Stijfselzwam

Gestart door bruggeman, februari 23, 2010, 14:12:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik kan hier niets anders van maken. Er zijn gespen, er zijn "tremella" basidien en ds poren zijn erg lang, 15-21 um. Zulke grote sporen komen dacht ik bij geen enkele andere soort voor, maar het vruchtlichaam zou ik niet wit willen noemen. Hij zat op een vers afgevallen beukentak
groet,
Ida

bruggeman

PS hij zit ook nog vol conidien, maar of die van een parasiet zijn of van het ding zelf durf ik niet te zeggen
groet,
Ida

bruggeman

Niemand een andere suggestie? Ander geslacht met een grootsporige soort? Ik
groet,
Ida

Gert Kremer

Dag Ida,
ik denk aan een oud verwaterde bruine trilzwam, maar gegeven heb ik niet.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Dank Gert, ik heb er naar gekeken, maar die klopt ook niet. Maar.... ik denk dat ik er uit ben. Ik denk dat het Exidiopsis effusa (rozeblauwig wasvliesje) is. Weliswaar heeft kloppen de maten beter met de stijselzwam en heeft het rozebl wasvliesje  iets kleinere sporen en net iets kleinere basidien dan de mijne en is hij in typische vorm resupinaat  (ik ken deze soort ook als een heel dun gelatineus roze tot grijsblauw laagje op beuk), maar ik zie wel iets waarvan ik aanneem dat het hyphidien zijn en dat klopt dan weer beter met deze soort dan met de stijfselzwam.

Het roze blauwe wasvliesje dus!
groet,
Ida

Nico Dam

Onwaarschijnlijk. Ex. effusa draagt z'n NL naam terecht. Als dit exemplaar inderdaad geen myxarioide basidiƫn heeft, dan lijkt Ex. thuretiana me de juiste (of in ieder geval veel betere) naam.
Nico

bruggeman

#6
Maar wit is ie ook niet en dat zou hij wel mooten zijn als het een stijfselzwam was. Myxarium is het niet. Het basidium is heel kort gesteeld, maar het steeltje is nooit door een septum van het bolletje afgescheiden. Bovendien zou dan alleen M. nucleatum wat betreft sporengrootte enigszins in aanmerking komen, maar er zijn geen klontjes (wat ik geen bewijs vind), maar ook geen gezwollen stukken in de hyphen en er zijn geen vertakte hyphidien. Ik zie wel iets wat ik aanzie voor cylindrische hyphidien en daarom geef ik de voorkeur aan Exidiopsis effusa. Ik zie dat daarover iets in Coolia heeft gestaan, dat heb ik niet gelezen. Wel kan ik opmerken dat mijn materiaal afwijkt van Sebacina effusa sensu Christiansen in Dan. resup. Fungi 1: 31, fig 23 door het ontbreken van vertakte, kronkelige parafysen. Maar aangezien noch Juelich, noc PDS, noch Nordic 3 die dingen vermeldt neem ik aan dat ik me daar niets van aan hoef te treffen (al verwijst de GB wel naar deze beschrijving en fig!). Zodra ik weer een platte E. effusa vind zal ik de twee naast elkaar leggen. Tot dan toe houd ik het op E. cf effusa
groet,
Ida

bruggeman

Zie hier de basidia. Ik ik heb ze net zo twijfelachtig getekend als ik ze zag. Ik heb er uren op zitten studeren. Ik weet zeker dat ik een paar gespen op de hyphen heb gezien. Die uitstulpinkjes bij de basidia meestal zonder duidelijk septen kunnen wat mij betreft net zo goed primordia van zijtakken zijn als gespen, maar een myxaroid basidium lijkt het me in elk geval niet te zijn.
groet,
Ida