Onvruchtbare koppels

Gestart door Familie Beersma, maart 07, 2010, 12:22:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Familie Beersma

Wat bekijken jullie tijdens nestcontroles? Soms tref je tijdens het broeden, beide uilen in de nestkast. Automatisch dacht ik dat degene die op de 4 eieren zat het wijfje was en de andere die er bovenop in de hoek zat dus het mannetje. Alle eieren bleken bij schouwen geen embryo's te bevatten terwijl wel de luchtkamers duidelijk te zien waren (dus al enkele weken bebroed). Pech als de eieren geen kuikens zullen opleveren.
Een paar dagen later hetzelfde bij een nest met 6 eieren. Weer geen enkel embryo te zien. (Verse eieren hebben geen of nauwelijks een luchtkamer; tijdens het broeden verliezen ze vocht en groeit de luchtkamer tot 1/3 van het ei) Ik werd nu argwanend  en ik keek niet alleen naar de ringnrs. maar ook naar de buiken . .   én beiden hadden een broedvlek!!!!!  Hoe komt dit - Lesbisch of gebrek aan mannetjes?? Zien jullie dit ook??
Peter en Wies Beersma †
schrijvers van het boek "Steenuilen"
(Wies is op 25 juli 2010 overleden)

Frank Peters van Ties

Dag Peter, ik heb het vorig jaar meegemaakt, bij de eerste controle 2 vrouwtjes ( beide broedvlek) die lekker knus samen op 5 eieren zaten. Bij de 2e controle nog 1 vrouwje wat zat te broeden. 3e controle 5 koude onbevruchte eieren.
Het ene vrouwtje had het jaar ervoor een succesvol broedsel 200 meter verderop, ze is dus van meerdere markten thuis.
Hoe het nu komt dat er 2 vrouwen bij elkaar kruipen? Gebrek aan mannetjes?
groeten, Frank
Frank Peters
IVN Maas & Niers, Noord-Limburg.
lid VWG, met name uilen.

Peter Boelee

Ik heb voor het eerst zoiets dergelijks nu ook meegemaakt. In één kast zaten twee steenuilen met broedvlek op 8 eieren. Na enkele weken zaten ze er nog steeds op, ik heb één ei opengemaakt en er zat alleen gele vloeistof in. Kan het zijn dat ze bijelkaar zijn blijven zitten omdat er geen man in het territorium is gekomen?
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds