Je leukste (nieuwe) ontdekking

Gestart door Vincent Hart, maart 14, 2010, 12:34:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

sjonnoh

en dat was toch een leuke ontdekking  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Lonnie Bregman

Niet echt een klapper, en ben ook niet de enige die 'em gezien heeft, maar gisteren ontdekte ik bij Ottersaat (op Texel) een Witbuikrotgans tussen de Rotganzen. Was al bang dat ik hem dit jaar niet meer zou zien terwijl mijn kleine broertje hem wel al had. :rolleye:
Groeten, Lonnie Bregman

wijnands

Als ik dit zo lees denk ik dat ik in ieder geval vaker foto's ga maken van twijfelgevallen. Ook al levert 't geen bewaarfoto op, dan nog kan ik later echt goed (laten) checken of ik misschien wat zeldzaams heb zoals met het matkop/glanskop verhaal van afgelopen weekend.

Zelf helaas geen echte zeldzaamheden gespot tot nu toe
Groeten,
Jeroen Wijnands

Matty

Mn beste ontdekking(en) deed ik gister, in het Lauwesmeergebied. Mijn eerste rietzanger en rietgors. Overigens ook een koekoek gehoord daar.  :P 

sjonnoh

rietzangers zijn altijd moeilijk te fotograferen, zelf maar 1 keer de kans gehad om er 1 te fotograferen.
vandaag bij west-kapelle 5 soorten er meteen bij, waaronder de oeverzwaluw, zwarte stern, bosruiter, boomvalk en de casarca
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jan vH

Gefeliciteerd met de nieuwe soorten, Johnny en Matthijs!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

sjonnoh

met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Sjoerd

Citaat van: sjonnoh op mei 09, 2010, 18:24:11 PM
waaronder de oeverzwaluw, zwarte stern, bosruiter, boomvalk en de casarca

welke nog meer dan? :P
En was die casarca zeker wild?

sjonnoh

zie topic vandaag waargenomen, en denk dat die oeverzwaluw toch uiteindelijk huiszwaluw was, volgens waarnemingen  :(
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jan vH

Citaat van: Sjoerd V. op mei 09, 2010, 18:39:03 PM
Citaat van: sjonnoh op mei 09, 2010, 18:24:11 PM
waaronder de oeverzwaluw, zwarte stern, bosruiter, boomvalk en de casarca
En was die casarca zeker wild?
Hier staat hij vaak tussen, en maar één keer op escape.  ;) Maar je weet het (zonder ringen) nooit zeker. Het lijkt me wel een goede plek, er zijn al de nodige zeldzaamheden gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

dannybregman

Ik ben vandaag naar 'de groene jonker' geweest, veel soorten gezien zoals dwergmeeuwen. Ik heb daar zelf een casarca ontdekt.

Jan vH

Ik denk dat 'mijn' Nachtegaal bij Nieuw Hulckesteijn (Nijkerk) ook wel genoemd mag worden. Pas de 3e op Amersfoort.Waarneming.nl. Gisteren is hij ook nog door iemand gehoord.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Timo Roeke

Citaat van: Danny Bregman op mei 16, 2010, 17:09:32 PM
Ik ben vandaag naar 'de groene jonker' geweest, veel soorten gezien zoals dwergmeeuwen. Ik heb daar zelf een casarca ontdekt.
Dwergmeeuwen zijn altijd leuk. Als je je eerst hebt gezien, duiken ze opeens vaker op.

sjonnoh

Citaat van: Timo Roeke op mei 16, 2010, 22:24:41 PM
Als je je eerst hebt gezien, duiken ze opeens vaker op.

dat gevoel heb ik nou bijna bij elke vogel!  :rolleye:
maar dat is dan ook waarschijnlijk omdat je dan weet waar die vogels zitten en hoe ze zich gedragen.

gister eindelijk de tuinfluiter erbij. midden in het bos tussen alle zangen van vele zwartkoppen viel 1 zangetje wat meer op en bij de foto was het wel duidelijk genoeg dat het een tuinfluiter was!  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

firecrest

#75
Ik zal ook is wat vertellen over mijn ontdekkingen. Misschien halen jullie er nog tips uit om zelf iets leukst te ontdekken!


Mijn eerste leuke ontdekking was de Grote Burgemeester langs Bloemendaal aan Zee, in 2007. De trektellers zaten zoals gewooonlijk allemaal door hun scoop te turen richting zee. Ik mocht altijd de branding in de gaten houden. Na een tijdje kwam er een lichte meeuw aangevlogen. Ik had ervaring met Grote Burgemeesters van Den Helder en ik wist meteen dat het om een Burgemeester ging. Toen ik Grote Burgemeester riep keken de trektellers verbaasd op. Maar toen ik naar de lichte meeuw die door de branding vloog wees, was het meteen duidelijk dat het echt om een Grote Burgemeester ging! Vanaf dat moment mocht ik ook door de scopen kijken wat er op zee vloog (mijn eigen scoop nam ik nooit mee). In 2008 ontdekte ik op een stormdag ook nog een Vaal Stormvogeltje die ik meteen herkende en een Noordse Pijl. Bij die laatste had ik toch wat hulp van mijn vader nodig, verder dan een pijlstormvogel kwam ik niet. Het is ook moeilijk determineren bij windkracht 13 en in de stromende regen....


In 2008 was het weer raak. Dit keer was het echt raak! Wat er precies gebeurde weet ik niet meer, maar het verslag dat ik toen schreef staat op Deception Tours. De vogels zijn nog steeds niet aanvaard, ondanks foto's waar de vogel goed opstaat... Verder heb ik op Vlieland veel Bladkoninkjes ontdekt, vooral bij Lange Paal zijn ze goed te doen. Ook dichter bij huis, in De Bokkedoorns, zitten ze vaak. Je moet net even de eerste zijn die de kenmerkende roep hoort of de vogel ziet in een van de dennenbomen.


2009 was ook weer een leuk jaar. Vooral op 'mijn' telpost, trektelpost Parnassia was het goed raak. Zo had ik een dag met zowel Rode als Zwarte Wouw! Ik stond alleen op de post, maar toen ik in de verte een wouw zag aankomen belde ik mijn vader, die enkele honderden meters verder op Bloemendaal aan Zee stond. Mijn vader was net op tijd om de Zwarte Wouw mooi over te zien komen. Ongeveer 5 minuten later pikte ik opnieuw een wouw op. Al vrij snel werd duidelijk dat het een Rode Wouw was. De vogel vloog op redelijke afstand langs de post. Erg leuk!
In het najaar was het ook weer flink scoren! Samen met mijn vader had ik een dag met 3 Duinpiepers en een Ortolaan. Met enkele andere trektellers had ik enkele weken later een geweldige dag. S'ochtend op de telpost 3 Grote Piepers, waarvan ik er 1 op de foto kreeg (!!!) en een fraaie Sneeuwgors. Later kwam de piep van een Zwartkeellijster binnen en stond ik s'middags naar een erg fraaie Zwartkeellijster, geheel vrij in een boom bij het NIOZ op Texel te kijken!
Vorig najaar had ik ook nog een leuke dag in de Kennemerduinen. Na een leuke dag vogels vangen op het ringstation, hadden we de netten gesloten en waren de ringers echter naar huis. Ik bleef in het gebied rondhangen. Door het geluid zitten er vaak leuke soorten in het gebied. Na het hele gebied doorzocht te hebben, bleek er echter niet veel leuks te zitten. Ik liep richting het hek, om het gebied weer uit te lopen. Toen zag ik een vogel op een paaltje naast het hek zitten! Het bleek een Draaihals te zijn, die zich erg mooi liet bekijken! Snel mijn camera gepakt, maar die stond uit en de dop zat al weer op de lens. Toen ik mijn camera gereed had vloog de vogel de struiken in. Daarna geprobeerd de vogel terug te vinden, dat lukte helaas niet...


In ieder geval heb ik binnen 3 jaar een leuke lijst bij elkaar verzameld. Ik hoop er de komende jaren nog een hoop leuks aan toe te voegen!




EDIT: In 2009 had ik ook nog een Breedbek ontdekt, helemaal vergeten  :rolleye: :P .
We kwamen net terug van vakantie, Trinidad & Tobago, en we hadden het nieuws van een Marmereend al ontvangen. Meteen de volgende dag in de auto gestapt, om na een volle dag reizen, weer 2 uur in de auto te zitten richting Zeeland. Om daar dan weer tot de conclusie te komen dat de vogel was gevlogen :( (gelukkig komt ie toch niet op de lijst :) ). Daarna zijn we de leuke plekjes van Zeeland gaan checken. Natuurlijk kan de prunje dan niet ontbreken! Bij de Prunje pikte ik er een rare steltloper tussen de Bontjes uit. Helaas ben ik niet zo goed in steltlopers, maar mijn vader zag meteen dat het een Breedbekstrandloper was!!! Dat was nog een nieuwe soort voor mij! Uitgaande dat de vogel al lang ontdekt was door anderen (we hadden de berichten nog niet bekeken) reden we verder. Aan de overkant aangekomen vroegen we voor de zekerheid of de Breedbekstrandloper die er zat al gemeld was. De vogelaars waren stomverbaasd en vroegen of we zeker wisten dat er een Breedbekstrandloper zat. We hebben de vogel voor ze in de scoop gezet en ze waren al snel overtuigd (hij was ook onmiskenbaar). Daarna besloten we de vogel ook maar te piepen. Aangezien Jaap Eerdmans op vakantie was belde ik Marcel Haas met de mededeling dat we een Breedbekstrandloper hadden gevonden. Hij meldde de vogel meteen op dutchbirding en waarneming.nl. Later kon de vogel nog bekeken worden door enkele andere Zeeuwen. Weer een leuke soort voor mijn zelfontdeklijst!

firecrest

Overigens is het terugvinden van vogels ook leuk! In 2006 stond ik op een parkeerpaats in Meijendel, samen met een grote groep vogelaars. Er vloog een Slangenarend in het gebied rond! Met mijn, toen nog plastic kijker :P , was ik meer geïnteresseerd in de kolibrievlinders die er rondvlogen. We stonden er inmiddels al een uur en de vogel was nog steeds niet gevonden. De meeste vogelaars waren inmiddels druk aan het praten en er werd niet echt meer opgelet. Ik besloot om ook maar is naar de Slangenarend te gaan zoeken. Ik zag een roofvogel vliegen en vroeg aan mijn vader wat het was. Het bleek de Slangenarend te zijn!!! Alle vogelaars op de parkeerplaats waren stomverbaasd! Stonden ze met de beste telescopen het gebied af te zoeken, vond een klein jongetje met een plastic kijkertje de vogel terug! Deed me denken aan deze strip :P 

Sjoerd


sjonnoh

haha, geweldig verhaald! zo zie je maar weer, het ligt niet alleen aan het apparatuur wat je hebt maar ook aan je eigen  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Timo Roeke


Rickschonewille

Citaat van: firecrest op mei 17, 2010, 20:48:22 PM
Meteen de volgende dag in de auto gestapt, om na een volle dag reizen, weer 2 uur in de auto te zitten richting Zeeland. Om daar dan weer tot de conclusie te komen dat de vogel was gevlogen :( (gelukkig komt ie toch niet op de lijst :) ).

Hij moet wel op de lijst komen  >:(  Ik heb em getwitcht, en zie nog steeds niet waarom hij niet zou geaccepteerd zou kunnen worden. Over die Buffelkopeend doen ze ook niet moeilijk ...  :-X

Folkert Jan

Citaat van: Rickschonewille op mei 18, 2010, 13:11:31 PM
Citaat van: firecrest op mei 17, 2010, 20:48:22 PM
Meteen de volgende dag in de auto gestapt, om na een volle dag reizen, weer 2 uur in de auto te zitten richting Zeeland. Om daar dan weer tot de conclusie te komen dat de vogel was gevlogen :( (gelukkig komt ie toch niet op de lijst :) ).

Hij moet wel op de lijst komen  >:(  Ik heb em getwitcht, en zie nog steeds niet waarom hij niet zou geaccepteerd zou kunnen worden. Over die Buffelkopeend doen ze ook niet moeilijk ...  :-X

beschadigde handpennen. en of dit nu veroorzaakt is in een kooi of in het wild, de regel is dat een soort er dan niet op komt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 14:08:08 PM
Citaat van: Rickschonewille op mei 18, 2010, 13:11:31 PM
Citaat van: firecrest op mei 17, 2010, 20:48:22 PM
Meteen de volgende dag in de auto gestapt, om na een volle dag reizen, weer 2 uur in de auto te zitten richting Zeeland. Om daar dan weer tot de conclusie te komen dat de vogel was gevlogen :( (gelukkig komt ie toch niet op de lijst :) ).

Hij moet wel op de lijst komen  >:(  Ik heb em getwitcht, en zie nog steeds niet waarom hij niet zou geaccepteerd zou kunnen worden. Over die Buffelkopeend doen ze ook niet moeilijk ...  :-X

beschadigde handpennen. en of dit nu veroorzaakt is in een kooi of in het wild, de regel is dat een soort er dan niet op komt.

Ja ik weet de reden, maar er zijn zo veel beesten met beschadigde handpennen...... zijn die dan ook allemaal escape... Naja ik laat me hier niet meer over uit, we laten lekker de commissie beslissen. En als ie niet geaccepteerd word, so be it....

Jan vH

Vanmiddag twee Zwarte Ooievaars ontdekt boven mijn huis. Ik hoorde een gans, dus ging even kijken en opeens vlogen daar twee roofvogelachtige vogels. Snel de scoop erbij gepakt en al snel kwam ik tot de conclusie dat het twee Zwarte Ooievaars waren. Snel mijn broertje er bij geroepen, die heeft ze ook nog even gezien. Daarna verdwenen ze al vrij snel uit het zicht.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Robertmeer

Citaat van: Jan vH op mei 22, 2010, 19:06:11 PM
Vanmiddag twee Zwarte Ooievaars ontdekt boven mijn huis. Ik hoorde een gans, dus ging even kijken en opeens vlogen daar twee roofvogelachtige vogels. Snel de scoop erbij gepakt en al snel kwam ik tot de conclusie dat het twee Zwarte Ooievaars waren. Snel mijn broertje er bij geroepen, die heeft ze ook nog even gezien. Daarna verdwenen ze al vrij snel uit het zicht.
Leuk Jan!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Zojuist samen met mijn vader en Peter de Rouw een Witstaartkievit gevonden op het Vogelmeer! Vogel liet zich mooi bekijken en ik heb ook goede vluchtplaten. Foto's + uitgebreid verslag volgen vanavond, nu gaan we door naar de Groene Jonker voor de volgende goede soort ;)  Mijn eerste doel van 2010 heb ik weer gehaald en mijn 2 Sibopi's zijn weer overtroffen!

Vincent Hart

Geweldig Lars, en dank voor je ultrasnelle belletje  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Citaat van: firecrest op mei 29, 2010, 13:17:44 PM
Zojuist samen met mijn vader en Peter de Rouw een Witstaartkievit gevonden op het Vogelmeer! Vogel liet zich mooi bekijken en ik heb ook goede vluchtplaten. Foto's + uitgebreid verslag volgen vanavond, nu gaan we door naar de Groene Jonker voor de volgende goede soort ;)  Mijn eerste doel van 2010 heb ik weer gehaald en mijn 2 Sibopi's zijn weer overtroffen!

Top ondekking!! Erg bedankt!!

Sjoerd


Maarten Hotting

Zoals ik al een tijdje geleden had beloofd zou ik nog een verhaaltje schrijven over mijn ontdekking!
Ik heb een verhaaltje geschreven waar in een paar weken over heb gedaan. Het is een best lang verhaal geworden dus ik zou zeggen neem er wel even de tijd voor!

Veel leesplezier!!!






Rotszwaluwen Hoorn
14 tot 24-11-2006
Geschreven door: Maarten Hotting

Ik was nog maar een jochie van net een maandje 14 jaar en vogelde eigenlijk alleen maar in het Purmerbos. Ik zat in Hoorn op school en woonde in Purmerend.
Het begon allemaal toen in de dinsdagochtend 14 november 2006 op school zat.
Ik zat in de les Nederlands toen ik, ik denk uit verveling, naar buiten zat te kijken. Vlak voor het einde van de les zag ik opeens dat er een vogel richting de school kwam vliegen die me wel heel erg aan een zwaluw deed denken. De vogel vloog snel richting de school en verdween ook alweer snel om de hoek van de school. Ik had de vogel erg kort maar wel goed kunnen bekijken. Ik begon meteen na te denken wat het zou kunnen zijn, want ik had zelf nog nooit een zwaluw in november in Nederland gezien.
Dat ik een zwaluw had gezien was ik wel van overtuigd, maar wat voor een??
Wat me als eerste opviel was dat de zwaluw opvallend bruin was en zeker geen witte stuit had. Ik kende de Boeren en Huiszwaluw goed en wist toen al zeker dat die soorten het niet waren. Ook wist ik dat de Oeverzwaluw bruin was maar wel een opvallende borstband had. Deze had ik ook niet waargenomen dus die was het ook niet. Toen bleef er voor mij nog maar weinig over en kon het bijna niets anders zijn dan een Rotszwaluw! Ik kende de Rotszwaluw al wel van mijn vakanties in Oostenrijk waar ik eerder een Rotszwaluw had gezien.

In mijn pauze, bijna een uur na mijn waarneming, ben ik nog even naar buiten geweest en heb ik even rond de school gekeken maar helaas zonder resultaat.
Ik maakte rustig mijn schooldag af en vertrok om half 1 naar huis. Omdat ik eigenlijk toen niet wist hoe zeldzaam de Rotszwaluw in Nederland is had ik helemaal niet zoveel haast om de waarneming door te geven. Ik heb daarom ook pas thuis om ongeveer half 2 mijn waarneming ingevoerd. Thuis begon ik toch nog een beetje te twijfelen omdat ik de staart niet goed had kunnen waarnemen. Daarom besloot om een onzekere Rotszwaluw in te voeren en maar af te wachten. (http://waarneming.nl/waarneming/view/1734802)

Nog diezelfde middag liep ik weer een rondje in het Purmerbos waar ik toen ook erg vaak vogelde. Achteraf had ik beter naar Hoorn kunnen gaan.

Al snel kreeg in een reactie van Johan van't Bosch op mijn waarneming met de vraag of de vogel nog ergens in de buurt zou kunnen zijn. Omdat ik de zwaluw in de mijn pauze niet meer had teruggevonden en ook maar erg kort gezien dacht ik zelf dat de vogel doorgevlogen was.
Nog diezelfde middag werd en door Sander Lagerveld en Nick van der Ham gezocht naar de vogel. Rond 4 uur hadden zij drie zwaluwen in beeld waaronder een Boerenzwaluw, een onbekende zwaluw en de mogelijk Rotszwaluw. Zij konden er op dat moment ook erg weinig aan zien en piepte de vogel als vrij zeker door. Wel konden zij nog enkele foto's en zelfs nog een filmpje maken maar daar was de vogel helaas niet goed genoeg op te zien.

De volgende dag moest ik weer vroeg naar school. Toen ik op school aankwam stond er een groepje vogelaars gezellig met elkaar te praten. Ik sprak ze aan en vroeg of zij de vogel al hadden gevonden. Meteen werd een geantwoord: "Nee, jij wel dan??". Toen ik vertelde dat ik de vogel gisteren als eerst had gezien wisten ze meteen wie ik was. Allemaal waren ze erg blij dat ik me even kwam melden en dat ik meteen even kon vertellen wat ik allemaal gezien had en in welke richting de vogel vloog.
Toen ik om half 1 vertrok vanaf school was er geen vogelaar mee te zien en dus besloot ik ook maar om naar huis te gaan. Achteraf bleek dat het groepje er toch bijna de hele dag nog had gestaan maar naar een andere plek, op de ijselmeerdijk,  waren gegaan waar de vogel(s) de middag ervoor door Sander en Nick waren gezien. Helaas leverde het helemaal niets op en was het weer ook slecht, dus konden al die vogelaars, waarschijnlijk vol ongeloof, weer naar huis.

Toen ik de volgende dag weer vroeg op school aankwam stond er helemaal geen enkele vogelaar. Dit viel me toen wel erg tegen. Die dag zat ik de hele dag op school, rond kwart voor 4 zat ik in mijn laatste les, dit keer wiskunde, en zag ik weer de zwaluw vliegen. Ook deze keer zag ik de vogel weer heel kort. Nu zag ik eigenlijk niet meer dan het silhouet van een zwaluw. Wat me wel opviel was dat het toch een redelijk forse zwaluw was. Ook nu heb ik de waarneming pas thuis  ingevoerd op waarneming.nl. Ook nu kreeg ik alweer snel een reactie van Johan van 't Bosch met de vraag of ik zeker wist dat het zelfde vogel was en of ik nog een tweede vogel had gezien. Maar helaas ik had echt maar een vogel gezien.
(http://waarneming.nl/waarneming/view/1737766)

De volgende dag moest ik weer vroeg beginnen en tot mijn grote vreugde stonden die zelfde vogelaars alweer bij de school toen ik aankwam. Natuurlijk heb ik weer een hele tijd met ze staan praten en met o.a. Michel Veldt afgesproken dat ik zou bellen als ik de vogel(s) zou zien en hij als hij de vogel(s) zou zien.
Uiteindelijk kwam ik te laat in mijn eerste les omdat het buiten veel interessanter was dan die lessen te volgen. In mijn pauze ben ik nog wel even bij de groep vogelaars gaan zitten, maar helaas ze hadden nog niet veel gezien.
Toen om half 3 mijn telefoon ging liep ik snel de les uit om op te nemen. Dat was Michel Veldt!! Ze hadden de vogels eindelijk gevonden en het waren er zelfs TWEE!! Michel had zelfs heel erg mooie foto's van de vogels kunnen maken.
(http://www.pbase.com/brenda_michel/image/70356542)
Het bleek te gaan om de EERST twitchbare Rotszwaluwen voor Nederland.
Helaas had ik nog 45 minuten les, maar Michel beloofde dat ie nog even zou blijven om de foto's te laten zien. Toen ik eindelijk om 10 over 3 uit was rende ik snel het lokaal uit naar de uitgang. Bij de receptie van de school kwam ik al enkele vogelaars tegen die probeerde te achterhalen in welk lokaal ik les had... Op het moment dat ze net me rooster hadden gevonden kwam ik aanrennen en moest ik gelijk mee naar buiten.

Toen ik buiten kwam stonden er twee groepen vogelaars. De ene groep vogelaars keken vol spanning naar het dak van de school in de hoop de vogels ook nog te kunnen zien. Zij waren nog op de melding afgekomen maar kwamen helaas te laat. De andere groep begon meteen te juichen en te klappen toen ik aan kwam lopen. Iedereen begon me te feliciteren en te bedanken voor deze mooie ontdekking. Spontaan werd er een krat bier gepakt en ver de ontdekking gelijk gevierd. Michel Veldt liet zijn prachtige foto´s zien!!
En zo hebben we nog een tijdje op het hek gezeten van het gebouwtje dat naast de school staat. De meeste vol van blijdschap met een nieuwe soort voor Nederland op zak. De andere erg teleurgesteld omdat ze de vogel hadden gemist. Al snel verlieten de meeste vogelaars de plek omdat het al weer donker begon te worden.

De volgende dag stonden de eerste vogelaars alweer vroeg bij de school te wachten. Ook ik ging op mijn vrije zaterdag naar Hoorn om de vogels ook eens goed te kunnen bekijken. Onderweg van het station naar de school kwam ik al een paar vogelaars tegen die me ook gelijk herkende. De vogels waren op dat moment net weer ontdekt langs de IJselmeerdijk en vlogen in de richting van de school. Omdat ze net opweg waren naar de IJselmeerdijk en de slagbomen van het spoor dicht waren hadden ze hun auto snel in de berm langs de weg gezet en rende ze terug naar de school. Ook ik rende met ze mee maar helaas zonder resultaat. Bij de school stonden ook nog enkele vogelaars die de vogels ook nog niet hadden gezien. Toen ik met nog een vogelaar naast de school stonden hoorde ik opeens een paar auto's met gierende banden wegrijden. Meteen werd duidelijk dat de vogels weer waren gezien. Omdat ik geen vervoer had in Hoorn bood Jaap Denee aan om met hem mee te rijden naar de plek. Dit deed ik graag en zo kwam ik aan op de plek waar de vogels op dat moment rondvlogen. De vogels lieten zich prachtig bekijken en konden op dat moment  zeker door 200 vogelaars bekeken worden. De hele dijk stond vol met vogelaars. Een erg leuk gezicht. Eigenlijk had ik dat nog nooit mee gemaakt. Ook nu begon iedereen me weer te bedanken met de ontdekking van voor vele een nieuwe soort en een nieuwe soort in Nederland. Als een van de laatste kwam Rob Sponselee aan. Al vloekend kwam hij aan rennen, maar helaas net te laat. De vogels waren net een stukje de wijk in gevlogen en waren niet meer in beeld. Rob had een auto gevolgd waar geen vogelaar in zat maar heel iemand anders. Hij kwam dus op helemaal de verkeerde plek uit. Toen ik met een groepje vogelaars de wijk in liep hadden we de vogels al snel weer teruggevonden. Al snel gingen de vogels zitten op een waterafvoer van een hoge flat. Meteen werd er op fluitjes geblazen en zo begon een massale stroom van vogelaars vanaf de dijk de woonwijk in. De vogels trokken zich niets aan van al die drukte en konden het allemaal prima bekijken vanaf het dak van de flat. Al snel stonden alle vogelaars langs de weg opgesteld waaraan de flat lag. De vogel lieten zich ongeveer een kwartier bekijken en begonnen zich zelfs rustig te poetsen. Enkele fotograven was het gelukt om de flat in de komen en die konden vanuit de ramen prachtige foto's maken van de vogels. Op de weg ontstond ondertussen ook een chaos van auto's die stopte om te vragen wat er aan de hand was. Uiteindelijk vlogen de vogels weer op en vlogen de binnenstad van Hoorn in. Daarna heb ik nog met onder andere Jaap Denee en Arnoud van der Berg de vogels zien vliegen bij de grote Kerk in het centrum van Hoorn. Ook erg leuk waren de Zwarte Pieten die net met de boot waren aangekomen en nieuwsgierig kwamen kijken wat er te zien was. Na een geweldige dag vogelen werd ik door Jaap weer afgezet bij het station en ben ik maar weer naar huis gegaan. De vogels zijn deze dag door vele honderden vogelaars gezien.

Toen ik thuis kwam had ik een mailtje in me mailbox van een mevrouw van Radio Noord Holland met de vraag of ik zondag tijd had om 's ochtends naar Hoorn te komen voor een interview voor de radio. Dat wilde ik natuurlijk wel, dus ik met die mevrouw afgesproken dat ik de volgende ochtend in Hoorn zou zijn.
Dat was ook een prima kans voor me vader en me broer om de vogels ook te gaan bekijken. Toen we aankwamen bij de school vlogen de vogels nog rond de school. Al snel verdwenen de vogels weer richting de IJselmeerdijk.
Al snel kwam de mevrouw van radio Noord Holland en kon de interview beginnen. Ook Jan-Pieter de Kreiger, een vogelaar uit Hoorn, was bij de interview aanwezig. Na een aantal vragen te hebben beantwoord en het een en ander te hebben vertelt was de interview alweer voorbij. Daarna ben ik nog met mijn vader en broer naar de IJselmeerdijk gegaan. Op dezelfde plek al de dag ervoor lieten de vogels zich weer geweldig bekijken. Omdat de vogels zich nu wel lang lieten bekijken en veel op dezelfde plek rondvlogen zijn wij maar na een tijdje maar weggegaan.

Toen ik maandag weer op school kwam was ook daar duidelijk geworden wat er allemaal gebeurd was de afgelopen week. Een paar jongens mij me klas vroegen wat er allemaal was gebeurd de afgelopen week en moet ik dus nog het een en ander vertellen. Die maandag heb ik de vogels zelf ook nog een keer gezien. Dit was de laatste dag dat ik de vogels zag. Ook nu weer vanuit het lokaal.

De daaropvolgende dagen werden de vogels nog steeds af en toe gezien. Op vrijdag 24 november was de laatste waarneming. Vanaf dinsdag de 21e werden er helaas niet meer als een vogel gezien. Het is niet echt duidelijk geworden waar de andere vogel gebleven was. Maar wat eerder in de week al opviel was dat de ene vogel een stuk actiever was dan de andere. Die zat veel meer terwijl de andere gewoon rondvloog. Misschien was de ene vogel een beetje verzwakt?!

Het waren twee geweldige weken waarin ik erg veel vogelaars heb leren kennen en heel veel nieuwe dingen heb meegemaakt.
Wat ik ook heb geleerd uit die twee weken is dat als je zeker weet dat je iets gezien heb het gewoon stug moet volhouden en niet gaan denken dat het niet kan omdat andere het niet geloven.

Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de geweldige weken!
Groet,
Maarten