2012: Jaar van de Klauwieren

Gestart door Margreet Kwh, november 18, 2011, 13:22:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Slecht vooruitzicht voor de Grauwe klauwier in 2012
De Grauwe klauwier beleefde in 2011 een zeer slecht broedseizoen, zowel als gevolg van een late terugkeer uit Afrika als door slecht weer tijdens de nestperiode. In 2012, uitgeroepen tot het 'Jaar van de klauwieren', wordt dan ook geen toename van deze zeldzame vogelsoort verwacht.
http://www.natuurbericht.nl/?id=7424

Ik hoop dat het volgend jaar toch meevalt...

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Guus Peterse

In Utrecht hadden we een bijzonder goed broedseizoen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

Citaat van: guusp op december 22, 2011, 14:54:38 PM
In Utrecht hadden we een bijzonder goed broedseizoen.
Rond Arnhem ook..

H.Valkema

ik las deze week in SOVON prov. nieuws :

Extreme steiging broedparen Grauwe Klauwier in Friesland 2011. Er wordt gesproken van een ongebruikelijk hoog aantal broedparen. Ik wil wel eens bronnen zien?
Groeten,
Haije Valkema

Adri Clements

@ Guus, Frank: mogen we dat interpreteren als een hoog broedsucces? Daar gaat het om.

Wat het bericht betreft, tja als mens kan je hier weinig aan doen. Hopelijk zijn de weersomstandigheden volgend jaar beter.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankw

#6
De exacte aantallen weet ik zo niet maar van de 7 of 8 territoria die mij bekend zijn (waarschijnlijk zijn het er nog meer geweest waar ik niets van weet) hebben er iig 5 een of meer jongen groot gebracht. Opvallend was ook dat er er twee keer 3 territoria op max 200 meter van elkaar af zaten op twee afzonderlijke en ook vrij verschillende locaties.

"Normaal" hebben we hier hooguit een paar territoria of zelfs niets...

Guus Peterse

Wat Utrecht betreft zijn de getallen wat eenvoudiger: voor zover mij bekend 1. En dat is ruim boven gemiddeld.
Maar natuurlijk niet significant.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jos Welbedacht

CiteerExtreme steiging broedparen Grauwe Klauwier in Friesland 2011. Er wordt gesproken van een ongebruikelijk hoog aantal broedparen. Ik wil wel eens bronnen zien?

Ik heb de bronnen niet, maar ik ken wel één broedgeval op een locatie in Friesland die voorheen niet bezet werd. Naar mijn idee was dit broedgeval een aardig stuk buiten de normale verspreiding van de soort in Friesland.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

H.Valkema

Daar hebben er zelfs twee gebroed jos ;-) ze zaten naast elkaar in een boom.. ik denk niet meer dan 20 m afstand.. Het vrouwtje was trouwens geringd en kwam uit het bargerveen..
Groeten,
Haije Valkema

Jos Welbedacht

Mooi om te horen! Hopelijk zijn ze er volgend jaar weer.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space