Hoofdmenu

Mysterybird 30

Gestart door teunvankessel, maart 02, 2010, 21:51:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

teunvankessel

En nog een ook WP
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sjoerd

kleine barmsijs misschien?

Wil

Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Jarinka

Ik ga voor Sneeuwgors. Heb er geen redenatie achter zitten, maar die voelt goed.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Lijkt me frater. Zie tekening tertials/handpennen en volgens mij zie je zelfs nog een stukje rosse stuit.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

De witte zomen aan de buitenste handpennen sluiten in dit verband alles uit behalve Kneu en Frater. De goed zichtbare dwarsband in de vleugel, veroorzaakt door de lichtbruine punten van de grote dekveren wijzen duidelijk naar Frater (Kneu heeft niet zo'n duidelijke dwarsband). En het roze stuitje (goed gezien Vincent!) maken er nog een mannetje van ook....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik wou ook Frater roepen, maar dat is weer eens mosterd na de maaltijd (zo vermoed ik).
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Was zelf redelijk opgelucht toen ik na 8(!) minuten dit topic opende en er ternauwernood nog een (de) Carduelis-soort 'verkiesbaar' was ... Wel een interessante uitdaging in deze MyBi-topics om je keuze voor 'soort X' te onderbouwen, maar niet persee meteen de deur voor alle andere soorten dicht te gooien. 
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op maart 02, 2010, 22:51:14 PM
Was zelf redelijk opgelucht toen ik na 8(!) minuten dit topic opende en er ternauwernood nog een (de) Carduelis-soort 'verkiesbaar' was ... Wel een interessante uitdaging in deze MyBi-topics om je keuze voor 'soort X' te onderbouwen, maar niet persee meteen de deur voor alle andere soorten dicht te gooien.

Leg 's uit? Als je kiest voor 'X' en dat ook onderbouwt, sluit je andere toch uit? Ik bedoel, daar draait dit spelletje toch om? Maar je bedoelt het vast anders......!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#10
By the way:
Vond de zwarte pootjes nogal opvallend en dat lijkt me t.o.v. Kneu in veel gevallen nog wel een aardig verschil. Op mijn eigen Kneu-foto's (stuk of 20 verschillende vogels) zijn alleen bruinachtige pootjes te zien al zegt Handbook BWP dat ze bij Kneu soms "horn-black" kunnen zijn. Maar die van Frater zijn altijd "brown-black" of ronduit "black", toch iets om in het achterhoofd te houden.....
EDIT: Nog even gecheckt: dit staat ook in de Kenmerkengids, "natuurlijk" zou ik haast zeggen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Wat ik eigenlijk bedoel is dat het leuk is als zo'n MyBi-topic wat langer loopt - ook als het goede antwoord al gegeven is. Zie bijvoorbeeld Teus' eerste topic: Aangezien jij daar toch geen onderbouwing gaf voor grote pieper ( ;) ), hadden nog best wat mensen een poging kunnen wagen voordat Teus jouw antwoord 'goedkeurde'. Om dezelfde reden is het daarom in zekere zin 'jammer' dat je in dit topic zo snel al 'vertelt' waarom Teuns MyBi een frater is. Behalve dat ik probeerde 'op tijd' het goede antwoord te geven, was mijn onderbouwing bewust wat vaag (ik twijfelde niet), om nog enige 'ruimte' te laten voor anderen.

E.e.a. heeft ook iets te maken met de verschillende 'moeilijkheidsgraden' en die zijn niet altijd goed in te schatten, voor de topicstarter, maar ook niet voor degenen die reageren. Eigenlijk vraag ik dus wat ervarener vogelaars om als ze het antwoord weten, dat of voor zich te houden, of 'niet al te goed' te onderbouwen zodat anderen nog hun zegje kunnen doen voordat dat in Brams woorden 'mosterd' is. Niet altijd eenvoudig om dat goed te timen natuurlijk!

Dit alles even met het 'educatief gehalte' in het achterhoofd, volgens mij blijft een 'wijze les' altijd beter hangen als je het eerst zelf geprobeerd hebt maar dan moet je daarvoor een kans krijgen. Aangezien de MyBi's hier geen onderdeel van een competitie zijn, lijkt het me leuk te proberen zoveel mogelijk mensen er iets van te laten opsteken. Zomaar wat mijmeringen mijnerzijds over het zoeken naar een goeie vorm voor het voor wrn.nl (leuke!) nieuwe onderdeel 'MyBi', met als doel dat voor zoveel mogelijk mensen zo genietbaar mogelijk te krijgen. Hopelijk zo ietsje duidelijker!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Helemaal duidelijk, niks aan toe te voegen en zal proberen in deze geest mee te doen....... 8)
Nou ja, misschien dan toch één ding: een tijd afspreken hoe lang een item blijft staan voordat er een antwoord (van degene die plaatst) komt?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Gewoon wachten tot de reacties opdrogen of genoeg mensen ongeduldig worden, lijkt me.
Om een voorbeeld te geven: Volgens mij is het nu wel een goed moment voor Teus om in het 'jonge roodborst'-topic (#26) Johan te feliciteren ;)

ps Erg leuk dat zoveel mensen met goeie MyBi-foto's komen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

marijn

Ja, allemachtig, een leuke Frater, maar ik zie hem nu pas (ca 16 uur na plaatsing) en dan nog stiekem onder werktijd.. Zullen we afspreken altijd minimaal 24 uur te wachten met het geven van de oplossing??
En als er dan nog geen consensus lijkt te zijn, dan over op de regels van Vincent betreffende opdroging en ongeduld :) Goede overwegingen verder. Zullen inderdaad goed moeten timen en inschatten om iedereen mee te laten doen, maar dat zal best gaan.

Nog een idee: eens per week/maand/? wél een officiëlere MyBi, waarbij via PB gereageerd moet worden, zoals toen met Wouters Buidelmees.
Marijn Prins

Vincent Hart

Ja, leuk idee, dat laatste! Alleen, hoe organiseer je dat? Een admin 'kopij' laten inzamelen? Of even een oproepje doen wie 1) MyBi's heeft en 2) het leuk vind om ze op deze manier aan te bieden? En dan een roostertje maken?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op maart 03, 2010, 13:56:43 PM
Ja, leuk idee, dat laatste! Alleen, hoe organiseer je dat? Een admin 'kopij' laten inzamelen? Of even een oproepje doen wie 1) MyBi's heeft en 2) het leuk vind om ze op deze manier aan te bieden? En dan een roostertje maken?

Als het nodig mocht zijn kun je die oplossingen naar mij laten sturen, geen probleem.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arnoldwijker

ik ga bij #26 nog helemaal niemand feliciteren  :)
de mb staat er nog niet eens een week... ff wat beter kijken (hij is wel lastig)
vooruitlopend op definitief nieuwe regels gooi ik nog even een makkelijke in de lijst.

Vincent Hart

@Frank, bedoelde met 'kopij' eigenlijk de MyBi's zelf. Oplossingen kunnen lijkt me gewoon via PB naar de topicstarter blijven gaan, tenzij die laatste dat bezwaarlijk vindt.

Wat we bijvoorbeeld zouden kunnen doen is een pinned topic maken bovenaan het subforum Mysterybirds. In dat topic het idee achter een 'blind' (oplossing niet zichtbaar) MyBi-topic uitleggen. Een aanspreekpunt (jij/andere admin/Marijn?/ik) aanstellen. In het pinned topic vermelden dat mensen met een/meerdere MyBi's die kunnen 'aanmelden' bij het aanspreekpunt. Aanspreekpunt kan dan coordineren wie wanneer de volgende 'blinde MyBi' plaatst. Ik wil dat best zo doen.
Andere optie is natuurlijk één persoon MyBi's laten verzamelen en laten plaatsen (met vermelding van fotograaf). Nadeel voor het 'aanspreekpunt' is dan wel dat 'ie (eigenlijk) niet meer mee kan doen. Marijn, iets voor jou?  >:D


@Arnold, niet te zwaar tillen aan die 'regels' hoor (mocht het daar van komen)! Alleen wel leuk als je ons wat langer laat spartelen dus, voordat je het antwoord geeft/een goed antwoord goedkeurt. Dat gaat je bij #26 prima af  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

OK, snap het. Probeer e.e.a. maar eens uit zou ik zeggen, lijkt me prima.
En dat probleempje 26 wil ik inderdaad nog eens over denken: als dat een Roodborst is word ik vegetariër........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Citaat van: vincenthart op maart 03, 2010, 15:30:18 PM
Wat we bijvoorbeeld zouden kunnen doen is een pinned topic maken bovenaan het subforum Mysterybirds. In dat topic het idee achter een 'blind' (oplossing niet zichtbaar) MyBi-topic uitleggen. Een aanspreekpunt (jij/andere admin/Marijn?/ik) aanstellen. In het pinned topic vermelden dat mensen met een/meerdere MyBi's die kunnen 'aanmelden' bij het aanspreekpunt. Aanspreekpunt kan dan coordineren wie wanneer de volgende 'blinde MyBi' plaatst. Ik wil dat best zo doen.
Andere optie is natuurlijk één persoon MyBi's laten verzamelen en laten plaatsen (met vermelding van fotograaf). Nadeel voor het 'aanspreekpunt' is dan wel dat 'ie (eigenlijk) niet meer mee kan doen. Marijn, iets voor jou?  >:D

Heheh, dat dacht ik niet ;) Kunnen we die optie anders niet roulerend uitvoeren? Meedoen blijft toch het leukste.. Maar om te beginnen wil ik ook best aanspreekpunt zijn. Hebben we ook nog een scheids/jury nodig? (-> Frank  :police: )

Om niet meteen te veel mybi-foto's te krijgen als aanspreekpunt, moeten we misschien de aanleverperiode beperken tot bijv. 1 dag en max. 1 pp, of tot er een x-aantal ingestuurd is. Daaruit kiest het aanspreekpunt 1 of meer foto's (een setje van 2-4 lijkt me leuk, kun je langer mee bezig zijn en geeft meer differentiatie in de competitie) en plaatst deze als blinde opgave. Hij gaat hier evt. net zo veel rondes mee door totdat alle toegestuurde foto's gebruikt zijn, zodat hij daarna zelf weer mee kan doen zonder voorkennis. Dan kan dus weer iemand anders aanspreekpunt worden (de/een winnaar bijv.).
Snappez-vous?..

Simpeler, maar misschien saaier, is optie 1, als ik je goed begrepen heb: fotoaanbieders melden bij aanspreekpunt dat ze een foto hebben (zonder foto al prijs te geven). Aanspreekpunt kiest er al dan niet random eentje uit en zegt tegen fotoaanbieder: start jij het topic maar en geef na een week de oplossing?

PS: Apart overigens dat de MyBi-comp van Lauwersmeer.com tijden stilgelegen heeft bij gebrek aan goede foto's - hier worden we dagelijks overspoeld met vers materiaal! Ik zal er zelf ook nog eens een paar opsnorren.
Marijn Prins

Vincent Hart

Goed bezig Marijn  :duim: Inderdaad helemaal geen ramp om een poultje aanspreekpunten te maken, prima om daar in te gaan zitten. Setje foto's vind ik ook een leuk idee. Volgens mij genoeg plannen om uit te werken en op te gaan zetten. Misschien leuk om nog even wat meer meningen/suggesties te horen, evt. even de posts hierover afsplitsen? Zou ook weer sneu zijn als alleen wij dit een goed plan blijken te vinden  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers