Hoofdmenu

Moeilijk vogelgeluid

Gestart door wouterbosgra, februari 19, 2010, 17:22:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Vandaag was ik toch weer verbaasd over een vogelgeluid dat ik nog nooit gehoord had. Ik liep in een plantsoen en ik hoorde in de verte een regelmatig, vrij hoog, maar hees: "srrre srrre", met een rollende 'r' dus. Zomertortel komt qua klank dichtbij, maar dit geluid was wat doffer en natuurlijk vrij korte roepjes met een pauze van 2-3 seconden ertussen ipv het continue koeren. Het geluid kwam uit een rijtje bomen die met klimop waren begroeid. Hoewel het geluid niet hard was droeg het wel redelijk ver. Zodra ik onder de bomen stond dan stopte het geluid, zodra ik op een meter of 50 was begon het weer. Deed me vaag aan ransuil denken, maar het was iig niet de standaardroep. Iemand enig idee?

Om the obvious reacties voor te zijn: Het was geen grote lijster (daar was het te zacht, nasaal en regelmatig voor), of staartmees (dit was veel lager/zachter/doffer, klonk als een grote vogel...), met beide soorten ben ik qua roepjes behoorlijk bekend.

maartenwielstra

#1
Zomaar een gooi (maar wellicht was het een veel 'zwaarder' geluid). En vast niet wat jij gehoord hebt, maar je weet maar nooit.:

http://waarneming.nl/user/sounds/3166

Winterkoning. Een roep die ik in het najaar veel hoor. Wellicht varierend met de meer typische rrrr klanken van de soort. Baltsende vogeltjes kunnen nu ook wel hoge rollende geluiden maken, maar vergelijkbaar met Zomertortel of Ransuil zou ik het niet noemen.

Mijn inspiratie: dichte (klimop) begroeiing, vrij ongewoon geluid, hees geluid, rrr klank, flink volume.

HPM

Ik ben benieuwd met welke suggesties anderen gaan komen, Wouter, want ik heb werkelijk geen idee.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

wouterbosgra

Bedankt voor je reactie Maarten. Maar het was inderdaad een veel zwaarder geluid.

maartenwielstra

http://waarneming.nl/sound/view/3389

Gaaien maken momenteel de meest vreemde roepjes. Zoals die in de link.

wouterbosgra

#5
Haha, ik had vandaag een gaai die een kievit perfect immiteerde. Inderdaad heel gaaf om te horen. Heb ze ook al regelmatig buizerds horen doen, en natuurlijk dat zachte piepen enzo. Natuurlijk weet je t nooit met die krengen, maar ik zie ze niet in staat om zo'n vol geluid te produceren. Ik denk het niet dus.

Dat linkje is trouwens ook wel gaaf idd, zo gek heb ik ze nog niet gehoord. Lijkt wel een beetje op wielewaal! :)

maartenwielstra

Lauwersmeer.com, dan naar geluiden, naar houtduif, en dan 3e geluid van boven. 4e geluid van boven (1e van onderen) is overigens TuTo, maar ik ga ervan uit dat dit een invoerfoutje is.

wouterbosgra

Tjee, goed gevonden. Het is em niet, maar hji lijkt wel erg op mn beschrijving.