Je leukste (nieuwe) ontdekking

Gestart door Vincent Hart, maart 14, 2010, 12:34:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterlindenburg

gaaf, dat verhaal over die spotlijster. ook echt een legende nog steeds binnen de JNM. een goede vriend van mij was erbij als kotertje van 11...

Thijs Fijen

Mm, dat met die fluitjes moet toch nog steeds goed werken denk ik. Moeten we maar weer eens gaan introduceren? Scheelt belkosten ;)
Thijs Fijen

Jarinka

Niet een ontdekking, maar een herontdekking :D.

Vanmiddag fietste ik, na een saaie ochtend kamer opruimen, richting Barneveld. Of om wat preciezer te zijn: richting Lunteren, de huidige verblijfplaats van een van de mooiste Nederlandse vogels: de Hop!
Vanmorgen twijfelde ik er nog over, want het was wel érg ver, en de wind waaide wel érg hard. Gelukkig ben ik toch maar gegaan, en daar ben ik ontzettend blij mee!

Toen ik eindelijk op de plek van bestemming aan kwam, zag ik al een groepje van drie vogelaars staan. Ze vertelden dat de Hop een half uur geleden in de greppel had gezeten, maar dat die inmiddels weer weg was. We besloten de akker op te lopen om beter in de greppel te kunnen kijken. Helaas, hij zat niet op zijn favoriete plekje onder de silo.

Na een poosje gelopen te hebben zagen we opeens iets zwart-wits vliegen. De Hop! Maar we waren allevier al zo ontzettend blij dat we hem gezien hadden, dat we niet zagen waar hij landde. Maar, waren we met elkaar eens, we hadden hem toch gezien, dus dan was het zoeken een stuk rustiger.

Inmiddels waren er nog meer mensen op de akker gearriveerd, maar de Hop werd maar niet gevonden. De klok tikte steeds verder, en van de 2,5 uur die ik voor de Hop gereserveerd had, was er nog maar een half uurtje over. Ik besloot langzaam terug te lopen naar de straat, en om onderweg nog even bij de silo's te kijken. Opeens hoorde ik iets. Oep-oep... Oep-oep-oep... Dat zal hem toch niet zijn? Gelukkig had ik m'n iPod met vogelgeluiden bij me, en controleerde snel het geluid. Ja, dat was hem echt!

Snel terug naar het groepje vogelaars om te melden dat ik hem gehoord had. Ze dachten dat het waarschijnlijk een Holenduif was, maar omdat er verder niet veel te zien was liepen ze mee. Bij de silo's bleven ze staan kijken, en ik liep maar verder, want de klok tikte nog steeds door.

Opeens zag ik zo'n 100 meter verderop iets in het gras. Was dat hem? Ja! Hij zat daar prachtig te foerageren! Snel heb ik wat foto's gemaakt en zwaaide hard naar de rest om te laten weten dat ik hem had gevonden. Die kwamen maar niet dichterbij, dus uiteindelijk ben ik naar ze toegelopen. Blijkt dat ze na het zwaaien de Hop ook gezien hadden, en er met de telescoop naar keken.

Helaas, ik moest weer naar huis, dus ik nam afscheid van het kleine groepje waarmee ik de hele middag heb rondgesjokt. Bij de Loenhorsterweg stonden inmiddels een stuk of zes vogelaars. Ze hadden ons naar het hoekje zien kijken, en waren allemaal aan het zoeken. Maar de Hop zat op een aflopend stukje land, waardoor hij vanaf de weg net niet zichtbaar was. Na nog even gezellig met dat groepje gepraat te hebben, stapte ik op de fiets naar huis.

Met de wind in de rug, en een prachtige herontdekking, kon mijn dag niet meer stuk!
Groeten, Jarinka Heijink

Maarten Sluijter

Gefeliciteerd Jarinka! Erg gaaf  :duim:
.

theomuusse

Citaat van: Certhia op maart 25, 2010, 15:19:34 PM
Tja, mijn leukste ontdekking was denk ik wel de Spotlijster van Schiermonnikoog oktober 1988, tijdens het leiden van een excursie in de Kobbeduinen op het HEKA van de JNM. In eerst instantie dacht ik met een klapekster te maken te hebben maar nadere inspectie toonde o.a. een lichte iris en een heel ander koppatroon. Toen de vogel weer vrij kwam te zitten bedacht ik me al heel snel dat ik de soort kende van mijn postzegelverzameling. Ik had namelijk een vel postzegels met daarop elke staat van the US met de nationale vogel van die staat, waaronder voor meerdere staten dus de Northern mockingbird, in allerlei standjes. Paniek dus! Een Amerikaan! Maar het was nog het pre-mobiele tijdperk en internet was bij ons in ieder geval nog niet bekend, dus 's avonds naar het dorp om de vogellijn in te spreken. De fout die ik daar echter maakte was dat ik dacht dat de Nederlandse naam katvogel was en dat leidde tot enig scepsis aan de vaste wal en op Texel want de beschrijving klopte natuurlijk van geen kanten. De  dag daarna kwamen er echter toch een aantal mensen poolshoogte nemen en werd de waarneming bevestigd. Toentertijd was ik nog niet zo van de DBA en stonden wij als jeugdbonders dan ook hard te lachen toen de middagboot aankwam met hordes vogelaars die de pier afrenden, halverwege de pier stopten (of niet ) voor een Amerikaanse smient (een dag ervoor gevonden als ik me goed herinner door Christiaan Both) op weg naar de Kobbeduinen. Aldaar was de vogel echter enige tijd zoek en ging men en masse zoeken. Toen werd er nog met fluitjes gewerkt en toen uiteindelijk het verlossende fluitje werd gehoord rende men als gekken door de modder, waarbij een enkele valpartij ons veel schik  bracht. Afgezien van de techniek is er dus weinig veranderd behalve dan dat ik nu zelf ook wel eens ben gaan rennen voor 't een of 't ander. Het kan verkeren!


Groetjes


Marc

Ik zat toen de tweede dag bij de dolle dertien, de 13 die durfden te gaan zoeken op Schier, vanaf Texel.
Jan van Laar vond de vogel toen terug en determineerde hem als eerste als Spotlijster en niet als eerder gemelde Brown Trasher! Ik ben niet gevallen tijdens het rennen maar was wel de eerste die de vogel fotograveren kon!
En een van de weinigen die hem sowieso heeft gezien.

Theo Muusse

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Michiel en Milka

Citaat van: Jarinka op april 02, 2010, 21:18:36 PM
Niet een ontdekking, maar een herontdekking :D .

Bij de Loenhorsterweg stonden inmiddels een stuk of zes vogelaars. Ze hadden ons naar het hoekje zien kijken, en waren allemaal aan het zoeken. Maar de Hop zat op een aflopend stukje land, waardoor hij vanaf de weg net niet zichtbaar was. Na nog even gezellig met dat groepje gepraat te hebben, stapte ik op de fiets naar huis.

Met de wind in de rug, en een prachtige herontdekking, kon mijn dag niet meer stuk!

Jarinka, Zoals je weet stond ik ook bij die zes (al staan er negen op mijn foto :D ). Gelukkig had ik hem eerder op de middag al gezien, zij het heel kort. Ik vond het ook grappig om te zien binnen hoe weinig tijd iedereen die daar in de buurt is, bij de goede akker staat. Ik had trouwens fors tegenwind op de terugweg. En Jarinka als je belangstelling hebt voor die foto (jij staat er ook op) stuur dan even een PM. Ik plaats liever geen foto met mensen zomaar op internet.
Groet, Michiel

Jarinka

Inderdaad grappig, als er ergens een groepje mensen intensief aan het kijken is, staat er binnen de kortste keren een hele club.
Balen van die tegenwind, aan het eind van de middag was het nog harder dan aan het begin. Het is echt flink doorploegen.
Je hebt een PM ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Guus Peterse

Ik was wel blij met mijn middelste bonte specht van Maartensdijk. Wat ik ook leuk vind daaraan is hoeveel mensen nog op jouw ontdekking afkomen. Is wel niet te vergelijken met massatwitches als kuifkoekoek en kaspische plevier, maar geeft toch een klein beetje een trots gevoel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Certhia

Citaat van: theomuusse op april 02, 2010, 21:35:00 PM
Citaat van: Certhia op maart 25, 2010, 15:19:34 PM
Tja, mijn leukste ontdekking was denk ik wel de Spotlijster van Schiermonnikoog oktober 1988, tijdens het leiden van een excursie in de Kobbeduinen op het HEKA van de JNM. In eerst instantie dacht ik met een klapekster te maken te hebben maar nadere inspectie toonde o.a. een lichte iris en een heel ander koppatroon. Toen de vogel weer vrij kwam te zitten bedacht ik me al heel snel dat ik de soort kende van mijn postzegelverzameling. Ik had namelijk een vel postzegels met daarop elke staat van the US met de nationale vogel van die staat, waaronder voor meerdere staten dus de Northern mockingbird, in allerlei standjes. Paniek dus! Een Amerikaan! Maar het was nog het pre-mobiele tijdperk en internet was bij ons in ieder geval nog niet bekend, dus 's avonds naar het dorp om de vogellijn in te spreken. De fout die ik daar echter maakte was dat ik dacht dat de Nederlandse naam katvogel was en dat leidde tot enig scepsis aan de vaste wal en op Texel want de beschrijving klopte natuurlijk van geen kanten. De  dag daarna kwamen er echter toch een aantal mensen poolshoogte nemen en werd de waarneming bevestigd. Toentertijd was ik nog niet zo van de DBA en stonden wij als jeugdbonders dan ook hard te lachen toen de middagboot aankwam met hordes vogelaars die de pier afrenden, halverwege de pier stopten (of niet ) voor een Amerikaanse smient (een dag ervoor gevonden als ik me goed herinner door Christiaan Both) op weg naar de Kobbeduinen. Aldaar was de vogel echter enige tijd zoek en ging men en masse zoeken. Toen werd er nog met fluitjes gewerkt en toen uiteindelijk het verlossende fluitje werd gehoord rende men als gekken door de modder, waarbij een enkele valpartij ons veel schik  bracht. Afgezien van de techniek is er dus weinig veranderd behalve dan dat ik nu zelf ook wel eens ben gaan rennen voor 't een of 't ander. Het kan verkeren!


Groetjes


Marc

Ik zat toen de tweede dag bij de dolle dertien, de 13 die durfden te gaan zoeken op Schier, vanaf Texel.
Jan van Laar vond de vogel toen terug en determineerde hem als eerste als Spotlijster en niet als eerder gemelde Brown Trasher! Ik ben niet gevallen tijdens het rennen maar was wel de eerste die de vogel fotograveren kon!
En een van de weinigen die hem sowieso heeft gezien.

Theo Muusse


Ha Theo,


1 van de 13 durfallen dus. Maar om even alle misverstanden de wereld uit te helpen. De vogel was vanaf dag 1 gedetermineerd als Northern mockingbird echter abusievelijk doorgegeven als katvogel (omdat ik me dacht te herinneren dat dit de NL naam was) via de vogellijn. Hoe men op t vaste land en op Texel  bij Brown Thrasher is gekomen is mij een raadsel maar misschien vergis je je met de Chinese babax van de Plasserwaard bij Wageningen (gevonden door Christiaan Both) die wel in eerste instantie als Brown thrasher is doorgegeven.


Groetjes


Marc


barebigfoot

niet de leukste, maar tenminste op foto!

viesverdorrie plakkerig walgelijk
denken jullie dat ik alles vreet!
Uwe

barebigfoot

er zijn dieren die zijn met heel wenig erg gelukkig!

1 Rana in het paddenbad/kikkerbad

Uwe

Sjoerd

op paka schier een overvliegende zeearend ontdekt ;D Lter zittend terug gevonden 8)

Jarinka

Ha Sjoerd, weer terug van Schiermonnikoog? Je hebt heel wat gemist ;) (MiBo, Hop). Gelukkig is het meeste nog goed in te halen. Krijgen we een uitgebreid verslag ;D?
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

ooh een verslag wil ik misschien wel doen maar ben nu wat moe ;) maar mibo daar was ik al geweest voor schier  8) en hop komend weekend?

Jarinka

Bosuil ;D (en Groene Specht :P)

Pas hoorde ik toen ik naar school fietste ter hoogte van het Schothorsterbos een raar lacherig geluid. Toen dacht ik nog bij mezelf: dat zou toch geen Groene Specht zijn?
Vandaag ging ik maar eens een kijkje nemen in de hoop dat de Beflijster er nog zat. Toen klonk die roep wéér, en was het onmiskenbaar Groene Specht. Ik liep maar en liep maar, en telkens moest ik weer de andere kant uit omdat het geroep van een andere kant klonk. Tot ik opeens een grote boom vond met een nestgat erin.
Het vrouwtje zat heel goed verstopt en riep vanuit haar nest, het mannetje zat een stuk verderop en riep veel minder vaak.
Terwijl ik aan het kijken was, liep er een mevrouw met hondje langs. Ze keek de hele tijd naar boven, en toen ik vroeg waarom vertelde ze dat ze de afgelopen dagen een Bosuil met kleintjes had gezien. Ze kon ze niet meer vinden, dus ik ging verder kijken naar de Groene Specht.
Even later riep de mevrouw weer. Ze had mevrouw Bosuil gevonden! Mevrouw Bosuil zat heel mooi op een tak van de zon te genieten en had er totaal geen bezwaar tegen dat ik, fotogeniek als ze was, erop los klikte met mijn camera. Toen de mevrouw met hond weer verder liep, ging ik terug om het nog eens bij de Groene Specht te proberen. Maar toen ik terug wilde lopen, zag ik in de boom naast mevrouw Bosuil opeens een paar punkertjes zitten. Drie paar grote ogen keken nieuwsgierig over de rand van de tak heen. Ze waren niet door mevrouw Bosuil naar de crèche gebracht maar zaten gezellig naast hun ma rond te kijken. Deze punkertjes waren minder fotogeniek dan hun moeder, want ze zaten verstopt bovenin een boom. Toch zijn ze er nog redelijk leuk opgekomen.
De Beflijster heb ik niet meer gezien, maar even later nog wel man Groene Specht vliegend (die ik nu ook mooi op m'n lijstje mag zetten).
Het zonnetje zakte weer, net als de temperatuur, dus ik stapte maar weer op mijn fiets en reed zo hard mogelijk naar huis.
Groeten, Jarinka Heijink

MarianneW

ZOOO Jarinka, dat is nog eens een topmiddagje met babybosuiltjes! Hartstikke leuk en je hebt ze ook nog vereeuwigd. Gefeliciteerd met deze mooie waarnemingen.
Marianne

Vincent Hart

Leuk verhaal inderdaad, en mooie foto's  :duim: En voor beflijsters heb je nog een paar weken, dat moet met de tips die elders gegeven zijn toch op een van de genoemde locaties wel gaan lukken!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Citaat van: Jarinka op april 13, 2010, 20:20:26 PM
Bosuil ;D (en Groene Specht :P )

Pas hoorde ik toen ik naar school fietste ter hoogte van het Schothorsterbos een raar lacherig geluid. Toen dacht ik nog bij mezelf: dat zou toch geen Groene Specht zijn?
Vandaag ging ik maar eens een kijkje nemen in de hoop dat de Beflijster er nog zat. Toen klonk die roep wéér, en was het onmiskenbaar Groene Specht. Ik liep maar en liep maar, en telkens moest ik weer de andere kant uit omdat het geroep van een andere kant klonk. Tot ik opeens een grote boom vond met een nestgat erin.
Het vrouwtje zat heel goed verstopt en riep vanuit haar nest, het mannetje zat een stuk verderop en riep veel minder vaak.
Terwijl ik aan het kijken was, liep er een mevrouw met hondje langs. Ze keek de hele tijd naar boven, en toen ik vroeg waarom vertelde ze dat ze de afgelopen dagen een Bosuil met kleintjes had gezien. Ze kon ze niet meer vinden, dus ik ging verder kijken naar de Groene Specht.
Even later riep de mevrouw weer. Ze had mevrouw Bosuil gevonden! Mevrouw Bosuil zat heel mooi op een tak van de zon te genieten en had er totaal geen bezwaar tegen dat ik, fotogeniek als ze was, erop los klikte met mijn camera. Toen de mevrouw met hond weer verder liep, ging ik terug om het nog eens bij de Groene Specht te proberen. Maar toen ik terug wilde lopen, zag ik in de boom naast mevrouw Bosuil opeens een paar punkertjes zitten. Drie paar grote ogen keken nieuwsgierig over de rand van de tak heen. Ze waren niet door mevrouw Bosuil naar de crèche gebracht maar zaten gezellig naast hun ma rond te kijken. Deze punkertjes waren minder fotogeniek dan hun moeder, want ze zaten verstopt bovenin een boom. Toch zijn ze er nog redelijk leuk opgekomen.
De Beflijster heb ik niet meer gezien, maar even later nog wel man Groene Specht vliegend (die ik nu ook mooi op m'n lijstje mag zetten).
Het zonnetje zakte weer, net als de temperatuur, dus ik stapte maar weer op mijn fiets en reed zo hard mogelijk naar huis.

Nogmaals prachtige foto´s en een erg leuk verhaal :)

stefanhageman

Mijn leukste ontdekking was gisteren in Park Sonsbeek in Arnhem ik ging er voor de 2e keer heen omdat ik het vrouwtje mandarijneend in mannetjeskleed wilde zien. De vorige keer was ik haar misgelopen maar deze keer kom ik uit de trein en loop het park in en komt ze er direct aanzwemmen dus was m'n dag weer goed. Ik had verder nog zes andere mandarijneenden een groene en een grote bonte specht gezien.


Stefan Hageman


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan vH

Mijn ontdekking van de dag ook maar even (misschien is het een ideetje om een apart subforum onder DFB te maken met 'vandaag gezien' of zo):

Ik was van plan om vandaag richting Kootwijk (Veluwe) te gaan fietsen. Vooral voor mij Barneveld(jaar)lijst was dat wel mooi. Onderweg was ik van plan om nog even langs een paar gebiedjes tussen Barneveld en de Veluwe te gaan. Allereerst landgoed De Schaffelaar, waar ik helaas niet verder kwam dan Groene Specht en Buizerd. Daarna langs een roekenkolonie, waar toevallig ook even een Grote Bonte Specht zat. Vervolgens kwam ik bij de vuilnisbelt. Dat klinkt niet echt fantastisch, maar er zijn de laatste jaren al de nodige soorten gezien die lokaal zeldzaam zijn (o.a. Grote Burgemeester, Taigaboomkruiper, Lepelaar...). Nu zag ik eerst wat meeuwen, maar daarna opeens een Bergeend! Oké, dat klinkt misschien best gewoon, maar het was (voor zover mij bekend) de eerste ter plaatse in de gemeente. Al snel zag ik ook nummer twee. Daarna ook gelijk nog even een Zwarte Roodstaart gezien. Dat was m'n eerste dit jaar. Gelijk daarna doorgefietst naar Zeumeren, waar ik de Bergeenden weer zag! Ze vlogen helaas, na een rondje te hebben gevlogen, door. Verder in de buurt van Kootwijk verder nog nieuw voor mijn Barneveldjaarlijst Roodborsttapuit, Geelgors en Kneu.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

Stefan Hageman


Jarinka

Mijn leukste ontdekkingen vandaag waren één Visarend (;D Geweldige soort!), drie Bruine Kiekendieven, mijn eerste Rietgorzen dit jaar (ben ze nu alweer zat xD) en verder een paar leuke Wintertalingen.
Het uitgebreide verhaal (dat ik nu aan het typen ben) komt in deze topic te staan.
Groeten, Jarinka Heijink

peterlindenburg

Voor mensen die overwegen om een keertje met de Jeugdbond voor Natuur- en Milieustudie (JNM) mee te gaan: doen! Je leert er goed vogelen!
Dit voorjaar hebben de ouwe sokken (oud-leden van de JNM) al een kuifkoekoek, iberische tjiftjaf en brilzeeeend ontdekt!
Ook op kamp zijn er vaak leuke dingen ontdekt, bijvoorbeeld amerikaanse spotlijster (zie boven!), roodkopklauwier.

sjonnoh

peter, waar vind die jeugdbond vaak plaats? (en welke leeftijdsgroepen zijn het?)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Sjoerd


sjonnoh

vreemd genoeg kan ik die van peter niet zien, niet op FF en ook niet op IE  ???
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jarinka

Peter heeft geen handtekening, Sjoerd wel.
Weer ontopic :angel:?
Groeten, Jarinka Heijink

sjonnoh

oh, vatte het verkeerd op! dankje jarinka  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~