Brainstorm - ideeen over de opzet van het nieuwe jeugdforum

Gestart door Vincent Hart, maart 10, 2010, 17:59:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Kunnen we niet aan wat determinatiekanonnen (DK's) vragen of zij lijstjes e.d. kunnen posten waarmee beginners op elkaar lijkende soorten uit elkaar kunnen houden? Dan kunnen die lijstjes (met goedkeuring van de DK's natuurlijk) ook meteen bij de soortenoverzichten gebruikt worden.
En is het de bedoeling dat mensen met een leuke Mysterybird hem zo posten, of kunnen die naar iemand gestuurd worden die vervolgens de leukste eruit zoekt? Ik heb gisteren namelijk twee Mysterybirds op de foto gezet, die niet zo heel moeilijk zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Heej Jarinka,

1) Ben ik al mee bezig  ;)
2) MyBi's: Ik vind allebei prima! Ben ook nog uit andere bronnen MyBi's aan het verzamelen - kan iedereen hier mee doen. Tot die tijd: Kom maar op met jouw MyBi's  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Michiel en Milka

Als (her-)beginnend vogelaar ga ik dit forum zeker volgen. Mijn jeugdlijstje vond ik laatst terug met 151 soorten, waarvan ik me een aantal niet eens kan herinneren. Ik sta nu weer op 101. Dus nog wel even te gaan. Maar het wordt voorjaar en er staan nog maar heel weinig bosvogels op mijn lijstje.

Groet, Michiel

snwja3

#63
Mag ik als ouwe sok een duit in het zakje doen.
Zie dat er bij de jeugd enthousiasme is (hoewel veel nog niet gereageerd hebben) voor een forum als dit, dus doen.

Maar bepaal goed wat je wilt en voorkom onnodige splitsing. Je verliest mensen als ze op teveel plekken moeten zoeken, probeer je te concenteren op onderwerpen die nog niet (goed) lopen of echt specifiek zijn.

* "Stel je voor ..." => leuk om hier te hebben
* Mystery Bird-competitie => gaat hier om de moeilijkheid, niet om de leeftijd. Een oudere minder ervaren vogelaar heeft evenveel moeite als een jonge. En ik zie ook jonge vogelaars met al zoveel kennis dat zij in het 'moeilijke' gedeelte thuishoren. Mijn inzien beter om onder 'MY Bird-Comp' 2 categorien aan te maken voor gevorderden en beginners.
* Budgetforum => Dit is mijn inziens een onderwerp dat iedereen aangaat, zou ik hier niet apart zetten.
* Determinatieforum => Ondanks dat oude rotten hier ook mogen meedoen, waarom splitsen? Hou het bij elkaar in het main forum, hier kan iedereen van leren.
* Excursieplanner => Goed idee, altijd leuk om dat met leeftijdgenoten samen te doen
* Praat maar Raak => doen, kan je jeugd eigen dingen behandelen, ik lees wel mee. Zou hier ook een serieuze/vogelgerichte versie van/bij maken.

Even wat eerste gedachten, hoop dat je/jullie er wat mee kunnen.
Wietze Janse

Vincent Hart

@Michiel: Welkom  :duim:
@Wietze: Dank, je overwegingen worden zeker gewaardeerd  :duim:
Met je eens dat we fragmentatie moeten zien te voorkomen. Bestaande MyBi-gedeelte opsplitsen in gevorderden/beginners is idd ook een mogelijkheid. Neem het in beraad. Idee van een Budgetforum in dit subforum is al gesneuveld, wellicht in de toekomst wel wat acties hier specifiek voor de doelgroep(en). Met je eens dat veel 'gevorderde' vogelaars nog best wat kunnen leren van heldere determinatie-artikelen  :) . Ook hier geldt dat de topics in dit subforum specifiek als insteek 'jongere en beginnende vogelaars hebben'. Vooralsnog lijkt het mij/ons makkelijk om die doelgroep centraal (dus hier) te bedienen. Uiteraard zijn alle minder jonge sokken (en andere kledingstukken) van harte welkom op dit subforum  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 09:57:50 AM
[...] Stijn en anderen, ga jullie eens voorstellen  :duim: [...]

Vanavond staat mijn stukje erop, moet daar even de tijd voor nemen  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Gerard Troost

Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 15:07:00 PM
Met je eens dat we fragmentatie moeten zien te voorkomen.
<ZWART-WIT-MODE:AAN>
Snel deleten dan het MB gedeelte, Budget gedeelte en Determinatie gedeelte. Wat er overblijft heeft niets met vogels vandoen, dus kan naar praat-maar-raak of week ik veel wat voor ander subforum.
<ZWART-WIT-MODE:UIT>
:duim:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Stijn E.

Citaat van: gtroost op maart 12, 2010, 16:53:19 PM
Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 15:07:00 PM
Met je eens dat we fragmentatie moeten zien te voorkomen.
Wat er overblijft heeft niets met vogels vandoen, dus kan naar praat-maar-raak of week ik veel wat voor ander subforum.
<ZWART-WIT-MODE:UIT>
:duim:

Waar kijken we tijdens excursies dan toch naar?  :rolleye:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Gerard Troost

#68
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 12, 2010, 17:38:33 PM
Citaat van: gtroost op maart 12, 2010, 16:53:19 PM
Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 15:07:00 PM
Met je eens dat we fragmentatie moeten zien te voorkomen.
Wat er overblijft heeft niets met vogels vandoen, dus kan naar praat-maar-raak of week ik veel wat voor ander subforum.
<ZWART-WIT-MODE:UIT>
:duim:

Waar kijken we tijdens excursies dan toch naar?  :rolleye:

Naar elkaar (vlinders in zo) :P

Alleen vogels kijken is toch ouderwets

edit: ow ja, stel-je-voor is ook voor iedereen leuk -> zie een poging van Dylan recent met fototjes bij profiel. Wellicht dat iemand dat eens wat kan uitwerken?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Stijn E.

Citaat van: gtroost op maart 12, 2010, 18:39:42 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 12, 2010, 17:38:33 PM
Citaat van: gtroost op maart 12, 2010, 16:53:19 PM
Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 15:07:00 PM
Met je eens dat we fragmentatie moeten zien te voorkomen.
Wat er overblijft heeft niets met vogels vandoen, dus kan naar praat-maar-raak of week ik veel wat voor ander subforum.
<ZWART-WIT-MODE:UIT>
:duim:

Waar kijken we tijdens excursies dan toch naar?  :rolleye:

Naar elkaar (vlinders in zo) :P

Alleen vogels kijken is toch ouderwets

edit: ow ja, stel-je-voor is ook voor iedereen leuk -> zie een poging van Dylan recent met fototjes bij profiel. Wellicht dat iemand dat eens wat kan uitwerken?

*zucht* Geef ons minstens een kans dit af te maken.....
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Gerard Troost

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 12, 2010, 18:58:05 PM
*zucht* Geef ons minstens een kans dit af te maken.....

Waarom zou je iets afmaken wat geen goed idee is? Meerdere mensen hebben hele goede argumenten mbt bepaalde onderdelen gegeven, en het enige tegen geluid wat we horen is *zucht*, niet echt sterk Stijn...
En bepaalde onderdelen zijn best een goed idee, maar klakkeloos een subforum-pje aanmaken in op een druk bezochte plek is naar mijn idee niet de juiste manier.
(Zowieso wordt er wel eens erg scheutig gedaan met subforums..., maar dat is een andere discussie).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Stijn E.

#71
Nee klopt, ik ben ook niet sterk meer nu. En ik ga dit forum ook NIET meer verdedigen, ik ben het nou zat. Ik zie wel of het er komt of niet. En ook dit is een sterke reactie, maar dat boeit me even niet.

EDIT: OK, dit is wel wat overdreven, maar het is wel een uiting van hoe ik me nu voel....
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Iets wat ik al eerder in m'n gedachten had: zet 'm onder 'soortgroepen' in het forum, bijvoorbeeld bij 'overig'. Het lijkt me wel erg leuk als het er komt, maar inderdaad, het hoeft niet echt onder 'vogels'.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

Citaat van: Jan vH op maart 12, 2010, 19:36:44 PM
Iets wat ik al eerder in m'n gedachten had: zet 'm onder 'soortgroepen' in het forum, bijvoorbeeld bij 'overig'. Het lijkt me wel erg leuk als het er komt, maar inderdaad, het hoeft niet echt onder 'vogels'.

Ok, daar hebben jullie gelijk in, maar word het daarvan wel een goed idee?  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Citaat van: gtroost op maart 12, 2010, 16:53:19 PM<ZWART-WIT-MODE:UIT>
Volgens mij doet dit knopje het niet ...


@Jan & Stijn: Jullie zijn me even kwijt; van welk onderdeel stellen jullie voor het onder 'Soortgroepen' > 'Overig' onder te brengen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan vH


Oké, ik was een beetje vaag:

In het 'hoofdforum' zie je meerdere categorieën. Bovenaan 'Informatie', daaronder 'Soortgroepen', daaronder 'Overige natuuronderwerpen' en helemaal onderaan 'Diversen'. Het zou dus bij 'Diversen' kunnen komen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

Citaat van: Jan vH op maart 12, 2010, 20:10:44 PM

Oké, ik was een beetje vaag:

In het 'hoofdforum' zie je meerdere categorieën. Bovenaan 'Informatie', daaronder 'Soortgroepen', daaronder 'Overige natuuronderwerpen' en helemaal onderaan 'Diversen'. Het zou dus bij 'Diversen' kunnen komen.

En dat bedoel ik ook  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 20:16:14 PM
Ok, maar wat is 'het'? Het hele subforum?

Inderdaad. Het is een idee, maar ècht geweldig... Nee  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Laten we eerst maar eens kijken of we er hier iets moois van kunnen maken, ok?  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 20:53:06 PM
Laten we eerst maar eens kijken of we er hier iets moois van kunnen maken, ok?  :duim:

Mijn woorden  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

Vincent, ik mis een beetje de door jou genoemde pinned topics, aangezien de subforums al in bedrijf zijn  :)
Is het de bedoeling dat we die zelf bedenken en laten terugkomen in door ons gemaakte topics, of komen die pinned topics er nog?  :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Goeie vraag  :-[
Pinned topics zijn onderweg! Het is natuurlijk het leukst als alles een beetje gevuld raakt maar sommige dingen hebben wat meer tijd nodig. Het is allemaal best snel gegaan ;)
Maar ik heb een voorstel: Als jij nou een topic aanmaakt voor Ezelsbruggetjes en daar vast die van jezelf in zet, maak ik 'm pinned. Ok? Ik zal de overige Pinned topics gaan aanmaken - alleen staat daar dus nog niet meteen wat nuttigs in  ;D Maar er wordt aan gewerkt  :duim:

En laat verder iedereen naar hartelust topics aan gaan maken! Er is vast nog wel iemand die een foto heeft van een Vogel Zonder Naam, Jarinka heeft misschien alweer een nieuwe MyBi of Hybride ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 22:52:03 PMEn laat verder iedereen naar hartelust topics aan gaan maken! Er is vast nog wel iemand die een foto heeft van een Vogel Zonder Naam, Jarinka heeft misschien alweer een nieuwe MyBi of Hybride ...
Nog geen hybride (daar ga ik zondagavond lekker mee bezig), maar ik zal zo twee EasyBirds uploaden :)
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Nog een leuk MysteryBird-onderdeel: silhouetten! Als je een vogel tegen de zon in fotografeert kun je al snel geen kleuren meer onderscheiden, en moet je een vogel dus op houding e.d. determineren. Ik heb een aantal silhouetfoto's (of foto's die zo bewerkt kunnen worden dat je alleen nog een silhouet ziet) die daar prima voor gebruikt kunnen worden.
Als voorbeeldje de bijgevoegde foto (ontzettend makkelijk, maar daarom niet minder leuk :))
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Citaat van: Jarinka op maart 12, 2010, 23:46:30 PM
Nog een leuk MysteryBird-onderdeel: silhouetten!
:duim:

CiteerAls voorbeeldje de bijgevoegde foto (ontzettend makkelijk, maar daarom niet minder leuk :) )
Graag even geslacht en leeftijd dan  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

#87
Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 23:57:25 PM
Graag even geslacht en leeftijd dan  8)
Daarvoor hebben we deze foto's al :P

De eerste keer dat ik zo'n mooie adulte mevrouw tegenkom en er zulke redelijke foto's van kon maken (ze bad praktisch boven mijn hoofd!).

Nog een kleine toevoeging over het kennismakingsforum: is het een idee om dat alleen voor leden zichtbaar te maken? Nu kan iedereen die er zin in heeft van alles en nog wat lezen. Natuurlijk is het maar een paar minuten werk om een account aan te maken, maar waarschijnlijk zullen veel mensen het dan toch niet doen.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

#88
 :duim:

Bedoel je 'alleen voor ingelogde gebruikers'? Geen idee of dat technisch mogelijk is, maar dat zou dan alleen voor 'Stel je voor' gelden ... Haalt wel iets van de laagdrempeligheid weg natuurlijk, maar ik snap de voordelen in een topic waar je iets over jezelf vertelt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Technisch zou het heel goed mogelijk moeten zijn om een bepaald deel van het forum af te schermen voor niet-ingelogde gebruikers. Ik heb zelf een poos een forum beheerd, en daar hadden we 'Stel je voor' ook afgeschermd. Als het goed is zit dat ook al standaard ingebouwd in dit forum, want bijvoorbeeld de Adminhoek wordt ermee afgeschermd.
Mensen die geen lid zijn kunnen toch niet posten in De Frisse Blik, en ze zullen zich niet gaan registeren alleen omdat ze dan bij 'Stel je voor' kunnen meelezen. Bovendien wordt de pagina dan niet geindexeerd door zoekrobots als Google, en dat is ook prettig omdat iedereen zijn/haar eigen naam gebruikt. Anders staat er vrij veel informatie online bij die namen, wat dan voor iedereen toegankelijk zou zijn.
Groeten, Jarinka Heijink