vraagje over wolven, Luneburgerheide, Duitsland

Gestart door maartenwielstra, maart 07, 2010, 13:32:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

Besten mensen van het zoogdierenforum,

ik ga 18-21 maart naar Luneburgerheide. Ik wilde o.a. wolven gaan proberen waar te nemen. Iemand tips, waar en hoe ik precies de meeste kans maak?

b.v.d. voor de reacties,

Maarten

p.s. Lynx is natuurlijk ook van harte welkom ;)

Norman

Wellicht een schot voor open doel, maar tegen de wind in zitten, zuinig zijn met deodorant en aftershave e.d.
En geduld. Heel veel geduld. Blijf gerust stokstijf zitten voor een aantal uren. Locatie? Probeer een wissel te localiseren.

Maar om Wolven en ook Lynxen te zien heb je een hele, hele grote portie geluk nodig.

Probeer contact te krijgen met de lokale natuurliefhebbers. Vaak zijn dergelijke mensen genegen om je verder te helpen.

Veel succes!!

Lampe

Poeh.. Je stelt heftige doelen!

Zal niet mee vallen voor je maar ik zou daarintegen zo mee gaan. Geweldig.

Maak idd contact met andere natuurliefhebbers die het gebied en wolven kennen. Kijk naar sporen.
Wees stil en heb veel geduld! Daarnaast moet je heeeeeeeeeel veel geluk hebben.

Ik wens je in ieder geval ontzettend veel succes en hoop natuurlijk dat je wat aan zult treffen!
Vriendelijke groet,

Nico

tekenaar

Ik woon in een gebied met wolven (Slovenie), loop dagelijks met de hond in wolvenhabitat en heb nu 1 zekere waarneming (op 30 meter afstand, spectaculair!) en 1 zeer onzekere (in de mist, 100 meter afstand, maar denk dat het er wel een was). En dat in een jaar of 5. De meeste mensen hier in de omgeving heben nog nooit een wolf gezien. Maar je kan geluk hebben  ;D

Beren zijn makkelijker, die zie ik gemiddeld eens per jaar, tenzij ik er echt voor ga zitten op een voerplaats, dan wordt het ruwweg 50% kans, en een verkleumde avond  ;)  Wolven komen hier normaal niet op de voerplaatsen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Er zijn daar niet echt veel, 1 exemplaar is mijn schatting. Erg schuw en snachts actief, dus een nachtkijker en misschien iets dat warmte zichtbaar maakt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk