Hoofdmenu

dubbele vraag

Gestart door bruggeman, maart 10, 2010, 17:53:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

In een hoogveengebied dat binnenkort sluit vanwege het broedseisoen vond ik tot twee maal toe plukresten van witte vogels met opvallend grote stevige veren. De schachten zijn afgebeten en volgens mijn sporengids duidt dat op een zoogdier, maar verder..... Ik zit te denken aan een vos of das, maar eigenlijk weet ik het niet. DE witte vogel, een kip (maar dan is er wel een eind mee gesleept)? een meeuw (maar dan wel een met grote veren en alleen wit?) of nog iets anders (witte eend)? Ik zag er vandaag alleen een zwarte kraai, een reiger en een buizerd. Die komen dus niet in aanmerking
groet,
Ida

wouterbosgra

Hoewel je das nooit helemaal kunt uitsluiten lijkt het me stug dat een das een vogel pakt? Ik heb dit soort sporen tot nu toe altijd gewoon ingevoerd als vos sporen, maar ik weet niet wat de kenners daarvan denken?

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik zou het veren noemen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Lampe

Ik zou het veren van een prooi van een vos noemen ;)

Dat mee slepen van een kip, eend, gans of andere vogelsoort is niks vreemds.
Bij ons in het veld leeft een vos die volwassen en gezonde zwanen van het weiland pakt. Vervolgens vind je er alleen veren van terug.
Een flinke vos is dus heel wat mans.

Vriendelijke groet,

Nico

andre.schulten

de veren zijn afgebeten, dus zeker geen roofvogel.
ik zou ook zeggen: vos

bruggeman

Iedereen bedankt: een vos dus. Dat belooft niet veel goed voor al die hoogveenbroeders de komende maanden
groet,
Ida

Marina

Ach een vos moet ook eten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

En zo veel kippen of witte ganzen zullen er wel niet in het hoogveen broeden.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Marina

Blijft over de vraag: wie was de lunch
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

wouterbosgra

Misschien eens op het vogelforum zetten?

Lampe

Citaat van: HPM op maart 10, 2010, 23:06:50 PM
En zo veel kippen of witte ganzen zullen er wel niet in het hoogveen broeden.

--
Groeten, Herman van der Meer


Aangezien een vos met gemak 15 kilometer af loopt in een nacht.. Kan dat prooidier van veel plaatsen afkomstig zijn.
Vriendelijke groet,

Nico

wimtegels

Ik deel de mening dat het hier hoogstwaarschijnlijk om een vos gaat. Maar om dat met zekerheid te zeggen vind ik wel wat ver gaan.
Veren van een witte vogel die zijn afgebeten en niet geplukt is het enige zekere zonder naar de rest van de sporen te kijken.
Hierbij hou ik dan in gedachten dat de vogel niet door predatie gestorven hoeft te zijn. Misschien zijn er wel meerdere eters geweest.

Ik zie nog wat weinig aanwijzingen om de determinatie helemaal af te maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

bruggeman

Ik vermoed dat het wel degelijk om predatie gaat (tenzij er een ziekte heerst onder witte vogels met grove veren) en wel omdat ik dergelijke resten op twee plekken vond. Dat kunnen natuurlijk resten zijn geweest van dezelfde vogel, maar de vindplekken lagen zeker een km van elkaar vandaan. Van de eerste heb ik (achteraf helaas) geen foto gemaakt. Ik dacht toe nog geen paddestoel, niet mijn pakkie an.
groet,
Ida

Lampe

Citaat van: wimtegels op maart 11, 2010, 10:05:43 AM
Ik zie nog wat weinig aanwijzingen om de determinatie helemaal af te maken.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens.
Vriendelijke groet,

Nico

wimtegels

Citaat van: bruggeman op maart 11, 2010, 12:20:12 PM
Ik vermoed dat het wel degelijk om predatie gaat (tenzij er een ziekte heerst onder witte vogels met grove veren) en wel omdat ik dergelijke resten op twee plekken vond. Dat kunnen natuurlijk resten zijn geweest van dezelfde vogel, maar de vindplekken lagen zeker een km van elkaar vandaan. Van de eerste heb ik (achteraf helaas) geen foto gemaakt. Ik dacht toe nog geen paddestoel, niet mijn pakkie an.

Met het vermoeden van predatie heb ik geen moeite. Met vermoedens heb ik nooit echt moeite. Veel vogels, ook grotere zijn verzwakt door de winter. Velen zullen dan ook in deze periode sterven aan een combinatie van ouderdom, koude etc. Als deze sterven komen ze gewoon weer in de voedselkringloop terecht. De vos is dan zeker een goede kandidaat om voor de opruiming te zorgen. Maar ook kleine marterachtigen zijn niet vies van een kadaver. Het kan goed om meerdere dode vogels gaan. Maar het is ook mogelijk dat dieren met (een stuk van) het kadaver gaan slepen.

Door al deze mogelijkheden is het niet eenvoudig om een dergelijk voorval precies te reconstrueren. Alhoewel het pogen hiervan een leuke bezigheid kan zijn. In een geval als dit zou je eerst kunnen bestuderen of het mogelijk is of het om twee verschillende kadavers/prooien gaat. Dat kan soms door veren te tellen. Of door naar andere kadaverresten te kijken. Kom je op de twee plekken opgeteld meer onderdelen tegen dan aan een kadaver kunnen worden toegeschreven, dan zijn het zeker twee verschillende. Je kunt immers van een vogel maar en bepaald aantal slagpennen hebben. Of maar een rechtervleugel.
Indien er mensen met een honden door het gebied lopen kunnen die ook delen van het karkas verplaatsen. In een uitloopgebied bij mij in de buurt lag een dode nijlgans. Ik heb verschillende honden met delen van deze vogel zien slepen. Deze onderdelen vormen op de nieuwe plek weer voor een voedselbron.
Vaak moet je ook zoeken naar aanvullend bewijsmateriaal. Denk aan voetsporen, wissels, keutels etc.
Je hebt nogal wat nodig om bij het vinden van een lijk de doodsoorzaak te bepalen, bewijsmateriaal te verzamelen en vervolgens tot "wettelijk overtuigend bewijs" te komen ;D .
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wouterbosgra

Wim, ik snap dat het lastig is om precies te reconstrueren wat er gebeurd is. Maar wat ik mij afvraag is: Kan een ander dier dan vos die veren zo afgebeten hebben? Zoja welke dieren komen 'als verdachte' in aanmerking?

Dus even helemaal los van eventueel eerder slepen etc....

wimtegels

Ja, dat kan. Vrijwel alle marterachtigen zijn verdacht.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wouterbosgra

Aha, interessant om tijdens de boommartercursus as zaterdag eens na te vragen. Maar marterachtigen zijn natuurlijk sowieso verdacht in algemene zin. Vertrouw nooit een marterachtige.

wimtegels

Ik vind die marterachtigen wel te vetrouwen. Ze doen waar ze voor gemaakt zijn ;D

Ik heb de foto's nog eens goed bekeken. Ik zou als ik zoiets verder zou willen bestuderen een beeld van het tijdstip van moord, cq ontleding willen vormen.
Het zijn lang niet alle veren van de betreffende vogel. Donsveren ontbreken vrijwel geheel. Ik ben ook niet zeker of alle veren afgebeten zijn.
Er lijkt een botje tussen te liggen.

Nogmaals, de vos blijft een belangrijke verdachte, maar op basis van het beschikbare bewijsmateriaal krijg ik hem niet veroordeeld.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

bruggeman

Ik kan geen extra gegevens leveren: te ver weg om terug te gaan. Wat mij opviel op beide plekken was inderdaad het ontbreken van zowel kleine als donsveren. Op de tweede plek was er een botje.
groet,
Ida