levensduur van aluminium ringen

Gestart door nlzorg01, februari 21, 2010, 00:59:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

nlzorg01

Sinds een aantal weken lees ik metalen ringen van kokmeeuwen af. Het valt me op dat er af en toe een geheel versleten ring tussen zit. Jammer, want de vogels met zulke ringen zijn het interessants.
Heeft iemand een idee hoe lang aluminium ringen meegaan? Hoe lang duurt het voordat het niet meer leesbaar is?

Groeten,

Jan Zorgdrager

Oenanthe

De ene ring slijt sneller dan de andere. Frank Majoor heeft hierover weleens gepubliceerd maar ik weet niet precies waar en wanneer. Het probleem met kokmeeuwen is dat ze zo oud kunnen worden dat de ring het eerder begeeft dan de drager ervan. Ze zijn dan zo gesleten dat ze alleen nog kunnen worden ontcijferd door ze in zuur onder te dompelen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Klaas van Dijk

Beste Jan,

Het artikel van Frank Majoor over dit onderwerp is: Majoor, F 1995. Ringslijtage bij Kokmeeuwen. Vinkentouw 77: 6-9; 78: 2.

Binnenkort zal in Dutch Birding een nieuw artikel over deze materie verschijnen: "Longevity record of Black-headed Gull of almost 32 years, with comments on wear and loss of aluminium rings, Klaas van Dijk, René Oosterhuis & Frank Majoor (MS Dutch Birding, 24 nov 2009).

Uit de samenvatting:

"Er is sprake van sterke individuele variatie in de snelheid van ringslijtage en ringverlies. Bij sommige Kokmeeuwen valt de ring al na minder dan 10 jaar af, bij andere kan de ring meer dan 30 jaar blijven zitten. We maken duidelijk dat het ringen aan de tibia geen duurzaam alternatief is, vooral omdat de kans aanzienlijk is dat de ring onleesbaar wordt. Op basis van deze gegevens achten wij de kans klein dat een aluminium ring 32 jaar of langer om de poot van een 'gemiddelde' Kokmeeuw blijft zitten."

Groetjes, Klaas