Brandgans met kleurringen

Gestart door Predator, februari 23, 2010, 22:20:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Predator

Beste forumleden

Ik heb vandaag deze brandgans gezien met om zijn linkerpoot een limekleurige ring met zwarte inscriptie (L?) Om zijn rechterpoot zat een gele ring met zwarte inscriptie E.
Volgens mij is deze kleurcombinatie gebruikt bij de Hellegatsplaten?
Zou iemand hier weten wat er op de limekleurige ring zou moeten/kunnen staan?
De code L en E wordt namelijk niet herkend op geese.org
http://zaanstreek.waarneming.nl/waarneming/view/46518580

Groet, Maarten

rob_voesten

Hoi

Als ik goed kijk zie ik een bar op de lime ring die voer je in als een -
als ik dan de gele ring bekijk zie ik minimaal 2 bars staan maar als jij er een E in hebt gezien dan zal dat wel 3 bars zijn en die voer je in als een E maar zeker weten doe ik het niet kun je mij mishcien wat foto's sturen van de pooten zo orgineel mogelijk zo dat ik goed kan inzoemmen.

groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Predator

Ik stuur je nu een email met de originele foto's, maar ik vrees dat er niet veel meer uit te halen valt
Groet, Maarten

Thijs Fijen

Wat doe je als er twee bars op staan?
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

#4
Van Geese:
Een enkele streep noteren we als '-' (minteken), een dubbele als '=' en een driedubbele streep als 'E' (dus niet als 'Z' zoals bij de Rotgans).
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Predator op februari 23, 2010, 22:20:17 PMBeste forumleden. Ik heb vandaag deze brandgans gezien met om zijn linkerpoot een limekleurige ring met zwarte inscriptie (L?) Om zijn rechterpoot zat een gele ring met zwarte inscriptie E. Volgens mij is deze kleurcombinatie gebruikt bij de Hellegatsplaten? Zou iemand hier weten wat er op de limekleurige ring zou moeten/kunnen staan?
De code L en E wordt namelijk niet herkend op geese.org
hoi Maarten,

zelf eens even naar de foto's zitten te kijken, maar ik kan er niets zekers in herkennen. Want: (A) van beide (!) kleurringen zie je niet de hele ring (dus van onder tot boven) en (B) de foto's zijn vaag / onscherp / van een grote afstand genomen, waardoor subtiele details totaal zijn weggevallen (details waar je bv. letters, streepjes etc. aan kunt herkennen). Ik zie dus links het bovenste deel van een limering met een streepje ofzo aan de bovenzijde (!!) en rechts ongeveer een driekwart van een gele kleurring met ook wat streepjes (ofzo). M.i. een kwestie van jammer, helaas. Of vandaag weer teruggaan en hopen dat je deze vogel nogmaals (en dan onder betere omstandigheden) ziet. Dit is te vaag & teveel 'gehineingeinterpreteer' om hier wat mee te kunnen.

M.i. (maar ik ben een pietje precies) niet! invoeren op geese.org, want je weet het gewoon niet zeker. En onderzoekers zoals mij hebben een bloedhekel aan halve / vage of 'geïnterpreteerde' aflezingen. Excuses dat dit gewoon wat vervelend overkomt.

Maar denk aan de waarneming van een zeer zeldzame soort die bij de CDNA ingediend moet worden. Dan is er alleen maar kans op aanvaarding als je alle essentiële kenmerken éénduidig & goed hebt gezien èn als er geen sprake kan zijn van verwarring met mogelijk een andere (onder)soort. M.i. moet je een dergelijke manier van werken ook aanleren bij het aflezen van geringde vogels. Had je trouwens geen telescoop bij je en/of onvoldoende tijd om nog langer naar deze vogel te kijken? Want dat is meestal dé geëigende manier om een aflezing 'rond' te krijgen: gewoon net zolang wachten / kijken (desnoods uren) totdat je alle details voor 100% zeker hebt gezien. En anders: jammer, maar helaas.

Vriendelijke groeten, Klaas