM

CiteerVond die de Middelste Bonte Specht niet overbodig omdat die zoveel op de Grote Bonte lijkt?
Ja, soortenrijkdom is wat hem betreft grotendeels overbodig omdat de mens, en met name hijzelf, er grotendeels niets aan heeft.

Twitchers zien dat toch anders. Voor hen bestaat de natuur in een ideale wereld alleen uit zeer zeldzame soorten. Uiteraard wel zoveel mogelijk zeer zeldzame soorten en dan vooral soorten die sterk op elkaar lijken.
De meeste twitchers die ik ken (en daar zitten behoorlijk extreme gevallen tussen) vinden al die volledig gelijk uitziende soorten (miervogels, tyrannulets, graszangers, loofzangers) he-le-maal niet leuk.


Hoe denken die dan de concurrenten voor te blijven?
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op augustus 12, 2015, 15:09:31 PM
Citaat van: migratorius op augustus 12, 2015, 14:17:07 PM
Citaat van: HPM op augustus 12, 2015, 12:48:00 PM
Citaat van: garryb op augustus 12, 2015, 12:32:13 PM

CiteerVond die de Middelste Bonte Specht niet overbodig omdat die zoveel op de Grote Bonte lijkt?
Ja, soortenrijkdom is wat hem betreft grotendeels overbodig omdat de mens, en met name hijzelf, er grotendeels niets aan heeft.

Twitchers zien dat toch anders. Voor hen bestaat de natuur in een ideale wereld alleen uit zeer zeldzame soorten. Uiteraard wel zoveel mogelijk zeer zeldzame soorten en dan vooral soorten die sterk op elkaar lijken.
De meeste twitchers die ik ken (en daar zitten behoorlijk extreme gevallen tussen) vinden al die volledig gelijk uitziende soorten (miervogels, tyrannulets, graszangers, loofzangers) he-le-maal niet leuk.
Hoe denken die dan de concurrenten voor te blijven?
Ze "moeten" ze zien, maar dat vinden ze niet leuk! Bovendien kunnen de concurrenten met al die gelijkuitziende vogeltjes makkelijk hun lijst uitbreiden door zich al dan niet opzettelijk te vergissen...

JanHein

redmar_woudstra

Citaat van: migratorius op augustus 12, 2015, 14:17:07 PM
Citaat van: HPM op augustus 12, 2015, 12:48:00 PM
Citaat van: garryb op augustus 12, 2015, 12:32:13 PM

CiteerVond die de Middelste Bonte Specht niet overbodig omdat die zoveel op de Grote Bonte lijkt?
Ja, soortenrijkdom is wat hem betreft grotendeels overbodig omdat de mens, en met name hijzelf, er grotendeels niets aan heeft.

Twitchers zien dat toch anders. Voor hen bestaat de natuur in een ideale wereld alleen uit zeer zeldzame soorten. Uiteraard wel zoveel mogelijk zeer zeldzame soorten en dan vooral soorten die sterk op elkaar lijken.
De meeste twitchers die ik ken (en daar zitten behoorlijk extreme gevallen tussen) vinden al die volledig gelijk uitziende soorten (miervogels, tyrannulets, graszangers, loofzangers) he-le-maal niet leuk.

JanHein

Vergeet de meeuwen niet! Ik wacht nog steeds op een standaardwerk "Tyrant-Flycatchers", zodat ik thuis rustig de echte kenmerken kan noteren. Ze blijken vaak veel beter te doen met recente kleedinformatie. De tekeningen zijn soms te erg voor woorden!
groet,
Redmar

Justin Jansen

Citaat van: migratorius op augustus 12, 2015, 11:52:03 AM
Citaat van: BramtK op augustus 12, 2015, 11:09:28 AMZoekende twitchers, dat is toch innerlijk tegenstrijdig. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de (wereld)twitchers allemaal naar één plek gaan en de vogel daar helemaal gek tapen, maar ja, laten we het positief benaderen.  :)
Dat lijkt me inderdaad een realistisch scenario.
Als de Night Parrot echter inderdaad een nomade is (dat leidt ik niet direct uit deze beelden af...) is het gevaar veel minder groot.
De bekende leefgebieden (voor de komende tien jaar of zo) ontoegankelijk maken zou verdere zoektochten kunnen afdwingen en de kennis van de verspreiding verbeteren.

JanHein
De gevonden vogels in Zuidoost Queensland, matchen qua beschrijving met beschrijvingen van enkele jaren geleden uit de Pilabara regio (Western Australie), dus het gebeid waar ze voorkomen is net zo groot als minimaal half europa. Maar zoals het onderzoek nu al heeft aangetoond, is ondanks de aanwezigheid van vele camera's en een jaar vol zoeken, maar drie keer een sighting gedaan in een bekend gebied. Nu is dus Buff-breasted Button-quail (nog nooit een foto van een levende wilde vogel, dit nu i.t.t. Night Parrot) de lastigste vogel van Australie.
M.v.g., Justin Jansen


arnoud.vandenberg

http://focusingonwildlife.com/news/night-parrot-capture-and-tagging-hailed-as-holy-grail-moment-for-bird-lovers/


Prachtig; de 'wetenschappers' noemen de ontdekking van Young nog wel maar spreken van 'blurry images'.....misschien vat ik het verkeerd op.

Bart van Hoogstraten

Ben Wielstra heeft een Leiblauwe vliegenvanger gevonden in Peking en gefotografeerd!!!
http://birdingbeijing.com/2015/09/14/first-for-beijing-slaty-blue-flycatcher/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/