Digiscopen, scherpstellen en schermresolutie

Gestart door hdijk, maart 08, 2010, 21:29:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

Goedenavond,

Ik heb een digiscoping set, maar gebruik deze vrij zelden. Met name omdat het scherpstellen zo beroerd gaat (Kowa 773 + canon 590). Het is altijd weer een verrassing (= meestal teleurstelling..).

Nu kom ik erachter dat het scherpstellen met mijn telefoon, vreemdgenoeg, veel gemakkelijker gaat. Ik heb't idee dat dit komt door het verschil in beeldschermresolutie.

Ik zie dat er tegenwoordig camera's op de markt verschijnen met 400duizend tot wel 600duizend pixels op een 3 inch scherm. Ik ben benieuwd of iemand toevallig de 'upgrade' naar een nieuwe camera heeft gedaan, en wellicht iets kan zeggen over het (hopelijk verbeterde) scherpstellen.

Bedankt!
Hendrik Jan van Dijk

AnneTanne

Over Digiscoping kan ik je weinig zeggen, maar in elk geval is het zo, dat je met een full-frame DSLR een kleinere scherptediepte krijgt dan met een 'gewone' DSLR.  De scherptediepte van die DSLR is dan weer kleiner dan die van een compact cameraatje.  En ik kan me voorstellen dat je met een mobieltje nog een grotere DOF krijgt:
Hoe groter je sensor, des te minder speling je hebt met de scherptediepte, dus des te nauwkeuriger moet je scherpstellen.

hdijk

Als ik het goed begrijp, is het dus in het algemeen zo dat een grotere chip het scherpstellen benadeeld??
Hendrik Jan van Dijk

AnneTanne

Het maakt in elk geval dat je veel nauwkeuriger moet scherpstellen, omdat je scherptediepte kleiner wordt.
(Ik was dan ook heel blij dat ik bij de overstap van compact naar DSLR eindelijk mijn achtergronden veel mooier kon laten vervagen.)

Anderzijds: hoe groter de chip, des te meer kans dat je diafragma-voorkeuze hebt, en met een heel klein diafragma (groot getal) krijg je dan weer een grotere DOF.  Maar ik begrijp dat je bij digiscoping je camera aan een kijker koppelt? Dan heb je allicht veel lichtverlies, en moet je naar een groot diafragma (klein getal) toe...

hdijk

Niemand ervaring met een veelpixelig tft-scherm (>400.000) op de camera?
Hendrik Jan van Dijk

Rene de Ruijter

Hoi,heb zelf ook geen ervaring met digiscoping.
Heb zelf een Canon eos 50d en met deze camera kan je zelfs inzoomen op je
lcd-schermpje.
Je kan hem zelfs aansluiten op een laptop en dan zou scherpstellen helemaal
een fluitje van een cent zijn.
Weet niet of het bovenstaande ook mogelijk is op de goedkopere eos modellen.
Zo ja,dan zou je tweedehands een eos en een 50 mm/1,8 lens voor rond de 200 euro
kunnen aanschaffen.
Alleen geen idee wat een adapter kost.
Google maar eens "eos digiscoping" voor ervaringen en fotoos.
Succes ermee !


Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852