Je leukste (nieuwe) ontdekking

Gestart door Vincent Hart, maart 14, 2010, 12:34:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citaat van: Maarten Hotting op maart 14, 2010, 12:20:46 PMMijn eerste en enige goede ontdekking deed ik toen ik net 14 jaar was geworden.
Ik zag toen vanuit mijn school in Hoorn een zwaluw vliegen in november.
Ik zag er al snel een Rotszwaluw in en meldde deze op waarneming.nl.
De volgende dag stond er al vroeg een groepje vogelaars bij mijn school, maar ze zagen de hele dag niets.
Die dag erna stond er helemaal niemand meer (viel me toen wel een beetje tegen).
Maar ik zag die middag weer de zwaluw vliegen en meldde de vogel weer via waarneming.nl.
Ondanks het ongeloof de vogelaars stond de ochtend daarna bijna hetzelfde groepje weer bij mijn school te kijken.
Nu moesten ze wel de hele dag wachten maar om half 3 konden ze er niet meer onderuit dat er ECHT twee Rotszwaluwen boven hun hoofd vlogen. Het bleek de eerste twitchbare Rotszwaluw voor Nederland te zijn en dat leverde een drukke week op met vogelaars in Hoorn.
Geïnspireerd door dit geweldige verhaal van Maarten: In dit topic kun je verslag doen van je leukste ontdekking(en). Of dat nou eerder vandaag, vorige week of 10 jaar geleden was. Hoeft helemaal geen zeldzaamheid te zijn natuurlijk - laat staan zo eentje. Maar welke vogel maakte je hele dag goed toen je 'm in de kijker kreeg? Een nieuwe soort, een vogel op een gekke plek of in de 'verkeerde' tijd van het jaar. Benieuwd naar jullie verhalen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Voor mij echt de keren dat ik IJsvogel heb gezien. De eerste keer dat ik een IJsvogel zag was ongeveer twee jaar geleden, toen ik met een hele grote groep meeging naar de Oostvaardersplassen. Echt actief met vogelen was ik toen niet, maar het interesseerde me al wel. Toen zag ik een IJsvogel heel mooi zitten, helaas wel ver weg.
De eerste keer dat ik zelf een IJsvogel ontdekte, was ongeveer 10 maanden geleden. Helaas vloog hij toen snel voorbij, dus heb ik hem niet goed kunnen zien.
Maar de allermooiste keren dat ik IJsvogel heb gezien was een paar weken terug. Toen zag ik op een maandag opeens midden in een woonwijk een IJsvogel. Ik fietste er met m'n moeder langs, en opeens schreeuwde ik heel hysterisch: "IJsvogel! IJsvogel!". Toen zag m'n moeder hem ook, en probeerde ik m'n fototoestel te pakken. Helaas, het was te laat, hij was alweer weg.
Maar een week later, bijna op dezelfde plek, vloog er opeens een IJsvogel voor me langs en ging op de hoek van een steiger zitten. Mijn fototoestel lag thuis, dus ik heb gewoon gekeken en heerlijk genoten van het prachtige vrouwtje dat zich gedurende een halve minuut op minder dan tien meter afstand liet bewonderen :).

Verder vind ik het ook altijd weer leuk om een Torenvalk te ontdekken. Vrijdag fietste ik over een brug heen, en vlak boven mijn hoofd was een vrouwtje prachtig aan het bidden. Heb inmiddels al vaak Torenvalken gezien, maar ze blijven geweldig!
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Goed verhaal! Ken je het geluid van ijsvogel? Als je dat onder knie hebt, hoor je ze vaak al eerder dan je ze ziet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Ik ken het wel, maar kan het nooit zo goed onthouden ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

Op schier in 2008 heb ik een ruigpootbuizerd ontdekt in de kobbeduinen. Nouja ontdekt... Hij zit er natuurlijk standaard, en ook de determinatie heb ik niet helemaal zelf gedaan toen( :angel: ) maar ik was wel degene die hem opmerkte :P
Verder vind ik het ook altijd heel leuk om een ijsvogel te ontdekken, alhoewel het meestal maar van korte duur is... :(

HPM

Citaat van: vincenthart op maart 14, 2010, 12:56:21 PM
Goed verhaal! Ken je het geluid van ijsvogel? Als je dat onder knie hebt, hoor je ze vaak al eerder dan je ze ziet.

Dat geldt voor de meeste (zang-)vogels. Maar als je IJsvogels ziet is het meestal maar in een flits.
Daarom zeg ik altijd dat ze het geluid van een blauwe flits maken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Maarten Hotting

Citaat van: vincenthart op maart 14, 2010, 12:34:14 PM
Citaat van: Maarten Hotting op maart 14, 2010, 12:20:46 PMMijn eerste en enige goede ontdekking deed ik toen ik net 14 jaar was geworden.
Ik zag toen vanuit mijn school in Hoorn een zwaluw vliegen in november.
Ik zag er al snel een Rotszwaluw in en meldde deze op waarneming.nl.
De volgende dag stond er al vroeg een groepje vogelaars bij mijn school, maar ze zagen de hele dag niets.
Die dag erna stond er helemaal niemand meer (viel me toen wel een beetje tegen).
Maar ik zag die middag weer de zwaluw vliegen en meldde de vogel weer via waarneming.nl.
Ondanks het ongeloof de vogelaars stond de ochtend daarna bijna hetzelfde groepje weer bij mijn school te kijken.
Nu moesten ze wel de hele dag wachten maar om half 3 konden ze er niet meer onderuit dat er ECHT twee Rotszwaluwen boven hun hoofd vlogen. Het bleek de eerste twitchbare Rotszwaluw voor Nederland te zijn en dat leverde een drukke week op met vogelaars in Hoorn.
Geïnspireerd door dit geweldige verhaal van Maarten: Wat is de leukste vogel die je zelf ontdekt hebt? Hoeft helemaal geen zeldzaamheid te zijn natuurlijk - laat staan zo eentje. Maar welke vogel maakte je hele dag goed toen je 'm in de kijker kreeg? Een nieuwe soort, een vogel op een gekke plek of in de 'verkeerde' tijd van het jaar. Benieuwd naar jullie verhalen  :duim:

Ha Vincent,
Leuk onderwerp inderdaad ;) !
Ik heb ook even na zitten denken over een leuk onderwerp maar heb hier niet aan gedacht.

Ik zou mijn verhaal nog wel veel uitgebreider kunnen maken.
Ik kan nog zo vertellen wat er die week allemaal is gebeurd.
Een week om nooit meer te vergeten!!
Groet,
Maarten

Vincent Hart

Nou, klim in de pen  :duim: Heb in elk geval erg genoten van het verhaal dat ik me herinner uit DB, verhalen van vogelaars die wanhopig Hoorn doorrenden, etc. Zelf erg gebaald achteraf dat ik de ene dag dat ik naar die beesten kon, besloot geen zin te hebben in een zoektocht door de regen. Daardoor eind vorig jaar dubbel genoten van de vogel van Maastricht, zeker door hoe die dag begon ...  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maarten Hotting

Citaat van: vincenthart op maart 14, 2010, 20:10:24 PM
Nou, klim in de pen  :duim: Heb in elk geval erg genoten van het verhaal dat ik me herinner uit DB, verhalen van vogelaars die wanhopig Hoorn doorrenden, etc. Zelf erg gebaald achteraf dat ik de ene dag dat ik naar die beesten kon, besloot geen zin te hebben in een zoektocht door de regen. Daardoor eind vorig jaar dubbel genoten van de vogel van Maastricht, zeker door hoe die dag begon ...  ;D

Ja het verhaal uit de DB is inderdaad geweldig.
Ik zal binnenkort mijn verhaal posten, met hoe ik die week toen persoonlijk ervaren heb.
Groet,
Maarten

Jos Welbedacht

#9
Ik weet nog goed dat ik in de meivakantie van 2007 de lucht in de gaten hield voor overtrekkende rovers. Het weer was toen uitstekend. Mijn oog viel op een gegeven moment op een gigantisch vliegend object maar ik zag het eigenlijk te laat om de vogel al te labelen. Snel naar de andere kant van het huis gerend om de vogel op te wachten. De vogel kwam weer tevoorschijn en was nu eenvoudig af te maken als een Zeearend. Een soort die ik nooit boven mijn huis had verwacht! Enkele dagen later hing er nog een Visarend boven mijn huis en afgelopen jaar een Rode Wouw. Dat zijn (samen met een Ruigpootbuizerd hier vlakbij, een Ross' Gans, een Zwarte Rotgans en enkele Roodhalsganzen) de mooiste vogelwaarnemingen die ik met mijn vader zelf heb gedaan. Verder heb ik wel aan de basis van de ontdekkingen van een Krekelzanger en een Hume's Bladkoning gestaan, maar iets van dat kaliber (of zeldzamer) heb ik nog nooi ontdekt terwijl ik aardig mijn best doe.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Vertel 'es over die krekelzanger en humes dan (die van de Potten? Thanks  :duim: )!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Calidris Alba

Is het niet handiger om dit topic in het hoofdgedeelte van ''De Frisse Blik'' te plaatsen? Bij gekwetter staat: ''Over alles dat niets met vogels te maken heeft'' en dit is volgens mij juist wél vogel gerelateerd.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Robertmeer

#12
Mijn leuke zelf-ontdeksoorten zijn: Witvleugelstern (8; Reeuwijk, 2009), Witoogeend (3 op Botshol, 2009), Draaihals (in bungalowpark in Susteren in 2007) en Steltkluut (Jan van den Boschpad, 2008).

Op moederdag (10 mei 2009) kwamen we van mijn opa en oma in Rotterdam. We reden (zoals gewoonlijk) langs Reeuwijk en hadden van tevoren al afgesproken om nog even te gaan kijken bij de Reeuwijkse Plassen. Zelf had ik niet zoveel zin en wilde direct door naar huis. Maar toch begonnen aan de wandeling. Al gelijk de eerste Kleine Karekiet van het jaar gevonden en redelijk ver weg dobberde een Geoorde Fuut. Ongeveer een kilometer verder gelopen. Op een redelijke afstand hadden we met de verrekijker al een groepje sterns (Zwarte Stern en Visdiefjes) ontdekt. Soms leken ze een beetje apart (Witvleugelsternachtig), maar ik had er niet echt veel aandacht aan besteed, totdat mijn broer zei: Hé Robert, kijk eens goed naar die sterns; zijn dat geen Witvleugelsterns?! Gauw de telescoop er opgericht en wat blijkt, het zijn echt Witvleugelsterns! Eerst een paar vogels en het werden er steeds meer! Uiteindelijk bleken het 8 vogels te zijn. Dit was de derde waarneming van 2009, en de eerste twitchbare! Na onze waarneming bleek een kleine influx van Witvleugelsterns uit te breken. Na goed te hebben gekeken ook nog een Dwergmeeuw er uit gepikt en gauw naar huis gegaan om ze te melden op Waarneming.nl. Leuk was dat er 's avonds nog andere twitchers waren geweest naar onze ontdekking! De vogels bleven uiteindelijk tot 14 mei aanwezig.

In de winter gaan we geregeld richting Botshol en de weilanden in de omgeving, omdat dit een leuke plek is voor Krooneend, Witoogeend en ganzen, waaronder Roodhalsgans en Kleine Rietganzen. Zo ook op zaterdag 8 november 2009. De vorige winter hadden we op deze locatie een Witoogeend gezien en we hadden gehoord dat de Botshol een goede locatie is voor deze soort. Toen we aankwamen, zat er een grote groep Smienten en vooral Kuifeenden. Omdat mijn broer dat jaar nog geen Witoogeend gezien had, gingen we goed zoeken of er toevallig een eruit konden halen. Na een tijdje zoeken gaf mijn broer een brul, hij zag één mannetje Witoogeend. Gauw zelf door de telescoop gekeken en wat blijkt: het zijn twee Witoogeenden! Nog even verder gekeken rond deze twee vogels en uiteindelijk vinden we zelfs drie mannetjes Witoogeenden! Helaas werd het plotseling erg mistig en zijn we maar naar huis gegaan. De volgende dagen werden zelfs 4 Witoogeenden gezien, en de volgende weekenden nog een paar keer wezen kijken naar deze vogels en zelf ook allevier de vogels gezien.

In april/mei 2007 gingen we een weekje op vakantie richting Susteren. We zaten in het bungalowpark Hommelheide. Het begon al goed. In het bungalowpark zelf gelijk al een Oeverloper bij de vijver. Daarna gelijk aan het vogelen geslagen in het bungalowpark. Dezelfde dag vloog er een prachtige Visarend over, die gelijk gevolgd werd door een Boomvalk. 's Avonds zongen vanuit alle hoeken Nachtegalen en andere leuke zangertjes. Op 29 april wilden we, na ritjes de vorige dagen richting de Brunssummerheide en de Meinweg (o.a. Fluiters, Bonte Vliegenvangers en Kleine Bonte Spechten) weer eens in de omgeving vogelen. De leukste ontdekking zat echter in het bungalowpark zelf! Voordat we wilden oversteken richting het IJzerenbos vloog er een bruin vogeltje van de grond richting de bosjes. Gauw de verrekijker erop gericht en gelijk zie ik een spotvogelsnaveltje. Toen ik iets beter keek, stond ik oog in oog met een prachtige Draaihals! Mijn eerste die ik gezien heb. Na hem goed bekeken te kunnen hebben vloog de vogel iets verder de boom in, waar mijn vader hem ook nog kon fotograferen (http://waarneming.nl/waarneming/view/2378565). Na een paar minuten vloog hij helaas weg en konden we hem niet meer terugvinden.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

MarianneW

#13
Half mei 2009 had ik gelezen dat er steltkluten waren gezien bij de Groene Jonker. Ik heb het geluk dat ik zowel vlak bij het plasdrasgebied "de Groene Jonker" als "de Waverhoek" woon. Zodoende was ik dat voorjaar al een paar keer naar de Groene Jonker geweest en had me uitstekend geamuseerd met het kijken en luisteren naar allerlei water-, weide- en zangvogels. Genoeg steltlopers in alle soorten en maten maar nog geen steltkluten in mijn scoopbeeld. Jammer, ik had ze best graag willen zien nadat ik de meldingen had gelezen en de ANWB vogelgids van Europa er nóg maar eens zuchtend op had nageslagen.

Maar het leven gaat ook zonder steltkluutjes verder en ik genoot niet minder van mijn vogelwandelingen. Op een late vrijdagmiddag ging ik dan nog maar even naar de Waverhoek, om nog even te vogelen en een rondje te lopen. Verrekijker en telescoop mee. Even geen zin in de toch wel zware fotocamera die ik ook vaak meesjouw, dus die liet ik thuis. Bij de Waverhoek eerst even aan het begin stilgestaan en rondgekeken wat er zoal zat. Veel grutto's weer. Ook tureluurs, kievitten, kluten, lepelaars, een groenpootruiter, verschillende meeuwtjes en een zwarte stern, een bontbekje..... Ook de diverse eenden lieten zich mooi zien. Ik wandelde nog een stukje verder, zette de scope met statief nog eens neer en nogmaals keek ik naar het einde van de plas, richting de dijk. Er was helemaal niks te zien en een beetje verveeld scande ik nog maar een keer van links naar rechts.
WAT?!
Ik knipperde vertwijfeld met mijn ogen; een paar lange, slanke benen wandelden elegant door mijn beeld. Daarboven een wit lijfje met zwarte vleugels en een komisch wit rond bolletje met daaruit een lang recht zwart snaveltje. De vogel die perfect model kan staan voor een kindertekening. Ik knipperde nog eens flink met m'n ogen en keek nog een keer. Maar het was echt waar. Daar, recht tegenover mij aan het einde van de plas liepen twee steltkluten! Nadat mijn hartslag weer gezakt was tot de normale waarde, kon ik ze zelfs als paartje determineren en ik genoot vervolgens van deze onverwachte foeragerende wondertjes. Ik kon m'n geluk niet op. Eindelijk mijn eerste steltkluten en helemaal zelf ontdekt. Het enige wat ik jammer vond is dat er helemaal niemand in de buurt was om mijn vreugde mee te delen, en misschien ook wel een beetje dat ik de camera thuis had gelaten.
Maar vanaf die dag hebben de steltkluutjes definitief een plek veroverd in mijn favoriete-vogel-top-tien, misschien zelfs wel de eerste plek......

Marianne

Marianne

Jan vH

Ik heb eigenlijk nog niets zeldzaams ontdekt, maar de Pestvogel van vorig jaar in Barneveld heb ik zonder plaatsgegevens (ergens in Barneveld...) terug kunnen vinden, en zelfs op een andere plek! Erg mooie ervaring, gewoon op weg naar huis vanaf school! De dag erna helaas geen tijd om weer te zoeken (we gingen naar Zeeland), maar verschillende vogelaars hebben hem nog mooi kunnen zien en fotograferen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Thijs Fijen

Kleine Spotvogel, Zwartkopgors, Blonde Ruiter (ism Christian, Alwin en Toy) zijn mijn beste :). Veel buiten zijn is de truc :) Bij de Zwartkopgors was ik 15 jaar en had net 239 soorten. Ervaring zegt dus niet alles!
Thijs Fijen

Jarinka

Het lijkt me dat je met 239 soorten behoorlijk veel ervaring hebt ;).
Hoe langer je vogelt, hoe lastiger het is om nieuwe soorten te halen. Ik zit nu na een jaar op 105, en reken mezelf nog tot de beginners (maar leer elke dag op het forum weer ontzettend veel bij :)).
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

dat lijkt denk ik zo, maar als je naar verschillende gebieden gaat, kom je vaak weer verschillende soorten tegen, en dan heb je waarschijnlijk zo weer een aantal soorten erbij.

Vincent Hart

Citaat van: Jarinka op maart 15, 2010, 22:09:40 PM
Het lijkt me dat je met 239 soorten behoorlijk veel ervaring hebt ;)
Kan, maar hoeft niet. Met een auto, voldoende geld en vrije tijd zit je in twee jaar redelijk makkelijk op 300+ soorten zonder dat je ook maar bijv. gras- en boompieper uit elkaar kunt houden. Leg maar 'es bij een twitch je oor te luisteren en kijk eens wat voor onzin je om je oren krijgt (en dan bedoel ik alleen nog maar onzin die ik kan herkennen ;)) ... Maar dan heb ik het niet over Thijs natuurlijk, meer over lieden die een rietgors voor zwartkopgors zouden uitmaken of andersom  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

nielsyese

Roodhalsgans en Ruigpootbuizerd. Vooral de eerste, een van de mooiste Nederlandse vogels vind ik dat! Graag zou ik nog eens een Bijeneter zien.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

lukkie

Een Hop bijna in mn achtertuin.  :)
Prachtige vogel,  heeft er bijna de hele dag rondgehangen.
Groeten, Luuk

Jan vH

Citaat van: lukkie op maart 16, 2010, 19:55:47 PM
Een Hop bijna in mn achtertuin.  :)
Prachtige vogel,  heeft er bijna de hele dag rondgehangen.
Dat lijkt me ook prachtig om mee te maken.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Citaat van: Jan vH op maart 16, 2010, 20:03:22 PM
Citaat van: lukkie op maart 16, 2010, 19:55:47 PM
Een Hop bijna in mn achtertuin.  :)
Prachtige vogel,  heeft er bijna de hele dag rondgehangen.
Dat lijkt me ook prachtig om mee te maken.  :duim:
En ik maar blij zijn met een Sperwer die op een meter na in onze achtertuin zat :P...
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Geweldig toch, zo'n sperwer? Doet me denken aan de eerste ochtend dat ik wakker werd in het huis waar ik nu woon en de binnentuin inkeek: Een buizerd zat een sperwer achterna terwijl een grote gele kwik vanuit een dakgoot toekeek  :duim: Qua rovers afgelopen voorjaar een overtrekkende bruine kiek aan m'n 'tuin'-lijst toegevoegd  :duim: Wacht alleen al 3+ jaar met smart op m'n eerste torenvalk ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Matty

Nog niet zo lang geleden, een groene specht in een boom vlak achter mijn school. Ik ga daar vaker langs, en er zitten ook gaaien, boomkruipers en -klevers, andere spechten en nog wel meer.

sjonnoh

mijn beste vogeldag was midden in de zomer, 2 jaar geleden geloof ik. had toen helaas nog geen camera, dan was het nog beter geweest!

ik liep die dag door het bos van fort rammekens, was al helemaal omsingeld door zingende vogels en hoorde plots een vink zingen, die ik daar voor het 1st tegen kwam, heb daarna ook nooit meer een vink in dat bos gehoord of gezien. terwijl die vink zong zat ik lekker mee te genieten en nam het geluid ook op. plots was de vink stil en na 10 seconden hoorde ik een ander geluid. het kwam me vaag bekend voor maar dacht dat het die vink was die dat geluid maakte. en na een halve minuut hoorde ik de zang...ik dacht bij mezelf: nee toch, komen wielewalen hier voor??
plots zag ik iets van 3 wielewalen vlak boven mij en was ze die dag helemaal gaan volgen. een jaar later toen ik een camera had aangeschaft hoopte ik ze weer tegen te komen maar te vergeefs. hopelijk zijn ze dit jaar weer in het bos :D
tevens vind ik de zang van de wielewaal de aller mooiste zang, geeft ook het gevoel dat je in een tropisch bos bent als je ze hoort zingen  :P
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

peterlindenburg

#26
Op verzoek van Vincent Hart het verhaal (mijn versie) van de ontdekking van een KUIFKOEKOEK eergisteren ook op deze plek van het forum! Gisteren belde Marten me op over de plannen omtrent de griel. Het kwam totaal niet uit om meteen te gaan, al hebben we dat wel overwogen. Dus spraken we af dat ik Marten en Vivian de volgende ochtend om 8 uur bij Leiden CS zou oppikken om naar de plek te rijden, kort te zoeken en dan snel weer aan het werk. Nu had ik de avond tevoren een erg gezellig etentje gehad, vergezeld van veel te veel alcoholische versnaperingen. Met een houten kop en zonder ontbijt in mijn maag stond ik op tijd bij Leiden CS. Als ik geen afspraak had was ik waarschijnlijk tot diep in de ochtend comateus geweest :) 

Aangekomen op Lentevreugd hebben we op het gemak gezocht en genoten van de zingende rietgorzen, veldleeuweriken,robotappen en graspiepers. Intussen gezellig babbelend over ruigpootuilen,grote tafeleenden, kokardezaagbekken...In de buurt bij de grote plas zagen we op een afstandje een paar vogelaars staan, dus wij besloten een iets andere route te nemen en liepen het veld in richting de weg/plas. Om 9.28u stootten wij daarbij een vogel opvan de grond die wij (ere wie ere toekomt, Marten riep het het eerst) meteen herkenden als een KUIFKOEKOEK! Hij vloog een meter of honderd weg richting de weg en het elzenbosje. Vivian heeft hem daar vrijwel direct weten te lokaliseren, terwijl Marten en ik stonden te brullen naar de andere vogelaars. Intussen werd ook nog Sjoerd Radstaak gebeld, zodat hij hem door kon piepen. De andere vogelaars waren er binnen een minuut, en het was hilarisch dat door onze opwinding er nauwelijks een dialoog mogelijk was waardoor ze pas na een tijdje beseften dat we het niet over de griel hadden maar over een KUIFKOEKOEK. Gelukkig had Vivian hem snel in de scoop en konden we onze ontdekking met de eerste mede-vogelaars delen! Er zouden er nog vele volgen die dag! Het was in het begin wel stressen, omdat hij best ver weg vloog en zelfs aan de overkant van de weg hoog in een polulier ging zitten. Gelukkig kwam hij snel weer terug en konden de eerste bewijsplaatjes geschoten worden. Wij zijn tot een uur of één in het veld aanwezig gebleven. Het eerste uur na de ontdekking was zeer hectisch, maar ook ontzettend mooi omdat we de vogel schitterend gezien hebben. Er was inderdaad één fotograaf die wel erg veel moeite had om zich in te houden en die zo onder de adrenaline zat dat hij enkele keren te dichtbij is gekomen. Hij is wel aangesproken en dat hielp redelijk. Uiteindelijk is de vogel om 10.30 een flink stuk weggevlogen en achter de bomen/duinen verdwenen en zag het er even slecht uit. De vogel was uit zichzelf al zeer vliegerig, dus ik denk dat de fotograaf hier geen doorslag in heeft betekend (hij was toen ook al ruim een kwartier weg). Gelukkig was de vogel rond 12.00u weer terug op Lentevreugd en kon tot het vallen van de avond gezien worden. Wijzelf zijn rond 13.00u vertrokken met een supergevoel over 'de beste spin-off soort ooit', zoals Ben Gaxiola dat zei!

Overigens kennen Marten, Vivian en ik elkaar van onze tijd bij de allergaafste jeugdbond van Nederland: de Jeugdbond voor Natuur- en Milieustudie (JNM). Ik ben alweer 5 jaar ouwe sok (oftwel te oud om nog mee te mogen, oftewel ouder dan 25), Marten pas een paar maanden en Vivian zit er nog tot haar nek in! Wij hebben daar alle drie ontzettend veel geleerd over vogels en ook ontzettend goede vrienden (voor het leven) gemaakt, sommigen zelfs hun partner (Marten en Vivian)!

groet Peter Lindenburg


Ps) ik zie nu dat dit topic 'je leukste ontdekking' heet. Toen ik net ouwe sok van de JNM was en al mijn vrienden nog op kamp gingen en ik niet meer mee mocht ben ik een weekendje in mijn piere-eentje naar Breskens gegaan. Toen de trek enorm tegenviel ben ik gaan fietsen door de omgeving, om uit te komen bij De Blikken bij Groede...om daar 2 dunbekmeeuwen te ontdekken!!! Qua zeldzaamheid was dat wel de beste voor mij, maar om met vrienden een schitterende vogel als een kuifkoekoek te ontdekken scoort ook wel erg hoog...

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

#28
Tja, mijn leukste ontdekking was denk ik wel de Spotlijster van Schiermonnikoog oktober 1988, tijdens het leiden van een excursie in de Kobbeduinen op het HEKA van de JNM. In eerst instantie dacht ik met een klapekster te maken te hebben maar nadere inspectie toonde o.a. een lichte iris en een heel ander koppatroon. Toen de vogel weer vrij kwam te zitten bedacht ik me al heel snel dat ik de soort kende van mijn postzegelverzameling. Ik had namelijk een vel postzegels met daarop elke staat van the US met de nationale vogel van die staat, waaronder voor meerdere staten dus de Northern mockingbird, in allerlei standjes. Paniek dus! Een Amerikaan! Maar het was nog het pre-mobiele tijdperk en internet was bij ons in ieder geval nog niet bekend, dus 's avonds naar het dorp om de vogellijn in te spreken. De fout die ik daar echter maakte was dat ik dacht dat de Nederlandse naam katvogel was en dat leidde tot enig scepsis aan de vaste wal en op Texel want de beschrijving klopte natuurlijk van geen kanten. De  dag daarna kwamen er echter toch een aantal mensen poolshoogte nemen en werd de waarneming bevestigd. Toentertijd was ik nog niet zo van de DBA en stonden wij als jeugdbonders dan ook hard te lachen toen de middagboot aankwam met hordes vogelaars die de pier afrenden, halverwege de pier stopten (of niet ) voor een Amerikaanse smient (een dag ervoor gevonden als ik me goed herinner door Christiaan Both) op weg naar de Kobbeduinen. Aldaar was de vogel echter enige tijd zoek en ging men en masse zoeken. Toen werd er nog met fluitjes gewerkt en toen uiteindelijk het verlossende fluitje werd gehoord rende men als gekken door de modder, waarbij een enkele valpartij ons veel schik  bracht. Afgezien van de techniek is er dus weinig veranderd behalve dan dat ik nu zelf ook wel eens ben gaan rennen voor 't een of 't ander. Het kan verkeren!


Groetjes


Marc

Vincent Hart

 ;D Mythisch verhaal uit Het Vogelaartje uit het jaar dat ik begon met vogelen heeft nu een naam eraan hangen, dank!  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers