Kerkuilbroedseizoen 2010 hoe gaat het bij jullie?

Gestart door Peter Boelee, maart 08, 2010, 09:53:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Boelee

Ik hoor van verschillende kanten dat er nu alweer kerkuilen aan het broeden zijn, is dat bij jullie ook zo? In dit UIL forum doen nu al meer dan veertig mensen mee, waaronder ook veel kerkuil mensen. Ik roep jullie op om in dit topic over jullie ervaringen met het kerkuilbroedseizoen 2010 te vertellen. Wanneer ze zijn begonnen met broeden, hoeveel eieren/jongen jullie tegenkomen. Of jullie denken dat dit een goed seizoen gaat worden enz. En bijzonderheden en anekdotes, alles is welkom. We zien er naar uit!
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Ludo Smets

In tegenstelling tot Steenuilen zijn Kerkuilen veel gevoeliger aan verstoring. Controles vanaf het eerste ei of tijdens de eileg (eigenlijk zolang er op eieren gebroed wordt) leiden niet zelden tot het verlaten van het broedsel.
Vandaar ben ik altijd zeer voorzichtig om onze vrijwilligers te informeren wanneer enkele vroege koppels al aan het broeden zijn, wat op dit moment inderdaad ook bij ons in Vlaanderen het geval is. Het zet sommigen (waarbij het begint te kriebelen) aan om te snel met de algemene controles te starten met alle risico's en gevolgen vandien.
Op enkele plaatsen hebben we vaste camera's staan waardoor we nu weten dat de eerste koppels inderdaad op eieren broeden, maar dit is zeker nog niet algemeen zo. Wat wel opvalt is dat er zeer weinig prooien worden aangebracht, sommige nachten helemaal geen! Of het dus allemaal terug goed komt dit jaar valt zeker nog af te wachten... De eerste jonge Bosuilen daarentegen zijn al uitgevlogen.
Ludo Smets (Kerkuilwerkgroep Vlaanderen, afdeling van Vogelbescherming Vlaanderen vzw)

stany

In een kerkuilkast met camera werd dit jaar het eerste ei gelegd op Paasdag,4 april.
Op dezelfde locatie was er vorig jaar een eerste ei op 27 april.
In 2008 op deze locatie eerste ei op 1 april.
Volgens het laatste bericht dat ik van de locatiehouder mocht ontvangen werden er 4 eieren gelegd dit jaar.
Stany Cerulis (Kerkuilwerkgroep Vlaanderen)

stany

Vandaag bericht gekregen dat het een legsel van zes eieren geworden is.
Er wordt geregeld bruine rat als prooi aangebracht,dit was de voorbije jaren ook al het geval op deze locatie.
Stany Cerulis (Kerkuilwerkgroep Vlaanderen)

Frank Peters van Ties

De kerkuilkasten laten we hier met rust tot 1e week juni, tenzij de eigenaar ons belt met de melding van wel zeer veel herrie, blazen in de kast.
Beter 2 broedsels gemist als 1 verstoord heb ik van mijn leermeester vaak mogen aanhoren.
Na een bizar slecht 2009, heb ik toch alweer meldingen van enkele plekken die vorig jaar verlaten waren, dat ze nu toch weer bezet zijn. Toch hebben we nauwelijks dode kerkuilen gevondendeze winter? Zijn ze door honger vertrokken naar betere oorden? Ook daar heb ik geen terugmeldingen van.
Muizengaatjes zie ik genoeg, dat zou als het zo blijft geen hindernis moeten geven.

we zullen het zien, groet, Frank
Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.

Ludo Smets

In Vlaanderen hebben we regels opgelegd aan onze medewerkers; controle van nestkasten mag pas vanaf 15 juni tenzij vanuit het bestuur eerder "groen licht" wordt gegeven (1 juni).
Rond half mei worden enkele nestkasten voorzien met camera als referentie getoetst. Dit jaar wijzen die uit dat er nu overal al jongen zijn (1 mei)!!! Op sommige plaatsen zullen dus zeer vroeg jongen geringd kunnen worden.

Ook wij hanteren het principe "beter een broedgeval missen dan het te verstoren".

Beste groeten, Ludo.
Ludo Smets (Kerkuilwerkgroep Vlaanderen, afdeling van Vogelbescherming Vlaanderen vzw)

Peter Boelee

Op de Bevelanden in Zeeland zijn we vandaag begonnen met het ringen van de kerkuiljongen. In één kast zaten vier jongen, gemiddeld 30 dagen oud en in twee andere kasten twee jongen per kast al bijna in de veren. Omdat we maar één ringer hebben, die ook nog alle roofvogels en steenuilen ringt, zullen we dit jaar nog niet alle kerkuil jongen ringen. Volgende week doen we er nog een paar.
Hoe gaat het bij jullie?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Peter Boelee

sinds 120 dagen is er in dit topic geen reactie meer ingevoerd...Hoe kan dat nou? Is er dan helemaal niks te melden uit jullie regio's op kerkuil gebied?
Ik kan melden dat er steeds meer meldingen binnen komen van tweede broedsels, met gemiddeld drie jongen. Hoe is dat bij jullie?
En hoe is het eerste broedsel verlopen, hoeveel jongen hadden jullie gemiddeld in de kasten...kortom tijd voor een update van de kerkuil mensen!
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds