Determinatie foto's

Gestart door perrush, juli 20, 2006, 12:48:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

perrush

Deze nacht voor de eerste keer met een lamp gevangen.  Bewust maar een beperkt aantal vlinders gefotografeerd, diegenen die ik dacht makkelijk te kunnen determineren  :unsure: .  Maar toch durf er bij vele niet de juiste naam erop plakken.

Ik had ook graag geweten wat jullie van de foto's / setup vinden.  Er is mij al een aantal malen gevraagd of ik geen (mooie) determinatie-foto's wil / kon maken.  Hierbij mijn eerste (snelle) poging.  

Wat vinden jullie van de achtergrond, layout, ...

Zelf kwam ik al bij 2 puntjes uit waar ik moet gaan op letten.
1) de witbalans (de kleur zeg maar)
2) een referentiepunt ter indicatie van de grootte zou ook wel handig zijn denk.

Indien iemand de namen weet van sommige hoor ik het ook graag.

Volgens mij is 06056, 06057 en 06061 dezelfde (die moet ik dan wel echt mooi gevonden hebben  :wacko: )





perrush


perrush


perrush


han.endt

#4
1. Haarbos, Ochropleura plecta.
2. Streepkokerbeertje, Eilema complana.
3. Vuursteenvlinder, Habrosyne pyritoides.
4. ws. Open-breedbandhuismoeder, Noctua janthe, maar aan de hand van deze foto kan ik de Kleine Breedbandhuismoeder, N. janthina niet goed uitsluiten. De beste kenmerken zitten op de achtervleugel.
5. zie 4.
6. Carcina quercana, hoe krijg je die zo rustig?
7. Kleine Hermelijnvlinder, Furcula furcula.
8. idem.
9.zie 4.
10. Variabele Eikenuil, Nycteola revayana.
11. klopt.
12. Grijze Stipspanner, Idaea aversata.
13. klopt.

boogey55

Wat een inspanning Han.  :duim:

Ik word altijd  :wacko:  van zo veel foto's.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

perrush

Tnx han, straks ff alles aanpassen.

vraagje.  je gebruikt de nrs 1 tem 13.  

Terwijl ik meestal werkt met mijn referentienummers, diegene achter het ©-teken.  De gaan hier van 06053 tot 06065.

Had je die nummers zien staan ?  Was het duidelijk waarvoor ze (konden) dienen ??

perrush

CiteerWat een inspanning Han.  :duim:

Ik word altijd  :wacko:  van zo veel foto's.
idd goed gewerkt.

veel foto's ??  Ben blij dat ik heel mijn bak niet gefotografeerd heb  :D   zaten wel een paar soortjes meer in denk  :blink:

Geef toe, ik heb toch de makkelijk te determineren gasten eruit genomen.

han.endt

CiteerTerwijl ik meestal werkt met mijn referentienummers, diegene achter het ©-teken.  De gaan hier van 06053 tot 06065.

Had je die nummers zien staan ?  Was het duidelijk waarvoor ze (konden) dienen ??
Nee dat had ik niet gezien.

peltigera

Perrush, jij hebt toch leukere vlinders in de val gehad dan ik; vannacht de hele nacht de lamp laten branden, heeel veel Autographa gamma's en Idaea aversata's, echter leuke vlinders zaten er niet tussen: ik mag blij zijn als er meer dan 14 soorten waren..en dat voor juli  :huh:  

perrush

CiteerPerrush, jij hebt toch leukere vlinders in de val gehad dan ik; vannacht de hele nacht de lamp laten branden, heeel veel Autographa gamma's en Idaea aversata's, echter leuke vlinders zaten er niet tussen: ik mag blij zijn als er meer dan 14 soorten waren..en dat voor juli  :huh:
tja, ik ken er echt niks van  B)   dus ik zou niet weten of er nog wat leukers bij zat.  

Maar ik weet wel dat ik een paar mooie soorten heb laten ontsnappen.  Ben zeker van een koperuil, lieveling en kleine beer.  

Aan de spanners ben ik gewoon nog niet begonnen.

en ja een 'paar' gamma-uilen zaten er ook in  :D

voor mij is het allemaal nieuw.  Zowel de vlinders als dit soort fotografie.  dus nog heel veel te leren

vlindersdigitaal

Hoe heb je ze gefotografeerd? Welke iso, kleurbalance tempratuur, ringflitser? Mooie foto's geworden op dat doek!  :D  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

perrush

CiteerHoe heb je ze gefotografeerd? Welke iso, kleurbalance tempratuur, ringflitser? Mooie foto's geworden op dat doek!  :D
Ze zijn 's morgens op een stuk papier gefotografeerd.  Uilen bleven wel zitten, alleen de spanners zijn bij die temp toch veel actiever.

Met een ringflitser en op F16.  Maar ik zou het toch graag helemaal anders zien (licht tentje)

--

@ han : alle namen zouden nu aangepast moeten zijn.  Bij 06053 heb ik de indeling wat aangepast zodat de betekenis van het nummetje duidelijk zou moeten zijn.

--

GerardL


Hallo Perrush,


Prachtig mooi foto's, alle respect.
Ik vind het zeer professioneel gemaakt foto's, en origineel
met het neusje naar links : leuk !
Ik kan hier niets negatiefs in deze pics vinden!


Ik wou ook graag een serie ongeveer zo als jou op foto zetten,
maar ik vraag me af of de kleur van de achtergrond niet het "totaalbeeld"
van de foto beinvloed.

Ik vind het perfect zo, maar moet je dan niet alle foto's die je hierna maakt,
ook met dezelfde achtergrond kleur maken.
Dit om de verschillen onder elkaar beter te kunnen herkennen, en tegelijk
dezelfde referentie in alle foto's hebt?
En wat als de vlinder (of onderwerp) nagenoeg dezelfde kleur als achtergrond heeft ?

Ik weet dat de achtergrond een rol kan spelen, vooral als die te contrastrijk is.
Dit is perfect, maar ik wou graag eens andere meningen horen en waarom.
Is voor mij ook maar allemaal "proberen" !


Grtzzzz


Gerard



perrush

@ Gerard,  bedankt voor je input.

- Er is echte wel een hoop negatief te verzinnen hoor ... dat moet je niet weten  :D

- Kleur is idd een relatief begrip en de omgeving beinvloed hetgeen wij zien.  daarom is het iig wel belangrijk om een nogal neutrale kleur te kiezen.  Of iig toch een 'zachte'.  Lichtgrijs zou perfect zijn, maar dan wordt het zo eentonig denk.

- Ik denk niet dat ik in alle foto dezelfde achtergrond ga gebruiken.  Sommige (spanners bvb) is deze achtergrond minder geschikt lijkt me (zie 06064).  Misschien is teveel uniformiteit (altijd dezelfde achtergrond) ook niet goed en gaat snel vervelen.  Dus ik ga zeker eens een andere achtergrond proberen.  Dan zien we wel wat het wordt.


perrush

als ik mag zet ik de laatste 4 er nog bij.  Waar ik er amper 1 van heb kunnen plaatsen (en dan eigenlijk nog niet met 100% zekerheid)  :gun:

Dat die townsend maar snel uitkomt, want ik bak er hier niks van (die dingen zijn zo variabel).

--

laat ons hopen dat ik hier niet uitschuif.  Want deze leek me zo groot voor een huismoedertje



--

wilde gok : B. roboraria (maar ik zie dat gekartelt randje niet)



--

ik zou zeggen Tholera cespitis, maar die is dan weer zeldzaam.



--

leek makkelijk, maar ik vind niks met die streepjes



--

han.endt

#16
06071 Klopt. Beter is denk ik om te spreken van Huismoeder. Het is echt een grote nachtvlinder.
06072 Een lastige deze neigt naar de Geveerde Spikkelspanner, Peribatodes secundaria, maar ik zou toch graag de ondervleugel willen raadplegen voor een definitief inderscheid van de Taxusspikkelspanner, P. rhomboidaria.
06073 Gewone Stofuil, Hoplodrina octogenaria.
06074 Slakrups, Apoda limacodes.

perrush

tnx Han,  hoe je dat in godsnaam allemaal weet.

Is het nuttig / nodig om bij de meeste spanners de onderkant ook te hebben ?  Of zijn dat enkel uitzonderingen.

han.endt

Het zijn er niet veel maar bij sommige belangrijk, zoals (wat me nu te binnen schiet) spikkelspanners en sommige exemplaren van Hydriomena.