gal op bermbloem

Gestart door Violet (en Remco), maart 07, 2010, 20:22:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Vandaag in de omgeving van Rijsbergen (BR). Zat op de stengels van een al lang uitgebloeide plant...
Gallen zaten op verschillende plaatsen op de tengels. Leken op Frambozentakgallen, maar zitten die ook op dit plantje  ???
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Thuis 1 exemplaar 'uitgeplozen', dit kleine ding zat er in:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

AnneTanne

De gal doet mij wat denken aan die van de havikskruidgalwesp (Aulacidea hieracii), maar dat kan te maken hebben met het feit dat dat één van de weinige gallen op kruidachtige planten is die ik ken...
Het is wat mij betreft niet helemaal onmogelijk dat de plant inderdaad een soort havikskruid is, maar dat durf ik op basis van foto 1 niet zonder meer zeggen.

han.endt

Citaat van: AnneTanne op maart 07, 2010, 21:22:48 PM
Het is wat mij betreft niet helemaal onmogelijk dat de plant inderdaad een soort havikskruid is, maar dat durf ik op basis van foto 1 niet zonder meer zeggen.

Lijkt me geen havikskruid.

Stijn Schreven

Mee eens, lijkt eerder op een Kruiskruid spec (Jacobaea spec).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Violet (en Remco)

Dag allemaal,

Dank voor jullie reacties!
Helaas was er niet veel meer van de plant over om te fotograferen, behalve dan alle kale stengels met gallen.
Ben niet al te goed in planten, zeker niet als ze in herfsttooi zijn, maar mijn eerste gedachte was ook Jacobskruiskruid.
Nog 2 foto's van de bloemetjes gemaakt, hebben jullie daar nog iets aan?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

AnneTanne

Bij Senecio nemorensis (Schaduwkruiskruid) lees ik "langwerpige, lichte opzwelling van de stengels, vaak gepaard gaande met kromming daarvan.  Binnenin bevindt zich een lang galkanaal, bewoond door een geelwitte rups".  De veroorzaker is dan de schaduwkruiskruidmot (Platyptilia nemoralis).  Maar volgens mij hebben jouw planten teveel lintbloemen voor schaduwkruiskruid.

Bij andere kruiskruiden (en ook gezocht bij genus Jacobaea) vind ik geen gallen die vergelijkbaar beschreven worden.  (Er is één aaltje die bij Senecio vulgaris die ook een stengelverdikking geeft, maar je plant is heel zeker geen klein kruiskruid.)

Violet (en Remco)

Dag Ann,

Wat een snelle reactie!
Bijzonder dat mensen aan zo'n dor plantje nog kunnen zien wat het geweest zou kunnen zijn! En geweldig dat je voor ons op zoek gaat naar wie de gal gemaakt zou kunnen hebben  :duim:

Al met al lijkt het er (voorlopig in ieder geval) op dat we er niet achter gaan komen welk beestje dit bouwwerk heeft gemaakt, jammer maar helaas.

Mogen we vragen van welke site je gebruik maakt bij het zoeken naar de gallen? Klinkt interessant!

Nogmaals hartelijk dank!
Mochten we op één of andere manier toch nog achter het juiste naampje komen, van plant en/of gal, zullen we het hier in elk geval melden. Tot die tijd blijft alle hulp welkom  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

HPM

Door die tweede paar foto's denk ik aan Tandzaad. Maar misschien verkijk ik mij op het formaat.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

AnneTanne

Sorry... ik vergat inderdaad mijn bron te noemen...
Ik kreeg 'onder de Kerstboom' het 'Gallenboek', waarvan vorig jaar een nieuwe uitgave is verschenen.

Violet (en Remco)

@ Herman: Tandzaad ziet er wat ons betreft goed uit, maar ja... zoals gezegd, wij zijn er niet goed in  :(
De plant zelf kwam tot ongeveer heuphoogte. De bloemetjes zijn klein, in gedroogde toestand, een doorsnee van zo'n 3 mm.

@ Ann: Tsja, het Gallenboek... Die willen wij ook zoooo graag hebben! Hij is het geld dus wel waard als ik het goed begrijp? Ook al had de Kerstman deze betaald natuurlijk  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

AnneTanne

Ik ben inderdaad heel erg blij met dat boek, en vind het echt een aanrader...

Violet (en Remco)

Nog even en Remco is jarig  ;D  Goed plan!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Jojanneke Bijkerk

Hoi Remco en Violet,
De plant lijkt op een Jacobaea of Hieracium inderdaad. Dit raadsel is wel interessant genoeg om in verse planten naar nieuwe gallen te zoeken of om op z'n minst even te checken wat de gastheer is. Met een foto van een wortelrozet oid moet het al wel lukken denk ik.
Groetje, Jojanneke

Violet (en Remco)

Vandaag een reactie gekregen van Jorgen Ravoet : dit is een gal van een akkerdistelgalboorvlieg (Urophora cardui)

@ Jojanneke: zie dat we nooit meer hebben gereageerd  :-\  Slecht van ons...
Helaas ligt de vindplaats niet echt bij ons om de hoek, maar wie weet gaan we volgend jaar die kant weer eens op.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Jorgen

Hallo Violet & Remco, ik was er vergeten bij te zetten dat deze zo gemeld was. Nu ik deze wat beter bekijk lijkt het me deze niet te zijn. De plant is immers geen akkerdistel. Ik was dus te snel met het doorgeven van de melding.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Violet (en Remco)

Dag Jorgen, ik zat net ook al te kijken en begon me af te vragen of het wel klopte...
Wel jammer hoor, weten we nog niet wat het was... Des te meer reden om volgend jaar de plek weer eens te bezoeken  :P
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl