Hoofdmenu

jizz-bird

Gestart door Ted van der Knaap, maart 10, 2010, 13:34:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Plaats deze maar even in dit Forum omdat het voor mij een "Mysterybird" is.

Heb 2 foto's en heb zelf een klein vermoeden.

Zijn er "cracks" die aan de jizz kunnen zien welke soort 't is?
(...beginners mogen natuurlijk ook een poging wagen!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

Komt hij in de buurt van Hoek van Holland voor?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: HPM op maart 10, 2010, 13:41:45 PM
Komt hij in de buurt van Hoek van Holland voor?

--
Groeten, Herman van der Meer

ik geef nog geen hints... ...wat is jouw gedachte Herman?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Certhia

Lijkt me een postduif, tenzij dit op de Canarische Eilanden oid is geschoten dan durf ik zo uit mn hoofd bolles laurierduif niet uit te sluiten.


Marc

Bas vd Burg

Lijkt mij ook een postduif/stadsduif. Holenduif is toch wat meer gedrongen en dan zou je toch wel een erg duidelijke zwarte achterrand moeten zien. En Bolles Laurierduif heeft toch erg donkere ondervleugels? Nu zie je toch wat contrast op de ondervleugel
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Ted van der Knaap op maart 10, 2010, 13:44:02 PM
Citaat van: HPM op maart 10, 2010, 13:41:45 PM
Komt hij in de buurt van Hoek van Holland voor?

--
Groeten, Herman van der Meer

ik geef nog geen hints... ...wat is jouw gedachte Herman?

Dat zal toch wel duidelijk zijn?  :)
Maar hij doet me net als Marc ook wel aan een duif denken.
Heeft hij donkere vleugeltoppen of lijkt dat maar zo?

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Certhia

Wat ik zeg, ik heb kennis vn Bolles niet paraat. Het is hoe dan ook een duif en mn geld gaat naar postduif.


Marc

Bas vd Burg

Citaat van: Certhia op maart 10, 2010, 13:54:55 PM
Wat ik zeg, ik heb kennis vn Bolles niet paraat. Het is hoe dan ook een duif en mn geld gaat naar postduif.


Marc

Heb net even de collins geraadpleegd (op m'n mobieltje). En Bolles heeft idd bijna compleet donkere ondervleugels. Bij deze "jizz-bird" zie je toch wel contrast tussen de donkere vleugelpunten en de lichtere ondervleugel. Daarnaast heeft Bolles toch meer een Houtduif-postuur, iets wat deze "jizz-bird" niet heeft.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Certhia

Citaat van: Bas vd Burg op maart 10, 2010, 14:02:01 PM
Citaat van: Certhia op maart 10, 2010, 13:54:55 PM
Wat ik zeg, ik heb kennis vn Bolles niet paraat. Het is hoe dan ook een duif en mn geld gaat naar postduif.


Marc

Heb net even de collins geraadpleegd (op m'n mobieltje). En Bolles heeft idd bijna compleet donkere ondervleugels. Bij deze "jizz-bird" zie je toch wel contrast tussen de donkere vleugelpunten en de lichtere ondervleugel. Daarnaast heeft Bolles toch meer een Houtduif-postuur, iets wat deze "jizz-bird" niet heeft.


Okidoki. Ben wel benieuwd wat Ted zelf dacht.


Marc

Vincent Hart

Ik schat even in dat Ted deze gewoon op een van zijn regionale strooptochten 'geschoten heeft'. Sluit me aan bij post-/stadsduif.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ted van der Knaap

#10
Citaat van: Certhia op maart 10, 2010, 14:04:46 PM
Citaat van: Bas vd Burg op maart 10, 2010, 14:02:01 PM
Citaat van: Certhia op maart 10, 2010, 13:54:55 PM
Wat ik zeg, ik heb kennis vn Bolles niet paraat. Het is hoe dan ook een duif en mn geld gaat naar postduif.


Marc

Heb net even de collins geraadpleegd (op m'n mobieltje). En Bolles heeft idd bijna compleet donkere ondervleugels. Bij deze "jizz-bird" zie je toch wel contrast tussen de donkere vleugelpunten en de lichtere ondervleugel. Daarnaast heeft Bolles toch meer een Houtduif-postuur, iets wat deze "jizz-bird" niet heeft.


Okidoki. Ben wel benieuwd wat Ted zelf dacht.


Marc

Duif was ook mijn eerste algemene ingeving... ...overigens vloog deze over bij "de Banken" in 's-Gravenzande, 2 duinmeertjes bij de kust.

Keek niet in de lucht maar hij vloog Noord over en maakte daarna nogal een schichtige draai ineens Zuid, toen vond ik 'm ineens interessant en snel geplaat.
Nu terughalend zat er in die richting een Buizerd op een boomtak... ...daar schrok-ie misschien van!

edit- mijn excuses als dit Mysterybirdforum alleen voor "zeldzame" vogels is!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Certhia

Citaat van: Ted van der Knaap op maart 10, 2010, 14:17:58 PM
Citaat van: Certhia op maart 10, 2010, 14:04:46 PM
Citaat van: Bas vd Burg op maart 10, 2010, 14:02:01 PM
Citaat van: Certhia op maart 10, 2010, 13:54:55 PM
Wat ik zeg, ik heb kennis vn Bolles niet paraat. Het is hoe dan ook een duif en mn geld gaat naar postduif.


Marc





MArc

Heb net even de collins geraadpleegd (op m'n mobieltje). En Bolles heeft idd bijna compleet donkere ondervleugels. Bij deze "jizz-bird" zie je toch wel contrast tussen de donkere vleugelpunten en de lichtere ondervleugel. Daarnaast heeft Bolles toch meer een Houtduif-postuur, iets wat deze "jizz-bird" niet heeft.


Okidoki. Ben wel benieuwd wat Ted zelf dacht.


Marc

Duif was ook mijn eerste algemene ingeving... ...overigens vloog deze over bij "de Banken" in 's-Gravenzande, 2 duinmeertjes bij de kust.

Keek niet in de lucht maar hij vloog Noord over en maakte daarna nogal een schichtige draai ineens Zuid, toen vond ik 'm ineens interessant en snel geplaat.
Nu terughalend zat er in die richting een Buizerd op een boomtak... ...daar schrok-ie misschien van!

edit- mijn excuses als dit Mysterybirdforum alleen voor "zeldzame" vogels is!


Nee zeker niet alleen voor zeldzame vogels, Ted. Alles mysterieus van aard is welkom!


Marc

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Ted van der Knaap op maart 10, 2010, 14:17:58 PM
edit- mijn excuses als dit Mysterybirdforum alleen voor "zeldzame" vogels is!

Jazeker, daarom ben ik dit forum ook begonnen met een Huismus.... 8)

Maar ik ben het natuurlijk aan mijn reputatie (nou ja..) verplicht om te vragen naar de redenen van het gebruik van het woord 'jizz'? Immers moet ook deze Mybi, net als de voorafgaande, worden 'af gemaakt' op zichtbare kenmerken in het verenkleed want met 'jizz' alleen kom je niet verder dan 'duif' en dat is op dit forum toch echt onvoldoende...... 8)

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Citaat van: frankneijts op maart 10, 2010, 15:45:26 PM
Maar ik ben het natuurlijk aan mijn reputatie (nou ja..) verplicht om te vragen naar de redenen van het gebruik van het woord 'jizz'? Immers moet ook deze Mybi, net als de voorafgaande, worden 'af gemaakt' op zichtbare kenmerken in het verenkleed want met 'jizz' alleen kom je niet verder dan 'duif' en dat is op dit forum toch echt onvoldoende...... 8)

Ik dacht al, waar blijft Frank nu hahahahahaha

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ted van der Knaap

Citaat van: frankneijts op maart 10, 2010, 15:45:26 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op maart 10, 2010, 14:17:58 PM
edit- mijn excuses als dit Mysterybirdforum alleen voor "zeldzame" vogels is!

Jazeker, daarom ben ik dit forum ook begonnen met een Huismus.... 8)

Maar ik ben het natuurlijk aan mijn reputatie (nou ja..) verplicht om te vragen naar de redenen van het gebruik van het woord 'jizz'? Immers moet ook deze Mybi, net als de voorafgaande, worden 'af gemaakt' op zichtbare kenmerken in het verenkleed want met 'jizz' alleen kom je niet verder dan 'duif' en dat is op dit forum toch echt onvoldoende...... 8)

Ik gebruikte "Jizz" omdat de foto's overbelicht/onscherp/ongedetailleerd zijn, iig voor iemand als mij die meer op "gevoel" determineert dan op kenmerken.

Zo heb je volgens mij "gevoelsvogelaars" en "verstandvogelaars" (voor wat het waard is!)
waarbij de eerste meer op zijn zintuigen afgaat en de tweede meer rationeel denkt.

