Brainstorm - ideeen over de opzet van het nieuwe jeugdforum

Gestart door Vincent Hart, maart 10, 2010, 17:59:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op maart 10, 2010, 21:54:58 PM
Een agenda waar jongeren hun excursies/kampen/dagjes weg/weekendjes weg/weekjes weg kunnen aankondigen zou ik wel zien zitten :)

Onder "Overige natuuronderwerpen" bestaat al een Excursie-aankondigingen en een Excursieverslagen
die volgens mij ook door jongeren gebruikt kunnen worden. Het lijkt mij geen probleem als er onder Excursie-aankondigingen ook excursies worden georganiseerd.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Idee van Thijs werd ook al geopperd op het adminforum (daar vooral met het idee om er activiteiten van NJN, Wildzoekers e.d. in te zetten). Uiteraard is dat een prima idee en er loopt al actie voor dus komt goed  :duim:
Daarnaast inderdaad leuk om een podium te bieden voor als jullie onderling iets willen gaan afspreken. Wie weet in een later stadium ook georganiseerde bezigheden met een wrn.nl-tintje.

Voor Jarinka: Je maakt het me niet gemakkelijk!  ;) Inderdaad lopen de ideeen voor 'jongere vogelaars' en 'beginnende vogelaars' een beetje door elkaar. Volgens mij hebben we goeie ideeen voor beide groepen, voorzover verschillend. Als we het subforum nou inderdaad De Frisse Blik noemen zoals ik hierboven opperde? Met zo'n titel kun je opzich beide kanten uit. Richten we bijvoorbeeld de MyBi-topics en Determinatie-topics in zoals jij voorstelt (met nadruk op ervaring opdoen), en andere topics (bijvoorbeeld de genoemde Activiteitenagenda) weer wat meer met de nadruk op jongeren. Overigens gaan we er altijd 'uitkomen' met determinatievraagstukken want een aantal reuzegoeie admins kijken mee! Maar die admins zullen zich inderdaad (net als ik) terughoudend opstellen terwijl jullie ploeteren ;)

Als laatste: Er kan natuurlijk zo een pinned topic onder Praat-maar-Raak gemaakt worden speciaal voor de jongeren. Alleen hebben jullie dan twee plekken voor 'jongerenzaken' (weet even geen beter woord) EN twee plekken voor vogelzaken. Zullen we afspreken dat echte Praat-maar-Raak-onderwerpen gewoon lekker onder het daarvoor bestaande topic blijven (als jullie onderling een interessant gesprek hebben, kunnen wij oudjes dat toch niet volgen ;) ), maar dat we een voorsteltopic en bijvoorbeeld onderlinge afspraken wel hier houden?

Nu jullie weer!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Ik denk (lees "weet zeker") dat de kracht van waarneming.nl is dat alles en iedereen door elkaar loopt (beginnende 80+ers, ervaren 12-jarigen enz). Dat is door de jaren heen een uitstekende formule gebleken. Een groep waarnemers afsplitsen zou mi echt jammer zijn (ik hou niet zo van hokjes). Nogmaals dat leeftijdsgenoten graag onderling contact hebben kan ik me heel goed voorstellen, maar als dat gaat over determinaties etc zou dat jammer zijn voor iedereen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jos Welbedacht

Ik snap je punt, Gerard, maar ik denk dat het wel mee zal vallen met de afstand die gecreëerd wordt. Er blijft toezicht van de "determinatiekanonnen" (mooi woord, Vincent!) en iedereen kan zowel in het jeugdforum als in het andere forum terecht. Ik denk dat een dergelijk forum juist nuttig kan zijn voor de jeugd om bijvoorbeeld basisprincipes in de vogelwereld bij te brengen, daar hebben beginnende volwassenen ook wat aan, en om de jeugd te leren om op een juiste manier berichten te schrijven zodat dit duidelijk en leesbaar is. Hierdoor kunnen jonge lieden "leren" mee te doen op een hoog niveau.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

@Gerard: Nogmaals, de insteek van waarneming.nl met het 'jongerenforum' (ik houd even dit woord aan) is om faciliteiten aan te bieden die er nu nog NIET zijn. Zowel t.b.v. jonge, als 'groene' vogelaars. Zoals je hebt kunnen lezen hierboven is daar wel degelijk behoefte aan bij de beoogde doelgroep zelf. Uiteraard betekent dat niet dat het deelnemers aan het jongerenforum voortaan verboden wordt om op andere topics te reageren, en ook niet dat 18+ers/ervarener vogelaars op het jongerenforum niet welkom zouden zijn. Maar wel dat we gaan proberen een plek op te zetten waar topics die aansluiten bij een bepaalde belevingswereld en/of mate van ervaring beter tot hun recht komen dan tot nu toe het geval is. Volgens mij (en gelukkig ook een aantal anderen) is dat een veel te leuke kans om te laten liggen!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op maart 10, 2010, 22:55:01 PM
[...] Als we het subforum nou inderdaad De Frisse Blik noemen zoals ik hierboven opperde? Met zo'n titel kun je opzich beide kanten uit. [...]

Lijkt me prima om iets verder van de jongeren af te gaan in het sub-board, en om dan in het sub-board weer speciale jongeren'dingen' te maken, maar ook jongeren- en beginner'dingen'. Dat kan zoals jij zegt prima door het forum 'De Frisse Blik' te noemen. Als niemand het niks vind of iets beters weet word dat wat mij betreft de naam  ;)

EDIT: Verder heeft o.a. Vincent al gezegd wat ik ook zou zeggen in een reactie van een aantal 'oude knarren', dus mijn reactie daarop blijft (voorlopig) uit ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sander Haak

Citaat van: Jarinka op maart 10, 2010, 22:01:16 PM
Het lijkt mij daarom niet zozeer nodig om een heel uitgebreid jongerenforum te maken, maar eerder een plekje voor niet ervaren vogelaars die toch graag willen leren.

Dit was precies mijn idee toen ik het topic door zat te lezen. Een bezwaar tegen een apart jongerenforum is dat nuttige informatie over bijv. mooie gebieden niet meer op één plek staat. Ik kan me wel voorstellen dat je het in een bepaalde leeftijdsgroep leuk vindt om wat social talk te doen of te vogeldaten.

Een subboard voor beginnende vogelaars lijkt me wel nuttig. Iets minder moeilijke MyBi's en een topic met 'Wat staat er op mijn foto?' Met name voor dat laatste bezoeken veel beginnende vogelaars het forum, terwijl het door de meer ervaren vogelaars niet altijd wordt gewaardeerd (Eerst in je boekje kijken!  :police: ). Toen ik net begon vond ik het juist leuk om naar foto's van anderen te kijken omdat het voor mij ook een goede oefening was. Ik ben juist tijden op zoek geweest naar foto's met steltlopers zonder de juiste naam er bij.
Groet, Sander Haak (Woerden)

peterlindenburg

Het grootste voordeel van een apart jeugdhonk lijkt mij dat JNM, Wildzoekers, andere jeugdclubs en de NJN hier reclame kunnen maken voor de talloze puur op jongeren gerichte activiteiten die zij organiseren. Wie weet kunnen ze daar nog wat extra broodnodige leden mee scoren! Het is voor veel mensen van een jaartje of 15 echt veel toffer om met leeftijdsgenoten de natuur in te trekken dan met volwassen vader- of moederfiguren die alles al een keer hebben gezien en meegemaakt!


Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zoveel zie in het aanbrengen van een leeftijdsscheiding op inhoudelijke zaken (hoe herken ik een krakeend, waar koop ik een goedkope kijker etc). We zijn toch eigenlijk allemaal forever young met een hobby als vogels kijken ;) .


En puur persoonlijk, komt er weer een extra subforum bij dat ik wil checken... Zo kom ik nooit aan werk toe ;)


groet Peter Lindenburg


30 jaar oud, Ouwe Sok van de JNM

Vincent Hart

We worden het langzaam eens! Ik wil eigenlijk vandaag nog gebruiken om wat ideeen uit te wisselen en dan vanavond (laat) het e.e.a. op een rijtje te zetten, dan kan de 'definitief voorlopige opzet' naar de mensen die het subforum mogen gaan bouwen en lukt het misschien richting weekend te gaan beginnen  :duim:

Jarinka, kun jij je ook vinden in mijn laatste voorstellen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wimtegels

Ik wens alle gebruikers van het nieuwe forum veel plezier :duim:
Ik vind het ook een geweldig idee. Ik hoop echter wel dat onze jeugdige deelnemers ook gewoon de andere topics blijven bezoeken en ook daar hun bijdrge blijven posten zodat we geen generatiekloof op onze site krijgen.
Misschien een idee voor de moderatoren van dit topic: stimuleer dat de berichten die niet typisch voor de jeugd zijn gewoon geplaatst worden in de andere boards.

Vragen en opmerkingen van jeugdigen, maar ook van oudere beginners, kunnen mee helpen voorkomen dat ouwe knarren vast roesten in hun opvattingen.
Het journaal is niet verdwenen na het invoeren van het jeugdjournaal. Soms is het ook voor ouderen zeer verhelderend om naar het jeugdjournaal te kijken! Dit is echter geen reden om in het normale journaal geen plaats in te ruimen voor de jeugd. Beiden moeten en kunnen, en volgens mij ook op waarneming.nl.

Nogmaals, veel succes en veel plezier!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Thijs Fijen

Waarvoor opgepast moet worden is het feit dat je mensen niet kan verbieden om op een forum te kijken/posten. Oftewel dat discussies op twee plekken worden gevoerd (Een jong iemand post, ik hoor van een Blauwstaart op Schiermonnikoog, terwijl die discussie ook op het 'ouderen' forum gevoerd wordt) en dat informatie verspreid wordt. Ik neem aan dat niet-jongeren (netter dan ouderen ;)) zich er niet van weerhouden om ergens op te reageren. Zo loop je het risico dat de meerwaarde van een Jeugdforum wegvalt en dat je er nog meer verspreide informatie over krijgt.
Mm het lukt me niet erg om het goed te verwoorden...
Je kunt mensen niets verbieden om ergens iets te posten, het risico hiervan is dat op verschillende plekken dezelfde of juist verschillende discussies gevoerd worden. Hierdoor bestaat de kans dat nuttige informatie meer verspreid raakt.

Stiekem zie ik het enige voordeel voor de jeugdorganisaties die hun activiteiten kunnen aankondigen. Want het forum Excursie aankondigen wordt niet echt goed bekeken, net als natuuractief.nl..
Thijs Fijen

Christian

Wellicht al ergens geopperd (wat een lap tekst, en dat in 2 dagen!) maar ik zou de conclusies van de 'determinatiekanonnen' als laatste redmiddel behouden, laat ze het eerst zelf uitpluizen.

Overigens is er anderhalf jaar terug een internationaal jeugdforum (YBF) opgezet maar helaas liep dit niet, mede dankzij een totale lak aan interesse van de Nederlandse kant. Ik hoop dat dit niet net zo dood bloedt als YBF, maar als ik het zo zie zit dat wel snor!
Christian Brinkman

Vincent Hart

Citaat van: wimtegels op maart 11, 2010, 10:17:05 AMMisschien een idee voor de moderatoren van dit topic: stimuleer dat de berichten die niet typisch voor de jeugd zijn gewoon geplaatst worden in de andere boards.
:duim: Verder dank voor het enthousiasme, Wim!

