Naar welk gebied ga je het meest?

Gestart door Jarinka, maart 14, 2010, 22:38:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

De vraag lijkt me vrij duidelijk: waar ga je het vaakst heen om lekker te vogelen.

Als ik een keer vroeg uit ben, fiets ik wel eens naar de Arkemheense polder. Dat is heen en terug ongeveer 35 kilometer, maar wel een ontzettend mooie fietstocht (eerst een stuk door de polder met meerdere Grote Zilverreigers en veel verschillende steltlopers, en vervolgens een nog veel langer stuk over een dijk, met aan de ene kant watervogels (Smient, Brilduiker, Kuifeend, Dodaars, Fuut, Knobbelzwaan, enzovoort) en aan de andere kant polder met steltlopers). Meestal ga ik bij mijn favoriete stukje Arkemheen, Delta Schuitenbeek, eventjes zitten, om daar te genieten van de duizenden foeragerende vogels. Toen ik er vorige week zondag was zaten de Kieviten en Grutto's er alweer, en hopelijk komen de Visdieven (heerlijke vogels!) binnenkort ook weer vissen.
Soms fiets ik ook nog wel verder over de dijk voor de vogelkijkhut van strand Nulde (heen en terug ongeveer 4 kilometer extra). Daar heb je uitzicht over een eilandje met heel veel meeuwen, eenden en ook daar weer een mooie portie Grote Zilverreigers.
Echt een ontzettende aanrader om eens heerlijk tot rust te komen!
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Daar ga ik ook af en toe heen. Het vaakst ga ik denk ik naar landgoed De Schaffelaar, omdat dat heel dichtbij is. Daarnaast afgewisseld allerlei kleine gebiedjes (o.a. vuilnisbelt, Zeumeren, landgoed Otelaar, Klein Bylaer, Juliusput). Dat levert veel verschillende soorten op (eigenlijk alles behalve veel steltjes). Ook de Veluwe als ik tijd heb. Ik kom ook regelmatig (vooral in de vakanties) in Zeeland, vooral bij de Zandvoortweg en Westkapelle.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Is de Juliusput een beetje leuk om te vogelen? Ben er afgelopen zomer een keertje geweest en heb er toen gezwommen met een vriendin, maar het was er toen echt ontzettend stil, heb geen vogel gezien.

Als kleine gebiedjes heb ik de vijver van Emiclaer en Nieuwland (vooral in de winter veel eenden, en op het moment bij Emiclaer een stuk of 10 Aalscholvers en 4 Tafeleenden, met af en toe Krakeend of Kuifeend) en het Schothorsterbos. De laatste ben ik nog niet zo heel vaak geweest, maar moet ik zeker doen (pas nog prachtig zingende Winterkoning, fototoestel lag helaas thuis :().
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

Ook ik ga regelmatig naar Arkemheen :) Ik heb met tot nu toe nog laten rijden door mn ouders ;D maar ik heb me voorgenomen om ook zelf te gaan fietsen omdat het gebied op de heenweg natuurlijk ook erg mooi is. Ook ga ik af en toe naar de Oostvaardersplassen, waar natuurlijk ook heel veel te zien is, alleen is dat dan weer net iets te ver weg om daar vaker heen te gaan :( .
En verder ga ik in de vakanties regelmatig met de JNM naar schiermonnikoog, waar het heel leuk is wat betreft ganzen, zangers (tijdens de trek) en zeevogels ;D

Jarinka

Gewoon een keertje lekker gaan fietsen :P. Misschien kunnen we een keertje samen gaan als je tijd hebt? Je moet alleen wel weinig wind hebben, anders waai je haast de dijk af :P.
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

Lijkt me leuk, er was toch ook al een excursie gepland? :)


Jarinka

Nog geen exacte datum, maar waarschijnlijk wordt het een zondag in april.

Morgen wordt het redelijk weer (8 graden), en de zon schijnt af en toe. Ik ben dan om kwart over 2 vrij, en meestal ga ik dan op de fiets naar Arkemheen (eventjes lekker 35 kilometer fietsen). Maar eigenlijk heb ik ook wel zin om gewoon naar het Schothorsterbos te gaan en daar Winterkoninkjes te fotograferen :).
Of anders kan ik wel weer eens naar park Randenbroek, daar ben ik al een hele poos niet meer geweest, en dan is er ook nog kans op IJsvogel :).
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd


Maico Weites

Ik ga vrijwel elke vrije dag naar de Westerpolder bij Kolham, zo'n twee á drie kilometer van mijn huis.
Voor vogels is dat een heel mooi gebied: broedende kluten en visdieven, kwartels, kwartelkoningen en vorig jaar ook zwarte ibis, zwarte ooievaar en ruigpootbuizerd (de laatste twee zelf ontdekt).
Behalve vogels ook moerassprinkhaan oranje luzernevlinders en klein vlooienkruid.

Het natuurgebied bij Woudbloem is een goede tweede.
De noorkant is wel stuk minder fietsvriendelijk, maar is wel een leuk gebied.
Met name voor libellen (een van 's lands grootste populaties groene glazenmakers en ook vroege glazenmakers, grassnijders).

Ook in de de Baggerputten ben ik regelmatig te vinden.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jan vH

Citaat van: Jarinka op maart 15, 2010, 17:17:29 PM
Is de Juliusput een beetje leuk om te vogelen? Ben er afgelopen zomer een keertje geweest en heb er toen gezwommen met een vriendin, maar het was er toen echt ontzettend stil, heb geen vogel gezien.
De Juliusput is vooral in de winter wel leuk. Deze winter heb ik er onder andere al Krooneend, Grote Zaagbek, Nonnetje en Pijlstaart gezien. In de winter is het inderdaad saai, dan zijn de meeste eenden ook weg. Een telescoop is trouwens wel erg handig.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maarten Sluijter

#10
Als ik vrij ben ga ik eigenlijk altijd wel vogelen in de polder (als ik zegmaar 30 seconden fiets ben ik al in de polder).
Meestal in deze gebieden:
http://waarneming.nl/gebied/view/20202
http://waarneming.nl/gebied/view/21469
http://waarneming.nl/gebied/view/21468
http://waarneming.nl/gebied/view/20133
http://waarneming.nl/gebied/view/5496

Waarvan de bekendste de Stolpweg en Koudekerksche Inlaag zijn denk ik, bij de Stolpweg vrijwel elk jaar Velduilen.
De Koudekerksche Inlaag is in de winter altijd goed voor 1000-en ganzen (Brandgans, Rotgans, Grauwe Gans,) met leuke soorten ertussen als Witbuikrotgans, Zwarte Rotgans, Roodhalsgans en dit jaar een Ross' Gans, in de zomer altijd Kluten, Lepelaars, Zwartkopmeeuwen, Groenpootruiters, Roodborsttapuit, Witgatjes.
In de winter heb je vrijwel altijd een IJsvogel in één van de vele slootjes langs de Stolpweg, verder in die slootjes Zwarte Ruiters, Witgatjes, Kluten.
Het hele jaar door altijd Kleine Zilverreigers in de slootjes, op akkers etc. etc.

Verder probeer ik vanaf vorig najaar elke vrije dag trek te tellen op telpost Westenschouwen (http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?taal=1&land=1&site=0&telpost=11 en http://waarneming.nl/gebied/view/4364) ca. 4km van m'n huis. De beste én mooiste dag voor mij op de telpost was op 8 November 2009 --> http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=11&site=0&land=1&taal=1&datum=20091108

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn maar dit is zeg maar waar ik het vaakste heenga.
.

Jarinka

Citaat van: Jan vH op maart 15, 2010, 18:42:10 PM
Citaat van: Jarinka op maart 15, 2010, 17:17:29 PMIs de Juliusput een beetje leuk om te vogelen? Ben er afgelopen zomer een keertje geweest en heb er toen gezwommen met een vriendin, maar het was er toen echt ontzettend stil, heb geen vogel gezien.
De Juliusput is vooral in de winter wel leuk. Deze winter heb ik er onder andere al Krooneend, Grote Zaagbek, Nonnetje en Pijlstaart gezien. In de winter is het inderdaad saai, dan zijn de meeste eenden ook weg. Een telescoop is trouwens wel erg handig.  ;)
Helaas, een telescoop heb ik niet, ik moet het doen met een 8x40 kijker en een fototoestel met 12x zoom. Vanaf waar kun je dan het beste kijken? Kan op Google Maps even niet vinden waar we precies gezwommen hebben, maar dat was een heel klein stukje gras/zand tussen allemaal bomen en struiken.
Groeten, Jarinka Heijink

hiskodevries

amersfoorters,
Vogelwacht Utrecht heeft ook een afdeling in amersfoort en organiseerd geregeld excursies
http://www.vogelwachtutrecht.nl/nieuw/?page=32#3
je hoeft geen lid te zijn om te gaan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Mensen, ik heb zoooo'n ontzettend stoer nieuw gebiedje ontdekt! Het ligt midden in de stad, maar het stikt er van de Winterkoninkjes, Boomkruipers, Koolmezen, Pimpelmezen, Merels, Vinken, en... IJsvogels! Er zit een paartje IJsvogels dat zich echt prachtig laat zien. Ben er vandaag 3 keer (tijdens tussenuren alleen en na schooltijd met Stijn) geweest, en heb in totaal 6 keer (een) IJsvogel(s) gezien (2x zittend, de rest vliegend, en 1x met z'n tweeën vliegend).
Het gebiedje heet Moerasgebied Hooglandsedijk en ligt hier.

De eerste keer dat ik de IJsvogel zittend zag, stelde m'n fototoestel niet snel genoeg scherp, en de tweede keer was m'n accu leeg.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Tja, dan moet je haast wel terug ...  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Wat is dat nou jammer :angel:...
Vrijdag ben ik niet al te laat vrij (3 uur), dus dan ga ik nog even een kijkje nemen. Iemand zin om mee te gaan :)?
Die accu is wel balen... Heb normaal gesproken standaard een extra accu bij me, maar die ben ik sinds vorige week kwijt.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Ik ben vrijdag ook 3 uur uit, dus het lijkt mij wel leuk om te gaan kijken (ik had er trouwens wel eens van gehoord, ik ben er zelfs meerdere keren langsgekomen). Lijkt mij wel leuk om eens te zien! Zie ook m'n website: http://sites.google.com/site/natuurindevallei/gebieden/hooglandsedijk
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Gezellig :)!
Jan, zie ik jou na het 7e dan bij de uitgang van de fietsenkelder? Dan kunnen we daarna Stijn ophalen.
Vergeet vooral je fototoestel niet, want de IJsvogels zijn vrij fotogeniek en er zit ook een hele leuke vrouw eend die telkens op de foto wil (en je daarom achtervolgt, daar post ik zo wel een foto van).
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Citaat van: Jarinka op maart 16, 2010, 19:16:09 PM
Gezellig :) !
Jan, zie ik jou na het 7e dan bij de uitgang van de fietsenkelder? Dan kunnen we daarna Stijn ophalen.
Vergeet vooral je fototoestel niet, want de IJsvogels zijn vrij fotogeniek en er zit ook een hele leuke vrouw eend die telkens op de foto wil (en je daarom achtervolgt, daar post ik zo wel een foto van).
Oké, maar helaas is m'n camera er in februari er mee gestopt, en daarvoor ging het ook niet al te best.  :'(  Ik ben nu aan het sparen voor een nieuwe...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

Das even balen Jan, maar daar word het op het moment zelve niet minder leuk van  ;D
Ik zie jullie vrijdag, gezellig! ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Citaat van: Jarinka op maart 15, 2010, 21:54:11 PM
Citaat van: Jan vH op maart 15, 2010, 18:42:10 PM
Citaat van: Jarinka op maart 15, 2010, 17:17:29 PMIs de Juliusput een beetje leuk om te vogelen? Ben er afgelopen zomer een keertje geweest en heb er toen gezwommen met een vriendin, maar het was er toen echt ontzettend stil, heb geen vogel gezien.
De Juliusput is vooral in de winter wel leuk. Deze winter heb ik er onder andere al Krooneend, Grote Zaagbek, Nonnetje en Pijlstaart gezien. In de winter is het inderdaad saai, dan zijn de meeste eenden ook weg. Een telescoop is trouwens wel erg handig.  ;)
Helaas, een telescoop heb ik niet, ik moet het doen met een 8x40 kijker en een fototoestel met 12x zoom. Vanaf waar kun je dan het beste kijken? Kan op Google Maps even niet vinden waar we precies gezwommen hebben, maar dat was een heel klein stukje gras/zand tussen allemaal bomen en struiken.
Je kunt het beste kijken vanaf de oostkant, daar loopt een paadje naar het water vanaf de 'Vinkelaar'. De andere kant weet ik niet heel goed, mogelijk kan je vanaf daar ook kijken, maar dat is voor mij zowiezo langer. Op m'n website staat een kaartje, het is bij die groene pijl. Zie: http://sites.google.com/site/natuurindevallei/gebieden/juliusput
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Citaat van: Jan vH op maart 16, 2010, 19:22:31 PM
Citaat van: Jarinka op maart 16, 2010, 19:16:09 PMGezellig :) !
Jan, zie ik jou na het 7e dan bij de uitgang van de fietsenkelder? Dan kunnen we daarna Stijn ophalen.
Vergeet vooral je fototoestel niet, want de IJsvogels zijn vrij fotogeniek en er zit ook een hele leuke vrouw eend die telkens op de foto wil (en je daarom achtervolgt, daar post ik zo wel een foto van).
Oké, maar helaas is m'n camera er in februari er mee gestopt, en daarvoor ging het ook niet al te best.  :'(  Ik ben nu aan het sparen voor een nieuwe...
Tip: spaar voor een Lumix. Die zijn een beetje prijzig, maar wel ontzettend goed! Ik heb mijn TZ6 nu ongeveer 8 maanden, en ben er nog steeds heel erg tevreden over :).
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

Als ik thuis ben in Tiel ga ik meestal een rondje polder, Wetlands Passewaaij of (Doode)Linge doen als ik in Zeeland, Burgh-Haamstede, ben ga ik ook meestal de polder in en natuurlijk naar de Prunje, Schelphoek en Boswachterij Westerschouwen.
Stefan Hageman


Calidris Alba

Bijna altijd Lauwersmeer.. Als het goed weer is (lees: niet te hard waait) met de fiets, anders hopen dat m'n pa me kan brengen.
Daniël
Woonachtig in Colombia

sjonnoh

ikzelf ben bijna alleen bij gebiedjes die bij mij in de buurt liggen, ben helaas nog niet al te vrij als vogelaar, moet eigenlijk meer het zicht hebben dat ik ook met trein/bus en boot kan gaan  ;D

zelf kom ik in het bos van ritthem en de dijk, ofwel fort rammekens. boeiende vogels in eht bos zijn: koekoek, ijsvogel (denk ook een koppeltje) aalscholvers (die daar broeden) heb 1 zomer 3 wielewalen in het bos gezien, maar helaas nog geen camera. ook 1X net buiten het bos bij een plasje een koppel stelkluten gezien. soms ook bij een kijkpunt over het water een kleine zilverreiger en lepelaar te zien. verder ook redelijk wat vlinders te zien waaronder 1X een koninginnenpage gezien. en er is ook een veldje vol met (bruinrode) heidelibellen.

op de dijk vind je ook nog aardig wat, 1X kuifaalscholver, 1X 2 graszangers waargenomen. Op de hekjes van de dijk stikt het altijd van de boerenzwaluwen, als het een rustige dag op de dijk is zitten ze altijd in een mooi rijtje op de hekken en heb je zo een heleboel boerenzwaluwtjes op je camera. tevens 1X een oranje boerenzwaluw daar gezien.

sinds 3 weken geleden een ander leuk plaatsje gevonden, een natuurgebiedje tussen middelburg en sint-laurens. hier vind je veel waddenvogels, met name grutto's en veel ganzen. ook een paar dagen geleden een velduil waargenomen, helaas zelf niet kunnen vinden  ;D

en soms met mijn vaders auto ga ik naar het veerse meer en west-kapelle (heb dat 1X gefiets op een zonnige dag).

met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Harm058

Het Lauwersmeer gebied, ben er bijna wekelijks te vinden met mijn broer
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


firecrest

AW-Duinen ligt om de hoek :)
Toch ga ik meestal naar de Kennemerduinen :P 

GijsB

laatste tijd vooral koningslaagte, maar dit komt vooral door de draaihals die er zou zitten (En gister nog gezien is, zit er dus al een week). Heb hem nog steeds niet gezien, maar wel leuk gebiedje, vandaar daar weer een rouwkwik

Gijs