Tot welke groep je behoort (wat niet uit moet maken) ligt aan de "aard van het beestje"  O0
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankneijts

Citaat van: Ted van der Knaap op maart 10, 2010, 16:47:02 PM

Zo heb je volgens mij "gevoelsvogelaars" en "verstandvogelaars" (voor wat het waard is!)
waarbij de eerste meer op zijn zintuigen afgaat en de tweede meer rationeel denkt.

Tot welke groep je behoort (wat niet uit moet maken) ligt aan de "aard van het beestje"  O0

Ted, geloof me: het kan alle verschil van de wereld uitmaken! De voorbeelden zijn legio waar mensen hier 'op gevoel' op een foto een Wespendief meenden te zien terwijl de zichtbare kenmerken onherroepelijk, luid en bijzonder duidelijk naar een Buizerd wezen.
Maar we (ik bedoel niet jij en ik maar een heleboel forummers) hebben hierover al eens een hele uitgebreide discussie gevoerd waarnaar ik graag verwijs.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

Citaat van: frankneijts op maart 10, 2010, 15:45:26 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op maart 10, 2010, 14:17:58 PM
edit- mijn excuses als dit Mysterybirdforum alleen voor "zeldzame" vogels is!

om te vragen naar de redenen van het gebruik van het woord 'jizz'? Immers moet ook deze Mybi, net als de voorafgaande, worden 'af gemaakt' op zichtbare kenmerken in het verenkleed want met 'jizz' alleen kom je niet verder dan 'duif' en dat is op dit forum toch echt onvoldoende...... 8)

Frank, je "daagt me uit" om het woordgebruik Jizz te verklaren... ...imo kom je zoals jezelf aangeeft met deze foto's niet verder dan "Duif"

Wat is er dan mis met het woord "Jizz"  ::)

(...of is hier een zekere Hout/Post/Stadsduif van te maken?)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

marijn

Citaat van: Certhia op maart 10, 2010, 14:27:04 PM
Alles mysterieus van aard is welkom!
Vind ik ook, en dat is overigens ook altijd mijn insteek bij vrouwen...  ::)
Marijn Prins

Vincent Hart

En dan foto's zoeken op internet om aan de hand van hun stuitstreek uit te vinden hoe oud ze zijn?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Ted van der Knaap op maart 10, 2010, 17:03:32 PM

(...of is hier een zekere Hout/Post/Stadsduif van te maken?)

Op basis van jouw foto's (de bovenste): Houtduif valt makkelijk te elimineren omdat die een langere staart heeft en een witte vlek in de zijhals (er even van uitgaande dat er nog geen jonge Houtduiven zonder zo'n vlek rondvliegen). Holenduif heeft minder glimmende (doffere) rozepaarse hals/borstvlek en donkerder, grijzere ondervleugels vooral opvallend op de handvleugel. Ergo: een Stads/Post/Rotsduif.
Geen 'jizz' voor nodig.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gjcaspers

Ik zou bij een Stads/Post/Rotsduif toch wat meer contrast verwachten tussen donkere bovenborst, lichter grijze buik en witte ondervleugel. De vogel op de foto lijkt meer egaal op de onderdelen, meer passend bij Holenduif. Weerschijn op de hals is te afhankelijk van lichtval om daar iets zinnigs over te zeggen.
Groet,
Gert-Jan Caspers

frankneijts

#22
Citaat van: gjcaspers op maart 10, 2010, 20:01:41 PM
Ik zou bij een Stads/Post/Rotsduif toch wat meer contrast verwachten tussen donkere bovenborst, lichter grijze buik en witte ondervleugel. De vogel op de foto lijkt meer egaal op de onderdelen, meer passend bij Holenduif. Weerschijn op de hals is te afhankelijk van lichtval om daar iets zinnigs over te zeggen.

Denk dat de foto van Ted niet goed genoeg is om die wat fijnere nuances die jij noemt weer te kunnen geven Gert-Jan. In elk geval wel de lichtere ondervleugels, vooral de hand waar die bij Holenduif aanmerkelijk donkerder is.
De glans op de lila borst valt ook goed op en dat is prettig want daar valt wel degelijk iets zinnigs over te zeggen: immers glanst bij Holenduif de groene zijhals wèl maar de lila borst niet (of ternauwernood)! Bij Post/Stads/Rotsduif glanzen zowel de groene zijhals als de roze borst....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'