Taling/Kuifeend

Gestart door sjani van ophemert, maart 02, 2010, 20:26:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjani van ophemert

Nomaals na het verdwijnen van de topic ,mijn mooie hybride eendje, er werd gister al gesuggereerd dat het een taling/kuifeend betrof. Ik ben nog steeds benieuwd wat er uit komt ,door kenners.  Het eendje was erg schuw . Groetjes sjani

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me een Taling x Kuifeend/Tafeleend oid.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Behalve wat rommelige kruinveren zie ik hier eerlijk gezegd helemaal niks 'Kuifeenderigs' in: een hybride tussen Anas en Aythya is ook erg zeldzaam. Eén van de ouders zou wel eens een Siberische Taling kunnen zijn, de ander zie ik even niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Was het niet zo dat nogal wat Anas-hybriden een sybtaling-achtige koptekening opleverden, Frank? Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel pro sib. Laat ik eens iets geks roepen: zeilen + groene kleur hoofd + witte staartrand = wilde eend. Vermiculatie op de flank + kopvorm = wintertaling. Borstkleur intermediair? Heeft een wilde eend zo'n relatief grote nagel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op maart 02, 2010, 21:22:35 PM
Was het niet zo dat nogal wat Anas-hybriden een sybtaling-achtige koptekening opleverden, Frank? Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel pro sib. Laat ik eens iets geks roepen: zeilen + groene kleur hoofd + witte staartrand = wilde eend. Vermiculatie op de flank + kopvorm = wintertaling. Borstkleur intermediair? Heeft een wilde eend zo'n relatief grote nagel?

Zie hier http://www.flickr.com/groups/hybridbirds voor een flinke zooi hybriden van allerlei slag en, toevallig, reeds op de eerste pagina een paar Wilde Eend X Wintertaling gevallen (die dus niet echt lijken op wat Sjani ons hier voorschotelt......). Via klikken op de plaatjes of op de fotograaf ('Joern Lehmhus' kennen wij hier beter als Alcedo atthis by the way..) levert nog meer plaatjes op.
Ik zou zeggen, blader hier eens doorheen en let vooral op de Anas-hybriden: ìk heb er maar één gezien die iets 'Sybtaling-achtigs' had vergelijkbaar met Sjani's vogel. Misschien omdat dat ook de enige was met Sybtaling-bloed? 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Haha, 'wie kaatst...'  ;) Ik ga er nog even op sudderen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alcedo atthis

Hi , I would think this bird could well be Wintertaling x Kuifeend
Aythya x Anas can also show a Baikal Taling head pattern
At birdforum some time ago there was a similar bird, which in the end I thought to be that combination- Go to this thread:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=79254&highlight=hybrid+tufted+duck+teal

and yes, I am Joern, as you see below...
greetings,
Jörn Lehmhus

Vincent Hart

Hi Joern, thanks for that!

Frank was just explaining (in case some people didn't know) that Joern Lehmus/Alcedo atthis are the same person, referring to your pics on http://www.flickr.com/groups/hybridbirds. As to the hybrid above, agree on your comment on headshape indicating common teal in the BF thread. I had the same association for the bird we're currently discussing. If I understand correctly from your last post in the BF thread, your main reason for considering tufted duck is the dark back (and possible nail size)? Possibly also the lighter area on its primaries? What about the speculum? Perhaps bill colour and shape also suggest Anas x Aythya? Just trying to understand which features in your (highly valued!) opinion rule out an Anas x Anas hybrid.

Kind regards,
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Ik moet me ook niet bemoeien met die kl.... platvoeten en al helemaal niet als het ook nog 's bastaarden zijn  ???  Laat het voortaan aan Jörn over, die heeft er veel meer verstand van! (and I thought he can read Dutch wasn't it Jörn?)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alcedo atthis

#9
Only a bit of Dutch I have to admit!

I wanted to learn more, but never found the time yet...

Vincent, the speculum as well as the primaries is indeed also indicating Aythya  x Anas , but not helping as a clue to exact species involved (and Netta x Anas also produces similar pattern of speculum and primaries).

Bill coloration suggests that a species with partly bluegrey bill is involved, and the bill pattern (though not the color) is similar to some of the Wintertaling x wilde eend hybrids indicating a hybrid of a duck with a mainly light colored bill crossed with Wintertaling can produce this bill pattern.

Tufted Duck (Kuifeend) would have a mainly light (bluegrey colored bill)

Also, tufted is blackbacked and whiteflanked
in both the birds by Sjani and on birdforum the back is very dark, contrasting clearly with lighter flanks
so this may indicate the tufted duck parentage
greetings,
Jörn Lehmhus

sjani van ophemert

Als ik het goed begrijp wordt het invoeren van dit eendje best wel  moeilijk, dus ga ik hem/haar invoeren als vogel onbekend, het is namelijk wel leuk voor  de mensen in onze buurt om te zien wat er allemaal rondvliegt /zwemt. Want Aythya /Anas is wel beperkt.  Als hij er nog zit.Ik volg jullie discussie wel met veel plezier. Groetjes Sjani.

Jan vH

Misschien kun je hem dan beter invoeren onder 'Eend. spec (hybride)': http://waarneming.nl/soort/view/8704 of gewoon 'Eend spec.': http://waarneming.nl/soort/view/2265
Jan van Harten
Validator Plantengallen

sjani van ophemert

  Dat ga ik doen. Groetjes sjani

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

En even de link naar dit topic toevoegen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

En nog even hulde voor Jeroen die heel nonchalant (en als eerste) de hoogstwaarschijnlijke 'oplossing' uit z'n mouw schudt  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers