ook dit is natuur

Gestart door Willem Adema, maart 03, 2010, 15:15:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willem Adema

Zaterdag 27-2 naar de oostvaardersplassen geweest.
op het pad naar de vogelkijkhut de grauwe gans dit edelhert aangetroffen.

gr,
willem

Tinok

Bijzonder om van zo dichtbij te kunnen zien lijkt me. Ik neem aan dat hij al dood was?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Willem Adema

Hallo Tinok,
Ik vond het een heel aparte ervaring.
Hij was inderdaad al dood, ik schat een aantal uren. was al wat stijf.
Wij waren er rond het middaguur. We hebben dit bij het bezoekerscentrum gemeld en later op de middag
heeft de boswachter het gewij verwijderd.

Gr,
Willem Adema


grutto

Is dit natuur ???? Zoveel dieren op een betrekkelijk kleine oppervlakte (veel is water) uitzetten en vervolgens aan hun lot overlaten ?
De dierenbescherming heeft een paar jaar geleden al een rechtszaak aangespannen tegen SBB.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Gov Pavlicek

verheven tot natuur. Overigens treft SBB deels blaam. ZIj hebben in 2008 een balletje opgegooid om de wolf geintroduceerd te krijgen. Maar politicus Henk Jan Ormel vond dat helemaal niks en torpedeerde het plan.

Dit is wat in de natuur overigens ook best voor zal komen, laten we eerlijk zijn. Niet elk dier zal altijd even efficient door een predator uit zijn leiden verlost. In de OVP is dit echter wel zo'n beetje de enige manier waarop je als grote grazer/hert etc kan sterven. En dat is beslist niet natuurlijk. De OVP oogt natuurlijk erg mooi met al die wilde dieren bij elkaar. Je denkt snel: "natuur" omdat je in NL nergens kuddes van diverse grazers zo kunt zien. Maar het is een experiment dat veel dieren een langzame dood garandeert. Stoppen dus (en ook die hekken weg svp).

Oenanthe

Dat geen dier het eeuwige leven heeft is inderdaad natuur. De winter is de periode met het minste voedsel en dan sterven er een aantal van de honger, ook bij aanwezigheid van predatoren. Vreemd overigens dat SBB alleen het gewei heeft weggehaald. Dat is nou net het enige aan het kadaver dat niet gaat stinken. De rest zal wel ergens anders worden neergelegd want op een publiek toegankelijk pad is een groot kadaver geen succes.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

Citaat van: Oenanthe op maart 05, 2010, 15:13:53 PM
Vreemd overigens dat SBB alleen het gewei heeft weggehaald. 
Al eens op marktplaats gekeken?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Bedenk ook dat door juist veel dieren te introduceren je een grote variatie in genen inbrengt. Hierdoor is de kans op een gezonde en sterke populatie erg groot. Overigens valt het aantal dienen wel mee. Mochten het echt te veel zijn dan stonden er geen bomen en kruidachtigen in de winter. Dan zou alles kaalgevreten zijn. De sterfte valt nu op doordat het grote beesten zijn en het gebied overzichtelijk is, maar er sterven ook in een natuurlijk systeem gigantisch veel Reeën, konijnen en andere soorten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 05, 2010, 20:07:48 PM
Mochten het echt te veel zijn dan stonden er geen bomen en kruidachtigen in de winter. Dan zou alles kaalgevreten zijn.

Juist op internet staan fotos van kaal gegeten bomen in de OVP. Geen gezicht !

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

Maar dat is ook in een wei met maar één paard (of 6 konijnen).  De bomen worden groot, en overleven dus. Als er geen! bomen zouden staan was er inderdaad een overschot. Maar laat het maar mooi regelen. Ik vind dit toch een van de leukere projecten. Ik mis alleen nog soorten als Lynx, Wolf en Wild Zwijn. Deze soorten kunnen er bijna niet komen en zullen dus geholpen moeten worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

e_brans

Het gewei wordt als eerste verwijderd om stropers tegen te gaan. Later wordt ook het karkas verwijderd. Het valt voor een persoon niet mee om zo'n groot dood lichaam te verplaatsen.... Overiges kom ik in de winter als het in de avond vroeg donker is 3 x per week in de OVP en in de zomer iedere dag. Zelf ben ik daar nooit een dood dier tegen gekomen. Hekken weg gaat niet, wie van de heilge koe bezitters wil in de nacht een hert van 300 kg, een paard van 500 kg of een nog zwaarder rund op zijn motorkap krijgen? Tenslotte zijn voor der meeste, echt vrij lopende beesten van egel, konijn, huiskatten, vos en ree, de auto de meest voorkomende kans om te sterven.  Voor een confrontatie grotere loslopende zoogdieren zou het voor de mens wel eens slechter af kunnen lopen...

En hoe mooi het ook is :


grutto

Deze link kreeg ik in een massamail op de pc. Illegaal zijn fotografen het gebied in getrokken enige tijd geleden.

www.oostvaardersplassen-sterfte.nl

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Marina

Brrr tragisch voorbeeld van wanbeleid.
Was toch ook nog een ander topic van?
Ok, iedereen PRAAT erover, wie is verantwoordelijk voor ACTIE?!?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Bedenk je wel dat die site alleen maar negetieve foto's laat zien. Zo kan ik ook plaatjes en verhaaltjes gaan maken over het bos bij ons in de buurt, of over de A2...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Negatieve berichten of niet, er schort hier toch wel e.e.a. aan zeg...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

mlahaye

Beste waarnemers,

Over de OVP en de grote grazers is lang en kort te discussieren, maar dat kan het beste in praat-maar-raak. Ik ga dit topic dan ook daar naartoe verplaatsen.

Maurice
admin

grutto

Beste Moderator met het verplaatsen naar praat maar raak doe je het onderwerp te kort denk ik.
Er zijn toch wel betere "hoofdstukjes" zoals Ethiek, Natuurbeheer, Natuur verstoord ed????????

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

wiegerp

Inderdaad Tjeerd, ook in de Tweede Kamer wordt er binnenkort (weer ) over gesproken...
of eh.......valt dat ook onder praat maar raak!  ;D


gr Wieger

Marina

Citaat van: wiegerp op maart 14, 2010, 11:10:39 AM
ook in de Tweede Kamer wordt er binnenkort (weer ) over gesproken...
of eh.......valt dat ook onder praat maar raak!  ;D

;D ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Elachista

De OVP is gewoon een kinderboerderij met een slecht beleid..
Groet,
Tymo

grutto

Citaat van: Avondrood op maart 14, 2010, 17:23:37 PM
De OVP is gewoon een kinderboerderij met een slecht beleid..

Oke maar kan je in overleg het item verplaatsen naar BV Ethiek of zo ??????????

Dit is toch niet zo maar een "praat maar raak" onderwerp zoals eerder geschreven!!!!


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

mlahaye

Nee, inderdaad, het is een telkens terugkerend onderwerp. Ik sluit dit topic. Verdere bijdragen kunnen geleverd worden in het onderstaande topic.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100406.0.html

Groet,
Maurice