Citaat van: Thijs Fijen op maart 11, 2010, 10:29:18 AM
Waarvoor opgepast moet worden is het feit dat je mensen niet kan verbieden om op een forum te kijken/posten. Oftewel dat discussies op twee plekken worden gevoerd (Een jong iemand post, ik hoor van een Blauwstaart op Schiermonnikoog, terwijl die discussie ook op het 'ouderen' forum gevoerd wordt) en dat informatie verspreid wordt
Snap wat je bedoelt, zeker in den beginne zullen er wat kruisverwijzingen komen/topics verplaatst worden e.d. Maar ik vertrouw erop dat als dit subforum een beetje z'n eigen smoel gekregen heeft, het voor de meesten wel zo'n beetje duidelijk is welke topics waar het beste tot hun recht komen.

Citaat van: Christian op maart 11, 2010, 10:30:10 AM
Wellicht al ergens geopperd (wat een lap tekst, en dat in 2 dagen!) maar ik zou de conclusies van de 'determinatiekanonnen' als laatste redmiddel behouden, laat ze het eerst zelf uitpluizen.
Yep, da's de opzet! Zal ook proberen dat soort zaken duidelijk in de subtitels van de subforumonderdelen te verwerken. Jammer inderdaad van YBF. Op forum waarneming.nl ZIJN de jongeren in elk geval al, en kunnen ze ook terecht voor 'niet-jeugdige' vogelzaken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peterlindenburg

Ten aanzien van de slagingskans: is dit een idee van de moderators ('van boven af') of is er veelvuldige vraag naar een jeugdhonk geweest van de gebruikers?


Om eerlijk te zijn zou ik het niet Frisse Blik noemen, dat is wel creatief, maar iets te cryptisch omdat ik nou niet direct de associatie met jeugd zie. Het woord 'Jeugd' moet volgens mij wel voorkomen in de titel.

Vincent Hart

In eerste instantie een idee 'van boven af', toen bleek dat we in korte tijd veel veelbelovende vogelaars mochten verwelkomen.

Zoals er nu bijv. bij het subboard Roofvogels en uilen / Birds of prey als subtitel Vragen over roofvogels en uilen staat, kunnen we het 'jongerenforum' De Frisse Blik (blijven) noemen met een verklarende subtitel erbij. Dat een plan?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op maart 11, 2010, 11:38:58 AM
In eerste instantie een idee 'van boven af', toen bleek dat we in korte tijd veel veelbelovende vogelaars mochten verwelkomen.

Zoals er nu bijv. bij het subboard Roofvogels en uilen / Birds of prey als subtitel Vragen over roofvogels en uilen staat, kunnen we het 'jongerenforum' De Frisse Blik (blijven) noemen met een verklarende subtitel erbij. Dat een plan?

De Frisse Blik
Het jeugdgedeelte van waarneming.nl

Klinkt inderdaad helemaal af, Peter en vooral Vincent, goed bedacht! (Mijn voorbeeld is maar even een snelle greep in het o zo woordenrijke Nederlands, dus misschien dat iemand een veel betere beschrijving weet!  ;) )

Overigens, ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd, omdat jij, Vincent, schrijft over 'de mensen die het subforum mogen gaan bouwen ', wie dat dan zullen zijn, naast jou uiteraard  :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Hoi Stijn,

Omdat we toch een beetje op zowel jonge als beginnende vogelaars (en alle mengvormen ;)) lijken te gaan mikken, is 'jeugdgedeelte' misschien te beperkt voor de tweede groep. En dus gaat Jarinka dat nooit goed vinden  ;) Ik zat te denken aan een tekst in de sfeer van Voor alle jonge en/of beginnende vogelaars. Niet heel creatief maar wel duidelijk, toch?

Met het 'bouwen' van het subforum bedoel ik het programmeren van de forumstructuur, die we als het goed is vanavond zo'n beetje hebben afgesproken. Dat gaat gewoon gedaan worden door een admin die daar handig in is. Niet al te spannend dus ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Citaat van: vincenthart op maart 11, 2010, 15:17:54 PM
Hoi Stijn,

Omdat we toch een beetje op zowel jonge als beginnende vogelaars (en alle mengvormen ;) ) lijken te gaan mikken, is 'jeugdgedeelte' misschien te beperkt voor de tweede groep. En dus gaat Jarinka dat nooit goed vinden  ;) Ik zat te denken aan een tekst in de sfeer van Voor alle jonge en/of beginnende vogelaars. Niet heel creatief maar wel duidelijk, toch?

Met het 'bouwen' van het subforum bedoel ik het programmeren van de forumstructuur, die we als het goed is vanavond zo'n beetje hebben afgesproken. Dat gaat gewoon gedaan worden door een admin die daar handig in is. Niet al te spannend dus ;)

Je hebt gelijk Vincent, duidelijk is beter in dit geval. En jeugdgedeelte klopt inderdaad niet (meer)  ;)

En over het 'bouwen'; Zoiets had ik wel verwacht  ;)   :angel:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

OK, even mijn 'definitief voorlopige mening' met goed-/afkeuringsteken en eventueel een argument  ;)

* "Stel je voor ..."   :right:
* Budgetforum  :wrong:  Kan ook prima in het al bestaande kijkerforum, en daarbij gewoon aangeven wat je te besteden hebt  ;)
* Excursieplanner :right: Gezellig!
* Praat maar Raak  :right:  Leuk, maar het lijkt me beter dit Chat o.i.d. te noemen. Het doel is wat mij betreft om te praten over leuke soorten die je zag of mooie foto's -door jou gemaakt-, die je met ons wil delen. Echte gein kan gewoon in het al bestaande 'Praat maar Raak'-forum!
* Mystery Bird-competitie  :right:  Heb ik al vaak genoeg gezegd  :angel:
* Determinatieforum  :right:  Om lekker bij te leren!  :)

En dan nog een toevoeging!

* Ezelsbruggetjes en andere rijtjes Wat zijn jouw manieren voor een snelle determinatie? Hoe herken je het geluid van een bepaalde vogel? Hoe houd ik vogel X, Y en Z uit elkaar?


Wat is jullie mening?  :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: vincenthart op maart 10, 2010, 22:55:01 PM
Voor Jarinka: Je maakt het me niet gemakkelijk!  ;) Inderdaad lopen de ideeen voor 'jongere vogelaars' en 'beginnende vogelaars' een beetje door elkaar. Volgens mij hebben we goeie ideeen voor beide groepen, voorzover verschillend. Als we het subforum nou inderdaad De Frisse Blik noemen zoals ik hierboven opperde? Met zo'n titel kun je opzich beide kanten uit. Richten we bijvoorbeeld de MyBi-topics en Determinatie-topics in zoals jij voorstelt (met nadruk op ervaring opdoen), en andere topics (bijvoorbeeld de genoemde Activiteitenagenda) weer wat meer met de nadruk op jongeren. Overigens gaan we er altijd 'uitkomen' met determinatievraagstukken want een aantal reuzegoeie admins kijken mee! Maar die admins zullen zich inderdaad (net als ik) terughoudend opstellen terwijl jullie ploeteren ;)
Citaat van: vincenthart op maart 11, 2010, 15:17:54 PM
Omdat we toch een beetje op zowel jonge als beginnende vogelaars (en alle mengvormen ;)) lijken te gaan mikken, is 'jeugdgedeelte' misschien te beperkt voor de tweede groep. En dus gaat Jarinka dat nooit goed vinden  ;)
Haha, zo streng ben ik niet hoor :P
Om het nieuwe forum speciaal voor jonge en/of niet-ervaren vogelaars te maken is helemaal top :duim:. Zo hebben de jongeren een eigen stukje om te kletsen, maar worden de ervaren jongeren niet automatisch tot de niet-ervaren vogelaars gerekend.

Dus de hele topic kort samengevat (correct me if I'm wrong ;)):
Er komt een subforum voor beginnende vogelaars, waar jongeren hun eigen hoekje krijgen. In dat forum komen handige determinatietips te staan (lijstjes met verschillen tussen op elkaar lijkende vogelsoorten), er komen speciale 'makkelijke' Mysterybirds om veel van te leren. Beginnende vogelaars kunnen daar terecht met hun vragen, zodat de 'ouwe knarren' niet telkens dezelfde vragen hoeven te beantwoorden, en zodat de 'jonge honden' er meer van leren. Mochten de jonkies er echt niet uit komen, dan zijn er altijd nog determinatiekanonnen die kunnen helpen.
Het Excursieforum wordt weer nieuw leven ingeblazen, zodat jong en oud er kan adverteren met leuke excursies, dus niet alleen excursieverslagen. De jongeren praten gezellig mee op het Praat maar raak-forum, maar kunnen voor echte jongerendingen in hun eigen hoek terecht. Daar mogen ook de 'ouwe knarren' posten, maar het is toch vooral bedoeld voor de jongeren.

Enneh... Mochten er ook Waarneming-excursies komen, dan wil ik best eens helpen met organiseren :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Ik mis toch de mening van veel anderen, maar hier is mijn mening:

Ik vind het een leuk idee. Voor een groot deel ben ik het met Stijn eens:
- Stel je voor:  :right:
- Budgetforum:  :right: :wrong:  Van mij mag het, maar zou inderdaad ook ergens anders passen.
- Exursieplanner:  :right:  Inderdaad leuk.
- Praat maar raak:  :right:  Is leuk idee, maar noem het niet zo, dat is een beetje 'verwarrend'.
- MyBi-Co:  :right:  Lijkt me wel leuk/leerzaam
- Determinatie:  :right: 

Ook laatste van Stijn is leuk. Maar het is wel zo dat er ergens anders ook al zoiets bestaat (zie handtekening  ;) ). Al past op één groot natuurforum (dat is de bedoeling toch van WN.nl?) ook wel een speciaal 'jeugdforum'.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Citaat van: Jan vH op maart 11, 2010, 19:04:34 PMOok laatste van Stijn is leuk. Maar het is wel zo dat er ergens anders ook al zoiets bestaat (zie handtekening  ;) ). Al past op één groot natuurforum (dat is de bedoeling toch van WN.nl?) ook wel een speciaal 'jeugdforum'.
Ik ben medeoprichter geweest van Geniet van de Lente, maar Eline en Jeroen (andere medeoprichters) hebben een heel sterk idee over wat zij willen, en als jij er anders over denkt wordt je eruit getrapt. Dat is eerst met mij gebeurd, en daarna met Stijn. Nadat wij weg waren, zijn er nog een paar mensen weggegaan omdat het niet meer goed ging.
Vandaar dat ik er niet zo enthousiast over ben, en dat ik zo blij ben dat het hier op Waarneming wél gezellig is (ook als je ergens anders over denkt).
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Citaat van: Jarinka op maart 11, 2010, 19:27:05 PM
Citaat van: Jan vH op maart 11, 2010, 19:04:34 PMOok laatste van Stijn is leuk. Maar het is wel zo dat er ergens anders ook al zoiets bestaat (zie handtekening  ;) ). Al past op één groot natuurforum (dat is de bedoeling toch van WN.nl?) ook wel een speciaal 'jeugdforum'.
Ik ben medeoprichter geweest van Geniet van de Lente, maar Eline en Jeroen (andere medeoprichters) hebben een heel sterk idee over wat zij willen, en als jij er anders over denkt wordt je eruit getrapt. Dat is eerst met mij gebeurd, en daarna met Stijn. Nadat wij weg waren, zijn er nog een paar mensen weggegaan omdat het niet meer goed ging.
Vandaar dat ik er niet zo enthousiast over ben, en dat ik zo blij ben dat het hier op Waarneming wél gezellig is (ook als je ergens anders over denkt).
Dat wist ik niet. Maar ik ben het helemaal mee eens dat hier (ook) een 'jeugdforum' mag komen. Het lijkt me erg leuk!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Ok, ik hak de knoop even door - laat ik dit topic voorlopig open zodat jullie ook als het subforum draait kunnen laten weten of alles bevalt.

Zo ga ik 'm opzetten:


De Frisse Blik - DE plek voor jonge en/of beginnende vogelaars

* Alles over determinatie
- Pinned topics over moeilijk uit elkaar te houden soorten en andere nuttige determinatietips
Inhoud: Beruchte moeilijke soortenparen (bijvoorbeeld tjiftjaf/fitis, maar ook boomkruiper/taigaboomkruiper). Daarnaast 'actuele' determinatiekwesties - toegesneden op de vogels die op dat moment in het land komen of al zijn.
- Pinned topic Ezelsbruggetjes en andere rijtjes (goeie, Stijn!)
Inhoud: Hier kan iedereen (dus ook de ervarener vogelaars) z'n ezelsbruggetjes plaatsen. Wat zijn jouw manieren voor een snelle determinatie? Hoe herken (en onthoud!) je het geluid van een bepaalde vogel? Hoe houd ik vogel X, Y en Z uit elkaar?

* MyBi Mystery Birds speciaal voor jongere en/of beginnende vogelaars

* Lekker naar buiten Welke excursies zijn er? Wie gaat er mee vogelen? Wat is er te zien?
- Pinned topic Activiteitenkalender met 'officiele excursies' van allerlei natuurclubs die interessant (kunnen) zijn voor jonge en/of beginnende vogelaars.
- Pinned topic Wie gaat er mee vogelen? Voor alle niet-officiele excursies, gezellige natuuruitjes met andere forumdeelnemers, vraag-en-aanbod van trips en vervoer.
- Pinned topic Wat is er te zien? Leuke plekken om heen te gaan in deze tijd van het jaar, bijzondere vogels.

* Gekwetter Over alles dat niets met vogels te maken heeft
Inhoud: 'Praat maar raak' voor jongeren.
(hoewel jullie een beetje verdeeld zijn over of dit onderdeel onder De Frisse Blik thuishoort, of net zo goed onder Praat maar Raak geplaatst kan worden, ga ik het lekker eigenwijs toch hier onderbrengen  ;) Als dat niet blijkt te werken, kunnen we natuurlijk ook een Subboard speciaal voor jongeren aanmaken in het bestaande Praat maar Raak-gedeelte, of weer terug naar hoe het nu is.)


In het algemene gedeelte komt Stel je voor als pinned topic bovenaan te staan, en is plaats voor alle determinatievragen.

En nu (mag ook morgen ;)) iedereen zich voorstellen in het voorstel-topic  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

#55
Oeps Vincent. De beschijrving voor 'De Frisse Blik' staat nu bij het algemene vogelforum  :P   

Verder ben ik het met de opzet die je hier schrijft helemaal eens  :duim: 
En 'Praat maar Raak'; we zien wel hoe dat verloopt (inderdaad)  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Inderdaad, we hebben nu een opzetje, en dat ontwikkelt zich vanzelf verder. Vaak krijg je de écht goede ideeën pas als de opzet klaar is.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 12, 2010, 08:26:02 AM
Oeps Vincent. De beschijrving voor 'De Frisse Blik' staat nu bij het algemene vogelforum  :P
We nemen de boel over  ;D Goed opgemerkt, wordt aan gewerkt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: vincenthart op maart 12, 2010, 09:35:21 AM
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 12, 2010, 08:26:02 AM
Oeps Vincent. De beschijrving voor 'De Frisse Blik' staat nu bij het algemene vogelforum  :P
We nemen de boel over  ;D Goed opgemerkt, wordt aan gewerkt.
Haha, Stijn en ik grapten gisteren al tegen elkaar: "Eerst nemen jongeren Nederland over op Waarneming, daarna gaan we voor de wereld op Observado!"
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Kleine terugslag, het staat weer goed  ;)

Stijn en anderen, ga jullie eens voorstellen  :duim: Ga ik hard aan het werk om DFB wat voller te krijgen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers