"Intersex" fazant

Gestart door gjcaspers, maart 16, 2010, 13:54:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

gjcaspers

Vandaag bij de Kraaijenbergse Plassen (NB) een gemasculiniseerde Fazanthen ("intersex") gezien: duidelijk kleiner dan de bijbehorende haan, grotendeels vrouwkleed maar deels groene veren op kop en koperkleurige op borst en mantel. Nu wist ik wel dat deze "intersexen" voorkomen, ook bij eenden komen ze voor. Het zijn vrouwtjes waarbij de eierstok niet meer functioneert. Blijkbaar is het mannelijk kleed de "defaultwaarde" en wordt de expressie daarvan door oestrogeen onderdrukt. Maar zelf had ik dus nog nooit zo'n Fazant gezien. Ik kan ook niet vinden hoe vaak ze nu voorkomen. Heeft iemand daar een idee van?
Groet,
Gert-Jan Caspers

Vincent Hart

Interessant! In de laatste alinea hier nog wat achtergrondinfo over hoe e.e.a. werkt bij vogels: http://www.euronet.nl/users/hnl/barr.htm
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Lampe

Gebeurd inderdaad bij hennen waarbij de eierstokken niet meer werken door virus/ziekte of ouderdom.

Gevolgen zijn kleurverandering, groter worden van sporen en het geluid dat veranderd van hen naar haan.

Dit is kan ook negatieve gevolgen hebben voor de populatie fazanten.

In 1827 werd hier al onderzoek naar gedaan en misschien kan dit bepaalde dingen verduidelijken. Hiervan heb ik een paar pagina's opgeslagen op mijn pc in de vorm van een Adobe bestand. Mocht je er belang bij hebben dan kan ik je dat sturen.
Vriendelijke groet,

Nico