Wereldlibellensite

Gestart door Gert Veurink, maart 14, 2010, 12:41:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

 
We zijn aan het brainstormen over een wereldlibellensite, ook hier een oproep:

- heb je goede ideeën: stuur me een mail of pm!
- heb je foto's van buitenlandse soorten die je eventueel beschikbaar zou willen stellen (met behoud van copyright uiteraard): stuur me een mail of pm (niet met de foto's maar met een lijst namen graag)!
- denk je op andere manier te kunnen bijdragen (zoals het zeer welkome vertaalaanbod van Nick  ;) ) dan hoor ik dat ook graag

We weten dat asia.- africa.- en america.- dragonfly.net bestaat. We gaan proberen één en ander te combineren.
Het staat wel in de kinderschoenen dus verwacht niet te snel resultaat... er is echter wel veel animo en veel goede ideeën dus dat resultaat gaat er wel komen
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Ik vond de opmerking van Dolf (en in de wandelgangen van meermensen) een goede, dat de site een meerwaarde sou hebben als hij ook ingaat op determinatie(tips/kenmerken)

marcel123

#2
http://observado.org/familie/view/113

het is natuurlijk wel een leuk idee om zo'n site op te zetten maar ik zou me afvragen of het niet in combinatie met een bestaande website kan.
Wouter is bijv. voor vogels bezig een om voor alle soorten van de wereld een plaatje te bemachtigen. Het lijkt me dat zo'n aanpak ook voor libellen zou moeten kunnen werken.
Er is dan sowieso nog een en ander te doen ;-) http://observado.org/familie/view/1298

En de kenmerken kun je er als tekst in kwijt; http://observado.org/soort/info/18416


Andre321

#4
AH, Dat is wel een belangrijk punt..Wat mist observado wat wel in de nieuwe website zou zitten ?
Vergeet niet dat in observado o.a. het volgende al geregeld is
-auteursrecht
-webspace
-toevoegen fotos
-autorisatie
-taxonomie
-bijhouden van taxonomie
-forum
-soorttekst(kun je je voor aanmelden)
-naamsbekendheid
-toevoegen waarnemingen
-verspreidingskaartjes maken
-statistieken
-gebiedendatabase
-overzichten
-exporten
-polygonen voor customizen gebieden
- Zoekfunctie op diversie niveaus (toegevoegd)

Goyatlah

In Observado zijn foto's gelinkt aan waarnemingen.
Daarnaast zet ik geen fotos meer op waarneming.nl of observado, omdat er mee geklooid wordt. (Geen nieuwe diskussie, simpel my point of view)
Maar de diskussie in hoeverre het project meerwaarde heeft tov bv Asia-dragonflies, heb ik met Gert al gehad. Laten we maar kijken wat er van komt...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citaat van: ahospers op maart 14, 2010, 14:11:55 PM
AH, Dat is wel een belangrijk punt..Wat mist observado wat wel in de nieuwe website zou zitten ?
Vergeet niet dat in observado o.a. het volgende al geregeld is
-auteursrecht
-webspace
-toevoegen fotos
-autorisatie
-taxonomie
-bijhouden van taxonomie
-forum
-soorttekst(kun je je voor aanmelden)
-naamsbekendheid
-toevoegen waarnemingen
-verspreidingskaartjes maken
-statistieken
-gebiedendatabase
-overzichten
-exporten
-polygonen voor customizen gebieden

Oops Marcel, dit had ik dus nog niet gelezen.
Auteursrechten.... Hmpf heb ik een half jaar geleden nog een hele diskussie over gehad dacht ik... Sindsdien heb ik geen foto meer geplaatst.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Ik ben wel benieuwd wat er volgens Gert anders aan de opzet zou moeten, om een site als Observado wel aan zijn eisen/gedachten voor deze wereldlibellensite te kunnen laten voldoen. Ik denk nu ook even aan hoe Wouter Teunissen bij de vogels nu met het verzamelen van foto's van alle soorten bezig is.

http://observado.org/familie/view/1303

edit: dit sluit aan bij Marcel's vraag.

Gert Veurink

Citaat van: JohanvantBosch op maart 14, 2010, 14:23:13 PM
Ik ben wel benieuwd wat er volgens Gert anders aan de opzet zou moeten, om een site als Observado wel aan zijn eisen/gedachten voor deze wereldlibellensite te kunnen laten voldoen. Ik denk nu ook even aan hoe Wouter Teunissen bij de vogels nu met het verzamelen van foto's van alle soorten bezig is.

http://observado.org/familie/view/1303

edit: dit sluit aan bij Marcel's vraag.

interessant... kom ik op terug. Ga in the mean time verder met kitische vragen en goede ideeën!

groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Een ding is van belang, het vertrouwen dat medewerkers/deelnemers in zo'n site hebben.
Dat is bij Observado helaas niet goed geregeld, daarnaast is Observado niemand's site (snapt iedereen wat ik bedoel?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Andre321

#10

 Overigens heeft een nieuwe site, behalve dat je alles weer opnieuw moet doen, dezelfde problemen, maar misschien een andere verpakking.


(even ingekort)

Goyatlah

Nee, Marcel, ik heb sinds juli vorig jaar geen enkele foto meer geplaatst, alleen weggehaald. Weet gewoon niet wie wat met mijn foto's uitspookt. Kwestie van vertrouwen dus (en ik vertrouw jouw wel)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#12
Citaat van: ahospers op maart 14, 2010, 14:55:35 PM
Dolf,
Als je dat echt vond was je ook hier op dit forum niet te vinden. Overigens heeft een nieuwe site, behalve dat je alles weer opnieuw moet doen, dezelfde problemen, maar misschien een andere verpakking.

Laten we de discussie vooral niet opnieuw beginnen (zoals Dolf zelf al eerder aangaf). Dolf's visie op het gebruik van foto's is duidelijk.

Het gaat nu denk ik om de gedachten van Gert.

Goyatlah

Citaat van: JohanvantBosch op maart 14, 2010, 14:59:18 PM
Citaat van: ahospers op maart 14, 2010, 14:55:35 PM
Dolf,
Als je dat echt vond was je ook hier op dit forum niet te vinden. Overigens heeft een nieuwe site, behalve dat je alles weer opnieuw moet doen, dezelfde problemen, maar misschien een andere verpakking.

Laten we de discussie vooral niet opnieuw beginnen (zoals Dolf zelf al eerder aangaf). Dolf's visie op het gebruik van foto's is duidelijk.

Het gaat nu denk ik om de gedachten van Gert.

Eens
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Traveller

#14

Misschien een tip,
Maak bij het uploaden van foto's een mogelijkheid dat de foto wel of niet vrij gebruikt mag worden t.b.v. de Wereldlibellensite. Dit gebeurd ook bij Libellennet, van de Vlinderstichting, en werkt volgens mij prima.


Gert, ik heb nog wel foto's van een Dwergjuffer voor je.  ;)
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Andre321

#15
@traveller
Het toestaan van fotos op een andere domainnaam kan nu ook al (de optie staat in mijn instellingen).
Avifauna Drenthe werkt ook ten dele met een werkgroepskoppeling.
http://www.avifaunadrenthe.nl/

Goyatlah

Citaat van: ahospers op maart 14, 2010, 15:37:01 PM
Dat kan nu toch ook al (of is die optie weg?)

Andre, we gaan - wat mij betreft - deze diskussie niet herhalen...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2010, 15:39:25 PM
Citaat van: ahospers op maart 14, 2010, 15:37:01 PM
Dat kan nu toch ook al (of is die optie weg?)

Andre, we gaan - wat mij betreft - deze diskussie niet herhalen...
Ik stuur jullie beiden even een pb, andré met toelichting en Dolf met een verwante vraag.

Taka

Ideeën:

- een newsfeed met samenvatting van geselecteerde recente wetenschappelijke artikelen.
- een flickr-app die geotagged foto's op een (wereld-)kaart toont.
(Sybe)

Goyatlah

De lokatie (zeker als eea op het web staat) waar soort gegevens gevonden kunnen worden zijn uitermate interressant. Ik loop me regelmatig de pleuris te zoeken, terwijl mn boeken budget op het moment boven de 200 euro per maand ligt. Iets te veel voor een steuntrekker. Toch?
Gelukkig viel deze maand met 40euro voor de Franse Alpen heel erg mee.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

laatvlieger

Op Observado is zeer veel mogelijk!
We kunnen daar zeer uitgebreide soortoverzichten maken, verspreidingskaarten worden live, on-line gecreeerd. De foto-overzichten zijn ongekend, alles ge-geotagged door de manier van invoeren.

Bij de vogels zijn we al zeer hard op weg. Daar gaat het aantal soorten als een tierelier. HEt zou fraai zijn als dit ook voor de libellen zou gelden. Ook nu al worden er relatief veel libellen op Observado ingevoerd. Dus dat zou volgens mij zo goed moeten kunnen draaien.

Met goede foto's en wat lokale experts, kunnen we heel snel iets moois opzetten! Dus kom maar op met jullie waarnemingen en foto's! 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Goyatlah

Mogelijk misschien wel. Maar of het gebeurt is iets anders.

Lokale inbreng loopt nog steeds niet erg hard. Persoonlijk zou ik al blij zijn als er vanuit Duitsland veel zou worden ingevoerd, maar waarnemingen uit Duitsland lijken toch hoofdzakelijk die van Nederlanders te zijn. Maar wat niet is kan nog komen.

Daarnaast: wie moet het uitvoeren. En hoe autonoom zijn die mensen? Het opstellen van de soortenlijst bv was (hoe goed het eindresultaat ook is), niet echt inspirerend.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

Verspreidingskaarten via observado werkt nog niet goed. Een opvallende zomersoort als de bosbeekjuffer geeft dit beeld:
http://observado.org/soort/maps/579?from=2000-01-01&to=2010-01-01&grid=5000
Dat lijkt niet op een verspreidingskaart. De enkele verspreide waarnemingen buiten de Benelux zijn het resultaat van vakanties hier en daar.

Op andere sites zijn andere waarnemingen op een kaart gezet. Bijvoorbeeld deze site  voor vooral duitstalige landen. Beide sites hebben meer dan nationale pretenties, maar de verspreidingskaartjes lijken niet echt op elkaar.

Dan is er ook nog http://www.eol.org/, initiatief van Edward O. Wilson. Loopt nog niet zo'n vaart daar, en het verspreidingskaartje van de bosbeekjuffer (even op "maps" klikken, dan inzoomen) is wat onevenwichtig lijkt me. Bijna niets in Oost-Europa?
(Sybe)

Goyatlah

Anne heeft voor west-polen bosbeekjes ingevoerd (dat ze niet allemaal kloppen is een ander verhaal), vind ik niet terug.

Maar denk dat sites als observado op het moment een beetje vakantie-sites van de eigen achterban zijn. Betekent niet dat dat over 3 jaar nog steeds zo is, en wellicht staan er dan duizenden waarnemingen van een paar Poolse odo's op. Waarnming.nl is ook vrij klungelig begonnen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op maart 15, 2010, 21:40:42 PM
(dat ze niet allemaal kloppen is een ander verhaal)
Dolf, wil je alsjeblieft niet van dit soort opmerkingen tussendoor gooien. Dat lijkt me een beetje beneden je niveau.

Goyatlah

Citaat van: JohanvantBosch op maart 15, 2010, 21:46:20 PM
Citaat van: Goyatlah op maart 15, 2010, 21:40:42 PM
(dat ze niet allemaal kloppen is een ander verhaal)
Dolf, wil je alsjeblieft niet van dit soort opmerkingen tussendoor gooien. Dat lijkt me een beetje beneden je niveau.

Heb ik je maanden geleden al over gemaild, is nooit iets mee gedaan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

jack_windig

Kijk eens op www.stippen.nl voor wat ideeen. Dat is een site over Nederlandse lieveheersbeestjes, maar maakt ook gebruik van waarneming.nl voor de kaartjes. Bij een wereldlibellensite zou ik net zo iets doen. Waar mogelijk gebruik maken van observado zodat je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.  Maar er zijn ook dingen die je niet in observado kwijt kan (literatuur bijv.) waarvoor een aparte site uitkomst kan bieden.

Sticht

Citaat van: Goyatlah op maart 15, 2010, 22:09:52 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 15, 2010, 21:46:20 PM
Citaat van: Goyatlah op maart 15, 2010, 21:40:42 PM
(dat ze niet allemaal kloppen is een ander verhaal)
Dolf, wil je alsjeblieft niet van dit soort opmerkingen tussendoor gooien. Dat lijkt me een beetje beneden je niveau.

Heb ik je maanden geleden al over gemaild, is nooit iets mee gedaan.

Kom op zeg..lekker boeiend voor iedereen...kunnen jullie dit niet achter de schermen oplossen.

Goyatlah

Voor zover ik weet is Gert zijn idee min of meer een kennis site. En niet zo zeer een atlas project (wat sites als waarneming.nl en observado.org zijn)

Overigens is de kwestie hoe observado.org hier in ligt niet zo relevant. De kennis ligt niet hier maar bij asia-dragonflies, en de indiers, russen en chinezen die daar aan werken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

ik reageer niet op alles, maar volg het nauwlettend. Jullie komen met hele nuttige dingen die ik zeker mee ga nemen...
Fijn dat jullie zo mee doen, bedankt daarvoor en ga vooral door!
groet!
Gert Veurink