Hoofdmenu

Schaamsoorten

Gestart door Jan vH, maart 15, 2010, 19:54:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Citaat van: vincenthart op maart 16, 2010, 16:31:49 PM
Citaat van: frankw op maart 16, 2010, 15:46:49 PM
Citaat van: jw90_online op maart 15, 2010, 22:08:08 PM
Doe mij es zo'n Fluiter!
Ochtendje Veluwe(zoom) in de loop van het voorjaar. No problem.

Bossen aan de Drentse kant van het Fochteloërveen bijv. zijn ook een prima plek voor fluiter, en net iets dichterbij dan de Veluwezoom vanuit Sneek (en voor Gijs Groningen) volgens mij  8)
Lijkt me wel ja :duim:

Jos Welbedacht

Lijkt me een goed plan om daar dan maar eens langs te gaan. Hier in de omgeving zijn ze in ieder geval behoorlijk schaars!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

En als je nou wat later in de lente gaat, op het F'veen zelf ook nog kans op een aardige bonus in de vorm van slangenarend  :duim: Bovendien struikel je er over de paapjes, da's ook lang niet overal zo ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Ik had 2 jaar geleden ook Fluiters in Appelbergen, da's nog een stukje dichter bij Groningen :)  Maar weet niet of dat per ongeluk was of dat ze daar elk jaar zitten...

Michiel en Milka

Mag een schaamsoort ook een soort zijn die je wel hebt gezien?
Vooruit dan maar.
Herfstvakantie 2009, Terschelling. Ik heb me verheugd op een week vogels kijken en daarom een verlanglijstje gemaakt. Hoog genoteerd staat de kleine zwaan. Bij alles wat we die week doen gaat de verrekijker mee en aan het eind van de week, na 60 kilometer fietsen en 20 km wandelen kan ik heel wat soorten noteren: blauwe kiekendief, smient, krakeend, wintertaling, goudplevier etc.etc. Het eiland hebben we dan gezien vanaf paal 0 tot aan de tweede duintjes. Maar géén kleine zwaan. Traditiegetrouw gaan we de laatste avond uit eten. Omdat het al schemert, blijft de verrekijker in de caravan. Maar als we de camping af fietsen, wat zit daar in het weiland?? Zwanen!! Dus rechtsomkeert om de kijker te halen. Ik hoor nog "maar dat zijn toch.." Ik laat me echter niet afleiden. Even later ben ik terug. Ik zet de kijker voor mijn ogen en zie.. drie boerderijganzen. Hoor ik mompelen, "dat zag ik meteen".
We zijn toch gezellig uit eten geweest, en in de afgelopen winter heb ik de schade ruimschoots ingehaald.
http://waarneming.nl/waarneming/view/46144730
Groet, Michiel

Guus Peterse

Volgens mij is de kleine zwaan erg zeldzaam op Terschelling. Ik heb 'm er in elk geval nog nooit gezien. Dus daar hoef je je denk ik niet voor te schamen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Alwin van Lubeck

Citaat van: ArjenDrost op maart 17, 2010, 18:16:48 PM
Ik had 2 jaar geleden ook Fluiters in Appelbergen, da's nog een stukje dichter bij Groningen :)  Maar weet niet of dat per ongeluk was of dat ze daar elk jaar zitten...


Ik had er vorig jaar ik er nog eentje. Bij het Noordlaarderbos zitten ze ook wel trouwens.
Mvg,
Alwin van Lubeck

Vincent Hart

Moet lukken zo Redmar  :duim:

Zelf vorig jaar wat 'schaamsoorten' (zwart op wrn.nl) opgerold, waaronder fluiter. De dag erop naar Zuid-Limburg voor orpheusspotvogel (Gerendal). Het eerste wat ik hoorde toen ik op de plek van de orpheus aankwam was ... fluiter :D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Dat werkt vaak zo met vogels, als je ze één keer hebt gezien of gehoord, herken je ze steeds sneller. Vandaag voor het eerst Grote Bonte Specht op m'n gemak kunnen bekijken, ook klimmend en vliegend (vorig jaar had ik hem vliegend gezien maar niet heel goed). Zodra je weet hoe een vogel zich gedraagt (wat in een vogelgids nooit heel goed beschreven kan worden) zie je ze steeds meer.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op maart 15, 2010, 22:11:04 PM
fluiter, spotvogel, patrijs, matkop

fluiter - menigebos @ roden
matkop - idem, maar ook in veel andere drentse bossen
spotvogel - camping knosse bij leekstermeer
patrijs - tja vind ikzelf ook een lastige soort met nog maar 1 waarneming in de eemshaven.

we doen nog wel eens een rondje roden en dan hebben we die eerste 3 zo binnen  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: vincenthart op maart 18, 2010, 22:12:41 PM
Moet lukken zo Redmar  :duim:

Zelf vorig jaar wat 'schaamsoorten' (zwart op wrn.nl) opgerold, waaronder fluiter. De dag erop naar Zuid-Limburg voor orpheusspotvogel (Gerendal). Het eerste wat ik hoorde toen ik op de plek van de orpheus aankwam was ... fluiter :D

gewoon gelijk gaan twitchen als je begint met vogelen....kom je vanzelf de simpele soorten ook wel tegen haha  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Maar ja, hoe kom je dan aan zeevogels ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

steenl

Grote Trap. Zat ooit op 10 kilometer van mijn school. Dat vond ik te ver fietsen. Luie h*nd!!
Na al die jaren de soort nog nooit (ook niet in het buitenland) gezien.

GijsB

Citaat van: rnbflavour op maart 18, 2010, 22:34:01 PM
Citaat van: dralion13 op maart 15, 2010, 22:11:04 PM
fluiter, spotvogel, patrijs, matkop

fluiter - menigebos @ roden
matkop - idem, maar ook in veel andere drentse bossen
spotvogel - camping knosse bij leekstermeer
patrijs - tja vind ikzelf ook een lastige soort met nog maar 1 waarneming in de eemshaven.

we doen nog wel eens een rondje roden en dan hebben we die eerste 3 zo binnen  :duim:


oke afgesproken,  :duim:
Gijs

Rickschonewille

Zwarte mees, Kuifmees, Kruisbek, Nachtegaal, Fluiter, Zwarte roodstaart. Allemaal van die soorten die maar steeds niet willen lukken. Nachtegaal waarschijnlijk vaak genoeg gehoord. Naja, die komen allemaal nog wel:)

Certhia

Citaat van: steenl op maart 18, 2010, 22:52:26 PM
Grote Trap. Zat ooit op 10 kilometer van mijn school. Dat vond ik te ver fietsen. Luie h*nd!!
Na al die jaren de soort nog nooit (ook niet in het buitenland) gezien.


Tsss iemand had je toen een Grote Trap onder de kont moeten geven met de tekst " Fietsen, Lennaert! En snel een beetje!"  ;)


Marc

Wouter van der Ham

#47
krooneend,topper,goudhaan(vuurgoudhaan al wel meerdere keren gezien),geelgors.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

sjonnoh

ik heb waarschijnlijk nog teveel soorten niet gezien die makkelijk te vinden zijn maar heb dan ook nog geen auto om op meerdere locaties te komen :D

afgelopen dinsdag had ik dan net voor het 1st een ringmus gezien in breda, die heb ik in mijn eigen buurt nog niet gezien.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jan vH

Citaat van: wouteren3 op maart 21, 2010, 19:14:51 PM
Citaat van: wouteren3 op maart 21, 2010, 12:27:23 PM
krooneend,topper,goudhaan(vuurgoudhaan al wel meerdere keren gezien),rotgans,geelgors,

toen ik naar de zwibis was geweest kwam ik ook wat nieuwe soorten tegen(schaam.schaam)kneu,keep,houtsnip,veldleeuwerik,slechtvalk.
ik heb vandaag voor het eerst een rotgans gezien dus die kan weg!:p
Gefeliciteerd (pas het bericht maar aan!).  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Sanne Koolwijk

Heb enige tijd vlakbij de plek gewoond waar de amsterdamse meeuwenpaus Ruud A. altijd z'n pontische, geelpoten, kleine burs, zwartkop, baltische mantels en ik weet niet wat uit het witte gevogelte haalde  :duim:
Ik denk inmiddels aardig vogels uit elkaar te kunnen houden maar dat meeuwengespuis blijft toch wel erg lastig. Alle hiervoor genoemde soorten nog niet op naam kunnen brengen  :-[  Schaamte alom!

ik hoop dit jaar toch weer eens wat 'vrij algemene' te gaan binnenharken als Bokje, Visarend, Bosuil (geluid mag ook!), Kwartelkoning to name a few.  Ook soorten die ik in het buitenland 'al lang' heb zoals Zomertortel, Fluiter, Bonte Vliegenvanger, Europese Kanarie of Rode Wouw zou ik graag eens aan mijn nederlandse lijst toevoegen. Maar als het niet lukt, even goede vrienden! Heb je nog wat om naar uit te kijken.. :)

Het blijft ook gewoon een kwestie van geluk. Zo had ik 2 weken geleden op mijn vaste plek in Hellevoetsluis (als ik bij de schoonfamilie ben) ineens de groep flamingo's die 's winters in de zeeuwse delta verblijft. Zo'n toevallige waarneming is nog altijd veel mooier dan een twitch!

Groeten Sanne



Tukkerbird

Schaamsoorten wil ik het niet noemen maar de rosse franjepoot en strandplevier zijn me nog niet gelukt in Nederland,zal vast eens komen.

Jan vH

Citaat van: Sanne Koolwijk op maart 21, 2010, 19:36:06 PM
Heb enige tijd vlakbij de plek gewoond waar de amsterdamse meeuwenpaus Ruud A. altijd z'n pontische, geelpoten, kleine burs, zwartkop, baltische mantels en ik weet niet wat uit het witte gevogelte haalde  :duim:
Ik denk inmiddels aardig vogels uit elkaar te kunnen houden maar dat meeuwengespuis blijft toch wel erg lastig. Alle hiervoor genoemde soorten nog niet op naam kunnen brengen  :-[  Schaamte alom!
Niet vreemd hoor, ik kijk regelmatig naar meeuwen, maar zeker die laatste lukt mij echt niet. De opvallende Pontische en Geelpoten haal ik er nog wel uit, en die Zwartkopmeeuw en Kleine Burgemeester zitten hier eigenlijk nooit.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

michel.wissink

Als je het 'frusto-soorten' noemt, is de kraanvogel voor mij wel de grootste.
Elk voor- en najaar houd ik wn.nl in de gaten en sta ik op scherp, maar nog altijd zonder succes. Ik neem me steeds voor om ze maar te negeren; misschien komen ze dan.
O ja, 10 jaar geleden heb ik er een paar gezien, maar toen bestond waarneming.nl nog niet...  :P
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jarinka

Kraanvogel is ook voor mij een rampensoort. In de voorjaarsvakantie ben ik met Stijn naar de Blauwe Kamer geweest. De dagen daarvoor vlogen er tientallen Kraanvogels over de Blauwe Kamer, maar wij hebben er maar twee gezien (en zo ver weg  en snel verdwenen dat we ze zonder hulp niet eens gedetermineerd hadden gekregen, dus heb hem niet op m'n lijst gezet). Toen ik thuis kwam en op Waarneming keek, werd de frustratie het grootst... Er waren twee groepen bijna recht over mijn huis gevlogen, die ik gemist heb doordat ik toen in de Blauwe Kamer zat...
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Jarinka, Kranen zijn gewoon ondingen. Ik heb zelf meerdere groepen gemist over school, terwijl ik daar ook was!
Ik woon in Limburg en heb dit jaar maar 13 (4 + 9) exemplaren. Over een half jaar is het weer zover, dan komen de 1e weer terug.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

kraanvogels moet je inderdaad mazzel mee hebben, dan zie je ze een jaar niet, dan zit er in eens 1 tp op weg naar school (begin van de zomer :o ) dan vliegen er in eens 24 kraanvogels over je hoofd als je met jnm op kamp bent.
Gijs

J-o-n-a-s j-a-n-t-z

Tja, voor mij geelgors, kolgans, kanoet, glanskop, kleine zwaan, roek, kramsvogel, koperwiek, grote lijster... Wel al tuinfluiter, zwartkop, spotvogel en een Iberische tjiftjaf

Wilfred

#58
de Wielewaal
Als we de zeldzamere soorten even buiten beschouwing laten staat bovenaan mijn lijstje toch wel deze geel zwarte zomervogel die zich tijdens zijn korte verblijf in ons land doorgaans goed verborgen weet te houden hoog in het geboomte. Daarbij is het een vogel waar op de een of andere manier weinig aandacht voor lijkt te zijn en dat maakt hem voor mij nog mystieker.
Verdere wensvogels met een vleugje schaamgehalte zijn voor mij zwarte specht, gekraagde roodstaart, tuinfluiter en fluiter, kruisbek. Geen van allen zeldzaam maar nog nooit gezien.



Jacob Molenaar

Niet echt schaamsoorten maar ik wil graag nog een keer patrijs, oeverpieper, kanoet en zwarte wouw zien.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)