Telpost; watervogels...welke tel je mee als trekvogel?

Gestart door Gideon Vreeman, februari 28, 2010, 14:27:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gideon Vreeman

Ik tel op telpost Westdijk, Bunschoten, langs het Veluwemeer. Daar vliegen enorm veel (water)vogels laag tot hoog over het water.

Mijn vraag is, welke methode hanteer jij om onderscheid te maken in werkelijke trekvogels en foerageertrek?

Ik kan me voorstellen dat watervogels zich ook over het water verplaatsen indien ze op trek zijn. Daarnaast geldt dit ook natuurlijk tijdens foeragertrek. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/ antwoorden!
Gideon Vreeman

Thijs Fijen

Erg moeilijk! Hoog = trek, laag = foerageer tenzij dit opvallend meer is dan normaal of op andere tijdstippen dan normaal. Met veel dan dit soort dingen is het erg belangrijk om je telpost te 'kennen', weten wanneer de spreeuwen bij jouw telpost verzamelen om te gaan slapen en weten wanneer ze echt doortrekken (en welke kant ze dan op vliegen)
Thijs Fijen

Gideon Vreeman

ja precies, op basis van ervaring (met de telpost) dus. Voorjaar komt eraan, dan gaan we elkaar vast weer treffen op Kamperhoek :duim:
Gideon Vreeman

Thijs Fijen

Jazeker, hoorde dat we elkaar afgelopen weekend hebben gemist ;)
Thijs Fijen

BWoets

#4
Ik denk dat dit heel erg telpost- en weersafhankelijk is. In Den Oever zijn we omringd door water (IJsselmeer en Waddenzee, waarbij je ook nog te maken hebt met eb/vloed) en door regelmatig te tellen zie je steeds beter de patronen van zowel lokale als trekvogels.

Dus om te zeggen wanneer het in jouw geval trek is lijkt me voor buitenstaanders erg lastig! In Den Oever gaat het verhaal hoog/laag in ieder geval zeker niet op en kijken we eerder naar gedrag en richting in combinatie met omstandigheden.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Gideon Vreeman

Gideon Vreeman