Hemelsbreed afstanden bepalen

Gestart door frankmeer, maart 15, 2010, 01:46:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Weet iemand misschien een website of programma waarmee je met behulp van een kaartje (Google Maps bijvoorbeeld) hemelsbreed afstanden kunt bepalen?

Met Google Maps kun je volgens mij alleen een routebeschrijving maken, maar dit is niet hemelsbreed. Op de vorige pc stond wel de Encarta met een dergelijke functie, maar hier was de inzoommogelijkheid zeer beperkt, meen ik me nog te herinneren.

Hemelsbreed afstanden berekenen is onder meer handig om een vliegafstand te bepalen, bijvoorbeeld de afstand dat een zeevogel (burgemeesters, Witbuikrotgans, Topper, enz.) in het binnenland zit, de afstand die een in Rusland geringde Kolgans heeft afgelegd van de ringplaats naar de waarnemingslocatie of de afstand tussen de verschillende plekken waar de Witkopeend heeft gezeten.
Frank van der Meer

Maico Weites

Google Earth.
Klikken op het liniaaltje naast de envelop.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jarinka

Google Maps is sowieso vrij beperkt, dan kun je het beste gewoon met een liniaal gaan meten wat de afstand is.
Groeten, Jarinka Heijink

frankmeer

Bedankt beiden. Binnenkort zal dus waarschijnlijk Google Earth geïnstalleerd gaan worden. Ik zal nog wel laten weten hoe dat me bevalt.
Frank van der Meer

Maarten Sluijter

.

frankmeer

Hé, dat is een mooie! Bedankt, die kende ik nog niet.
Vanwege het gemak van Google Maps heb ik eigenlijk nooit echt behoefte gehad aan Google Earth en dit dus ook nooit geïnstalleerd. Maar als ik op jouw site verder geen obstakels tegenkom, hoeft Google Earth helemaal niet geïnstalleerd te worden en kan ik deze site gewoon gaan gebruiken.
Frank van der Meer

HPM

Dat afstandmeten.nl is inderdaad handig. Maar met GE kan je ook een mooi overzicht maken
van je eigen waarnemingen als je die als kml hebt geexporteerd.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer