Hoofdmenu

Mysterybird 26

Gestart door arnoldwijker, februari 28, 2010, 11:46:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

marijn

#30
Marijn Prins

frankneijts

Ho ho Marijn, ik mag best een aangedragen oplossing bekritiseren zònder dat ik meteen met een alternatief kom, toch? Bovendien is deze oplossing eerder genoemd en ik zou het toch wel vreemd vinden als Arnold dat de eerste keer dan maar genegeerd zou hebben.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Ho Frank, ik was alleen maar benieuwd in welke hoek je het zoekt... Niet te lang opblijven om met een alternatief te komen hè  ;)
En ja, wel een stoere actie van Arnold om Ies' eventuele oplossing te negeren...
Marijn Prins

frankneijts

Nou ben ik inderdaad %&$@ klaar wakker door dat rotbeestje! Maar je hebt gelijk dat het eigenlijk wel grappig is dat Arnold ons wat laat sudderen, ook al is het al geraden..... (maar dat is dus ??  8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Marijn heeft wel een vogel gevonden die in ieder geval in de buurt komt maar een deel van die foto's had ik zelf al gezien en Grote lijster heb ik verworpen omdat de vorm van de lichte schachten niet overeenkomt. Dus Marijn, ik ben zelf nog niet overtuigd maar dat wil niet zeggen dat je t niet goed hebt. Ik heb echter ook geen alternatief dus wat mij betreft mag Arnold ons verlossen. So, for the record: ik denk nog steeds dat t geen Grote lijster is.


Groetjes


Marc

arnoldwijker

Het is inderdaad Grote lijster en heb jullie door laten ploeteren omdat de onderbouwing van Ies onjuist was, omdat het om een heel ander deel van de vogel gaat. Bovendien gaat het om een vogel die in januari gefotografeerd is, dus geen jeugdkleed meer heeft. Het is wel een eerste jaars vogel, maar dat is alleen op basis van de grote dekveren te zien. De stuit wordt net als alle andere lichaamsveren na jeugdkleed gewoon geruid en het patroon is dus geen leeftijdskenmerk (althans mij niet bekend). Wel is het patroon die de stuitveren, maar vooral ook de bovenstaartdekveren (en ook de onderstaartdekveren, maar die zie je hier niet) hebben heel erg kenmerkend voor Grote lijster. Deze veerpartijen zie je in het veld echter zelden goed (worden bij op de grond fourageren bedekt door de vleugels), waardoor ik me heel goed kan voorstellen dat jullie dit geen gemakkelijke vonden. Dat ook nog eens met zo'n hele detaillistische uitsnede (maar wel weer bewust gekozen)  8)


Certhia

Marijn, petje af! Knap hoor. Zo zie je maar weer hoe bedriegelijk het allemaal kan zijn. 


Groetjes


Marc

frankneijts

Marijn, goed hoor! Heb tot het laatst gezocht (tot diep in de nacht..) of het niet iets anders was maar kon ook niks vinden dat erop leek dus werd al 'bang' dat die Grote Lijster tòch goed was.... 8)  En ook Ies natuurlijk, misschien wel niet helmaal om de goede reden maar blijkbaar zag-ie er toch ook iets lijsterachtigs in (en ik eigenlijk niet...).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Marijn strikes again! Nu maar eens de hegemonie van 'M&M' verbreken  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

marijn

Nou, dank u allemaal, maar toch ook veel hulde aan Ies. Zo'n gek idee was die andere veerpartij nog niet, heb op m'n zoektocht foto's gezien waarop de schouderveren zo'n beetje hetzelfde patroon tonen van lichte schachtjes.


Interessant dat uit de lichte schachtjes/centra dus niet de leeftijd af te leiden zou zijn. Maar waarom zijn er dan eigenlijk alleen maar foto's van stuiten van (adulte) Grote Lijster te vinden op het net waarop die schachtjes absoluut niet (of zeer minimaal) te zien zijn? Of zie jij ditzelfde patroon wel bij elke Grote Lijster in de hand Arnold, misschien in wat variabele mate?
Marijn Prins

arnoldwijker

Ik heb niet zo veel grote lijsters in mijn handen gehad en nog nooit een adult.
Maar als die lichte middenstreep op de stuitveer een hard leeftijdskenmerk zou zijn dan zouden de handboeken niet moeilijk hoeven doen over het subtiele dekveren verschil na rui naar 1e winter of adult.
De stuitveren lijken wel van een juvenielkleed qua patroon maar qua structuur zijn het geen juvenielkleed veren (die zijn veel 'losser' qua structuur. Het zou ook de enige Turdus zijn, nee, de enige zangvogel die ik in de WP ken, die een juveniele stuit zou houden, of in 1e winter een totaal andere stuit zou hebben dan een adult.
En wie zegt dat de 'adulte' vogels op foto's ook echt adulten zijn?
Een schone taak voor ons allen om eens wat meer naar de stuit van grote lijsters te kijken.