Hoofdmenu

Wereldnieuws

Gestart door Justin Jansen, maart 16, 2010, 20:47:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Citaat van: BramtK op mei 24, 2010, 14:23:30 PMEen ander 'hoogtepunt' van deze trip was de waarneming van Jankowski's gors, 7 vogels om precies te zijn. Wellicht, in ieder geval voor zover mij nu bekend, de resterende wereldpopulatie van deze soort. De kans bestaat dat deze vogel binnenkort zal uitsterven. Een zeer concreet gevaar dreigt.
Op Birdforum staat wel iets anders over Jankowski's Gors (http://www.birdforum.net/showpost.php?p=1842898&postcount=72). Het lijkt er gelukkig op dat Jesper een beetje overdrijft.

JanHein

BramtK

Nou Jan Hein, het is goed om optimistisch te zijn en we hopen natuurlijk allemaal dat het meevalt, maar om te stellen dat op Bird Forum iets anders staat: dat is met het oog op de precaire situatie wellicht wat naief. Feitelijke telling die wordt genoemd betreft 12 vogels. Op geruchten van andere plekken met Jankowski's bunting zijn wij ook afgegaan, zonder resultaat.
Groeten,

Bram ter Keurs

Justin Jansen

Citaat van: gko op juni 08, 2010, 11:38:13 AM
Citaat van: Justin Jansen op maart 16, 2010, 20:47:44 PM
Gisteren is een vrij zekere Magellanic Pinguïn in NSW, Australie gezien.
Edit: de pinguïn is niet meer teruggevonden ondanks veel zoekacties

wereldnieuws?  wat moet ik met een vrij zekere pinguin in Australie?
Zelfs daar kunnen ze onzekere soorten niet gewoon voor zichzelf houden!
Ik snap nu dat dat w.s. het echte wereldnieuws is
Je hebt er nu kennis van genomen, ik zou zeggen geef het een mooi plekje.
De vogel is inmiddels ingediend bij de Australische Zeldzaamhedencommisie en zou aanvaard het tweede geval voor Australie zijn (van deze Zuid-Amerikaanse soort).
M.v.g., Justin Jansen


Certhia

Nee hoor kom maar op met dit soort meldingen! :)   :duim:


Jurjen Postma

Citeerwereldnieuws?  wat moet ik met een vrij zekere pinguin in Australie?

Nou, in ieder geval DRIE!!! maanden na dato (give or take a few days) niets meer.
Wat maak je je toch druk om nix, er zijn genoeg andere fora om stennis te schoppen lijkt me.

P.S.: inderdaad, laat maar gewoon komen dit soort meldingen :duim:
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


gko

Citaat van: Jurjen Postma op juni 08, 2010, 13:32:58 PM
Citeerwereldnieuws?  wat moet ik met een vrij zekere pinguin in Australie?
Wat maak je je toch druk om nix, er zijn genoeg andere fora om stennis te schoppen lijkt me.

tis maar wat je nix noemt, je mening zeggen is wat anders als stennis schoppen,
Hij zal over Drie!! maanden wel weg zijn, maar nu zit hij er nog(in Australie).

U. Jurjen bent degene die schennis schopt, terwijl Justin netjes van repliek diende.
met vr gr gkoopman

Justin Jansen

In Amerika verzamelen ze dus nog vogels, blijkt op de weblog van http://zbirdtours.com/blog/. Zie volgende quote;
Attu, May 24 – a "first" North American recordMay 25th, 2010 Today was our first visit to Alexai Point.  Like elsewhere, it was very slow at first.  The only bird of any note was a fly-away Red-necked Stint found by Mike "Magic Tooch" Toochin.  Most of the group then moved down the beach towards Gilbert Ridge.  Near the base of the point, Kirk Zufelt flushed another male Rustic Bunting.  Moving on, we watched a Glaucous-winged Gull fly over carrying an urchin.  The gull dropped it on the rocks near one of us. While looking up at it, Hermina Kramp and Rich MacIntosh spotted a snipe flying in overhead from behind.  It landed along the beach in front of us and then disappeared into the grass.  We flushed it back up to the road and then flushed it several more times before we could get a decent look at it, though each time it flew, it looked _very_ interesting...By now, we were strongly suspecting it was a Solitary Snipe.  Finally, we saw it on the ground, though it still wasn't the best look.  I was able to sneak up a hill and get a photo looking down on it.  The photo is probably diagnostic though largely irrelevant now — researchers on the island were nearby and they were able to collect it.  The specimen should be enough to put Solitary Snipe on the ABA and AOU North American checklists (assuming that identification is correct, of course). I put "first" in quotes in the title because there was a report of Solitary Snipe from St. Paul island a few years ago.  Even though it was photographed, the record was not accepted, though I hear it may be re-evaluated soon.
The winds are forecasted to remain from the north for the rest of our stay, but we have new hope for finding a few more birds before we have to leave.

Toch wel erg verrasend gezien de "goede" foto's welke op surfbirds staan in de N. Amercan galleries
M.v.g., Justin Jansen


Gert Ottens

#68
Citaat van: Justin Jansen op juni 08, 2010, 17:36:12 PM
Taxonomie van de Socrata Buizerd

Je bedoeld waarschijnlijk de Socotra Buizerd?:-)

Maar goed, over Socotra gesproken: de ondersoort van de Socotra Mus (Passer insularis), die op Abd 'al Kuri-eiland voorkomt is ook gesplit door o.a. BirdLife (als Abd 'al-Kuri Sparrow: P. hemileucus): http://www.birdlifeforums.org/WebX/.2cba6bdf.

Gert




redmar_woudstra

groet,
Redmar

Justin Jansen

Oef wat een foto van die Chineese Kuifstern!
M.v.g., Justin Jansen


redmar_woudstra

#71
Er wordt ook een melding gemaakt van een hybride Chinese Kuif x Swift Tern... Niet te hopen dat die massaal gaan kruisen bij gebrek aan Chinese Kuifsterns!
groet,
Redmar

Klaas van Dijk

Citaat van: Justin Jansen op juni 10, 2010, 08:00:46 AMIn Amerika verzamelen ze dus nog vogels, (...). Toch wel erg verrasend gezien de "goede" foto's welke op surfbirds staan in de N. American galleries
hoi Justin,

Inderdaad bestaan er nog Amerikanen die vogels 'verzamelen' (=doden) 'voor de wetenschap'. Ik dacht tot kort geleden ook dat dit allang was afgelopen. Maar toen kreeg ik een aflevering van Malimbus. Daarin stond onder andere een artikel over vogels in Ghana "Birds recorded from surveys in Ghana's Central and Brong-Ahafo regions", Hoofdauteur Jason D. Weckstein,

namens "Dept of Biological Sciences and Museum of Natural Science, Louisiana State University, Baton Rouge, LA 70803-3216, U.S.A" en  "Biodiversity Synthesis Center, Field Museum of Natural History, 1400 Lake Shore Dr., Chicago, IL 60505-2496, U.S.A."

In dit artikel is volop sprake van het verzamelen van vogels 'voor de wetenschap'. Zie http://malimbus.free.fr/summarie/summ3128.htm voor een samenvatting.

Groetjes, Klaas

Justin Jansen

Citaat van: Klaas van Dijk op juni 13, 2010, 23:22:31 PM
Citaat van: Justin Jansen op juni 10, 2010, 08:00:46 AMIn Amerika verzamelen ze dus nog vogels, (...). Toch wel erg verrasend gezien de "goede" foto's welke op surfbirds staan in de N. American galleries
hoi Justin,

Inderdaad bestaan er nog Amerikanen die vogels 'verzamelen' (=doden) 'voor de wetenschap'. Ik dacht tot kort geleden ook dat dit allang was afgelopen. Maar toen kreeg ik een aflevering van Malimbus. Daarin stond onder andere een artikel over vogels in Ghana "Birds recorded from surveys in Ghana's Central and Brong-Ahafo regions", Hoofdauteur Jason D. Weckstein,

namens "Dept of Biological Sciences and Museum of Natural Science, Louisiana State University, Baton Rouge, LA 70803-3216, U.S.A" en  "Biodiversity Synthesis Center, Field Museum of Natural History, 1400 Lake Shore Dr., Chicago, IL 60505-2496, U.S.A."

In dit artikel is volop sprake van het verzamelen van vogels 'voor de wetenschap'. Zie http://malimbus.free.fr/summarie/summ3128.htm voor een samenvatting.

Groetjes, Klaas
Hoi Klaas,

Ik kan nog snappen als het een nieuw taxa betreft, dat dit nog nodig is of kan zijn (en niet meer specimens dan nodig). Maar een zeldzaamheid hoeft geenzins gedood te worden voor documentatie, dat is volstrekt gedateerd.

Groet, Justin
M.v.g., Justin Jansen


Klaas van Dijk

Citaat van: Justin Jansen op juni 14, 2010, 14:06:31 PMHoi Klaas, ik kan nog snappen als het een nieuw taxa betreft, dat dit nog nodig is of kan zijn (en niet meer specimens dan nodig). Maar een zeldzaamheid hoeft geenzins gedood te worden voor documentatie, dat is volstrekt gedateerd. Groet, Justin.
Yep, inderdaad volkomen achterhaald. Maar dus kennelijk niet in (delen van) de VS. En bij dit onderzoek in Ghana werden echt geen nieuwe taxa gevonden hoor! Groetjes, Klaas

BramtK

#75
Op de Dutchbirding-site een stukje over onze ervaringen in China met Jankowski's Bunting. Mijn excuus dat ik dat nog eens zo onbescheiden aanhaal.

Edit: Dank je Phil.
Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

Citaat van: BramtK op juni 14, 2010, 22:54:37 PM
Op de Dutchbirding-site een stukje over onze ervaringen in China met Jankowski's Bunting. Mijn excuus dat ik dat nog eens zo onbescheiden aanhaal.
Geeft niks hoor. Vind het een interessant (en verontrustend) stuk. Dank voor het vertellen van dit verhaal!  ;D

Gerard Troost

leuk topic, kom hem pas nu tegen
(en dit is dus een berichtje om in de toekomst op de hoogte te blijven)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

ArjenDrost †

Citaat van: gtroost op juni 15, 2010, 11:09:51 AM
(en dit is dus een berichtje om in de toekomst op de hoogte te blijven)
Daarvoor kun je toch ook gewoon op de knop "notificatie" klikken ;)

Max Berlijn

#79
Geinig: http://observado.org/waarneming/view/48560509

Zal niet die van Almelo zijn...toch??....

Hoe zeldzaam deze soort is weet ik nog niet (nagevraagd) maar Mark van Beirs onze tourleider had hem in 8 bezoeken nog nooit gezien.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Commentaar Axel Braunlich:

Baikal Teal is indeed quite rare in Mongolia - there seem to be not many records (I haven't seen one despite spending almost 4 years in Mongolia - though most of them in the W). But I guess it must occur more often... it is most probably overlooked (huge distances at some wetlands, difficult to spot females/eclipse males among large aggregations of other ducks - sometimes flocks of tens of thousands of dabbling ducks are seen!, most bird tours visit Mongolia in June, outside the major duck migration seasons, wetlands in the E, e.g. the huge Buir Nuur, are seldom visited by birders etc.). A good record!

Groet Max

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

UtrechtsVogelNet

Citaat van: BramtK op juni 14, 2010, 22:54:37 PM
Op de Dutchbirding-site een stukje over onze ervaringen in China met Jankowski's Bunting. Mijn excuus dat ik dat nog eens zo onbescheiden aanhaal.

Interessant verhaal Bram en mooie foto! Hopelijk niet de laatste van deze bedreigde soort ...

Phil

Justin Jansen

Enkele split voorstellen (Zuid-Amerika)
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

Citaat van: Justin Jansen op juni 19, 2010, 18:59:51 PM
Enkele split voorstellen (Zuid-Amerika)

Ik waardeer de openheid van deze site en de discussies altijd erg. Leuk dat je er weer eens naar verwijst.  :duim:

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jan vH

Citaat van: denro op juni 19, 2010, 21:53:35 PM
Vandaag officieel goed nieuws voor onze vogels  ;D

http://www.nu.nl/binnenland/2273638/waddenzee-officieel-werelderfgoed.html
:duim:
Erg mooi! Al vraag ik me af of het gelijk wel voordeel gaat opleveren voor vogels.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Justin Jansen

#86
geïntroduceerde uilen op Lord Howe eiland!
Triest Indisch nieuws
M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

#87
M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

Het Koeweit 2008 rapport is klaar en staat op http://www.oskonline.org/en/index.html evenals een nieuwe checklijst van Koeweit
M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

#89
800'ste Nationale Park in de staat NSW in Australië!
De net beschreven Fenwick's Antpitta en de bijkomende zaken.
M.v.g., Justin Jansen