Hoofdmenu

Raadselpiet 14

Gestart door frankneijts, februari 21, 2010, 20:00:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

De bekende procedure: wat en waarom?
(WP, maart)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maarten Sluijter

Huismus vrouw.
Gele wenkbrauwstreep, de combinatie van geel en zwarte strepen op de rug en de relatief lange staart.
.

Jarinka

Ik ga ook voor Huismus vrouw (had je reactie nog niet gelezen, Maarten).
De lichte wenkbrauwstreep is goed te zien, en verder verklapt de mooie rugtekening haar.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Ik zit 'n beetje met de ongetekende schouders en stuit (rug), maar dat zullen wel opgeblazen veren zijn. Kan er weinig anders dan een Passer van maken. Omdat Frank natuurlijk noooooit zo snel nog een huismus zou plaatsen en zodat er nog iemand tegenstribbelt, ga ik wel voor moabmus. Tenslotte is maart best een mooie tijd voor Israel, Syrie o.i.d.  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

marijn

Jep, Moabmus zal het zijn. Vogel komt meteen klein, gedrongen en licht over + bij nadere bestudering heeft hij een kleine hpp, wat ook goed voor Moab zou zijn.

Verder vind ik dat rietachtige spul + de zandig beige achtergrond ook prima bij Moab passen  :)
Marijn Prins

Vincent Hart

Maar zoals we bij de vorige mus hebben kunnen zien heeft Franks tuin ook aardig wat subtropische trekjes - op het metselwerk van de muurtjes na dan ... En inderdaad zal Moabmus met een hoofdletter zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

#6
Knap dat de "jonkies" zich niet lieten foppen door dat Riet en al gelijk bij het juiste geslacht uit kwamen! Maar het 'cleane' uiterlijk en vooral het feit dat de vogel inderdaad meteen "klein en gedrongen" overkomt, maakt dat het toch iets anders dan een Huis- of Spaanse Mus moet zijn. Een wijfje Moabmus dus, gefotografeerd in Israƫl eind maart. Op deze foto is ook, vergeleken met Huis- en Spaanse Mus, het wat fijnere bekje en iets opvallender witte vlekje op de handpenbasis te zien. Was dus niet te moeilijk blijkbaar, evengoed complimenten voor Vindent en Marijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Inderdaad Vincent, je weet bij Frank maar nooit waar de foto vandaan komt en wat voor addertje hij nu weer onder het gras (riet) probeert te verstoppen! ;)


Ontzettend leuke soort overigens, Moabmus! Heb je het baltsgedrag ook gezien Frank?


Verder vraag ik me bij dit soort foto's wel eens af waaraan je nu zo snel (redelijke kijk/vogelervaring misschien wel noodzakelijk) kan zien dat de vogel in kwestie klein is, kleiner dan Huismus. Kennelijk weet je brein dat toch af te leiden uit de bladeren van de plant (waarvan ik niet eens zeker wist of het gewoon riet was en hoe breed die bladeren dan precies zijn) en de subtiele verhoudingen van de lichaamsdelen van de vogel (kop relatief groot, vleugels kort). In combinatie misschien met een goed referentiebeeld van Huismus in het hoofd, alhoewel ik die soort al vele jaren absoluut niet vaak (meer) zie....
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: marijn op februari 22, 2010, 00:34:31 AM
Inderdaad Vincent, je weet bij Frank maar nooit waar de foto vandaan komt en wat voor addertje hij nu weer onder het gras (riet) probeert te verstoppen! ;)


Ontzettend leuke soort overigens, Moabmus! Heb je het baltsgedrag ook gezien Frank?


Verder vraag ik me bij dit soort foto's wel eens af waaraan je nu zo snel (redelijke kijk/vogelervaring misschien wel noodzakelijk) kan zien dat de vogel in kwestie klein is, kleiner dan Huismus. Kennelijk weet je brein dat toch af te leiden uit de bladeren van de plant (waarvan ik niet eens zeker wist of het gewoon riet was en hoe breed die bladeren dan precies zijn) en de subtiele verhoudingen van de lichaamsdelen van de vogel (kop relatief groot, vleugels kort). In combinatie misschien met een goed referentiebeeld van Huismus in het hoofd, alhoewel ik die soort al vele jaren absoluut niet vaak (meer) zie....

Nee Marijn, ik heb helaas geen balts gezien. Heb ze eigenlijk maar op 1 plek gezien en dan steeds in dat Riet. Hoewel het soms een groep tot 15 stuks betrof (meest wijfjes) vond ik ze lastig te vinden in de vegetatie hoewel het maar een 'plukje' betrof. Maar het zijn prachtige vogeltjes, 'zelfs' de wijfjes!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Moet eerlijk bekennen dat 'Frank plaatst vast niet zo snel nog een wijf huismus' voor mij de belangrijkste reden was om eens wat verder te gaan kijken. Maar Marijn heeft wel een goed punt dat er vrij snel het een en ander niet goed 'voelt' voor huismus (die ik overigens nog wel vrijwel dagelijks zie). Ik denk wel dat opgroeien tussen de mussen maakt dat wanneer je wat meer analytisch gaat waarnemen, je automatisch lekker gaat oefenen op mussen en die daardoor goed onder de knie krijgt.
Hoe dat 'voelen' te verklaren zonder een woord te gebruiken dat met de gevreesde 'j' begint ...  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Kleine handpenprojectie en relatief groot hoofd spelen, denk ik, een rol in dat gevoel dat de vogel klein is. Ik zat te denken aan Huismus, maar aarzelde en heb het boek er niet bijgepakt. Moabmus heb ik zelf gemist in Jordanie/Israel.
Groeten,

Bram ter Keurs