Ik wil een foto uit een hele oude doos...

Gestart door vuurvlinder, maart 13, 2010, 22:39:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Wat ooit een dubbel 8 filmpje was werd later een videoband. Vandaag heb ik de videoband op DVD gezet. Van de DVD heb ik wat screenshots gemaakt, wat een aantal beroerde foto's opleverde. Hoe kan ik van het oude materiaal een fatsoenlijke afdrukbare foto maken? Ik heb Photoshop, maar kan er niet echt mee overweg en zou graag een foto willen hebben van mijn opa. Hoe pak ik het aan? Hier onder staat zo'n screenshot van mij met mijn opa aan het eind van de jaren zestig.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Robert Heemskerk

#1
Is het misschien mogelijk om betere screenshots te maken van de DVD?
Ik weet niet hoe je dat doet en met welk programma je goede screenshots kan maken..
Probeer in ieder geval een screenshot te maken met een zo hoog mogelijke resolutie (hoogste kwaliteit).

Ik kom in de praktijk veel ''stills'' tegen die er zeer belabbert uitzien en waar je nog maar weinig mee kunt doen in Photoshop(kan wel iets mee doen maar het is niet veel).

Soms levert een screenshot maken op je eigen scherm(zet beeldscherm op hoogste resolutie en zet beeld zo vullend mogelijk op je scherm) dan nog betere resultaten op.

Op de Apple zitten twee toetscombinaties voor een screenshot van je scherm maken:
Apple shift 3
Apple shift 4 (maak eigen uitsnede)

Maar het beste uitgangspunt is volgens mij een zo goed mogelijke still te krijgen van je video/dvd en deze te bewerken in Photoshop. Daar zijn speciale programma'tjes voor volgens mij (Video Frame Capture?) maar daar heb ik geen verstand van.


groet, Robert

vuurvlinder

Bedankt voor de tips! Ik heb net even wat geprobeerd met mijn scherm in een hogere resolutie. Het is er wel iets beter op geworden, maar nog niet veel. Ik gebruik GomPlayer voor de screenshots. In dat programma valt er niet veel aan te passen. Het hoogst aantal pixels is in te stellen op 255.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jarinka

Als je een film (in hoge resolutie) op VLC Media Player bekijkt, kun je via VLC screenshots maken van vrij hoge kwaliteit (beter dan wanneer je ctrl+alt+printscreen gebruikt).
Hoe hoog is de resolutie van het originele filmpje?
Je kunt eventueel ook een stukje film waar je een foto van wilt naar me mailen, dan wil ik wel kijken in welke kwaliteit ik het kan krijgen. PB me dan maar voor mijn mailadres ;)
Groeten, Jarinka Heijink

vuurvlinder

Hoi Jarinka,

ik heb net die player gedownload en de eerste resultaten zijn al stukken beter dan in Gomplayer. :duim: Ik moet mij er nog even verdiepen hoe het allemaal werkt, maar dat gaat denk ik wel lukken. Hoe hoog de resolutie was van het oorspronkelijke materiaal weet ik niet. De filmpjes zijn in ieder geval meer dan 40 jaar oud.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jarinka

#5
Doe je VLC nu op volledig scherm en gebruik je dan ctrl+alt+printscreen?
VLC heeft een ingebouwde printscreennemer die je kunt vinden onder Video -> Snapshot. Als het goed is neemt hij dan een printscreen van de grootst mogelijke resolutie van dat moment.

Edit: Ja, dat doet hij inderdaad. Ik heb even wat geprobeerd, en met Kung Fu Panda in HD geeft hij het plaatje een resolutie van 1280x544, terwijl mijn computer ingesteld staat op 1024x768.
Groeten, Jarinka Heijink

vuurvlinder

Dat snapshot knopje had ik al gevonden. Het komt er dus op neer dat de originele filmpjes niet groter zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jarinka

Dat zou dan aan de videoband moeten liggen. Mijn opa heeft filmpjes van vroeger (= plm. 30 jaar geleden) vanaf een 8mm-film (hetzelfde als dubbel 8 volgens Wikipedia) op een dvd gezet, en dat in ongeveer dezelfde kwaliteit als het origineel.
Waarmee heb je de 8mm-film omgezet naar video, en heb je de originele 8mm-film nog? Je kunt ook overwegen het professioneel vanaf 8mm over te laten zetten. Het is niet heel goedkoop, maar dan weet je zeker dat de kwaliteit goed is.
Groeten, Jarinka Heijink

vuurvlinder

Hmmm, de dubbel 8 filmpjes heb ik jaren geleden door de fotograaf op video laten zetten.  :( De originele bandjes liggen denk ik bij mijn ouders.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jarinka

Op internet is geen standaard resolutie van een videoband te vinden (varieert namelijk per merk en jaar), maar over het algemeen is het niet breder dan 750 pixels. De enige manier om je filmpjes echt mooi scherp te krijgen is door ze vanaf de originele bandjes op dvd te (laten) zetten. Zelf doen kan, maar is wel lastig. Op deze site wordt er veel uitleg gegeven over het digitaliseren, en hoe je dat het beste zelf kunt doen.
CiteerConclusie
Mijn conclusie is dat zelf scannen best mogelijk is met een redelijke kwaliteit.
Als je iets meer eisen gaat stellen aan de kwaliteit is omzetting via een professionele techniek zeker de moeite waard.
Om die reden ben ik met HomeDVD gaan praten over een zakelijke samenwerking met CHM als intermediair voor onze de leden van de verenigingen waarvoor CHM actief is. 
Groeten, Jarinka Heijink

vuurvlinder

Jarinka bedankt!
Ik denk dat ik de originele filmpjes maar weer eens ga opduiken en een poging doe om ze direct op DVD te laten zetten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

J&L

Hoi Astrid,

Is het al gelukt?
Anders met photoshop onder filters naar onscherp gaan en dan aan de schuifjes zitten, zie je gelijk resultaat.
Ja met een onscherp filter maak je hem scherper  :o  Dit komt uit de drukkerij en dat kan ik wel uitleggen maar is een lang verhaal.

vuurvlinder

Jacob,

ik was dit topic door de drukte helemaal vergeten en lees jouw reactie nu pas! Ik heb helemaal niets meer geprobeerd en ga er deze winter maar eens mee aan de slag. De originele banden heb ik inmiddels al langere tijd in de kast liggen. Een van die banden is nog nooit over gezet op video/DVD en ben wel reuze benieuwd wat daar op staat.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

J&L

Hoi Astrid,

Druk druk druk Hahaha.
Geeft toch niet.
Maar neem vooral de tijd om zulke altijd mooie filmpjes te bekijken.
Zelf hadden wij thuis dat niet, en mijn vader nam af en toe wel eens een foto.
En nam mijn moeder foto's dan stond je er half op.  ;D

Maar zoals ik al schreef:Anders met photoshop onder filters naar onscherp gaan en dan aan de schuifjes zitten, zie je gelijk resultaat.
Ja met een onscherp filter maak je hem scherper  :o  Dit komt uit de drukkerij en dat kan ik wel uitleggen maar is een lang verhaal.

gko

#14
dag Astrid, screenshots geven nooit een hogere resolutie dan de resolutie van het beeldscherm,
je kunt overwegen de originele films (1 beeldje dus) in een dia-adapter te schuiven en
hem dan te scannen , de beperkende factor is dan de kwaliteit van de scanner,
dus ga op zoek naar iemand met een goede scanner met adapter voor dia's of
een dia-scanner en scan de beeldjes daarmee op de resolutie met de kwaliteit
die je wenst, voor goede foto's heb je een resolutie tussen de minimaal 150 en 300 dpi nodig.
maar het gescande beeldje is klein, dus je moet hem dan voor een wat grotere foto op 3200 dpi scannen bijv.
Photoshop komt pas in het laatste stadium om de hoek kijken en
kan van een slechte screenshot geen goede foto maken.
met vr gr gkoopman

vuurvlinder

Hoi Jacob en gkoopman,

bedankt voor jullie tips! Ik zal zelf van de winter eens wat in photoshop proberen. Ik ken ook iemand die een goede diascanner heeft en ik zal hem eens vragen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

gko

www.supersens.nl/

je kunt hier een prijsopgave vragen, dit schijnt wel een betrouwbaar bedrijf te zijn,
als het eventueel met de scanner niet lukt, ze sturen je dan een goed printbaar bestand toe
voor niet teveel geld.(hoop ik)
met vr gr gkoopman

vuurvlinder

Bedankt voor de link.  :duim: Ik ga toch eerst even bij mijn zwager langs, die heeft de goede spullen  en doet het uiteraard gratis!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.