[geldersepoort] help salamanders veilig naar de overkant!

Gestart door Jelger, maart 05, 2010, 08:50:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jelger

Hallo allemaal,
onderstaande oproep bereikte mij per email. Geinteresseerden kunnen zich rechtstreeks wenden tot Theo Wijers.
Groeten Jelger


Dag allemaal,

Graag even jullie aandacht.
A.s. dinsdag 2 maart start Staatsbosbeheer met het plaatsen van een tijdelijk amfibieënscherm op de Ooijse Bandijk (tussen de Tiengeboden en de schaapskooi).
Het betreft een tijdelijk scherm omdat er een sterke beperking uitgaat van de dijkbeheerder in eventuele aanpassingen van het dijklichaam. SBB is hierover met het Waterschap en Ravon in gesprek en hoopt op een structurele aanpassing die ook landschappelijk verantwoord is.

Jaarlijks worden vele kamsalamanders en kleine watersalamanders doodgereden op dit tracé, dit proberen we nu te voorkomen met het plaatsen van dit scherm. Er is haast bij geboden want met dit weer gaat het snel. De eerste dieren zijn al gezien.

Bij de uitvoering roept Staatsbosbeheer graag de hulp in van mensen die mee willen helpen bij de volgende zaken, met name ook in de weekenden:

* Determineren
* Registreren van aantallen en gebruikte oversteekplaatsen
* Overzetten van de amfibieën

Daarnaast moet het scherm geplaatst worden en ook hierbij kan SBB a.s. dinsdag hulp gebruiken.

Uit de evaluatie van het bovenstaande kunnen in een later stadium de aanpassingen op de juiste plekken worden uitgevoerd.

Wil je meehelpen dan graag een mailtje naar
T.Wijers@staatsbosbeheer.nl

Met vriendelijke groet,Theo Wijers en Bart Beekers

Ps, De Ploegdriever is in opdracht van de gemeente bezig om op andere plaatsen knelpunten te lokaliseren binnen de gemeente Ubbergen, RAVON is hier ook bij betrokken. Kortom er is aandacht voor de amfibieën.
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

Jarinka

2 maart was afgelopen dinsdag. Hebben ze voor andere dagen nog mensen nodig, of is de datum verkeerd aangegeven?
Het lijkt me leuk om mee te helpen, maar ik zit dan gewoon op school (en 't is net iets te ver rijden).
Groeten, Jarinka Heijink