En nog twee

Gestart door zuilim, maart 02, 2010, 12:01:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

De eerste groeit op de stam van een Esdoorn. Een witte vlek met verrassende inhoud.
Lecanora chlarotera?
De tweede op een bakstenen kanaalwalkant.
Ook Lecanora chlarotera ondanks het kleurverschil tussen de twee?

Groeten

Karel Brussee.

Rutger

eerste is l. chlarotera, 2e zou wel eens l. horiza kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

kroonp

De eerste is inderdaad Lecanora chlarotera. Juist vanwege de kleur van de apotheciumschijf de tweede niet. Mogelijk is het Lecanora campestris of Tephromela atra. Lecanora horiza lijkt mij niet omdat de apotheciumschijven niet donkerbruin en glimmend zijn. Met soorten van steen heb ik te weinig ervaring om zekerheid te kunnen geven.
Groet

Peter Kroon

zuilim

Ik mail nog een foto van een Lecanora met die bijna zwarte apotheciƫn, gevonden op dezelfde plek. Mogelijk zijn daarop nog kenmerken te vinden voor het benoemen.

Bedankt voor de bevestiging van L.chlarotera.

Met vriendelijke groet,

Karel Brussee.

kroonp

Nou, het is vooral dat ik niet zo vertrouwd ben met deze soorten. Maar ik acht de kans groot dat het Lecanora campestris is. Zowel op de deze als op de eerdere foto. Misschien dat iemand anders het kan bevestigen.
Groet

Peter Kroon

Rutger

Ik ben nu ook overtuigd dat het L. campestris is, na wat foto's bekeken te hebben.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

zuilim

Dank voor jullie reactie. Ik zal als Lecanora campestris invoeren.
Groeten,

Karel Brussee.

waterland01

Standplaats is ook vaak belangrijk bij determinatie. Zo komt chlarotera vrijwel niet op steen voor, en campestris vrijwel nooit op bomen (en soms op hardhout). Horiza is een soort van oude muren en grafstenen, al kun je hem ook op bomen aantreffen. Chlarotera/carpinea: carpinea veel op takken, chlarotera minder vaak op takken (hetzelfde met Xanthoria's: parietina zowel op stam als takken, maar polycarpa veel op takjes, vooral op de knopen). Waar je chlarotera op bomen vind, moet je maar eens naar afgevallen takjes van die boom zoeken. Veel kans dat je er carpinea op aantreft. En een dik witberijpte is vaak carpinea, maar een minder witberijpte hoeft dat niet te zijn. Dan moet je chemisch testen, voor de zekerheid.

Groeten,

Henk Timmerman
Henk Timmerman