Hulp gevraagd met photoshop

Gestart door vuurvlinder, februari 28, 2010, 21:49:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Hoi allemaal,
ik ben bezig met het ontwerpen van een paar panelen in Adobe Illustrator. Nu wil ik van een paar vierkante foto's ronde foto's maken. Nu lukt mij dat wel in een of ander gedateerd programma maar de randen zien er nogal rommelig uit. Het moet in photoshop ook kunnen, maar hoe doe ik dat?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

HPM

Ik heb geen ervaring met Illustrator, maar in PS kan je gewoon een cirkel selecteren en kopieren,
dus ik neem aan dat je de selectie dan ook in Illustrator kan plakken.
De randen zien er volgens mij prima uit, maar zonodig kan je ze wat vervagen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

vuurvlinder

Heb je ook een korte stap voor stap instructie? Ik heb dan wel PS maar gebruik het nooit omdat het te ingewikkeld is. ???
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Robert Heemskerk

#3
Adobe Illustrator werkt met vectorbestanden (zeer scherp)

Als je zo'n foto wilt gebruiken, kan ik je adviseren om deze op te slaan als een .eps-bestand en niet bmp/jpg.

Ik weet niet precies wat je precies bedoelt met rommelige randen, onscherp? korrellig? Dat kan met een lage resolutie te maken hebben, het wordt dan nogal grof (pixellig). Door een foto te gebruiken met hoge resolutie voorkom je dit meer.

vuurvlinder

Citaat van: Robert Heemskerk op februari 28, 2010, 22:48:15 PM
Adobe Illustrator werkt met vectorbestanden (zeer scherp)

Als je zo'n foto wilt gebruiken, kan ik je adviseren om deze op te slaan als een .eps-bestand en niet bmp/jpg.

Ik weet niet precies wat je precies bedoelt met rommelige randen, onscherp? korrellig? Dat kan met een lage resolutie te maken hebben, het wordt dan nogal grof (pixellig). Door een foto te gebruiken met hoge resolutie voorkom je dit meer.

Dit bedoel ik...
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

HPM

Citaat van: vuurvlinder op februari 28, 2010, 22:46:40 PM
Heb je ook een korte stap voor stap instructie? Ik heb dan wel PS maar gebruik het nooit omdat het te ingewikkeld is. ???

Wat zonde van dat prachtige programma.

Zoek de Eliptical Marquee Tool * en maak daarmee een selctie waarbij je shift ingedrukt houdt.
Kopieer die selectie. Als je hem gelijk in PS plakt komt hij in een nieuwe layer te staan, maar
zoal is al zei zal je hem ook wel in Illustrator kunnen plakken. Je moet daarbij wel de resolutie
in de gaten houden, want als die in Illustrator lager is wordt het natuurlijk niet mooi.

* Die heb ik in een toolbar staan waar standaard de Rectanguar Tool Bar zichtbaar is. Als dat
bij jou ook zo is right-click dan op die RTB om een menu te te openen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

vuurvlinder

Vreemd, hier ziet er redelijk uit. Op mijn paneel in Illustrator lijkt het of het met een kettingzaag is uitgeknipt!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Citaat van: HPM op februari 28, 2010, 23:07:23 PM
Citaat van: vuurvlinder op februari 28, 2010, 22:46:40 PM
Heb je ook een korte stap voor stap instructie? Ik heb dan wel PS maar gebruik het nooit omdat het te ingewikkeld is. ???

Wat zonde van dat prachtige programma.

Zoek de Eliptical Marquee Tool * en maak daarmee een selctie waarbij je shift ingedrukt houdt.
Kopieer die selectie. Als je hem gelijk in PS plakt komt hij in een nieuwe layer te staan, maar
zoal is al zei zal je hem ook wel in Illustrator kunnen plakken. Je moet daarbij wel de resolutie
in de gaten houden, want als die in Illustrator lager is wordt het natuurlijk niet mooi.

* Die heb ik in een toolbar staan waar standaard de Rectanguar Tool Bar zichtbaar is. Als dat
bij jou ook zo is right-click dan op die RTB om een menu te te openen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Thanks! Ik ga het morgen proberen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

@ Robert, ik zal de prenten morgen proberen te bewerken in PS en opslaan als EPS bestand. Zo wil de drukker uiteindelijk de ontwerpen graag ontvangen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Robert Heemskerk

Wat ik er van begrijp, is dat dit een resolutieprobleem is.
De foto's die je gebruikt zul je op een goed formaat met een behoorlijke resolutie aangeleverd moeten krijgen om tot een mooi scherpe afbeelding te komen op een paneel (ik ga uit dat het groot is).

Mocht je nu niet meer pixels aangeleverd krijgen (de foto's zijn max. aangeleverd) en ze moeten toch groter, dan kun je een beetje ''interpoleren''. Dat is een beetje een truckje, dan maakt de computer er wat pixels bij.., dit ga je op een gegeven moment echt zien en is niet erg aan te raden.

vuurvlinder

Hmmm, vreemd. Ook in dit topic zijn de laatste 2 reacties verdwenen. Marsmannetjes? ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

Ik denk t  ;D
Verder is iedereen naar bed  ;D ;D ;D
(behalve jij en ik dan)  :angel:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Robert Heemskerk

#12
Ik ben ook nog ''aan 't werk'' hoor  :D

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

OEFF wat een lelijk marsmannetje, Robert
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Robert Heemskerk

Ja, ze kunnen vrij lelijk zijn die Marsmannen..
Maar wel aardig hoor..

Alleen wel vervelend dat ze soms voor de grap ''Praatmaarraak'' topics verwijderen..

groet, Robert

vuurvlinder

Citaat van: Robert Heemskerk op maart 02, 2010, 00:44:00 AM
Ja, ze kunnen vrij lelijk zijn die Marsmannen..
Maar wel aardig hoor..

Alleen wel vervelend dat ze soms voor de grap ''Praatmaarraak'' topics verwijderen..

groet, Robert

En serieuze topics!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

HPM

Dat is veel vervelender, want die moeten soms gereconstrueerd worden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer