Hoofdmenu

Wereldnieuws

Gestart door Justin Jansen, maart 16, 2010, 20:47:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

#30
Leuk, die waarneming van Aidan. Rik Beukers en ik waren mee op dezelfde trip.

Een ander 'hoogtepunt' van deze trip was de waarneming van Jankowski's gors, 7 vogels om precies te zijn. Wellicht, in ieder geval voor zover mij nu bekend, de resterende wereldpopulatie van deze soort. De kans bestaat dat deze vogel binnenkort zal uitsterven. Een zeer concreet gevaar dreigt. Meer informatie volgt wellicht, op deze site of elders.

Zie http://observado.org/waarneming/view/48191377

Bram

Citaat van: Justin Jansen op mei 20, 2010, 15:12:20 PM
Van Surfbirds, en dan uit de fotogalerij van World rarities:

Siberian Crane, China, Momoge N.R. 7 May 2010 © Aidan G. Kelly
One, of an astonishing total of 2800 birds counted at this reserve. A very important staging area in their journey north.

Lijkt me erg fijn nieuws een groep van dit formaat, nu maar hopen dat ze die idiote dam niet gaan bouwen zodat Po Yang enorm veranderd gaat worden.
.
Groeten,

Bram ter Keurs

Justin Jansen

Citaat van: BramtK op mei 24, 2010, 14:23:30 PM
Leuk, die waarneming van Aidan. Rik Beukers en ik waren mee op dezelfde trip.

Een ander 'hoogtepunt' van deze trip was de waarneming van Jankowsky's gors, 7 vogels om precies te zijn. Wellicht, in ieder geval voor zover mij nu bekend, de resterende wereldpopulatie van deze soort. De kans bestaat dat deze vogel binnenkort zal uitsterven. Een zeer concreet gevaar dreigt. Meer informatie volgt wellicht, op deze site of elders.

Zie http://observado.org/waarneming/view/48191377

Bram

Citaat van: Justin Jansen op mei 20, 2010, 15:12:20 PM
Van Surfbirds, en dan uit de fotogalerij van World rarities:

Siberian Crane, China, Momoge N.R. 7 May 2010 © Aidan G. Kelly
One, of an astonishing total of 2800 birds counted at this reserve. A very important staging area in their journey north.

Lijkt me erg fijn nieuws een groep van dit formaat, nu maar hopen dat ze die idiote dam niet gaan bouwen zodat Po Yang enorm veranderd gaat worden.
.
Klinkt als een toptrip!
M.v.g., Justin Jansen


BramtK

Dat was 't! Nog wel meer bijzondere momenten te vermelden, alleen al 6 soorten kraanvogels (m.u.v. Kraanvogel).
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

Bram, enorm gave foto's van die Siberische Kranen! Echt een ultieme droomsoort, dus ik hoop dit ooit ook te mogen aanschouwen.

En ik wist niet dat Jankowskys Bunting zo zeldzaam was, maar hier een kort artikeltje: http://10000birds.com/jankowskis-bunting-close-to-extinction.htm

Waar reisde je mee Bram? Birdseekers, Birdtours?
groet,
Redmar

BramtK

Dank, Redmar. En dan ben ik nog wel een fotograaf van het niveautje-lik-mijn-vestje.

Trip met Jesper Hornskov, zie ook het artikel dat je aanhaalt en waarin onze namen worden genoemd. :)

Ik geloof dat andere organisaties daar ook wel terecht komen, maar dan toch vooral in het kielzog van Hornskov. Op eigen gelegenheid is wellicht ook mogelijk, maar dat lijkt mij een moeilijke onderneming. Later meer.
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

Citaat van: BramtK op mei 24, 2010, 14:59:28 PM
Dank, Redmar. En dan ben ik nog wel een fotograaf van het niveautje-lik-mijn-vestje.

Trip met Jesper Hornskov, zie ook het artikel dat je aanhaalt en waarin onze namen worden genoemd. :)

Ik geloof dat andere organisaties daar ook wel terecht komen, maar dan toch vooral in het kielzog van Hornskov. Op eigen gelegenheid is wellicht ook mogelijk, maar dat lijkt mij een moeilijke onderneming. Later meer.

Ja ik zag jullie namen staan. Maar misschien geen topfoto, maar deze foto is wel erg bijzonder hoor: http://observado.org/fotonew/0/1239900.jpg
groet,
Redmar

Justin Jansen

Nieuws over de White-eyes van Mauritius en Reunion; http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2148-10-158.pdf gelukkig heb ik al deze 5 vogeltjes.
M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

#37
Op 22 mei een Amerikaanse Bontbekplevier in Tuross Head in New South Wales - Australië, het tweede geval voor Australië naar een vogel eerder dit jaar in Broome (WA).
Ook in Broome is de vogel nog aanwezig.

M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

http://www.nature.com/hdy/journal/v104/n5/full/hdy2009122a.html MtDNA stukje, de moeite waard.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20193768 Over Laplanduilen in de USA en de verschillen in vleugellengte.
M.v.g., Justin Jansen


UtrechtsVogelNet

Erg leuk vogels kijken in China!!
Op eigen gelegenheid door China gaan is echter geen probleem mits je de taal spreekt (of met iemand bent die dat goed kan ;-) ). Samen met mijn vriendin min of meer hetzelfde gebied doorkruist in 2006-2007, hadden ook 6 Kranen (maar geen Japanse, wel de onze), Chinese Zaagbek, Thick-billed Plover etc. Prachtig al die Siberische Kraanvogels zo bij elkaar, vooral al je je realiseert dat zo'n beetje de hele wereldpopulatie is ... ik vond ze trouwens erg schuw; de Black-necked waren veel minder schuw.

Het Poyang gebied kan trouwens enorm mistig zijn en aangezien het zo groot is als half NL kun je dagenlang zoeken naar de Sib Kranen (althans, dat las ik in sommige tripreports). We hadden enorme mazzel: daags voor onze aankomst was het kraakhelder en de hele groep zat op 20 minuten lopen/varen van waar we overnachtten.

Phil

redmar_woudstra

Phil, hoeveel vogels had jij toen? (Sib kraans)
groet,
Redmar

UtrechtsVogelNet

Zo rond de 2500. Dat was medio december 2006. Ik heb slechts een schatting gemaakt, niet elk individu geteld. Er waren ook aardig wat jongen bij en dat deed me goed om te zien. Max Berlijn was er een week of 2 a 3 voor mij, en had er 1500 las ik net. Misschien dat er een grotere groep was ontstaan in die tussentijd, geen idee.

Overigens had ik toen 3 kraanvogelsoorten bij elkaar, de zwaangans en de openbilled stork. Plus nog steltlopers.

vr gr, Phil


redmar_woudstra

Ah ok, heb ik toch in een grot geleefd door te denken dat de wereldpopulatie misschien nog 150 vogels betrof...
groet,
Redmar

BramtK

Op de website van Birdlife wordt het aantal van 3.750 vogels genoemd.
Groeten,

Bram ter Keurs

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


redmar_woudstra

Zou dit helpen bij het determineren van de mystery-karekieten uit Marokko uit de DB van dit jaar? Daarin werd African Reed Warbler ook al behandeld, maar toch...
groet,
Redmar

UtrechtsVogelNet

@Remar_Woudstra, misschien doel je op de populatie Sib Kranen die in Iran overwintert? Of is dat ook al verleden tijd, net zoals het paartje dat jaren in Bharatpur in India overwinterde totdat het daar heel droog werd, begin 2000.
Die van Iran was volgens mij nl. een groep van een goede 150, als ik me goed herinner maar ik kan me vergissen. In China zijn er er altijd wel 2,500 of meer geweest. Het aantal jongen varieert nog al eens, heb ik begrepen.

gr, Phil

Justin Jansen

#49
 Gaaf is het voorkomen van Wilson's Stormvogeltjes in de WP in Mei...
M.v.g., Justin Jansen


redmar_woudstra

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 31, 2010, 23:06:04 PM
@Remar_Woudstra, misschien doel je op de populatie Sib Kranen die in Iran overwintert? Of is dat ook al verleden tijd, net zoals het paartje dat jaren in Bharatpur in India overwinterde totdat het daar heel droog werd, begin 2000.
Die van Iran was volgens mij nl. een groep van een goede 150, als ik me goed herinner maar ik kan me vergissen. In China zijn er er altijd wel 2,500 of meer geweest. Het aantal jongen varieert nog al eens, heb ik begrepen.

gr, Phil

Ha Phil,

Ik wist van enkele vogels in Iran (ik ging uit van 5-7 ofzo, en de laatste berichten waren dat die ook niet meer gevonden werden, ik meen in DB) en enkele vogels in oost-china (bij een of ander meer). Ook slechts enkele. Ik wist niet van deze (meer centraal) Chinese vogels. Goed nieuws desalniettemin!
groet,
Redmar


Justin Jansen

#52
Checklist Vogels in China
en een stuk over Raven op de Canarische Eilanden
en een stuk over de IUCN Red list


Leuk stuk; Distorted Views of Biodiversity: Spatial and Temporal Bias in Species Occurrence Data
En of deze al voorbij gekomen is weet ik niet, gaat over Klapeksters en het taxonomisch dillema.

M.v.g., Justin Jansen


Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Jarinka

Citaat van: Justin Jansen op juni 05, 2010, 23:56:29 PM
Twitchersfilm op komst....
Klinkt leuk! Maar als ze Jack Black als vogelaar willen laten doorgaan moeten ze wel héle dure verrekijkers om z'n nek hangen ;D
Groeten, Jarinka Heijink

UtrechtsVogelNet

Opnamen voor deze film zijn oa gemaakt om en nabij Tofino, op Vancouver Island. Ze waren daar bezig toen ik er was; heb de acteurs verder niet gezien, ook geen tijd aan besteed. Zie de film wel t.z.t.

Het boek is aanbevelenswaardig en heb ik eens in de Ramsj gekocht bij de Slegte; ik hoop dat de film er geen afbreuk aan gaat doen.

grtz, Phil

redmar_woudstra

Grappig trouwens dat in de nieuwste DB een foto staat van de laatste wilde West-Siberische Witte Kraan!
groet,
Redmar

Justin Jansen

I hoop dat deze nu eens teruggevonden wordt en klopt: Er is een Night Parrot gezien op Skull Springs Road in Western Australia (21 52 15S 120 48 29E) op 2 Juni, beschrijving ziet er erg hoopvol uit...
M.v.g., Justin Jansen


ArjenDrost †

Citaat van: redmar_woudstra op juni 06, 2010, 13:41:25 PM
Grappig trouwens dat in de nieuwste DB een foto staat van de laatste wilde West-Siberische Witte Kraan!
Mmm, is dat er echt nog maar 1??

redmar_woudstra

Volgens DB wel. De andere vogels zijn uitgezette vogels.
groet,
Redmar