stippeltjesvlieg

Gestart door hedy2411, februari 27, 2010, 21:33:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet de naam van dit vliegje..?

javanerkelens

Allemachtig.........waar haal je al die vliegjes weg !!
Dit lijkt mij trouwens een Pherbellia schoenherri. (Sciomyzidae)
Maar wel effe wachten op de juiste kenner van deze vliegjes of ik het bij het juiste eind heb.....of niet :D  !

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

hedy2411

Hi, hi, hi ...en ik heb er nog meer.... ;D   ;D   ;D
't Komt door jullie en alvast weer bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Hedy

javanerkelens

Nou......je krijgt een aparte nominatie hoor bij Waarneming.nl  ;D
Kan mij haast niet voorstellen dat je nog meer hebt..maar, verras ons maar weer op de volgende lading ! :duim:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

hedy2411

OK, maar duurt even. Ik ga nu eerst even deze serie invoeren. Mag ik je ook bij deze in een keer bedanken voor al je reacties, waar ik heel blij mee ben! Dan ga ik weer even verder met zoeken.

Groetjes,
Hedy

gko

Pherbellia schoenherri lijkt het me niet, ik zie wel dat je hem zelf al bij de Tephritidae hebt ingevoerd op een fotosite,
hij zit denk ik in de buurt van Campiglossa misella of verwant:
http://www.diptera.info/photogallery.php?photo_id=5269
maar ik vind dit een lastige groep
met vr gr gkoopman

javanerkelens

Moet mij met dit soort vliegjes ook gewoon niet bemoeien.. ;D ;D ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

hedy2411

Toch wel leuk om te zien... Pherbellia schoenherri heeft witte vleugels met zwarte stippen en deze Campiglossa misella heeft zwarte vleugels met witte stippen, maar ze ogen het zelfde!
Doet me denken aan de zebra, is hij nou wit met zwarte strepen of is hij zwart met witte strepen..?  ;D   ;D   :-\
Dank voor jullie reactie en zal ik hem als een onzekere Campiglossa misella invoeren?

Groetjes,
Hedy

gko

hoeveel procent twijfel maakt een determinatie onzeker?
met vr gr gkoopman

nielsyese

Niet hoeveel procent, als je twijfelt, is de determinatie onzeker. Lijkt me logisch.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

gko

de twijfel zit vaak meer in de foto en hoe het beestje gefotografeerd is, of/en ook wel in het ontbreken van voldoende
kennis over verwante en zeer gelijkende soorten. Deze vliegjes zijn nogal variabel en als ze iets afwijken
weet je vaak niet wat voor waarde je daaraan moet toekennen.
Ik denk dat een 100 procent determinatie alleen voor experts die ook alle varianten en verwante soorten kennen is weggelegd.
met vr gr gkoopman

hedy2411

Hallo Joke, Niels-Jan en Gko,

Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage! Als jullie het niet zeker weten, dan ik helemaal al niet en ik maak dankbaar gebruik van jullie kennis. Zelf zat ik er al vaak naast, dus ik denk dat degenen die de revue zijn gepasseerd, aardig op naam zijn. Daarom zet ik ze liefst eerst op forum, voordat ik ze in voer. Alleen als ik het zeker weet.... maar dat is sporadisch.. ;D    ;D 

Groetjes,
Hedy