Hoofdmenu

Sperwer?

Gestart door Jarinka, februari 23, 2010, 09:45:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Vanmorgen een ontzettend leuke verrassing toen ik uit het raam keek: er kwam opeens een roofvogel aangevlogen die op het huis tegenover mijn slaapkamerraam ging zitten. Snel mijn fototoestel gepakt en wat foto's gemaakt.
Nu weet ik alleen niet zeker of het een vrouw Sperwer is, of een man Havik. Ik denk Sperwer, omdat het niet zo'n hele grote roofvogel was (tussen Torenvalk en Buizerd in), en de vogel heeft een gele iris (wat man Havik niet heeft). Ook leek ze vrij slank, en had ze hele dunne poten.
Alvast bedankt :)!
Groeten, Jarinka Heijink

Maarten Sluijter

Inderdaad Sperwer, die jagen in woonwijken en Haviken meer in het bos.
Het lijkt me een 2kj.
.

Jarinka

Is er ook nog uit te halen of het man of vrouw is?
Groeten, Jarinka Heijink

Maarten Sluijter

Het verschil zit 'm in de grootte;
Mannetje is kleiner dan het vrouwtje, ik kan dat vanaf deze foto's niet echt goed beoordelen.
.

Jarinka

Ik dacht dat je het misschien m.b.v. het kleed kon zien, maar dat lukt waarschijnlijk niet omdat dit een 2kj is.
Bedankt ;D
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Citaat van: Jarinka op februari 23, 2010, 09:45:23 AM
Nu weet ik alleen niet zeker of het een vrouw Sperwer is, of een man Havik. Ik denk Sperwer, omdat het niet zo'n hele grote roofvogel was (tussen Torenvalk en Buizerd in), en de vogel heeft een gele iris (wat man Havik niet heeft). Ook leek ze vrij slank, en had ze hele dunne poten.
Alvast bedankt :) !

"Tussen Torenvalk en Buizerd" geldt natuurlijk ook voor mannetjes en niet al te forse vrouwtjes Havik Jarinka. En een gele iris heeft een man Havik ook! Nogmaals (zie de diverse topics hierover op dit forum): kleur iris zegt helemaal niks over Havik of Sperwer, ook niet over mannetjes en wijfjes. Alleen kan de kleur varieren tussen geel en oranje/rood naar gelang de leeftijd.
De relatief smalle borst, de grove tekening en de dunne poten sluiten Havik uit, de ongelijkmatige tekening op de onderzijde (brede golfjes op buik en rommelige dwarsstreepjes op bovenborst) wijst op een jonge vogel (2e kj inmiddels).  Geslacht is lastig op basis van deze foto's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Maar de iris van vrouwjes Sperwer blijft toch geel terwijl die bij de mannetjes doorkleurt naar oranje?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Oenanthe

Ik heb ooit een mannetje sperwer geringd in zijn tweede kalenderjaar (april 2000) dat ik in 2002 en 2004 heb teruggevangen. Deze vogel had uiteindelijk dieprode ogen, erg opvallend. Bij vrouwtjes sperwers kan ik me daar geen enkel geval van herinneren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

Wat een bof joh, als je zoiets vanuit je slaapkamer ziet!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

BramtK

#9
Leuk ja! Dit heb ik al eens eerder gepost:

CiteerUit Ian Newton, The Sparrowhawk, 1986, The Bath Press: "...the eyes change during the hawk's life... Then, over the next few years, the eyes of most individuals darken, in males changing to orange or even whine red."

Vogel in kwestie lijkt me een vrouwtje, maar alleen vanwege de verhouding kop/snavel en de beoordeling van die verhouding is wellicht enigzins subjectief. Man heeft een kleinere snavel, zie bv: http://waarneming.nl/waarneming/view/3585570

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

carel

CiteerInderdaad Sperwer, die jagen in woonwijken en Haviken meer in het bos.

Wat heeft het met de soort te maken waar de vogel zit?
waarom zou een havik niet in een woonwijk op een dak kunnen zitten.?
meestal is het wel zo, maar je kunt een soort toch niet uitsluiten omdat hij/zij in een woonwijk zit ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

#11
Citaat van: HPM op februari 23, 2010, 10:17:13 AM
Maar de iris van vrouwjes Sperwer blijft toch geel terwijl die bij de mannetjes doorkleurt naar oranje?

--
Groeten, Herman van der Meer

Ook bij wijfjes Sperwer kan de iris doorkleuren naar oranje (BWP: "Iris bright yellow to orange in female").
Zie bijv.: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=49702

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op februari 23, 2010, 13:31:52 PM
Citaat van: HPM op februari 23, 2010, 10:17:13 AM
Maar de iris van vrouwjes Sperwer blijft toch geel terwijl die bij de mannetjes doorkleurt naar oranje?

--
Groeten, Herman van der Meer

Ook bij wijfjes Sperwer kan de iris doorkleuren naar oranje (BWP: "Iris bright yellow to orange in female").

Maar "orange-yellow to orange-red in male" Gradueel dus, maar het betekent wel dat een
volwassen vogel met gele ogen een vrouwtje is en met oranje-rode ogen een mannetje.
Newton heb ik niet bij de hand, en ik weet ook niet meer of hij er wel iets over zegt.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

frankneijts

#13
Citaat van: HPM op februari 23, 2010, 13:49:34 PM
Maar "orange-yellow to orange-red in male" Gradueel dus, maar het betekent wel dat een
volwassen vogel met gele ogen een vrouwtje is en met oranje-rode ogen een mannetje.
Newton heb ik niet bij de hand, en ik weet ook niet meer of hij er wel iets over zegt.

--
Groeten, Herman van der Meer

Zie mijn toegevoegde plaatje: mogelijk dat zeer oude wijfjes Spewer dus behoorlijk intensief gekleurde ogen kunnen hebben. Of ze werkelijk diep koraalrood kunnen worden zoals ik heb gezien bij zeer oude Haviken en een sommige Spewer-mannen is misschien de vraag maar ik zou er nog geen euro onder durven verwedden dat het niet zo is.........

Maar waar het om ging is dat Jarinka (en met haar nog steeds vele anderen ben ik bang) in de veronderstelling is/was (?) dat je Havik en Sperwer aan de kleur ogen kunt onderscheiden. En ik wilde alleen maar zeggen dat dat dus niet kan.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Ik dacht dat je het aan de oogkleur kon zien omdat het zo in de ANWB staat. Bij Sperwer staat lichte oogkleur als kenmerk bij de plaatjes, en bij Havik staat oranje oogkleur als kenmerk. De ANWB is een goede gids, maar vaak zitten er dat soort kleine foutjes in.
Groeten, Jarinka Heijink

BramtK

Herman toch! Zit ik voor niks te citeren? Zie mijn citaat uit Newton hierboven.

Overigens is het niet zo dat juveniele mannetje al een oranje iris hebben: Ik denk dat de iriskleur bij mannetjes sneller van geel verkleurt naar oranje en dan rood dan bij vrouwtjes. Wellicht speelt hier iets soortgelijks als bij Merel-vrouwtjes die naarmate zij ouder worden een gele snavel ontwikkelen.

Jarinka, de vraag is of die afbeelding als kenmerk moet worden opgevat. Als dat zo is, dan wordt dat in de tekst beschreven en ik betwijfel of dat het geval is.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Jarinka

In de tekst van de ANWB worden bijna geen kleine kenmerken als oog- en pootkleur genoemd, maar meestal komt dat in de plaatjes wel vrij duidelijk terug.
Groeten, Jarinka Heijink

BramtK

Op een plaatje kan je niet aangeven dat Sperwers/Haviken altijd een geel/oranje oog hebben. Ik zou niet alles op die plaatjes opvatten als harde kenmerken, zeker als dat kenmerk niet is beschreven in de tekst.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

#18
De ANWB (Collins) gids is weliswaar de beste veldgids die je kunt krijgen maar er staat meer niet in dan wel natuurlijk! Als het gaat om 'kenmerken' die je meent te kunnen afleiden uit de illustraties zou ik in principe alleen díe serieus nemen die ook in of door de tekst worden ondersteund. EDIT: Bram zegt hetzelfde zie ik..... 8)
Bedenk dat een dergelijke gids bedoeld is als ondersteuning in het veld dus ligt de nadruk op die kenmerken die daar relevant zijn. Bijv. is iriskleur voor de herkenning van Sperwer/Havik, zelfs voor de relevante leeftijdsbepaling, niet interessant en krijgt dientengevolge geen of nauwelijks aandacht.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: BramtK op februari 23, 2010, 15:09:38 PM
Herman toch! Zit ik voor niks te citeren? Zie mijn citaat uit Newton hierboven.
...

Sorry Bram. Ik moet dat gemist hebben omdat het alleen in een quote staat.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Jarinka

En vandaag nog zo'n verrassing!
Ik liep de tuin in om bij mijn konijn te kijken (die was ziek en is nu min of meer beter), en opeens vliegt er een roofvogel weg. Mijn buurvrouw vertelde dat die vogel heel hard bij hun tegen de ruit was gevlogen, en dat hij daarna in onze tuin uit zat te rusten. Ze dacht dat het een Buizerd was, maar in de flits die ik ervan zag leek het me meer een Sperwer.
Een stukje verderop zag ik hem op het dak zitten, en het was inderdaad een Sperwer.
Het lijkt wel alsof het dezelfde vogel is als eerst.
Is er op deze foto's beter te zien wat de leeftijd en het geslacht is?
Alvast bedankt :).
Groeten, Jarinka Heijink

Jarinka

Iemand een idee?
Dit is trouwens de waarneming.
Groeten, Jarinka Heijink

pwolf

Citaat van: BramtK op februari 23, 2010, 15:52:44 PM
Op een plaatje kan je niet aangeven dat Sperwers/Haviken altijd een geel/oranje oog hebben. Ik zou niet alles op die plaatjes opvatten als harde kenmerken, zeker als dat kenmerk niet is beschreven in de tekst.

In zijn algemeenheid heb je daar denk ik gelijk in Bram maar niet bij de Collins. Hoewel ook in die gids fouten in de platen staan vertrouw ik het oog van Dan Zetterstrom en Killian Mullarney een stuk meer dan de teksten van Svensson (voor zover ze van hem zijn...).

pim
Pim Wolf, Vlissingen

frankneijts

#24
Citaat van: Jarinka op april 18, 2010, 17:50:04 PM
Iemand een idee?
Dit is trouwens de waarneming.

Het is een adulte (> 2e kj) vogel Jarinka (grijze rug, geen rossige franjes aan individuele rugveren) en er is niks rossigs op de onderzijde zichtbaar, een wijfje dus. Gezien het wat fletse gele oog zal ze nog niet zo héél oud zijn..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Dan zal ik haar geslacht nog even aanpassen. Ze was echt heel erg mooi om te zien, en gelukkig vloog ze ook snel weer weg.
Bedankt :duim:
Groeten, Jarinka Heijink