Easy to Clean coating Swarovskikijkers

Gestart door KorHaan, maart 03, 2010, 03:05:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Een korte vraag voor met name de Swarovski SLC en EL gebruikers:

Is de Easy to Clean coating op de oculairs en objectieven goed genoeg om in de regen te gebruiken, loopt het water er vanzelf af?

Zodat je geen regendeksel meer hoeft te gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

grutto

Zowel Zeiss als Swarovski hebben een dergelijke coating. Lotutec bij Zeiss en easy to claen bij Swarovski.
Ik zou de regen kappen er maar wel op houden. Mocht er toch water op de lens komen parelt dat makkelijk af. Op een gewone lens blijft dat dan zitten. Hoe vaak zal je er gemak van hebben dat is de vraag! IK denk dat het wel meevalt tenzij je telkens in gebieden ben met zware weersomstandigheden.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

KorHaan

Hallo Tjeerd,

Dank voor je reactie.

Ik fiets veel, omdat ik geen auto heb, en het gebeurt nogal 's dat ik in de regen fiets. Dat heb je niet altijd in de hand, je kan met droog weer weggaan en op een lange fietstocht overvallen worden door buien, of motregen.
Een regendeksel is dan mooi, natuurlijk, maar het nut is beperkt want ik draag ook een bril. Ik poets dus regelmatig bril en objectieven.
Eigenlijk heb ik een hekel aan een regendeksel, want ook als het droog is, hangt het ding in de weg, of je het nu aan één kant vasthangt, of aan beide kanten.

Nu die nieuwe hydrofobe coatings er zijn, lijkt me een regendeksel volstrekt overbodig, als de coatings hun werk tenminste goed doen.
Van de Swarovski's heeft alleen de 7x42 SLC geen opstaande randen met de eyecups volledig omlaag, dus in theorie zou het water zich niet opzamelen langs de randen maar er aflopen met de easy to clean coating. Zodat je dus altijd een goed zicht hebt in de regen.

Als ik ervan uitga, dat ik ooit nog brillenglazen van Zeiss aanschaf met Lotutec coating, zou de combinatie van hydrofobe coatings op bril en kijker dus eindelijk een goed zicht in de regen opleveren.

Als je geen bril draagt, heeft een regendeksel wel zin, maar voor mij is het alleen maar lastig. Ik weet dat Leica en Bushnell ook van die coatings hebben, de Aqua Dura resp. Rainguard coating, en ik ga binnenkort op zoek naar een goede nachtkijker voor uilen. Voor ik een hoop geld uitgeef, wil ik wel weten of die coatings goed werken, zodat de Swarovski 7x42 SLC ook een optie is. De Zeiss ClassiC 8x56 is niet geheel waterdicht, zodat ik die onder mijn jas kan stoppen in de regen, wat ook weer het gebruik van een regendeksel overbodig maakt, maar het is wat omslachtig. Het is echter wel een uitnemende kijker voor nachtelijk gebruik.  De Leica Ultra's liggen boven mijn budget, helaas. Anders zou een 8x50 zeker een optie zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald

grutto

#3
De meeste handelaren hebben een proeflens liggen met een helft zonder easy to clean en de andere helft met. Daar laten ze dan water op lopen. Volgens mij geeft dat een goede indruk wellicht kan je eens zien bij een vakhandelaar. Anders even met Zeiss in Wormerveer bellen daar hebben ze ook wel zn ding verwacht ik.

Kijk je ook naar de Zeiss Conquest  8 x 50 !!!   Volgens mij is dat ook een top kijker.

Groet,

Grutto

PS bedenk me net dat de conquest alleen de T* mulicoating heeft !
Groet
Tjeerd

KorHaan

Wederom bedankt Tjeerd, goede info!

Dat van die proeflenzen wist ik niet, maar is wel erg handig;
ik had de House of Outdoor in Maarssen in gedachten, dat is het dichtst bij mij in de buurt. Ze hebben daar alle modellen van Zeiss,
Leica, Swarovski en Steiner op voorraad. Ook hebben ze een goede return policy, binnen 3 maanden niet goed, geld terug garantie.

Ik had ook de Zeiss Conquest 8x56 (nieuw model) in gedachten,
deze scoort erg goed als nachtkijker. Geen Lotutec, en ook de
8x56 Dialyt heeft geen Lotutec.

Het zal nog een moeilijke keus gaan worden. In mijn achterhoofd
speelt nog mee dat ik misschien de Canon 10x42 L IS met beeldstabilisatie ook moet bekijken. Ik heb 2 Canons met beeldstabilisatie en dat scheelt enorm met handtrillingen. De 18x50 heeft niet meer handtrilling dan een 7x50.
Ook in de schemering zie je aanmerkelijk meer details, maar het beeld is me te donker. De 10x42 zou wel eens een prima optie kunnen zijn, maar daar moet ik voor naar Capelle a/d IJssel.
En Canon heeft geen hydrofobe coatings op de lenzen, zodat je toch weer met een regendeksel moet hannesen.

Misschien wil ik wel gewoon te veel.

Vriendelijke groet,

Ronald

gko

met vr gr gkoopman

KorHaan

Citaat van: gko op maart 14, 2010, 15:09:30 PM
je kunt vervelender problemen hebben

Ik vind die constructieve bijdragen toch zo heerlijk.

grutto

Citaat van: KorHaan op maart 14, 2010, 15:04:30 PM



Misschien wil ik wel gewoon te veel.

Vriendelijke groet,

Ronald

Maar ja dat willen we toch allemaal.

IK weet dat de eigenaar van House of outdoor zn proeflens heeft, daar heb ik het zelf met hem over gehad namelijk.

De Dialyt is het oude beproefde model van Zeiss waar er zeer veel van verkocht zijn. Maar zonder stikstof en jij zit juist met je vocht!!!!

Ik zou blijven koersen op de Victory of Conquest. Echt de 8 x 50 is super en weer net wat voordeliger als de 8 x 56.
Verder 30 jaar garantie (10 jaar Zeiss en 20 jaar importeur) Swarovski is 10 jaar maar met een super klanten afhandeling dus of die 10 jaar echt hard is weet ik nog niet eens.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

KorHaan

Oh, mooi, van die proeflens; zal ik zeker naar vragen!
De Victory zou wel heel mooi zijn, maar te duur vrees ik.
De Conquest 8x50 en 8x56 zal ik in ieder geval erbij betrekken.
Die zijn allebei een stuk minder duur ook.

Bedankt voor je advies!

Vriendelijke groet,

Ronald

gerritn72

ik heb nog geen regen gehad..... op mijn EL