Wereldlibellensite

Gestart door Gert Veurink, maart 14, 2010, 12:41:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Gert, bezint eer ge begint.
hoeveel budget heb je per jaar ?
Als zo`n site een succes wordt zul je een eigen server moeten kopen laten hosten en de bandbreedte betalen.
Als dat geen punt is:
Selecteer een 'systeem' waarin je de site wilt bouwen, want meer mensen moeten tegelijk met de inhoud bezig kunnen zijn.
b.v. een wiki of een Content management systeem.
In alle gevallen komt daar kennis van het gekozen systeem en bijbehorende database bij kijken.
Je hebt het over zo`n 9000 soorten !


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Weia

Wat denk je van wikibooks?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Citaat van: hiskodevries op maart 16, 2010, 14:38:28 PM
Als zo`n site een succes wordt zul je een eigen server moeten kopen laten hosten en de bandbreedte betalen.
Een eigen server is overdreven. Hosten van de site kost natuurlijk wel wat, maar met €100 per jaar kom je al een heel eind. Zo heel groot is de belangstelling voor libellen ook weer niet. Het hangt ook van de doelgroep af: Nederlands? Engels?. En wil je een forum? Een goedlopend forum betekent dat mensen dagelijks meerdere keren langs komen, berichten posten, die moeten opgeslagen worden. Dat belast het systeem natuurlijk.

Maar waarom zou je een forum willen? Die zijn er al genoeg.

Citaat van: hiskodevries op maart 16, 2010, 14:38:28 PM
Selecteer een 'systeem' waarin je de site wilt bouwen, want meer mensen moeten tegelijk met de inhoud bezig kunnen zijn.
Dat is wel belangrijk. Het scheelt een hoop als de site gemakkelijk te onderhouden is. Belangrijker is dat het tijd kost om een site actueel te houden. Vergis je daar niet in. Een paar maanden lang is het leuk, dan wordt het een verplichting en ga je omzien naar andere mensen om het werk te doen. Die moeten dan wel weer ingewerkt worden, en haken na enige tijd weer af.

Citaat van: hiskodevries op maart 16, 2010, 14:38:28 PM
Je hebt het over zo`n 9000 soorten !
Het aantal soorten maakt niet zo heel veel uit voor hoe moeilijk het is. Elke soort wordt op dezelfde manier beschreven, en heeft dus dezelfde invoerhokjes. Als je 10 soorten hebt gedaan, dan zit je bij de 11de echt niet meer te puzzelen hoe je zoiets moet doen. Het is wel veel werk.

Verder is er elders al veel beschikbaar over soorten. Lijstjes genoeg. Wat ontbreekt bij allerlei lijstjes die ik heb gezien zijn goede verspreidingskaarten. Maar waarschijnlijk is dat dan weer niet zo eenvoudig, anders hadden andere sites die ook wel.
(Sybe)

JohanvantBosch

Check ook eens hoe sommige noord-amerikaanse libellensites zijn opgezet. Ik heb de namen ff niet paraat.

Goyatlah

Ik zou eerst eens goed bedenken wat je "core-business" zou moeten zijn:
Soorten-lijst met foto's?
Of een wereldwijd ontmoetingspunt?
Of ...

Dan kijken hoe je dat voor elkaar krijgt. Hoeft niet zo moeilijk te zijn, en ook niet zo duur, als je maar met php-scripts oid werkt. Met een pagina of tien kun je al een heel eind komen (mijn foto-site bestaat maar uit 2 pagina's). Grootte van de foto's wel beperken, want anders kan je webspace snel en ongecontroleerd vollopen.

Taal engels, want je hebt de expertise van niet-europeanen op een bepaald moment hard nodig.

Nog iets, de 1e duizend soorten heb je zo te pakken, de 2e is een stuk lastiger, en daarna heb je er nog 4000 te gaan. Wellicht met soorten er tussen waar niet of nauwelijks foto's van bestaan. Maar, waar een wil is, is natuurlijk een weg.

Persoonlijk vind ik bugguide wel mooi. (http://bugguide.net/node/view/77)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Ik kan me voorstellen dat je een optie wilt waarbij je ook foto's van verschillende soorten naast elkaar kunt bekijken. En dat je daarin kunt kiezen (2-10 soorten, waarbij je zelf kunt aangeven welke)

Gert Veurink

het aantal soorten is ongeveer 5800

Er is over een aantal onderwerpen wel nagedacht. Nog niet over alles. Er is wel contact geweest met mensen die sites van vergelijkbare opzet hebben gemaakt.

De gedachte is niet zozeer een forum of ontmoetingsplek. De gedachte is ook niet te concurreren met waarneming, observado, asia-dragonfly etc. Het gaat om een mooi overzicht. Ik besef dat we ze nooit alle 5800 zullen krijgen, vanaf 1000 is de site echter al interssant. (Ken je een site met 1000 soorten libellen op foto?)

Ik stuur bewust niet teveel in de discussie, nu er veel dingen langs komen waar ik wel echt wat aan heb.  Er komt een brainstormsessietje met een aantal betrokkenen. Daar zullen alle onderwerpen die jullie aandragen besproken worden.
groet!
Gert Veurink



sympecma

En waarom zou je gewoon niet met observado samenwerken. Ik zag een vogelwebsite van Costa Rica (of was het nou Ecuador), waarin observado waarnemingen en kaartje geintegreerd waren. Is dit misschien iets voor de website?

Groeten,

Maarten
Groeten,

Maarten de Groot

Gert Veurink

Citaat van: sympecma op maart 17, 2010, 08:39:18 AM
En waarom zou je gewoon niet met observado samenwerken. Ik zag een vogelwebsite van Costa Rica (of was het nou Ecuador), waarin observado waarnemingen en kaartje geintegreerd waren. Is dit misschien iets voor de website?

Groeten,

Maarten

equador...
hebben we in het achterhoofd... thnx

groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citaat van: Gert Veurink op maart 17, 2010, 09:11:58 AM
Citaat van: sympecma op maart 17, 2010, 08:39:18 AM
En waarom zou je gewoon niet met observado samenwerken. Ik zag een vogelwebsite van Costa Rica (of was het nou Ecuador), waarin observado waarnemingen en kaartje geintegreerd waren. Is dit misschien iets voor de website?

Groeten,

Maarten

equador...
hebben we in het achterhoofd... thnx

Dit is de site van Dusan Brinkhuizen (Equador)

hiskodevries

dit lijkt al meer op 'verspreidingskaarten' http://observado.org/gmap_gbif2.php?soort=583
let op nog experimenteel
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Taka

Misschien eerst nog wat aandacht te schenken aan de huidige site van de NVL?

* Op de homepage krijg ik een javascript fout.
* Het is leuk om een pagina te hebben met foto's van de NVL Libellenstudiedag 2010, maar zo heel moeilijk is het niet om de omschrijving per ook in andere browsers te tonen: gebruik title="de tekst bij de foto" ipv alt="de tekst bij de foto".
* Op de pagina van de libellenwerkgroepen staat al heel lang een link naar StEA (Stichting Ecoloisch Advies). Bestaat dat nog? De website staat in elk geval niet op het genoemde adres, en zoekwerk op internet levert ook geen andere (bestaande) website op. Ik heb er een aantal jaren een keertje kontakt mee gehad. Als ik het me goed herinner hadden ze een aantal jaar voor dat contact een project gedaan met libellenwaarnemingen in Utrecht stad. Ten tijde van mijn contact (2006 oid) lag dat project feitelijk al stil.

Maar goed, als betalend niet-lid, heb ik misschien niet zoveel inspraak.
(Sybe)

marcel123

Citeeral heel lang een link naar StEA (Stichting Ecoloisch Advies). Bestaat dat nog?
Op internet heb ik hun site niet meer gevonden..

marcel123

Tijdens de NEV- dag is opnieuw gesproken over een libellenwebsite...wat was daar ookal weer de opzet van?