melding metalen ringen van buitenlandse kokmeeuwen

Gestart door nlzorg01, maart 14, 2010, 01:39:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

nlzorg01

De afgelopen weken heb ik een stuk of 10 verschillende metalen ringen van kokmeeuwen af kunnen lezen. Ik heb ze via www.griel.nl ingevoerd. Van  de Nederlandse en Belgische ringen krijg ik direct antwoord terug. Dat is prettig. Van de overigen (fins, zweeds, litouws, pools) heb ik nog geen reaktie terug gehad. Heeft iemand enig idee hoe lang dat duurt? Is er al een goede verbinding tussen griel.nl en de diverse ringcentrales in de bovengenoemde landen?

Graag jullie reaktie.

JanZ

Oenanthe

Er kan alleen een reactie komen als de ringgegevens bij de ringcentrale bekend zijn. Als die nog niet in de databank staan moeten ze door de Nederlandse ringcentrale nagevraagd worden bij de betrokken ringcentrale of de betrokken ringer. Men is dan afhankelijk van de snelheid waarmee die reageert en daar is geen enkele zekerheid over te geven. VRS Meijendel heeft wel eens langer dan een jaar op gegevens van een buitenlandse ringcentrale moeten wachten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

In Limburg hebben we met 2 personen (Rob Voesten en ik) 110 buitenlandse ringen afgelezen deze winter, een deel was ook vorig jaar aanwezig, daarvan ontbreken soms nog steeds ringgegevens. Het gaat dan om bijvoorbeeld Praha en Hiddensee. Verder even in wat bestanden gekeken en daar staat ook nog een Gdansk in die voor het eerst in 2004 is afgelezen, ook nog ringgevens van terug.

Maar zelf heb ik ook nog Arnhem ringen niet terug van een maand geleden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: nlzorg01 op maart 14, 2010, 01:39:37 AMDe afgelopen weken heb ik een stuk of 10 verschillende metalen ringen van kokmeeuwen af kunnen lezen. Ik heb ze via www.griel.nl ingevoerd. Van  de Nederlandse en Belgische ringen krijg ik direct antwoord terug. Dat is prettig. Van de overigen (fins, zweeds, litouws, pools) heb ik nog geen reaktie terug gehad. Heeft iemand enig idee hoe lang dat duurt? Is er al een goede verbinding tussen griel.nl en de diverse ringcentrales in de bovengenoemde landen?
Graag jullie reaktie.J anZ
Beste Jan, kan zomaar enkele maanden tot een half jaar duren. En langer dan een jaar is ook goed mogelijk. Bij mij is het record 17 jaar! En toen kwam eindelijk het bericht dat de ringgegevens niet meer waren te achterhalen. Voor zover mij bekend zijn de gegevensbestanden (=de centrale database) van de verschillende ringcentrales nog niet met elkaar gekoppeld. In Nederland zijn ringers verplicht om iedere maand alle ringgegevens digitaal aan het Vogeltrekstation aan te leveren. Maar dat geldt niet (altijd) voor alle andere landen. En dan kan het dus best voorkomen dat iemand op de desbetreffende ringcentrale dus eerst op een papieren lijst moet zoeken naar de ringgegevens van de vogel die jij hebt gezien, dit moet invoeren en vervolgens moet doorsturen naar het Vogeltrekstation.
Gewoon dus wat geduld hebben.
Vriendelijke groeten, Klaas van Dijk

nlzorg01

Bedankt voor al jullie reakties. Ik heb inmiddels wat geduld gehad (wel moeilijk) maar nog geen reakties van griel.nl gehad op mijn Litouwse, Finse, Zweeds of Poolse ringen van kokmeeuwen. Ik kan me voorstellen dat een of twee wat langer duren, maar voor alle 4??
Zoals ik eerder heb gemeld ben ik erg blij met de snelle reaktie op het invoeren van Nederlandse en ook Belgische ringen. Dat werkt dus prima. Ik zou graag positieve verhalen horen van het invoeren van buitenlandse metalen ringen. Dan heb ik er vertrouwen in dat ook de ringen die ik heb gemeld ook van een ringdatum en -plaats worden voorzien.
Ik hoor dus graag jullie ervaringen.

Groeten,

JanZ

pwolf

ik realiseer me dat het een beetje flauw antwoord is, maar geduld is een schone zaak. Ik weet inmiddels dat Klaas slechte ervaringen heeft (17 jaar is natuurlijk belachelijk lang) maar bedenk je dat Griel een vrij nieuw systeem is. En niet alleen het systeem is nieuw, ook de database structuur is anders dan voorheen. Ik kan me voorstellen dat sommige van de buitenlandse ringgegevens nog niet gekoppeld zijn. Ik weet dat de Finse, Zweedse en Poolse centrales/ringers prima werk afleveren (de Lithouwse vermoedelijk ook) dus die ringgegevens, die komen ongetwijfeld.

groet, pim wolf

ps. geen aandelen, geen belangen etc etc
Pim Wolf, Vlissingen

Jeroen Nagtegaal

Vandaag even met het VT gebeld vanwege wat eigen ringen. Wat ik begreep was dat meldingen nog niet automatisch werden doorgestuurd naar ringers met het verzoek ringmeldingen in te voeren. Ik denk dat meldingen van Buitenlandse ringen ook nog niet worden doorgestuurd door de omzetting van beide databases. Gewoon geduld. Het melden via de ringcentrales in het buitenland is ook een optie, dan zijn de gegevens alleen niet direct beschikbaar voor Nederlandse onderzoekers en andere personen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: nlzorg01 op mei 02, 2010, 22:40:06 PMBedankt voor al jullie reakties. Ik heb inmiddels wat geduld gehad (wel moeilijk) maar nog geen reakties van griel.nl gehad op mijn Litouwse, Finse, Zweeds of Poolse ringen van kokmeeuwen. Ik kan me voorstellen dat een of twee wat langer duren, maar voor alle 4?? Zoals ik eerder heb gemeld ben ik erg blij met de snelle reaktie op het invoeren van Nederlandse en ook Belgische ringen. Dat werkt dus prima. Ik zou graag positieve verhalen horen van het invoeren van buitenlandse metalen ringen. Dan heb ik er vertrouwen in dat ook de ringen die ik heb gemeld ook van een ringdatum en -plaats worden voorzien. Ik hoor dus graag jullie ervaringen. Groeten, JanZ
hoi Jan,

Er is een alternatief, namelijk je waarnemingen direct melden per e-mail melden aan de desbetreffende buitenlandse ringcentrale. Vaak krijg je dan (ongeveer) per ommegaande een e-mail met de ringgegevens toegezonden van de buitenlandse ringcentrale. Ik ken diverse aflezers die dit doen en hier zeer goede ervaringen mee hebben. E-mail adressen van alle buitenlandse ringcentrales zijn te vinden via http://www.euring.org/national_schemes/contact_schemes.htm (alle ringcentrales die bij Euring zijn aangesloten) of via http://www.euring.org/national_schemes/non_euring_schemes.htm (de rest van de wereld).

Ik heb alleen geen goed beeld of dergelijke terugmeldingen (dus bv een aflezing van jou in Nederland van een Kokmeeuw met een Finse ring) uiteindelijk ook in de databank van het Vogeltrekstation terecht komen.

Pim, je hebt natuurlijk gelijk dat het momenteel even wat anders is door de invoer van Griel. Uiteindelijk natuurlijk hopelijk een prachtig systeem (kan ik online alles nakijken wat ik ooit heb gezien / gevonden etc.), maar nu even een pas op de plaats. En er zijn ook buitenlandse ringcentrales die het met -zeer- beperkte mankracht moeten stellen, waardoor het verwerken van meldingen soms wat langer op zich kan laat wachten. Maar uiteindelijk krijg je gewoon altijd wel eens bericht (ik in ieder geval wel).

Uiteindelijk zou het natuurlijk het beste zijn als alles (in Euring verband) net zo gaat als bij www.geese.org. Je vult online je waarnemingen in en kunt onmiddellijk de levensgeschiedenis van de vogel bekijken. En ook van vogels die ik in pakweg 1987 zag.

Groetjes, Klaas

tarsiger

Ik gaf in maart via Griel twee ringen door van Nederlandse Zilvers die ik in Nieuwpoort (België) kon aflezen, maar tot op heden nog geen reactie. Gewoon nog wat geduld hebben, of is er iets fout gelopen? (ik kreeg een mail met de melding dat de gegevens voorlopig niet aanwezig zijn)

Alvast bedankt,
Simon Feys

nlzorg01

Dag Simon,

Daar is vast iets misgegaan; ik heb van alle metalen ringen van in Nederland geringde meeuwen een melding terug gehad. Allemaal heb ik ze in griel.nl ingevoerd en kreeg binnen enkele seconden antwoord. Voor Belgische ringen ligt het al wat lastiger; soms wel en soms niet en voor buitenlands metalen ringen heb ik alleen vanuit Litouwen via griel.nl een reaktie gehad. Van de overige meldingen van Finse, Poolse en Zweedse ringen heb ik via Griel.nl nog geen reaktie gehad (in maart ingezonden). Bij direct contact zoeken met de ringcentrales in het betreffende land, zoals Klaas aangaf, krijg ik wel snel reaktie. Dat varieert van de ringgegevens (Zweden) tot een mededeling dat ze onderbezet zijn en dat de life history nog per post komt (Finland). Vanuit Polen heb ik nog geen reeactie gehad.

Ik blijf overigens gewoon via griel.nl insturen; het is een prima systeem en het werkt goed voor Nederlands ringen (dus op een enkele uitzondering na). Voor buitenlandse ringen zijn de databases waarschijnlijk nog niet goed op elkaar aangesloten. Als ik na 3 maanden nog geen bericht heb, stuur ik dat alsnog naar de ringcentrale van het betreffende land. Krijg ik dan gegevens dan stuur ik ze door naar het Vogeltrekstation in Arnhem. Kan het alsnog in griel.nl opgeslagen.

Groeten,

Jan Zorgdrager

tarsiger

Dan is er waarschijnlijk inderdaad iets misgegaan. Heeft er iemand een emailadres waarnaar ik die meldingen eventueel kan sturen, misschien lukt het zo wel?

Bedankt!
Simon Feys

Jeroen Nagtegaal

Zover ik begreep worden de gegeven nog niet opgevraagd bij de buitenlandse centrales, hiervoor werkt griel nog niet optimaal.

@ Simon, wat ik precies jou vraag? Adressen voor de Polen, Letten, Finnen ed of de Nederlanders?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tarsiger

Adres voor Nederlanders die ik in België afgelezen heb (zijn reeds via griel ingevoerd, maar zonder resultaat).

Alvast bedankt,
Simon Feys

Jeroen Nagtegaal

Die moeten gewoon via Griel gemeld worden. Welke series betreffen het? 369xxxx?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tarsiger

Heb ze al gemeld, maar dus geen reactie (wel een mail dat de gegevens nog niet voorhanden zijn). Reeks van allebei is 542xxxx

Simon Feys

Jeroen Nagtegaal

Dat is dus Zilvermeeuw/Kleine Mantelmeeuw. Aangezien het een nieuwe serie is kan het zijn dat de ringer nog niet in het bezit is van een Griel-account of de tijd heeft gehad om de waarnemingen in te voeren. Dit zou eind dit jaar toch zeker opgelost moeten zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tarsiger

Ok, bedankt, dan wacht ik nog wat af.

Simon Feys

tarsiger

Ondertussen nog steeds niet gehoord hierover, dat duurt nu toch wel erg lang... Iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Alvast bedankt,
Simon Feys

Klaas van Dijk

Citaat van: tarsiger op juli 22, 2010, 11:52:22 AMIk gaf in maart via Griel twee ringen door van Nederlandse Zilvers die ik in Nieuwpoort (België) kon aflezen, maar tot op heden nog geen reactie. Gewoon nog wat geduld hebben, of is er iets fout gelopen? (ik kreeg een mail met de melding dat de gegevens voorlopig niet aanwezig zijn). Alvast bedankt, Simon Feys

Beste Simon,

Het wordt steeds duidelijker dat er ernstige technische problemen zijn rond Griel, het nieuwe digitale invoerprogramma van het Vogeltrekstation en eveneens de database die daarachter zit. Hierdoor zijn veel ringers vreselijk achter geraakt bij het invoeren van hun ringgegevens. Zie onderstaand citaat van een ringer uit januari 2011 (dus meer dan een jaar na het invoeren van Griel):

"Ik ben ook begonnen met invoeren in GRIEL. Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar wellicht heeft iemand een tip. Ik heb er 1,5 dag over gedaan om 6 (...) in te voeren (uiteindelijk na middernacht gelukt) en probeer vandaag al 2 uur om een (...) in te voeren. Nu zou dat niet zo erg zijn bij een paar (...), maar ik moet nog een paar honderd (...) gaan invoeren."

Zelf heb ik dusdanig veel technische problemen met Griel dat ik noodgedwongen
(1) al mijn aflezingen van vogels met buitenlandse ringen direct moet melden bij de buitenlandse ringcentrale, en
(2) al mijn aflezingen uit mijn omgeving van vogels met een Nederlandse ring alleen maar vanaf één afleeslocatie (het Soephuisstraatje 10-18 in het Centrum van de Stad Groningen) kan melden en als leeftijd alleen maar 'volgroeid' kan opgeven.

Ik zou even contact opnemen met Jan Staal (voorzitter van de Ringersvereniging en mede hiervoor verantwoordelijk, e-mail adres jdmstaal@kpnmail.nl ) en ook een herinneringsmailtje met de afleesdetails sturen naar het Vogeltrekstation (info@vogeltrekstation.nl).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Oenanthe

Ik denk niet dat het zin heeft om de voorzitter van de ringersvereniging in te schakelen en ik denk ook niet dat hij het prettig vindt dat zijn mailadres op een openbaar forum wordt gepubliceerd. Ik geef Klaas daarom in overweging dat deel van zijn boodschap te verwijderen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Wellicht kun je het via mij (of iemand anders) het ringnummer (en details) op Ringersnet zetten. Vind het zelf ook erg jammer dat veel meldingen vertraging oplopen...

Edit: Als het goed is heb je een bevestigingsmail gehad. Daarin staat denk ik ook het mailadres van de ringer. Als je hem vriendelijk mailt kan hij je wellicht de details ook geven. Hij zou wel willen invoeren maar waarschijnlijk niet kunnen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tarsiger

Ik kreeg inderdaad een mail, maar daarin stond enkel het volgende:

Geachte melder,

Hartelijk dank voor uw melding van een geringde vogel met ringnummer:

Ringnummer: NLA  ...542xxxx

De gegevens van deze ring zijn helaas nog niet aanwezig in het systeem en worden nagevraagd bij de ringeigenaar.

Zodra de ringgegevens bij ons zijn binnengekomen ontvangt u bericht van ons met deze gegevens.


Maar ondertussen is het voor beide wng al > 1 jaar geleden dat ik ze doorgaf (de ene dateert van november 2009...)

Simon Feys


rob_voesten

Hoi Simon

Kun je mij het voledige ring nummer sturen (via mail) dan plus de meld gegevens dan zal ik hem ook via mijn acound melden in Griel, Dan kan ik wel zien wie de ringer is als het goed is. En ik zal effen een paar grote meeuwen ringers de gegevens sturen mischien kunnen zei helpen.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

ajdees

beste ringers/aflezers,

Vandaag het goede voorbeeld van collega SW gevolgd en twee metalen ringen van kokmeeuwen afgelezen.
Na een publieke melding in GRIEL kan ik echter niets terugkijken, want ik heb daarvoor geen login :wrong: .
Dat is jammer, want dat waardeer ik zo in bijv. geese.org. Erg handig als eigen overzicht, archief en voor eventuele controle achteraf.
Kan ik een login voor GRIEL krijgen of moet ik daarvoor ringer of grootleverancier van aflezingen zijn?

groeten,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

rob_voesten

Citaat van: ajdees op maart 11, 2011, 14:39:07 PM
beste ringers/aflezers,

Vandaag het goede voorbeeld van collega SW gevolgd en twee metalen ringen van kokmeeuwen afgelezen.
Na een publieke melding in GRIEL kan ik echter niets terugkijken, want ik heb daarvoor geen login :wrong: .
Dat is jammer, want dat waardeer ik zo in bijv. geese.org. Erg handig als eigen overzicht, archief en voor eventuele controle achteraf.
Kan ik een login voor GRIEL krijgen of moet ik daarvoor ringer of grootleverancier van aflezingen zijn?

groeten,
Albert

Hoi Albert

Ja je moet een ringers acound hebben of een Aflezers acound alleen die krijg je alleen als je behoorlijk wat afleest.

Ik weet niet welke ringen je hebt afgelzen als ze afkomstig zijn van Frank Majoor dan kun je hem een mail sturen en dan krijg je van hem de live list. Niet alleen de ringe gegevens.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

ajdees

Hoi Rob,

De twee metalen ringen van vandaag waren Fins en van GRIEL kreeg ik een mail met 'geen gegevens in database, ze worden opgevraagd'.

Ik heb een verlopen ringvergunning. Kan dat helpen voor een GRIEL-account?

groeten,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

rob_voesten

Citaat van: ajdees op maart 11, 2011, 20:06:38 PM
Hoi Rob,

De twee metalen ringen van vandaag waren Fins en van GRIEL kreeg ik een mail met 'geen gegevens in database, ze worden opgevraagd'.

Ik heb een verlopen ringvergunning. Kan dat helpen voor een GRIEL-account?

groeten,
Albert

Hoi Albert

Ja finse ringen staan niet in Griel dus die moetten in Finland worden opgevraagd.

Je kunt het VT altijd een mail sturen. Als je een ring vergunning hebt gehad dan zal het denk ik makkelijker zijn om een melders nummer te krijgen.

Groetjes rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jeroen Nagtegaal

Ook is het mogelijk om de ringen ook te melden aan de Finse Ringcentrale. Adres vast te vinden op de site van het VT.
Je krijgt dan via de post een brief met de ringdetails.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: ajdees op maart 11, 2011, 20:06:38 PMIk heb een verlopen ringvergunning. Kan dat helpen voor een GRIEL-account? groeten, Albert

hoi Albert,

ik zou Woutera van Andel van het Vogeltrekstation een e-mail sturen waarin je uitlegt dat je vroeger ringer bent geweest (dan moet je dus ook een ringersnummer hebben) en dat je nu weer actief bezig gaat met het aflezen van geringde vogels en dat je om deze reden graag in aanmerking wilt komen voor een account bij Griel. Bij geese.org kan iedereen zich ook gewoon aanmelden en ik zou niet weten waarom dit bij Griel niet kan.

Bijkomend voordeel is dat Woutera dan al jouw oude ring- en meldgegevens op dit digitale account kan zetten (want ze zijn namelijk aan jouw oude ringersnummer gekoppeld) en dat je dit dan dus ook digitaal kunt bekijken / beheren. Ik vind het van geese.org inderdaad ook geweldig dat al mijn aflezingen van ganzen op die manier goed zijn geadministreerd en zijn te bekijken etc. Bedenk alleen wel dat momenteel de overzichten van geese.org vele malen beter en vele malen overzichterlijker zijn dan die in Griel en dat er in Griel ook nog allerlei fouten zitten (flink wat ring- en vindcoördinaten van geringde vogels zijn door elkaar gehusseld).

Vriendelijke groeten,

Klaas

PS: er zijn helaas al geruime tijd ernstige technische problemen met Griel en daarom kan ik je aanraden om voorlopig je aflezingen van vogels met een buitenlandse ring zoveel mogelijk direct bij de buitenlandse ringcentrale melden. Kan gewoon per e-mail en vaak krijg je dan binnen enkele dagen al een terugmelding. Alle adressen zijn te vinden via
http://www.euring.org/national_schemes/contact_schemes.htm Invoeren in Griel kan namelijk altijd nog wel cq ook later nog wel eens als alle technische problemen met Griel zijn opgelost.