Hoofdmenu

Twitches

Gestart door Sjoerd, maart 15, 2010, 17:21:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Nog een laatste topic dan na dips en ontdekkingen nu: geslaagde twitches! Geef hier verslag van je twitch mét resultaat ;D

Jarinka

Haha, eigenlijk is mijn enige geslaagde twitch (van de drie) de IJsduiker van Harderhaven. Heb hem mooi kunnen bekijken, en heb er ook nog nieuwe mensen leren kennen!
Heel uitgebreid was het niet. Stijn en ik reden met zijn vader naar Harderhaven, zagen daar veel mensen staan, die hem al aanwezen. We hebben er denk ik een half uur tot een uur staan kijken, en zijn daarna naar Harderbroek gereden (waar we dus de Zeearenden hebben gedipt).
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

M'n mooiste twitch was die van de Marmereend, al was het eigenlijk niet eens een echte twitch. We waren namelijk al van plan om die dag naar Westkapelle te gaan! Dat zat zo: In de zomervakantie was ik bij familie in Zeeland aan het logeren. Na een dag Zuid-Beveland en een dag Noord-Beveland/Schouwen-Duiveland was nu Walcheren aan de beurt. Bij Westkapelle waren al de nodige leuke soorten gemeld, dus daar zouden we in ieder geval naar toe gaan. En opeens zag ik 's avonds dat er een Marmereend in Zeeland werd gemeld, en nog wel in Westkapelle. De volgende dag gelijk erheen en daar stonden al meerdere mensen. De Marmereend was helaas net uit beeld. Na ongeveer tien minuten wachten ben ik toen op een andere plek gaan staan, waar ik 'm wel twee keer in beeld kreeg! Daarnaast waren er ook Strandplevier en Dwergstern, beide ook nieuwe soorten. Een leuk dagje dus (en eigenlijk een leuk weekje, verder ook Temmincks Strandloper en Graszanger nieuw)!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maarten Sluijter

M'n beste twitch tot nu toe is de Grauwe Fitis op de kop van Goeree. http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=16672&q=grauwe fitis
Het was op zaterdag 17 Oktober 2009, ik was klaar met een voetbalwedstrijd en kwam thuis toen ik een telefoontje kreeg van een vogelvriend uit de regio, "Grauwe Fitis in kmhok 36-57-41 linksonder", zat even te twijfelen.. ..er stond een best harde noordenwind en ik moest over de Brouwersdam mét NW 5.
Uiteindelijk rond 14:30 besloten toch te gaan en nog even gebeld voor de precieze plek, spullen gepakt, Brouwersdam over.. en na een uur kwam ik aan op de plek. Er stonden zo'n 6 mensen, na ongeveer een half uur waren er nog maar drie mensen over.. wachten en kijken, erg spannend.
Na ongeveer anderhalf uur, om 18:00 om precies te zijn kregen we een phyllo in beeld, en jaahoor, dat was hem! Gelukkig!
Toen met een lekker gevoel en met dikke meewind de Brouwersdam overgefietst.

Dat wat tot nu toe m'n beste twitch denk ik.
.

Jan vH

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 15, 2010, 19:33:54 PM
M'n beste twitch tot nu toe is de Grauwe Fitis op de kop van Goeree. http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=16672&q=grauwe fitis
Het was op zaterdag 17 Oktober 2009, ik was klaar met een voetbalwedstrijd en kwam thuis toen ik een telefoontje kreeg van een vogelvriend uit de regio, "Grauwe Fitis in kmhok 36-57-41 linksonder", zat even te twijfelen.. ..er stond een best harde noordenwind en ik moest over de Brouwersdam mét NW 5.
Uiteindelijk rond 14:30 besloten toch te gaan en nog even gebeld voor de precieze plek, spullen gepakt, Brouwersdam over.. en na een uur kwam ik aan op de plek. Er stonden zo'n 6 mensen, na ongeveer een half uur waren er nog maar drie mensen over.. wachten en kijken, erg spannend.
Na ongeveer anderhalf uur, om 18:00 om precies te zijn kregen we een phyllo in beeld, en jaahoor, dat was hem! Gelukkig!
Toen met een lekker gevoel en met dikke meewind de Brouwersdam overgefietst.

Dat wat tot nu toe m'n beste twitch denk ik.
Dat was juist een van m'n grootste dips. Ik heb 'm een helaas gemist, wel veel goudhaantjes. :rolleye:  Maar ik ben er ook niet anderhalf uur geweest, en niet op de fiets.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

ik ga vandaag waarschijnlijk naar de huiskraai(en) , ik hoop dat ik ze te zien krijg!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

GijsB

Mijn meest succesvolle twitch was toch nog wel naar de Kaspische plevier, de Ross' ganzen en de Amerikaanse goudplevier op Texel.
Om 6 uur zat ik in de trein vanuit Groningen richting Leeuwarden. Toen de trein in Zuidhorn aankwam stapte Daniel Schepers in.
Eenmaal in Leeuwarden overgestapt op de bus richting den oever om daar over te stappen op de bus richting Den Helder. Na een tochtje met de boot eenmaal aangekomen op Texel hebben we fietsen gehuurd en zijn we op pad gegaan.
Het eerste veldje dat we tegenkwamen gelijk helemaal afgespeurd met de hoop de Amerikaanse goudplevier of de Kaspische plevier te vinden. Beide niet gevonden dus we wilden weer verder gaan. Dan ziet Daniel in eens de vier Ross' ganzen naar het zuiden vliegen. Mooi eerste doelsoort van de dag binnen. De rest van de dag is zijn de Ross' ganzen alleen nog maar in den helder gezien, we hebben dus erg veel mazzel gehad.
Daarna door naar het volgende veldje. Hier waren veel meer auto's dus we verwachtte hier de Kaspische plevier te zien. We vroegen dus aan 1 van de vogelaars of de Kaspische plevier hier zat, maar hij was net uit beeld verdwenen. We bleven dus zoeken en uiteindelijk werd ie weer terug gevonden, helemaal achter aan het veld. We hadden weer een doelsoort binnen, maar echt mooi hadden we hem nog niet gezien, na een uurtje zijn we op zoek gegaan naar de Amerikaanse goudplevier. We hadden alleen niet echt veel succes, en zijn maar weer terug gegaan naar het veldje met de Kaspische plevier. Op het moment dat we onze scope neerzetten land de Kaspische plevier een paar meter voor onze neus, echt geweldig kunnen bekijken. Onze dag was helemaal goed, ookal hadden we de Amerikaanse goudplevier nog niet gezien.
We vragen nog wat rond aan de vogelaars die daar zijn over de Amerikaanse goudplevier en weten nu waar die zit. We gaan er op af en vinden hem vrij snel. Erg ver weg, te ver om gewone goudplevier uit te sluiten, dus we gaan een klein weggetje in om dichter bij te komen (100 meter afstand ipv 500 meter afstand). We hebben de vogel nu met succes kunnen determineren. De meest succesvolle twitch tot nu toe!
Dan moeten we snel weer terug naar de haven, want de boot die we wilden nemen zou bijna vertrekken.

Resultaat: 4 Ross' ganzen, Kaspische plevier en Amerikaanse goudplevier
En natuurlijk een top dag om nooit te vergeten!
Gijs

Wouter van der Ham

Citaat van: wouteren3 op maart 21, 2010, 12:04:51 PM
ik ga vandaag waarschijnlijk naar de huiskraai(en) , ik hoop dat ik ze te zien krijg!
ik heb ze gezien! 3 mooie vogels op het dak van het restaurant! en ook nog een andere nieuwe soort: rotgans!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Vincent Hart

@Wouter: vierdubbel gefeliciteerd  :duim:
@Gijs: geweldig (en bekend ;)) verhaal  :duim: . Kleine variatie: Ik twitchte de dag daarvoor de bonapartes strandloper bij Den Oever (lifer) en (een van) de Amerikaanse goudplevier(en) (ook lifer) langs de Watermolenweg op Texel. Bij die laatste had het een uur of twee geduurd voordat we de vogel hadden toen ie plotseling aan kwam vliegen en vlak voor ons ging zitten! Na 'm prachtig lang bekeken te hebben, wandelde ik voldaan naar de boot. In Den Helder bus naar de trein. In de wegrijdende trein nog even op m'n telefoon gekeken wat er verder die dag gezien was ...

Een (WAT?) kaspische plevier langs de (WAT??) Watermolenweg op Texel. Ontdekt misschien 30 minuten nadat ik van diezelfde plek weg was gegaan. Als ik voor ik de boot op ging de waarnemingen gecheckt had, had ik 'm wandelend kunnen halen. Uiteraard de volgende dag de eerste boot  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Een memorabele twitch was die van de Steppekievit in 2007 nabij Ede omdat het voor mij om zo'n mooie soort ging. De vogel was lange tijd onvindbaar in een vrij groot gebied waar aardig wat Kieviten zaten. Langzaam begon ik al te vermoeden dat ik de soort ging dippen en er ontstond een typische luie sfeer bij de vogelaars. Gezellig wat met elkaar babbelen en de andere vogelaars maar laten zoeken. Helaas werkt dit niet echt wanneer iedereen deze instelling heeft. Hoe dan ook, ik deed hieraan mee en keek zo nu en dan wat de auto's van vogelaars verderop deden. Op een gegeven moment viel mij op dat er een halve kilometer verderop steeds meer auto's bij elkaar kwamen en dan begin je het te begrijpen; de Steppekievit moet weer gezien zijn, en ja hoor, kort van duur en ver weg tussen de Kieviten in het veld maar duidelijk herkenbaar. Vrij vlot hierna vlogen de vogels, inclusief de Steppekievit op, waarbij het kenmerkende patroon van het verenkleed mooi zichtbaar was. Toch een mooie, geslaagde twitch.

Baltimore Oriole dit jaar was ook erg leuk. Mijn eerste OV-twitch en relatief makkelijk te bereiken. Verder erg genoten van twitches van de Roze Pelikaan, Sneeuwuil, Taigastrandloper en niet te vergeten de Ruigpootuilen van afgelopen zondag.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Lonnie Bregman

Vandaag voor de tweede keer wezen zoeken naar de Grote karekiet, die had ik nog nooit gezien. De vorige keer was ie stil en ik dacht dat ie alweer verder was getrokken. dat hele pokke-eind voor niks gefietst. En ja hoor, een dag later werd ie weer gemeld. Toen kon ik een paar dagen niet en vandaag was daardoor de eerste dag dat ik weer kon. De eerste minuten was ie weer stil, maar na een kwartiertje hoorde ik ineens wat gekras uit het riet komen. Het werd steeds duidelijker: een Grote karekiet! Ook zongen er twee Zanglijsters, een Zwartkop, er zat een Glanskop die een nestje leek te hebben, wat Boomkruipers, een Grote bonte specht en drie Schotse hooglanders. Ook zag ik op de terugweg nog 9 Kluten.
Al met al een mooi dagje en nummer 173 op de NL levenslijst.
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Voor Grote karekieten zou je eens naar de Reeuwijkse plassen moeten gaan.
Daar zitten ze vaak vlak langs de kades in smalle rietkragen zodat je ze goed
kan zien. Je kan met de trein naar Gouda en dan daar een fiets huren. Met de
fiets kan je op een heleboel plaatsen komen. Als je met de auto gaat zal je
daar toch het grootste deel moeten lopen.
Er is nog veel meer te zien. Zo is er bijvoorbeeld een redelijke kans op
Zwartkopmeeuwen in of bij de kokmeeuwenkolonie, en er zijn uitstekende
weidevogelgebieden in de buurt.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

bedankt voor de tip!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Rickschonewille

Citaat van: HPM op mei 05, 2010, 18:07:48 PM
Voor Grote karekieten zou je eens naar de Reeuwijkse plassen moeten gaan.
Daar zitten ze vaak vlak langs de kades in smalle rietkragen zodat je ze goed
kan zien. Je kan met de trein naar Gouda en dan daar een fiets huren. Met de
fiets kan je op een heleboel plaatsen komen. Als je met de auto gaat zal je
daar toch het grootste deel moeten lopen.
Er is nog veel meer te zien. Zo is er bijvoorbeeld een redelijke kans op
Zwartkopmeeuwen in of bij de kokmeeuwenkolonie, en er zijn uitstekende
weidevogelgebieden in de buurt.

--
Groeten, Herman van der Meer

Vergeet de Krooneenden niet die op de reeuwijkse plassen niet, is ook erg leuk om op te letten als je toch die richting opgaat. Had laatst krooneenden op 10 meter afstand daar, erg fotogeniek dus.

HPM

Citaat van: wouteren3 op mei 05, 2010, 18:08:49 PM
bedankt voor de tip!

Voor jou is het misschien gemakklijker via station Bodegraven te gaan, Wouter.
Maar een echte Voorschotenaar doet die 25 kilometer natuurlijk gewoon op de fiets  :)
Een beetje kronkelroute binnendoor via Zoeterwoude - Hazerswoude - Boskoop,
maar best leuk. Veel leuker in ieder geval dan over de Rijndijk

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Citaat van: HPM op mei 05, 2010, 18:23:36 PM
Citaat van: wouteren3 op mei 05, 2010, 18:08:49 PM
bedankt voor de tip!


Maar een echte Voorschotenaar doet die 25 kilometer natuurlijk gewoon op de fiets  :)

tuurlijk! ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl