Wie herkent deze veren?

Gestart door Hannie Luijten, maart 09, 2010, 22:51:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Een foto van verleden jaar zomer. Gemaakt in het zuiden van Denemarken. De veren lagen midden op een bospaadje.  Is er iemand die weet van welke vogel ze zijn?

Groet, Hannie

HPM

Ik dacht Bonte specht, maar ik vind de witte 'druppels' zo scheef liggen, dus ik twijfel.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Date Lutterop

Hier http://www.michelklemann.nl/verensite/dendrocopos_major/demaa00l.jpg zie je ook scheve druppels, dus Bonte Specht lijkt me wel te kloppen. Aan de soort waag ik me niet. Hoe lang zijn de veren?

Groet,

Date


HPM

Maar deze liggen wel heel scheef, en ze wijzen naar voren.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Hannie Luijten

#4
Citaat van: d.lutterop op maart 09, 2010, 23:29:28 PM
Hier http://www.michelklemann.nl/verensite/dendrocopos_major/demaa00l.jpg zie je ook scheve druppels, dus Bonte Specht lijkt me wel te kloppen. Aan de soort waag ik me niet. Hoe lang zijn de veren?

Ze waren toch wel ca. 15 cm, in elk geval dus groter dan de veren op bovenstaande link.
Het lag bezaaid met deze veren, de vogel was geplukt.
Groet, Hannie

Date Lutterop

Citeeren ze wijzen naar voren

Dat doen de witte vlekken op de foto's van Michel ook...

Groet,

Date


Date Lutterop

CiteerZe waren toch wel ca. 15 cm

Heb je ze gemeten?

Groet,

Date


HPM

Citaat van: d.lutterop op maart 10, 2010, 00:07:23 AM
Citeeren ze wijzen naar voren

Dat doen de witte vlekken op de foto's van Michel ook...

Hier heb ik ze naast elkaar gezet. Die van Hannie vertekenen wel omdat ze niet vlak zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Date Lutterop

OK Herman, zo zijn ze mooi te vergelijken. Die van Hannie zien er inderdaad iets anders uit. Maar op de site van Michel is ook goed te zien dat er veel individuele variatie is. Bovendien zijn daar alleen maar veren van jonge vogels te zien. Ik houd het voorlopig toch op een Bonte Specht, Grote of evt. Middelste (in Denemarken niet zo waarschijnlijk).

Groet,

Date


whmvb

Herman en anderen,

zonder twijfel Grote Bonte Specht en duidelijk een jong dier. De handpennen zijn nog niet helemaal uitgegroeid. Zal dus vrij snel na het uitvliegen gepakt zijn.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

#10
Grote bonte specht. Middelste bonte overweeg ik eigenlijk nooit, behalve in broedgebieden. Onderscheid lijkt me ook moeilijk als dat er is, en anders wordt het vast overlapt door de variatie die er in grote bonte spechtenveren zit. Op dit forum zijn al eerder zeer afwijkende veren langsgekomen (zie bijv. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17915.msg140986.html#msg140986).

Of je met een kleine bonte specht van doen hebt, zie je wel meteen. Ik vond afgelopen zomer een geplukte: het waren net mussenveertjes alleen dan met spechtenpatroon!

Edit: Wim, de rechtse 13 veren van foto 2 horen niet bij de vondst van Hannie. Veren van Hannie lijken me uitgegroeid.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Hannie Luijten

Citaat van: d.lutterop op maart 10, 2010, 00:12:13 AM
CiteerZe waren toch wel ca. 15 cm

Heb je ze gemeten?

Nee ik heb ze helaas niet gemeten. Dit is weer een goede les, in het vervolg opmeten ofwel iets erbij leggen dat de grootte weergeeft. Maar ik put uit mijn herinnering. Het waren in elk geval zeer zeker niet van die kleintjes.
Ik ben nu even aan mijn man gaan vragen, of hij zich kon herinneren hoe lang die veren waren en hij zei: Dat waren geen kleintjes, ongeveer zó groot (daarbij met zijn vingers de grootte aangevend). Dat "zo" heb ik opgemeten en dat was 18 cm! Dus het zal toch wel ongeveer kloppen.
Groet, Hannie

Date Lutterop

Ach, een beetje visserslatijn is ook mij bij tijd en wijle niet vreemd hoor  ;D . Maar het is toch echt een Grote Bonte Specht, en die veren halen slechts ongeveer de helft! Dus goed plan, dat meetlint. Of gewoon de veren mee naar huis nemen...

Groet,

Date


Hannie Luijten

Ja, volgende keer zal ik dat beter aanpakken.
Ik kan niet ontkennen dat de veren van de Grote bonte specht er op lijken.
Maar de mijne waren echt groter  ::)
Groet, Hannie

whmvb

Kees,

foutje, ;D bedankt! ::)  Even te snel gekeken en geschreven, dus.

Wim
Wim van Boekel